riem kost ongeveer een cent per km... is niet mis als je er over nadenkt.
En de Irritatie als je stilstaat is Major, vooral als het ergens in een ver land is, onderweg naar een afspraak, werkplaats-geen-tijd, en geen riem op voorraad....
BMW.... het gooedkoopste deel van de motor is .... de rijder.
ik wist niet van de aftermarket riemen, goede tip.
nu, ik laat het onderhoud momenteel nog gewoon, duur, bij de dealer doen, dus ik betaal de hoofdprijs.
een lam op het slachtblok.
ik probeer maar te blijven lachen.. want ik wil vooral geen onverwachte pechgevallen.
Maar de volgende motor zou wel eens bij een andere dealer vandaan kunnen komen,
of zelfs een Japanner kunnen zijn.
F800ST+ GT: Heerlijke motor, zonder meer. precies goed voor wat ik wil (in theorie, en als-tie gaat... )
maar 1) dat uitzuigen en 2) al die grote en kleine pechdingetjes, .. Dat ben ik zoo vreselijk zat.
ik zou er graag eens 5yr of 300.000 km mee rijden, en dat ga/wil ik proberen...(is nu 25mndn oud, met 119K erop)
(heb ik met koekblikken, toyotas en hondas ook paar keer gedaan, en nooit een centje pijn, gewoon lekker opgereden...)
Maar ik wil wedden ook deze motor bij de fiscale afschrijfdatum (april 2020) plotseling allerlei verouderingskwaaltjes krijgt.
en dan is tie 3 jaar oud, met waarsch 160K erop, en met nota bene een nieuw blok bij 100K (20K buiten garantie, maar toch, moeizaam, garantie gekregen..)
(nieuw blok, en daarmee nieuwe alternator, hehehe, en een nieuwe batterij, was al bij 1jr - garantie, maar die is binnenkort dus weer aan de beurt... )
oja: na de vastloper bij 100K ook twee maanden en 5000km op een (gehuurde, door mijzelf geregelde en zelfbetaalde! ) RT gereden:
ook goed bevallen. bouwjr 2006, had 45K -> 50K op tellen , geen gedoe mee gehad. ongeveer 1L olie bijgedaan op de 5000km.
Maar wel een loodzwaar ding om in/uit garages te sjouwen. en waarsch nog duurder in onderhoud.
dus
of dat duitse spul is gewoon meuk
of de dealer neemt een loopje met je
of beide.
tegenwoordig heb je die eeuwige evaluatie-schermen... can you recommend ... ?
heb ik eerlijk al een paar keer NEE op geantwoord, met toelichting.
Zowel voor huisdealer (slordig werk, vergeten bouten en gereedschap gevonden, slechte planning, geen voorraad, en vaak geen vervangmotoren)
als voor het merk (te veel kleine pech-stilstand incidenten, en te duur voor geleverde service+quality).
nb: bij pechgevallen hebben twee dealers, niet mijn belgische huisdeler, me wel aantal keren uitstekend geholpen: Houtrust DHg en Simako Elst.
Die kan ik wel aanbevelen.
Buitenlandse dealers: variable.
in Villach-Oosternrijk had ik een opgelicht-gevoel: die gingen echt op zoek naar extra werk en hij wist dat ik geen week kon wachten. Heel Duur!
Maar bij BMW-Gap (Fr), en ergens in Czech rep, en in Warsaw en Gdansk paar keer voorbeeldig geholpen.
Het kan dus wel!