BMW F-Reeks Topic deel III

B1A76EF6-2814-4FF8-A6B2-EBC9520DBE51.jpeg

Na een lange zoektocht heb ik een goedkope demper op de kop kunnen tikken. Maakt ‘m toch wel even een stukje levendiger:Y
 
Ik heb in dit topic gelezen wat een ellende jij ermee hebt gehad. Jij had wel ongeveer al het ongeluk wat je kunt hebben leek het.

Houtrust lijkt me echt een topzaak inderdaad. Ik ben er een paar keer geweest en kom oorspronkelijk uit die regio, maar woon nu ergens anders.. Anders zou ik ‘m daar vol vertrouwen laten onderhouden.



Zou dat betekenen dat ik de versnellingen daardoor onvoldoende in de dogs leg? En verklaart dat ook dat het schakelen wel soepel gaat wanneer ik de tijd neem?

Heb je een idee hoe ik dit kan testen?

Naar de dealer brengen :+
 
Ja dat snap ik heel goed. Ik vind het geluid zonder de killer eigenlijk ook niet echt passen bij het karakter van de fiets.

De bijgeleverde killer heeft wat butsen en krasjes. Ik denk toch dat ik die even ga opknappen en dan weer ga monteren. De dijkrecreanten zullen me dankbaar zijn:')
 
Hallo F rijders!

Ik ben rustig aan het rondkijken naar een opvolger voor mijn Versys 650, idealiter zou ik gewoon hetzelfde weer willen, maar dan met 20 pk extra.
Dus een straat gerichte hoogpoter / allroad met koffers en een twee-cilinder. Die niet al te zwaar is (geen multistrada bijvoorbeeld)

Deze denk ik gevonden te hebben in de BMW F900 XR.. maar helaas, die is nog even onbetaalbaar.
Ik zoek eigenlijk iets van een jaar of 5-7 oud.

Alternatieven kan ik maar mondjesmaat vinden, de meeste allroads (zoals een GS) vind ik te veel "Gelande" ik wil liever gewoon 17" wielen met sport/toer banden, en heb geen enkele off-road ambities.

Als alternatief kom ik de F800 GT Tegen, welke veel van mijn eisen afvinkt, maar toch echt geen "hoogpoter is".
Zijn er mensen die zowel ervaring hebben met de rechtop zithouding van een allroad zoals een versys / V-strom / GS 800 etc , die nu een GT rijden ?
hoe veel sportiever is die zit nou eigenlijk?

Ik kom tegenstrijdige verhalen tegen, de ene test zegt dat je zo lekker sportief zit ondanks dat het een toermachine is, de andere test zegt dat hij vrijwel rechtop zit.
 
Is dan een F650GS geen goede opvolger? Ondanks zijn naam heeft hij gewoon 800 cc (ik weet niet of dat vanaf een bepaald jaar is, maar 5 jaar geleden was dat zeker het geval).

Als je serieus aan het overwegen bent, dan kan je bij een motorzaak toch een keer op een motor zitten en misschien een rondje sturen. Zelf vind ik de zit op de F800ST redelijk rechtop, maar je zit toch iets voorover.
 
Is dan een F650GS geen goede opvolger? Ondanks zijn naam heeft hij gewoon 800 cc (ik weet niet of dat vanaf een bepaald jaar is, maar 5 jaar geleden was dat zeker het geval).

Als je serieus aan het overwegen bent, dan kan je bij een motorzaak toch een keer op een motor zitten en misschien een rondje sturen. Zelf vind ik de zit op de F800ST redelijk rechtop, maar je zit toch iets voorover.

F650 vind ik geen upgrade vanaf mijn Versys, rare smalle bandjes en 19" voorwiel, 70pk en basis remmen en vering... dan kan ik beter op de Versys blijven rijden.

En natuurlijk is zelf proefzitten en rijden belangrijk, maar dat is toch altijd maar een erg korte indruk. Dus vandaar dat ik naar de ervaringen van anderen benieuwd ben. De zithouding op de ST is anders als op de GT toch?
 
Motorcycle Ergonomics
hier kan je de zithouding vergelijken tussen de door jou gekozen motorfietsen

de GT komt meer overeen met je versys dan de ST, die is echt meer voorover
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Een tijdje terug had ik een F800ST. Daar heb ik twee Givi V35 koffers voor gekocht. Vanwege de hoge uitlaat zaten de koffers erg hoog, nog boven het bagagerek. Bij een constructiebedrijf heb ik toen laten uitzoeken hoe de koffers wat lager konden worden gemonteerd. De uitlaat moest dan een stukje omlaag.
Dat is toen prachtig gelukt (was niet goedkoop....) 20200630_121549.jpgen van de ombouw had ik veel plezier. De noodzakelijke hulpstukken voor de kofferverlaging heb ik en bied ik hier voor een klein prijsje te koop aan. De foto's maken het verder wel duidelijk denk ik!

RobPA200165.jpgP1290196.JPG
 
F650 vind ik geen upgrade vanaf mijn Versys, rare smalle bandjes en 19" voorwiel, 70pk en basis remmen en vering... dan kan ik beter op de Versys blijven rijden.

En natuurlijk is zelf proefzitten en rijden belangrijk, maar dat is toch altijd maar een erg korte indruk. Dus vandaar dat ik naar de ervaringen van anderen benieuwd ben. De zithouding op de ST is anders als op de GT toch?
De houding en de plaatsing van de pedalen is inderdaad anders op de GT t.o.v. de ST.

Ik heb Wunderlich verhogers op het stuur. 2 cm zo even uit m’n hoofd.. I.c.m. het hoge comfortzadel (820 mm, hoogste variant) geeft het voor mij (1,82 m) een fijne zithouding. Iets rechtop, maar net voorover, waardoor voldoende druk op het stuur
 
Als alternatief kom ik de F800 GT Tegen, welke veel van mijn eisen afvinkt, maar toch echt geen "hoogpoter is".
Zijn er mensen die zowel ervaring hebben met de rechtop zithouding van een allroad zoals een versys / V-strom / GS 800 etc , die nu een GT rijden ?
hoe veel sportiever is die zit nou eigenlijk?

En de F800R? Ik rijd er zelf met veel plezier op. Ik heb een klein ruitje en handkappen erop. Nu heb ik wel de motormanagement aangepast, dus ik zit nu op een kleine 100pk. Ik heb op de F700GS en de F750GS gereden en ik was daar niet mega enthousiast over, omdat de veerwegen te lang zijn. Nu vind ik de veerwegen van de F800r prima voor in het verkeer, maar het houd niet over op het circuit of een stevig stuk sturen op snelheid. Dus dat is iets dat ik nu zal moeten gaan aanpassen...
 
Ik mee te herrinneren dat de F800R een kleiner voorwiel en andere geometrie heeft,
en daarmee veel "Speelser" is dan de ST/GT/GS.
met 10+ extra PK op een superlichte fiets lijkt me dat een kleine Raket.
 
@pdv_moto, ja, dat is het ook! Ik heb afgelopen vrijdag op de nieuwe F900XR gereden en die kwam bij mij wat matjes over. Ik moest aanpoten om em op snelheid te houden. Ik heb daarna nog ff op de S1000XR gereden en die is echt een verbetering/vooruitgang tov de F800...

Ik heb voor en achter een 17 inch wiel zitten.
 
Dank voor de tips hier, het is helaas geen BMW geworden. Hoewel ik het 800 twin blok een prima blok vind, kon ik bij BMW het juiste frame er omheen niet vinden. De GT miste ik de zithouding van mijn Versys, lekker rechtop met een breed stuur, en een GS is te veel offroad voor mij.
Dus een Tracer 900 gekocht. Geen twin, maar wel lekker rechtop, breed stuur, en toch 100% straat gericht.
 
@pdv_moto,Ik heb daarna nog ff op de S1000XR gereden en die is echt een verbetering/vooruitgang tov de F800...

Ik heb voor en achter een 17 inch wiel zitten.
160 pk vs 85 pk, dat verschil moet je wel voelen
Wat mij interesseert is hoe verschillend zijn ze chassis technisch?
 
Jaaa, de XR..
Meer 4cyl power dan je ooit nodig kunt hebben, en rechtop zitten, en breed stuur, en lange veerwegen. Daar kan heel veel mee.

ik ken iemand die voorheen tussen belgie en de Cote d Azur heen en weer reed met een boxer, en nu met een 1000XR, vanwege de kick en de handling.

Maar die ketting eh.
en de Bismarck die ik nu heb is toch wel heeel comfortabel...
 
160 pk vs 85 pk, dat verschil moet je wel voelen
Wat mij interesseert is hoe verschillend zijn ze chassis technisch?

Bij BMW heb ik ervaren wat het boxer effect is; dat is een hele makkelijke motor die je overal heen stuurt. De moderne varianten vind ik emotie missen.

Als ik op mijn f800R stap, dan is daar gelijk een vertrouwd gevoel: Ik zit heel licht naar voren, het brede stuur vind ik mee vallen (de GSen hebben echt bredere sturen), en de veerwegen zijn niet al te lang. En dat gevoel van vertrouwdheid hebben de 800, de 900XR en de 1000XR precies gelijk. Ik zou het een BMW-gevoel qua zitten, sturen en veren noemen. Het fijne van de S1000XR is daarboven inderdaad dat vermogen, dat altijd beschikbaar is en qua frame/chassis vind ik de S1000XR stabieler. Op het forum las ik dat iemand niet tevreden is over de vering op de S1000XR, ik was juist blij met de meer stevigheid in de vering. Ik vind de f800 en de f900 te sompig worden als ik de grenzen op zoek. Ik stuur gelijk makkelijk in en ik vind het frame licht en wendbaar. Ik vond de F900XR te weinig extra hebben om de F800R erop in te ruilen en dan met een nieuwe F verder te rijden. Voor de S1000XR zal ik nog wel ff moeten sparen... En dat is geen ramp, de F800R is een heerlijk knorrepotje op kilometers op te maken.
 
Breed stuur: check
Recht op zitten: check
Altijd voldoende vermogen: check
Superieure vering: check
Cardan: check
IMG_20200328_174537.jpg


Erg fijn spelen. Zeker om naast de F650 te hebben.
 
Hallo iedereen. Ik moet de spiegel op mijn F800GT vervangen, maar ik vroeg me af of ik simpelweg de 2 schroeven van de houder kan losdraaien, of zit daar misschien een moer aan de binnenkant die dan losvalt? Geen zin om het gehele kuipwerk los te moeten halen :-) Bedankt !
 
Hallo iedereen. Ik moet de spiegel op mijn F800GT vervangen, maar ik vroeg me af of ik simpelweg de 2 schroeven van de houder kan losdraaien, of zit daar misschien een moer aan de binnenkant die dan losvalt? Geen zin om het gehele kuipwerk los te moeten halen :-) Bedankt !
Inderdaad, de 2 bouten losdraaien en hij kan er af.Er zitten geen losse moeren aan de binnenkant.
 
De grip puppies... ja vind ze zelf ook wel redelijk lelijk maar werkt prima! Het zijn gewoon een soort van schuim rubberen "sokken" die je over je grips heen schuift (met wat zeep water). Zit prima en als je rijd ziet toch niemand het. De diameter is goed, had ze zelf liever net 2 mm kleiner gehad in dia maar dit voelt een stuk zachter / relaxter dan die harde standaard grips.
Oke...ik heb ze ook gekocht. Nouja de AliPuppies dan.
Is nog even wennen, de handgrepen zijn nu wel erg dik.
IMG_9680.jpg


Daarnaast nog een optische toevoeging - een passende tankpad.
IMG_9679.jpg
 
Die grip puppies zijn een godsgeschenk
ik vond de standaard handgrepen veel te dun, kreeg hierdoor last van slapende vingers
nu, met puppies, een veel ontspannenere greep
 
Terug
Bovenaan Onderaan