BMW F-Reeks Topic deel III

De "nog te rijden kilometers" berekening verschilt nogal per exemplaar.
Na een aantal tanks weet je wel waar je aan toe bent.

Natuurlijk wel allemaal afhankelijk je rijstijl.
De boordcomputer berekent het gemiddelde verbruik over de laatste 50 km als ik het goed heb.

Keertje uitproberen kan trouwens geen kwaad.
jerrycan benzine achterop, en rijden tot ie leeg is.
Dat weet je precies hoe nauwkeurig de boordcomputer de berekening doet. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: *RW*
Mijn F700GS heeft een omgekeerde actieradius als dat ik gewend ben. Hij start bij 0 zodra het lampje gaat branden. Ik weet dat ik dan nog tenminste 70 km kan rijden. De tank is (net als alle andere 800'tjes) 15,9 l. Het verbruik is ongeveer 1:23,5-24 dus 400 gaat nooit lukken theoretisch.
 
  • Leuk
Waarderingen: *RW*
Herkent iemand deze spaghetti?

Vanaf een, volgens mij, accessoire plug volgt het een hele route via een grote fuse, een kastje met een klein lichtje en een roze fuse naar louter een oplaadkabel..

Misschien van een verdwaalde TomTom? Ik kan het kabeltje niet testen (geen apparaat met deze aansluiting) maar het gele lampje gaat branden op contact en na afsluiten na 60 seconden uit.

Het enige wat ik wil doen is de USB charger een goede aansluiting geven.. Ik ga er nog even mee langs de dealer maar alles wat ik "zelf" kan ontdekken is weer meegenomen
IMG_20210810_125045.jpg
IMG_20210810_130348.jpg
IMG_20210810_125032.jpg
IMG_20210802_215859.jpg
 
Dat is een BAEHR kastje, geschakeld relais, die de voeding doorgeeft aan de Garmin kabel. Ik denk zelfs dat ik m ingebouwd heb...
 
Ik ben echt benieuwd of je 400 Km zal halen maar 350 moet mogelijk zijn.
Als je de motor op de zijstandaard zet kan er ruim 1/2 liter meer in de tank. Zelf heb ik ooit 420 km gereden op 1 tank, maar was toen wel helemaal leeg. Gelukkig maar ong 400 meter van benzinepomp verwijderd.
 
Ik ben de komende twee dagen weer even flink kilometers aan het maken en heb 'm vanochtend tot aan het randje gevuld. We gaan voor de 400😁
 
Vraagje, mijn lieftallige wederhelft heeft dus sinds kort een F800R van '10. Ik heb er zelf ook even op mogen rijden en dat reed prima, wel heel anders dan mijn R1150R natuurlijk. Wat me opviel was dat de F heel bruusk oppakt als je gas geeft. Eerst even niks (stukje vrije slag in de gashendel/speling op kabel) en dan knalt hij er vrij hard in. En wel zodanig dat dit niet echt vertrouwen geeft bij het gasgeven bij het uitkomen van een bocht. Is dit een "product eigenschap" of kwestie van afstelling van e.e.a.? Bij het afleveren zat een grote beurt en daarbij zou de afstelling gedaan zijn.
Dit zo typende bedenk ik me dat dit misschien iets met de TPS te maken kan hebben?
 
Vraagje, mijn lieftallige wederhelft heeft dus sinds kort een F800R van '10. Ik heb er zelf ook even op mogen rijden en dat reed prima, wel heel anders dan mijn R1150R natuurlijk. Wat me opviel was dat de F heel bruusk oppakt als je gas geeft. Eerst even niks (stukje vrije slag in de gashendel/speling op kabel) en dan knalt hij er vrij hard in. En wel zodanig dat dit niet echt vertrouwen geeft bij het gasgeven bij het uitkomen van een bocht. Is dit een "product eigenschap" of kwestie van afstelling van e.e.a.? Bij het afleveren zat een grote beurt en daarbij zou de afstelling gedaan zijn.
Dit zo typende bedenk ik me dat dit misschien iets met de TPS te maken kan hebben?
Ik denk wel te herkennen wat je bedoeld. Ik heb er in de 2 weken dat ik nu met de GT rij al mee leren omgaan. Heeeel subtiel met de gashendel omgaan en soms de koppeling een millimetertje inknijpen voor wat extra "subtiliteit".

Wat ervaar je anders met de R1150R?
 
Ik snap wat je bedoelt. Het vreemde is dat ze het niet ervaarde met de 2 proefritten die ze gemaakt had, net of het na de beurt ontstaan is. Wellicht zit het ook tussen de oren en is het een kwestie van wennen.
Het verschil met de R1150R: vergeleken hiermee lijkt de F meer een brommer. Veel lichter, smaller en verfijnder. Ik snap dat dit voor haar prettig is, ik hou meer van de R persoonlijk :)
 
Afgelopen twee dagen respectievelijk 6,30u en 4,30u nagenoeg onafgebroken gereden en ik ga 'm steeds meer waarderen. Snufjes als de bandenspanningsindicatie en ESA zijn top, maar ook het rijden in het algemeen. Ik had op de Afsluitdijk een dikke 20 minuten stapvoets rijden én weer op snelheid een windkracht 7 schuin van voren en in beide situaties voelde het vertrouwd en stabiel.

Wat ik óók ontdekte was het automatisch uitschakelen van de knippers op de snelweg na 15x. Had ik tot nu toe niet in de gaten gehad 😅
 
Laatst bewerkt:
Vraagje, mijn lieftallige wederhelft heeft dus sinds kort een F800R van '10. Ik heb er zelf ook even op mogen rijden en dat reed prima, wel heel anders dan mijn R1150R natuurlijk. Wat me opviel was dat de F heel bruusk oppakt als je gas geeft. Eerst even niks (stukje vrije slag in de gashendel/speling op kabel) en dan knalt hij er vrij hard in. En wel zodanig dat dit niet echt vertrouwen geeft bij het gasgeven bij het uitkomen van een bocht. Is dit een "product eigenschap" of kwestie van afstelling van e.e.a.? Bij het afleveren zat een grote beurt en daarbij zou de afstelling gedaan zijn.
Dit zo typende bedenk ik me dat dit misschien iets met de TPS te maken kan hebben?
Destijds zelf een overstap gemaakt van een R1150R naar een F800s en het klopt wel. Zie het idd als een producteigenschap. De motorconfiguratie is hier een belangrijke factor in, zuigers van elkaar af (boxer) of beide zuigers tegelijk omhoog/omlaag en toch zijn beide parallel. maar niet te vergeten dat de 1150 ruim 330cc groter is en een (veel) zwaardere vliegwiel/koppeling meezeult welke t motortoerental draait.
 
Okay, ja die logica snap ik zeker. Het zijn compleet andere motorblokken. mijn redenatie van de throttle positioning sensor, slaat die nog ergens op?
 
Okay, ja die logica snap ik zeker. Het zijn compleet andere motorblokken. mijn redenatie van de throttle positioning sensor, slaat die nog ergens op?
Je wilt jou R laten hangen aan t gas als n F? Voor wat betreft de R’en zijn er idd theorieën over het meeverdraaien van de TPS met de gasklep, je praat dan over ‘n paar tienden volt, waardoor het motormanagement ‘denkt’ dat je meer gas geeft dan hij in de basis ervoor gaf. Dit werkt iets, doch het motormanagement ‘leert’ en op je lambda sensor waarden grijpt deze dan in. Antwoord op je vraag: neen, daarmee wordt t nog geen F
 
Je wilt jou R laten hangen aan t gas als n F? Voor wat betreft de R’en zijn er idd theorieën over het meeverdraaien van de TPS met de gasklep, je praat dan over ‘n paar tienden volt, waardoor het motormanagement ‘denkt’ dat je meer gas geeft dan hij in de basis ervoor gaf. Dit werkt iets, doch het motormanagement ‘leert’ en op je lambda sensor waarden grijpt deze dan in. Antwoord op je vraag: neen, daarmee wordt t nog geen F
Ho nee, even een stap terug. Mijn R is prima en de F van mijn vrouw ook. Haar (nieuwe) F is wat gevoelig op het eerste beetje gas hetgeen haar wat zenuwachtig maakt in het accelereren in de bochten. Het is dus óf een kwestie van wennen omdat het een producteigenschap is óf het is een kwestie van afstellen/resetten/anders.
Geen enkele wens om de R of de F te laten lijken of vice versa
 
Ik snap wat je bedoelt. Het vreemde is dat ze het niet ervaarde met de 2 proefritten die ze gemaakt had, net of het na de beurt ontstaan is. Wellicht zit het ook tussen de oren en is het een kwestie van wennen.
Het verschil met de R1150R: vergeleken hiermee lijkt de F meer een brommer. Veel lichter, smaller en verfijnder. Ik snap dat dit voor haar prettig is, ik hou meer van de R persoonlijk :)


Als de speling op de gashendel weg gesleuteld is, zou het op zich kunnen dat het weer terug komt.
Maar het is echt een kwestie van wennen.
Voordat je 1000km verder bent voel je het heel goed aan.
Subtielere polsbewegingen kweken.

De techniek van de F en de R zijn niet te vergelijken.

Als ze nou een motor maken met de techniek van de F, met de (wind)bescherming van de R(RT) dan stap ik meteen weer terug.
Na R1100RT heb ik jarenlang met veel plezier F800ST gereden, heb er 3 versleten, maar nu R1200RT.
 
Vandaag in de zeikende gietregen 6,30u getoerd.. Daardoor kwam ik erachter dat de GT waarschijnlijk nog een onderdeel mist, namelijk een achterspatbord😅. Manman, de hele achterkant werd ondergesprayed.. uit betrouwbare achterrijdende bron vernomen dat de spray bij 80kmh ruim hoger dan m'n helm kwam.. dát kan volgens mij niet de bedoeling zijn🤦

Mijn vraag is dan ook.. Hebben jullie wél een achterspatbord/achterwiel "hugger"?
 
Nog een foto gemaakt..
Had de topkoffer erop en de modder staat gewoon op de kofferplaat.. boven de kenteken is het ook helemaal open. Kan haast niet de bedoeling zijn 😅
IMG_20210817_195013.jpg
IMG_20210817_195024.jpg
 
Ach, wat heet lelijk... De hele boel onder de modder vind ik lelijker😉
Psies. Mijn F700gs had ook zo'n mooi slank achterste, maar bij een regenbui de hele boel onder. Dus toch bij Boonstra voor 20,- een achterspatbord gekocht (plietsiefietsen hebben die ook). Het staat wel beetje minder flitsend, dat klopt. Maar verbazend wat dat aan zand (op de topkoffer) scheelt.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210817-213503-111.png
    Screenshot_20210817-213503-111.png
    360,7 KB · Weergaven: 12
  • Leuk
Waarderingen: *RW*
Psies. Mijn F700gs had ook zo'n mooi slank achterste, maar bij een regenbui de hele boel onder. Dus toch bij Boonstra voor 20,- een achterspatbord gekocht (plietsiefietsen hebben die ook). Het staat wel beetje minder flitsend, dat klopt. Maar verbazend wat dat aan zand (op de topkoffer) scheelt.
Bestelling geplaatst. Gooi er ook nog zo'n achterwiel "hugger" tegenaan, ik hou de troep graag centraal ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan