BMW F-Reeks Topic deel III

Dag allen,

Zijn er GT rijders die hun motor ook voor langere ritten en vakantie gebruiken? Bij het aanbod van 2e hands GT's valt me op hoe weinig kilometers ermee gereden is, meestal < 30K.
Wat je meestal ziet is dat de langeafstandrijders op een GS of RT rijden: veel comfort, veel vermogen, maar ook vaak vervelend zwaar met een tent achterop als je de camping oprijdt...
Ik ben nu 2x met mijn tent achterop naar Zuid Frankrijk geweest, na lang met een boxer gereden te hebben.
Dat beviel me heel goed.

Rob
 
Daar zeg je het... Kilometervreters pakken vaak de 1200 1250 boxers.
Ik heb zelf een 700gs en daarvan zijn de dealer doodleuk dat die bij 80.000 kilometer zo goed als op is...
Je vindt dan ook nauwelijks 800 reeks boven de 100.000 km
 
Lange ritten op een F..
Geen Probleem.
Twee F800 gehad, een ST en een GT.

Pas op: waren allebei wel helemaal "op" bij 170.000 km, gewoon door "slijtage" van allerlei onderdelen.
Ze zijn niet ontworpen voor langdurig misbruik...
Check dit F800 topic (oude edities) voor alle technische hiccups...

Maar je Kan er Prima lange ritten mee maken (ik ben 1.77)


2014 mijn eerste grote trip..

2015, na paar dagen op een stuk plastic geklapt, en 14 dgn in vervangend-koekblik gezeten...

verslag rondreis 2016:

Even naar Rome, terug door Franse bergen en heuvels:

2017:

En zo staan er nog een aantal, 2018, 2019: ook several trips, allemaal op een F-je
(Mooiste comment van een GSA-rijdende duitser : schönes Bike die F, wir haben auch eine, ...für die Frau)


Dit jaar, 2020, tja, nog maar 40K op de brandnieuwe RT..
(maar het jaar is nog niet om, tis nog maar 30Dec. ...)
 
Maatje van mij is op een F800 de hele wereld over gereden, staat nu 165kkm op, rijdt nog steeds.
Gebruikt wel wat olie en vertoont algemene tekenen van slijtage maar rijdt prima.
 
Daar zeg je het... Kilometervreters pakken vaak de 1200 1250 boxers.
Ik heb zelf een 700gs en daarvan zijn de dealer doodleuk dat die bij 80.000 kilometer zo goed als op is...
Je vindt dan ook nauwelijks 800 reeks boven de 100.000 km

eeeeehhhh die zijn er genoeg...
 
eeeeehhhh die zijn er genoeg...

Ze zin er wel, omdat er veel op gereden wordt,
Maar daarom worden ze ook niet aangeboden.
En dealers schrijven ze boven de 100K bij inruil meteen af.
Bang dat ze ze niet kwijtraken.


Dagen van 600+ km zijn geen probleem op de f800.
Blijft maar gaan.
Ja, op de 1200 is het nóg comfortabler.
 
Daar zeg je het... een 700gs en daarvan zijn de dealer doodleuk dat die bij 80.000 kilometer zo goed als op is.
Voor een dealer is daar niets meer aan te verdienen, want de klant komt niet voor een fiets met meer dan 100k. Economisch afgeschreven noemen we dat. De fiets zelf kan met regelmatig aandacht en onderhoud nog heel lang daarna mee...
 
Over of deze motoren veel kilometers aankunnen, daar zijn allerlei meningen over. Sommige 800GS'en zijn zelfs de 300.000 km al gepasseerd, lees ik op ADV rider. En bij mijn BMW dealer hoor ik verhalen van slordig bereden boxers die zonder revisie de ton niet eens halen.

Maar zijn er ook die met de GT & tent op vakantie gaan? Mijn ervaring is dat ik voldoende spullen mee kan nemen, en dat de motor mooi stabiel en handelbaar blijft met alles erop.
 
Mijn vriendin en ik zijn deze zomer een lang weekend gaan toeren in de moezelstreek.
Dus een berg bagage op de ST vast gesnoerd, beide er nog bij opgekropen en 3 dagen lang 500 km per dag rondgetrokken.
Achtervering ingesteld en nergens meer naar moeten omkijken, heerlijk samen rondgereden zonder enig probleem.
Vind het nog steeds een heerlijke toerfiets. Beetje miskend bij het grote publiek
BF6900FC-A1E1-41F6-9F9C-454538AAD609.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Misschien een lichtelijk aparte vraag. Sinds juni vorig jaar ben ik eigenaar van een F800R (uit 2016) met ondertussen 13.000 eigen gereden kilometers op de teller. Nu ben ik een beetje rond aan het kijken, niet omdat ik er al vanaf wil, naar wat er zoal op de markt beschikbaar is. Nu wil het toeval dat daar ook enkele andere F800R's te koop staan. Daar valt me bij op dat zij op hun kilometerteller het kenmerkende F800 geprint hebben, zie ook de afbeelding. De mijne heeft dat niet, mijn achterplaat is blanco. Ik heb de motor tweedehands, wel bij een BMW Motorrad dealer, gekocht en vroeg me af of dit reden voor paniek is. Zou er een nieuwe (andere) teller op gezet zijn zonder het F800 logo? Of zijn er meerderen die dit wellicht herkennen van hun eigen motor? Ik hoor graag jullie bevindingen.
Afbeelding is dus van internet geplukt en is niet van mijn motor.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210201-164915__01.jpg
    Screenshot_20210201-164915__01.jpg
    111,4 KB · Weergaven: 14
Misschien een lichtelijk aparte vraag. Sinds juni vorig jaar ben ik eigenaar van een F800R (uit 2016) met ondertussen 13.000 eigen gereden kilometers op de teller. Nu ben ik een beetje rond aan het kijken, niet omdat ik er al vanaf wil, naar wat er zoal op de markt beschikbaar is. Nu wil het toeval dat daar ook enkele andere F800R's te koop staan. Daar valt me bij op dat zij op hun kilometerteller het kenmerkende F800 geprint hebben, zie ook de afbeelding. De mijne heeft dat niet, mijn achterplaat is blanco. Ik heb de motor tweedehands, wel bij een BMW Motorrad dealer, gekocht en vroeg me af of dit reden voor paniek is. Zou er een nieuwe (andere) teller op gezet zijn zonder het F800 logo? Of zijn er meerderen die dit wellicht herkennen van hun eigen motor? Ik hoor graag jullie bevindingen.
Afbeelding is dus van internet geplukt en is niet van mijn motor.
engelse import, ander kaartje er in geschoven zodat er alleen KM staat?
 
Dat is denk ik niet het geval, in ieder geval niet volgens het RDW. De boordcomputer geeft overigens ook netjes kilometers weer, dus daarmee heb ik deze optie voor mezelf al uitgesloten.
boordcomputer kan je gewoon omprogrammeren. ongeacht waar die vandaan komt. Misschien zijn die je te koop hebt zien staan een facelift uitvoering (facelift2)?
 
153056896000054acd50e967dbe4bb5fe04f83129c1bff0c0c3ed0edcce0da50b8907469bc768bf380581c8762e367...jpg
Goedenavond,

Donderdag ga ik proefrijden op een F800ST uit 2009 met 30000 op de teller. Met ABS, zonder boordcomputer. Zijn er behalve de algemene zaken specifieke dingen om op te letten? Alvast bedankt!
sorry, ben een passant en wat laat reagerende... Heb een 800S gehad, van 2009, grijs blok, particulier op MP met als doel: lage prijs en helemaal 100% maken. De dealer ingeschakeld en gevraagd om een dealer-check en keuringsrapport. De opdracht welke ik hen ook gaf: riem vervangen, achteras check en software update uit te voeren. Hafin: € 1000,- lichter, alles in orde, ik op pad. Zomer 2019 TT-Assen, file om de parkeerplaats af te komen, dus motor af gezet en al hobbelend Assen uit richting A28... motor duwende en het viel me zwaar. Thuis gekomen, raar geluid en check: remschijf kwam tegen remklauwankerplaat, gevolg: achterwiel-lager. Ik had mn motor op RDW gechecked en daar stond dat ie voor de modificatie nog in aanmerking kwam. Dealer: ja, maar dat was al uitgevoerd. Nee dus: er was naar GEKEKEN... maar niet uitgevoerd. Pislink BMW Nederland gebeld en binnen 30min. had ik een afspraak met de dealer. Daar kwam naar voeren dat: de motor niet uit 2009 maar een '07 uitvoering was, de kleur wit, wat ie was, had Lahar-Grey moeten zijn, en dit model kwam uit Italie. De software-update was achteraf niet uitgevoerd (problemen met afslaan etc, worden daarmee opgelost) en of ik even 1500,- voor de achteras wilde dokken. Toen ik vertelde dat ik met 130 aan een stuk van Assen naar Zeeland was gekruist, 1000,- aan een keuring had gedokt en het oog van de naald was gekropen als het achterwiel lager was vastgelopen.... bond men in... De importeur stond overigens achter mij, klasse!! De F heeft mij in de 40K verder nooit laten staan, super zuinig, goede ergonomie ondanks t wat hangen op het stuur, blok rammelde wel iets maar ik wende daar aan, de vorige eigenaar had de koppelingskabel erg strak gezet, blérpijp eronder mede om wat extra geluid te verdoezelen, nadeel vond ik: weinig bottom-power (niet effe snel een auto inhalen, tenzij tikki terug. Model is uiterlijk mooi, bij mij lag alleen de reflector koplamp los (ook een zwak punt).
Modificaties gedaan: koppelingskabel (nieuw en goedleggen), Waterpomp (kunststof aandrijving-vertanding en afdichting verbeterd), Achteras-lagering, Software-update, nokkenas-kettingspanner, balhoofdlager
 
Misschien dat iemand mij kan helpen met richting geven aan een verdere diagnose. Sinds een week heb ik een vreemd probleem met de dash van mijn F700GS uit 2018. Bij het indrukken van de startknop valt het hele dashboard uit. De motor start verder normaal en het dashboard doet dan nog eens de check procedure. Feitelijk precies als in dit youtube filmpje. Nu staat in de comments van dit filmpje een verwijzing naar een forum dat in een wat ouder topic dit probleem vervolgens koppelt aan een slechte dynamo en/of spanningsregelaar. Met de GS911 heb ik de fiets uitgelezen en er zijn twee storingsmeldingen geregistreerd. Beiden over de abs/speed sensor (not presently present). Verder een wat lage batterijspanning van 11,8v. Met lopende motor 14v. Deze waarden heb ik op de accu met een multimeter nagemeten en ze liggen dan iets hoger (12,8 en 14,4) dus met de dynamo en de spanningsregelaar niets mis ,denk ik. De accu is de originele en mogelijk is die niet fris genoeg meer? Voltage zegt uiteraard niet alles. Hebben jullie tips waar ik nog meer naar kan kijken of zie ik iets over het hoofd?
 
Lijkt me de accu. komt bekend voor.

mjjn F800GT had elk jaar, vrijwel exact op het jaar, een nieuwe accu nodig.
de 1e nog op garantie, daarna dokken.

accu waarschijnlijk sluitpost bij bmw,
want..."iedereen weet dat accus van motoren stuk gaan want lang stiltaan.."
en ook: had je maar die canbus-lader moeten kopen...
maar ik vermoed gewoon goedkope meuk...
 
Misschien dat iemand mij kan helpen met richting geven aan een verdere diagnose. Sinds een week heb ik een vreemd probleem met de dash van mijn F700GS uit 2018. Bij het indrukken van de startknop valt het hele dashboard uit. De motor start verder normaal en het dashboard doet dan nog eens de check procedure. Feitelijk precies als in dit youtube filmpje. Nu staat in de comments van dit filmpje een verwijzing naar een forum dat in een wat ouder topic dit probleem vervolgens koppelt aan een slechte dynamo en/of spanningsregelaar. Met de GS911 heb ik de fiets uitgelezen en er zijn twee storingsmeldingen geregistreerd. Beiden over de abs/speed sensor (not presently present). Verder een wat lage batterijspanning van 11,8v. Met lopende motor 14v. Deze waarden heb ik op de accu met een multimeter nagemeten en ze liggen dan iets hoger (12,8 en 14,4) dus met de dynamo en de spanningsregelaar niets mis ,denk ik. De accu is de originele en mogelijk is die niet fris genoeg meer? Voltage zegt uiteraard niet alles. Hebben jullie tips waar ik nog meer naar kan kijken of zie ik iets over het hoofd?

klinkt als een accu die versleten raakt. Je zou de accuspanning eens kunnen meten met starten. Als het voltage erg ver zakt dan zal het dashboard uit gaan en zoals je beschrijft opnieuw de test procedure doorlopen
 
11.8V is erg weinig voor de basisspanning van de accu. Ik gok op de accu.
 
Dank voor jullie reacties, ik ga er een nieuwe accu inlepelen. Deze winter stond 'ie niet aan de druppel lader omdat ik te weinig laders heb :). Wel een paar keer de lader er een paar dagen op gehad om de accu even bij te laden.
 
komt niet door gebrek aan lader..
ook als je er vrijwel elke dag mee rijdt, al is het maar van Scheveningen naar Centrum Rotterdam, somehow, die accu gaat dood na 12 maanden of 60K km..
(sorry, maar ik ben hier wat negatief. ik denk niet dat een accu in een koekblik na 60K of 12 maanden dood gaat.. maar de BMW motor accus blijkbaar wel. hier moet "das haus" echt iets aan kwaliteit gaan verbeteren....)

trouwens, mijn RT is nu 12 maanden in gebruik, en heeft 45K gereden (Covid eh), maar start nog prima..
Maar helemaal gerust ben ik er niet op.
 
Denk dat je gewoon pech hebt gehad. Hier na bijna 5 jaar en 85000 km nog steeds originele accu er in. Vorige week nog door verbouwingen nachtje buiten geslapen. Startte bij - 5 zonder problemen...
 
Misschien dat het verschilt per motor. Mijn F800 heeft ook al heel wat accu's versleten. Ik denk bij mij tussen de 25 en 30k per accu. Maar ik rij ook wat minder dan PDV moto. Daarnaast ben ik nu ook bezig met mijn 3e dynamo (waarvan de 2e een 2e hands was).
 
Ik ben ook aan batterij nr 3 bezig op 85000 km
Laatst heb ik de yuasa YTX14H-BS genomen
Deze is dezelfde maat maar heeft 240 ipv 200A Cold Crank Amps
En die 20% extra is meegenomen om een 800 twin in gang te slingeren
Wel duurder dan een standaard batterij maar hoop dattie het waard is
 
Terug
Bovenaan Onderaan