BMW F-Reeks Topic deel III

@dirkzelf , in een ander topic zag ik per toeval dat op de GT van je vrouw het type GIVI scherm zit dat ik in bestelling heb staan. Wat zijn haar/jullie ervaringen met dat scherm qua windbescherming en herrie danwel stilte? Kan je daar iets over zeggen?
 
Ze is erg tevreden over maar heeft geen vergelijking met het origineel want we hebben hem zo gekocht

Ze wil misschien nog wel een keer een spoiler erop om het laatste beetje wind nog te verminderen
 
Wat ik bij de F800 deed:
Bovenste schroeven vervangen door wat langere versie,
en afstandbusjes (ong 1 cm.) tussen de ruit en de kuip.
Daardoor komt de bovenkant iets naar boven toe,
Hielp bij mij genoeg in het weghalen van het lawaai.
 
Wat ik bij de F800 deed:
Bovenste schroeven vervangen door wat langere versie,
en afstandbusjes (ong 1 cm.) tussen de ruit en de kuip.
Daardoor komt de bovenkant iets naar boven toe,
Hielp bij mij genoeg in het weghalen van het lawaai.

Zijn dat schroeven van BMW in een andere lengte of zelf schroeven gekocht?

Als dat GIVI scherm niks is zal ik dit in gedachte houden
 
Zijn dat schroeven van BMW in een andere lengte of zelf schroeven gekocht?

Als dat GIVI scherm niks is zal ik dit in gedachte houden
Gewoon langere rvs schroeven denk ik
hoeft geen bmw nummertje op te staan
 
  • Leuk
Waarderingen: *RW*
Inderdaad, gewoon uit de rommelbak 2 passende bouten zoeken.
M6 geloof ik, en dan een cm langer dan die er in zitten.
 
Wat ik bij de F800 deed:
Bovenste schroeven vervangen door wat langere versie,
en afstandbusjes (ong 1 cm.) tussen de ruit en de kuip.
Daardoor komt de bovenkant iets naar boven toe,
Hielp bij mij genoeg in het weghalen van het lawaai.
Interessant idee, komt er dan niet wat spanning op de bevestigigen te staan? Het is een lange (hoge) ruit natuurlijk, en het effect is misschien niet erg groot, maar wel iets om rekening mee te houden denk ik? Hoe lang rijd je er zo al mee?
 
OK, mevrouw Dirk wil graag handkappen (feitelijk bescherming tegen evt koude rijwind) op haar F800GT van 2013 voor de trip naar Denemarken eind september ('".... het mocht eens koud worden en stel dat mijn handschoenen niet voldoende beschermen...."), maar ik kan er helaas geen vinden die specifiek voor dit model is. Zijn er hier mensen met handkappen op de F800GT, evt universele?

Ik heb wel de ACERBIS DUAL ROAD gevonden, en daar staat de F800GT niet bij, wel de F800ST. Is dat een waarborg?


Bekijk bijlage 1671466

Haar F800GT is wit dus de keus is snel gemaakt, als 't past natuurlijk.

Iemand nog een idee voor de handkappen voor onze GT?
 
Iemand nog een idee voor de handkappen voor onze GT?
De Acerbis is gaan niet lukken, want deze komen tegen de fairing en beperken zo de stuuruitslag.
 

Bijlagen

  • 16308305524497847869114106728348.jpg
    16308305524497847869114106728348.jpg
    356,9 KB · Weergaven: 18
  • 16308305829934035067771634857520.jpg
    16308305829934035067771634857520.jpg
    246,7 KB · Weergaven: 16
  • 1630830639313397282037512758755.jpg
    1630830639313397282037512758755.jpg
    303,6 KB · Weergaven: 18
De Acerbis is gaan niet lukken, want deze komen tegen de fairing en beperken zo de stuuruitslag.

Kijk, daar heb je wat aan! Bedankt!

Zo te zien zijn handkappen voor onze GT dan eigenlijk in het algemeen geen goed idee vanwege de omvang....?

Begrijp ik uit de foto's dat jij ze nog wel gebruikt?
 
Had je er ook het montage setje bij?

Ik vraag dat omdat de GT in het stuur al een (M8 geloof ik) moet ingebouwd heeft, en de 800R heeft (dacht ik) geen moer/schroefgat in het stuur?

Het is wel jammer, omdat de witte uitvoering best mooi zou staan op de witte GT, maar ja als je ermee tegen de fairing aan komt is het niet bruikbaar.

Als er andere ideeën zijn, of tips om de tere handjes tegen de wind te beschermen graag. Anders wordt 't gewoon dikke wanten hoor....
 
De R had inderdaad geen m8 in het stuur, daarvoor heb ik toen zelf een adapterstuk gemaakt.
Inderdaad wel jammer dat de acerbis kappen niet passen, ik was van plan om deze ook te gebruiken deze winter en zal dus ook een andere oplossing moeten vinden.
 
Interessant idee, komt er dan niet wat spanning op de bevestigigen te staan? Het is een lange (hoge) ruit natuurlijk, en het effect is misschien niet erg groot, maar wel iets om rekening mee te houden denk ik? Hoe lang rijd je er zo al mee?

Ik heb 3 F800ST-en opgereden, en op 2 daarvan dit toegepast, in totaal ruim 150K km denk ik zo.
Derde zat een vervangruit op (Wunderlich) die prima beviel.

Je hebt ook een beetje luchtstroom achter de ruit langs,
denk dat dat ook wel een beetje compenseert voor de hogere krachten.
 
Nee, ik gebruik ze niet op de GT. Ik had deze nog liggen van de F800R die ik ingeruild heb.
Ik had ze vandaag eens gemonteerd om te zien of dit nog mogelijk was ........... niet dus.
Het kuipdeel van de gt lijkt wat verder weg te staan, of heb ik 't mis? Misschien past ie toch wel....
 
Hallo,

Ik blijf last houden van pijn in mijn onderrug zodra ik langer dan een uur heb gereden. Als ik opstap voelt de houding helemaal OK, maar dat blijft helaas niet zo. Voor de rest bevalt de F800GT me prima, in drie jaar tijd heb ik er bijna 37.000 km mee gereden. Als ik afstap is de pijn niet blijvend, verdwijnt weer. Stap ik weer op dan komt de pijn eerder.

Zijn er GT rijders die ook last hebben of krijgen in de onderrug? Zo ja, heb je iets kunnen doen om de pijn te verminderen?
Ik denk zelf aan stuurverhogers, maar ik twijfel of 2 cm verhoging veel verschil kan uitmaken. Daarbij heb ik ook nooit het gevoel dat ik te veel voorover zit. Ik ben 175 cm lang en tenger.

Ben benieuwd of er bruikbare tips komen, maar bedankt vast daarvoor.

Rob
 
Heb je al eens een niergordel geprobeerd?
Bij mij verplaatst de rugpijn/spierpijn zich dan naar net boven de gordel.
je zet die spieren vast, zodat het aangrijpingspunt zich verplaatst. Net zoals zo’n armbandje tegen tenniselleboog doet.
ik heb een comfortzadel, dat overigens veel harder is, en zo meer steun geeft en dat bevalt me veel meer. Wat ook helpt is de motor onder je weg drukken in de bocht, je kantelt daar continu je bekken tijdens het rijden en zit minder statisch.
 
Vriendin heeft zaterdag een F900R besteld; eerst een proefrit gemaakt omdat ze nu op een Fazer rijdt (verschil 4-cilinder/2-cilinder). Worden we toch nog een BMW-stelletje :+.
 
Hallo,

Ik blijf last houden van pijn in mijn onderrug zodra ik langer dan een uur heb gereden. Als ik opstap voelt de houding helemaal OK, maar dat blijft helaas niet zo. Voor de rest bevalt de F800GT me prima, in drie jaar tijd heb ik er bijna 37.000 km mee gereden. Als ik afstap is de pijn niet blijvend, verdwijnt weer. Stap ik weer op dan komt de pijn eerder.

Zijn er GT rijders die ook last hebben of krijgen in de onderrug? Zo ja, heb je iets kunnen doen om de pijn te verminderen?
Ik denk zelf aan stuurverhogers, maar ik twijfel of 2 cm verhoging veel verschil kan uitmaken. Daarbij heb ik ook nooit het gevoel dat ik te veel voorover zit. Ik ben 175 cm lang en tenger.

Ben benieuwd of er bruikbare tips komen, maar bedankt vast daarvoor.

Rob

Probeer tijdens de ritten eens heel specifiek op je zithouding te letten.
Probeer bewust rechterop te zitten,
probeer bewust juist iets meer voorover te zitten.
en probeer vooral wat te spelen met de spieren onderin je rug en buikspieren.

2 cm van verhoger kan een wereld van verschil betekenen!

En kijk ook naar de ruit.
Teveel winddruk op je hoofd/schouders kan ook rugklachten veroorzaken.
 
  • Leuk
Waarderingen: *RW*
Dank voor de reacties!
Een niergordel heb ik nog nooit geprobeerd. Ik kan dat eens uitproberen.
Ja, ik probeer me goed bewust te zijn van mijn houding en probeer te vermijden om mezelf te fixeren in een bepaalde houding. Dus, steeds iets verzitten, schouders draaien en afwisselend een holle en bolle rug maken.
Maar misschien is daarmee nog winst te halen, daar ga ik extra op letten, zeker als ik op de snelweg rijd.
Als langer rijden pijnlijk blijft, denk ik eraan een dag een motor te huren waarop ik meer rechtop zit en de knie- en heuphoek wat groter is. Zoals op oudere boxers.

Rob
 
Het hoge GIVI scherm zit er eindelijk op en vanmorgen een testrit gemaakt met zowel binnenwegen als snelweg. Conclusie: geen noemenswaardige afname in windruis, maar ook geen merkbare toename. Ja, als je gaat staan "buldert" het minder en met een klein beetje door je armen zakken is het volledig stil maar zoals het nu is icm oordopjes is gewoon goed.

Maar wát is het een heerlijk gevoel om praktisch helemaal uit de wind te zitten en op de snelweg ineens de wind in m'n rug te voelen i.p.v. tegen borst en schouders. Voelde als windje mee😄. Ook de flapjes aan de zijkant houden je handen en armen praktisch helemaal in de luwte. Ik hou er van. Misschien toch maar gelijk een R1250RT moeten kopen🤦😄

IMG_20210914_110249.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan