BMW F-Reeks Topic deel III

In het clubhuis van de Hells Angels binnenkomen met een Tshirt aan met 'Fuck Harley' erop. Dat is lef hebben. Misschien krijg je zelfs respect :+ Geeft niets, opbouwende kritiek mag best hoor. Een F is niet perfect.
 
  • Haha
Waarderingen: *RW*
Ik snap überhaupt niet waarom ik het hier heb geplaatst. Alsof je een café in loopt waar men allemaal speciaal bier drinkt en vervolgens een tshirt draagt met "fuck bier!".

Toen ik postte was het niet zo negatief dacht ik.
Anyhow, ik zal de GT een keer bekijken. Dat lage brandstofverbruik is namelijk wel een groot voordeel van de 800.
🤣 Gelukkig kan je de humor er van inzien.

De GT is volgens mij wel een flinke sprong voorwaarts na de ST.
Verbruik is idd altijd netjes. 3.8-3.9, veel hoger kom ik niet uit. Dat is dan gemeten aan de pomp, niet volgens de boordcomputer.
 
En de riem niet vergeten! Of het echt goedkoper is dan een ketting is een ander verhaal maar tussen de vervangingen in heb je er geen omkijken naar en geen geklieder. Ik heb veel cardan motoren gehad en voor mij woog dat voordeel best wel zwaar. Voor mensen die een ketting fiets gewend zijn maakt het waarschijnlijk niets uit.
 
Een riem of cardan is inderdaad fijn. Ik wilde echt een ST leuk vinden vanwege het brandstofverbruik en de lagere kosten maar tijdens de proefrit werden wij geen vrienden. Ben nogal verwend met de RT vrees ik. Misschien ga ik de GT nog eens een keer testen. Die heeft wel fatsoenlijke koffers en ziet er net iets dergelijker uit. Sowieso zijn er veel leuke motoren te vinden met elk hun eigen voor en nadelen.
 
Ik heb vanochtend de stuurdemper van de F800GT afgehaald.. ondervond altijd veel weerstand (soort vervelende vertraging) bij stapvoets rijden en full lock U-turns waren ook altijd een beetje een gevecht. Nu draai ik ze met m'n ogen dicht en kan fijner corrigeren.. Ook op de openbare weg heb ik er een wendbaarder apparaat voor teruggekregen.

Er zal zéker over nagedacht zijn, maar voor wat ik er mee doe geen nut. Op de snelweg tot 160km/h ook geen enkel issue en dat is rúim onder mijn eigen comfortabele grens.

Dacht het even te delen omdat het wellicht herkenbaar kan zijn.

@RoyalClub nog een reden om de demper wél te hebben?
 
Om dezelfde reden als abs, die ene keer dat je in een onstabiele situatie terecht komt, maar ook dan is zo'n originele demper geen redding
 
Als alles past komt binnenkort mijn uitlaat beschikbaar van de 800GT. Iemand wellicht interesse in dat ding?
 
Update.. uitlaat van model 2018 past.
IMG_20220922_121747~2.jpg

Er is dus een originele uitlaat 2013-2016 beschikbaar. Bij interesse even een pm

Edit: deze dus
IMG_20220922_123102.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Ik heb sinds april 2020 een F800S uit 2006 met momenteel net geen 20.000km op de teller. De afgelopen 2 jaar niet heel veel mee gereden maar dit jaar gaat het lekker (helemaal met de nieuwe roadsmart 4 banden!). Ik heb een tijdje met een MIVV carbon uitlaat rond gereden maar moet zeggen dat dit niet echt een succes was. Ik denk dat hier een powercommander voor nodig is om het beter te laten rijden dus nu weer lekker met de standaard uitlaat en dat bevalt eigenlijk wel prima.

Ik merk dat ik eigenlijk te groot voor ben voor het verlaagde zadel (1.86 met 82cm binnenbeenlengte) en ben dan ook opzoek naar een normaal zadel maar heb tot nog niks kunnen vinden. (gaat vooral om de kniehoek)

Heeft er hier iemand nog een normaal zadel over of interesse in een ruil met een alsnieuw uitziend verlaagd zadel? (het gaat om het middelste model, dus niet het extra laag zadel zonder hump).

Zijn er eventueel nog ervaringen met bagster of topsellerie zadels? In het geval dat ik helemaal geen standaard zadel kan vinden zal dat nog de enige optie zijn...

Ik was al langzaam aan het kijken naar andere motoren maar naast dat ik niet echt wat kon vinden dat hetzelfde gevoel geeft als deze motor en nog maar niet te beginnen over de features voor het geld blijkt dat er eigenlijk geen enkele handelaar interesse heeft om deze motor in te ruilen... toch gek eigenlijk...

en nog 2 fotos :)
TZn8bNI.jpg

APaQlms.jpg
 
Laatst bewerkt:
C1 Rob, ik heb een touratec zadel, die is 2 cm hoger dan standaard, dus volgens mij een 4 centimeter hoger dan wat jij hebt. Voor mij is een ander zadel een betere investering dan een andere uitlaat.
 
Hallo allemaal,

Ik heb sinds april 2020 een F800S uit 2006 met momenteel net geen 20.000km op de teller. De afgelopen 2 jaar niet heel veel mee gereden maar dit jaar gaat het lekker (helemaal met de nieuwe roadsmart 4 banden!). Ik heb een tijdje met een MIVV carbon uitlaat rond gereden maar moet zeggen dat dit niet echt een succes was. Ik denk dat hier een powercommander voor nodig is om het beter te laten rijden dus nu weer lekker met de standaard uitlaat en dat bevalt eigenlijk wel prima.

Ik merk dat ik eigenlijk te groot voor ben voor het verlaagde zadel (1.86 met 82cm binnenbeenlengte) en ben dan ook opzoek naar een normaal zadel maar heb tot nog niks kunnen vinden. (gaat vooral om de kniehoek)

Heeft er hier iemand nog een normaal zadel over of interesse in een ruil met een alsnieuw uitziend verlaagd zadel? (het gaat om het middelste model, dus niet het extra laag zadel zonder hump).

Zijn er eventueel nog ervaringen met bagster of topsellerie zadels? In het geval dat ik helemaal geen standaard zadel kan vinden zal dat nog de enige optie zijn...

Ik was al langzaam aan het kijken naar andere motoren maar naast dat ik niet echt wat kon vinden dat hetzelfde gevoel geeft als deze motor en nog maar niet te beginnen over de features voor het geld blijkt dat er eigenlijk geen enkele handelaar interesse heeft om deze motor in te ruilen... toch gek eigenlijk...

en nog 2 fotos :)
TZn8bNI.jpg

APaQlms.jpg
Ik heb nog een normaal zadel over van GT. Wil wel ruilen.
 
C1 Rob, ik heb een touratec zadel, die is 2 cm hoger dan standaard, dus volgens mij een 4 centimeter hoger dan wat jij hebt. Voor mij is een ander zadel een betere investering dan een andere uitlaat.

Ik gaf aan dat ik terug ben gegaan naar de standaard uitlaat en ben ook niet van plan om een andere te halen 😅

Ik kan zo geen touratec zadel vinden voor een F800s/r/st?

Ik heb nog een normaal zadel over van GT. Wil wel ruilen.

Hou Sjef, bedankt voor het aanbod :)

Als ik het goed had begrepen is een GT zadel lager dan standaard S/ST zadel? Of is de motor in zijn geheel een stukje lager?
 
Bagster Motorzadel BMW F 800S Deze hebben ze op voorraad volgens de website, die kan je misschien testen?

Mijn eerdere opmerking over de uitlaat was wat algemener bedoeld, Veel mensen vinden een uitgave voor een buddy snel duur terwijl ze makkelijk hetzelfde of meer voor een uitlaat betalen. Maar ik weet eigenlijk niet of dat nog steeds zo is. Lawaaiige uitlaten zijn steeds minder in trek.

Mijn touratec zadel heb ik ruim 13 jaar geleden gekocht, die zit niet meer in het assortiment denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Sinds ik mijn F650GS (twin) heb, merkte ik dat deze zo nu en dan af slaat. Dit gebeurde meestal bij langere tijd met een constante gas input rijden. Er zijn aardig wat onderdelen die dit kunnen veroorzaken en het was mij te duur om deze allemaal te vervangen. Na het afslaan, start de motor wel, maar met een grote klonk, ruikt het naar een rijk mengsel achter de motor en wil het stationair lopen ook niet zo lekker gaan tot ik even flink gas heb gegeven of het contact uit heb gehad.

Hierdoor kwam ik er ook achter dat het ook werkte om na het af slaan en voor het starten eerst het gas helemaal open te draaien. Daarna is het dan ook gewoon starten en lopen alsof er niks is gebeurt. Ook geen klonk bijvoorbeeld. Ik heb ook een obd scanner waarmee ik live data kan zien. Ik ben dus gaan kijken wat de throttle input is en kwam er zo achter dat deze mee schommelde met het slechte stationair lopen. Dat slechte stationair lopen is ook de oorzaak van het afslaan viel mij op.

Het was daarmee vrij duidelijk dat het de Throttle Position Sensor (TPS) is die de problemen veroorzaakte. Deze had ik losgeschroefd, open gemaakt en volledig schoon gemaakt. Daarnaast de veertjes licht verbogen zodat deze steviger tegen het koolstof gedrukt worden. Alles weer teruggebouwd en het zo een tijdje uitgeprobeerd. Bij weinig gasinput en lage toeren merkte je dat het verbuigen van de veertjes problemen geeft. Hij verslikte zich soms een beetje. Echter was het nog prima rijdbaar. Na zo'n duizend kilometer uitproberen kon ik melden dat de motor niet meer was afgeslagen.

Daarmee had ik besloten dat de sensor vervangen moest doen. Het onderdeel nummer dat op mijn motor zat is 13.54-7696412. Middels Part Republic en het onderdeel op zoeken uit de onderdelen tekeningen kom ik op onderdeel nummer 13548406249 uit. Die lijkt mij de opvolger te zijn. Beide onderdelen zijn in ieder geval slecht vindbaar en belachelijk duur voor een simpel ding als een TPS. Tweedehands wil ik ook niet aan beginnen, want het is eigenlijk een slijtage product. Het koolstof slijt uiteindelijk door de metalen veertjes die er constant overheen schuiven.

Na heel wat Google-werk (lees ik heb één iemand op een forum gevonden) blijkt dat de TPS van verschillende BMWs (auto's) gelijk zou moeten zijn. De onderdeel nummers komen in ieder geval niet overeen. Ze zien er verder wel gelijk uit en de prijs is met zo'n €15 zeker de moeite waard om uit te proberen. Dat heb ik nu dan ook gedaan. Ik heb zelf specifiek Delphi SS10562-12B1 gekocht, maar als het goed is zijn de overeen komende BMW onderdeel nummers 13 63 1 721 456 en 13 63 1 726 591. Bij mij geeft deze netjes een throttle input van 0.00% tot 80.xx%, wat gelijk is aan de waardes van mijn originele TPS. Vandaag nog een proefritje gemaakt en lijkt goed te werken. Geen foutcodes en rijdt zoals ik denk dat zou moeten. Alleen bij het oppakken bij lage toeren is er soms een hikje, maar dat lijkt mij normaal.

Conclusie:
13547696412 = 13548406249 = 13631721456 = 13631726591
Dit geldt voor de volgende motoren:
F650GS twin (K72) 2008-2012
F700GS (K70) 2012-2016
F800GS ADV (K75) 2013-2016
F800GS (K72) 2008-2016
F800GT (K71) 2012-2016
F800ST (K71) 2006-2012
F800R (K73) 2009-2016
F800S (K71) 2006-2008

&

K1200GT (K44) 2006-2008
K1200R (K43) 2005-2008
K1200S (K40) 2004-2008
K1300GT (K44) 2008-2010
K1300R (K43) 2008-2012
K1300S (K40) 2009-2016
R Nine T (K21/K22/K23/K32) 2016-2021
R900RT (K26) 2005-2013
R1200GS (K25) 2004-2013
R1200GS ADV (K255) 2004-2013
R1200RT (K26) 2004-2013
R1200R (K27) 2006-2014
R1200ST (K28) 2004-2007
 
Hallo allemaal.
Ik heb dit draadje een beetje doorgelezen en ben zelf wel geïnteresseerd in een f800gt. Ik rij op het moment een g650gs uit 2011 en zoek wanneer pit, maar niet te zwaar en betrouwbaar met wat zuinigheid voor de woon-werk ritten.

Ik heb wel een vraag over de optionele ESA. Als je dit gebruikt om de vering aan te passen, past her systeem dan ook automatisch de draaiknop aan voor de achtervering of is dit een geheel ander systeem?
 
Is die draaiknop niet ook bedoelt voor de demping van de achtervering? Dan lijkt het me overbodig om die draaiknop te hebben als je ESA hebt,maar toch zit het er dan beide op.
 
Mooi kilometrage!

Dat van die batterij verbaasd me.
leg jij hem aan de lader bij lange stilstand ?

ik rijd middel+lange afstanden, bijna dagelijks, met 50+ K/jr, met nieuwe motoren en dealer-onderhoud.
En vrijwel elk jaar begeeft de batterij het.

Major Irritation

(ik geloof dat de 2e batterij van de RT nu al meer dan 1jr mee gaat.. vingers gekruisend)
 
Uiteindelijk toch besloten om mijn mooie F800GT van 2018 in te ruilen voor een F900XR.
Met 46.000 km op de klok was ik van plan de riem te vervangen.
Twee maanden geleden heb ik nog een gloednieuwe Conti aandrijfriem gekocht, nog steeds in de originele verpakking.
Zo'n riem is prijzig, maar ik heb er niets meer aan. Voor een bescheiden prijs mag ie weg.
Hopelijk komen de foto's op de goede plek....
20221002_140954.jpg
20221002_141029.jpg20221002_140938.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan