BMW F800 S/ST/GS/R/GT topic deel II

Status
Niet open voor verdere reacties.
Tja, die koplamp is zeker wennen. Toch jammer dat BMW een beetje mee hobbelt in deze trend met zo'n Hornet-achtig koplampie. Je ziet ze nu overal.
Verder lekker hoekig design, en dat terwijl de GT juist weer wat organischer vormen heeft.
Die snorkels zien er trouwens ook wel grappig uit, lekker aggressief.

De nieuwe R1200RS, die vindt ik ook wel heel vet:
BMW-R-1200-RS-2015-1.jpg


R1200RS-2015-107-570x380.jpg


Lijkt ergens nog wel op de ST/GT.
 
Tja, die koplamp is zeker wennen. Toch jammer dat BMW een beetje mee hobbelt in deze trend met zo'n Hornet-achtig koplampie. Je ziet ze nu overal.
Verder lekker hoekig design, en dat terwijl de GT juist weer wat organischer vormen heeft.
Die snorkels zien er trouwens ook wel grappig uit, lekker aggressief.

De nieuwe R1200RS, die vindt ik ook wel heel vet:
[afbeelding]

[afbeelding]

Lijkt ergens nog wel op de ST/GT.


die RS is zeker ook mooi,

wat ik wel jammer vind dat BMW te veel op de Japanse merken gaat lijken.
en dat onderscheidende vermogen vond ik zeer aantrekkelijk van BMW.
de hoogwaardige materialen, de zeer lange levens duur,, de hoge graad van door ontwikkeling,, dan maar wat minder pk .
 
okok, Erasmos is nogal specifiek.

OK...

Zuinig: Ja. De F800ST (de mijne dan, toen die nog reed) IS zuinig in NL omstandigheden: 1:20 is goed haalbaar, ook op snelweg (verbruik <= luchtweerstand <= snelheid**2, en zo hard ga je in NL niet, op een Autobahn is je tank wel snel leeg...)

Windgeruis: zal een probleem blijven. probeer een verhoogde kuipruit.

Je lengte: voor rit van <200km zal dat wel vol te ouden zijn. Ik (177) krijg pas stijve knieen met lunchtijd als ik vergeten ben goede pauses te nemen... en als je goed pauzes neemt: helemaal geen last.

hoewel... als je 190 bent, je vangt meer wind, en je moet je knieen iets meer vouwen... YMMV.

Serieus, als je zo'n preciezeling bent (leeraar duits of zo? sorry, kon het niet laten):
Wees rationeel, neem een forse scooter met 250 of 400cc, en ga comfortable, rustig en ZUINIG rijden.

Verder, ik val ik herhaling:
Let op dat je een boujaar >2009 hebt ivm de achterbrug, en neem in overweging dat mijn versnelling bij 63000 stuk ging...

Afgezien van mijn nu vastgelopen versnbak, ik heb als "zakelijke/fun" rijder met heeel veeel plezier op de F800ST gezeten: 38000 km sinds 28Feb. Probleemloos Heel Europa door (zie reisverslagen). Autobahnen, bergpassen, en alles ertussen (onverhard is sterk Af te Raden).
En _als_ de mijne niet gerepareerd kan worden, dan ben ik waarsch in de markt om door te gaan met het zelfde model of een 800GT (iets betere kuip, conventionele blinker-knop, en paar pk meer)

Licht, Krachtig, saai en degelijk(?).
Tsjah natuurlijk wil ik m'n volgende motor eerst goed onderzoeken voor ik hem aanschaf, ik doe er toch 600km per week op :P Ik hoop morgen een proefrit te kunnen maken om te kijken of het uitkomt met de lengte :)

@Erasmos

ik weet dat die bochten aan de prijs zijn, maar als je zo specifiek bent zou een investering toch wel op de plaats zijn .

Zo'n Honda NX 700/750 rijd best leuk zou echt iets voor jou zijn dan, maar ga je blij worden met die hele korte toeren range ??

zou een eerder een Yamaha MT-7 kopen,, net zo zuinig, maar wel meer gewone motor ( lange toeren range )
De Honda staat hier ook op de shortlist :Y De Deauville is wel een beetje moe aan het worden, het blok begint olie te verbruiken en iedere kap zit wel een scheur, ze heet niet
voor niks de Wreckville :P
 
is wat vroeg eigenlijk, meestal gaan ze dat doen als ze boven de 120 a 140 K hebben gelopen/
veel korte stukken gereden en of half warm het gas open ??
 
Niet bij mij maar wellicht wel bij de vorige eigenaar, ga binnenkort wel op lekjacht.

Trouwens gisteren een proefrit gemaakt op de ST, leuke motor maar helaas zijn mijn benen te lang.
 
Beetje laat, maar ben sinds begin dit jaar ook in het bezit van een GT.. :)
Ik kom van een R6 af en na een half jaar sturen ben ik er achter dat ik toch vermogen mis. De R6 had immers 125 pk en de GT 90.. is dus ongeveer een kwart. De GT houdt zich heerlijk in bochten, ook met volle bepakking terwijl we door het Schotse landschap toeren. maar toch mis ik vermogen. Beetje jammer dat ik dat pas na een half jaar merk :+ maar goed.. aldoende leert men ;)

Van het voorjaar, wanneer de R 1200 RS uitkomt, ga ik daar een een weekend op sturen.. denk dat die motor meer bij me past. Net effe iets sportiever en meer vermogen...
Vind het een bijzonder fraai model namelijk.

Duurt nog effe voordat het voorjaar is, kan ik in elk geval nog effe sparen. :S
 
Beetje laat, maar ben sinds begin dit jaar ook in het bezit van een GT.. :)
Ik kom van een R6 af en na een half jaar sturen ben ik er achter dat ik toch vermogen mis. De R6 had immers 125 pk en de GT 90.. is dus ongeveer een kwart. De GT houdt zich heerlijk in bochten, ook met volle bepakking terwijl we door het Schotse landschap toeren. maar toch mis ik vermogen. Beetje jammer dat ik dat pas na een half jaar merk :+ maar goed.. aldoende leert men ;)

Van het voorjaar, wanneer de R 1200 RS uitkomt, ga ik daar een een weekend op sturen.. denk dat die motor meer bij me past. Net effe iets sportiever en meer vermogen...
Vind het een bijzonder fraai model namelijk.

Duurt nog effe voordat het voorjaar is, kan ik in elk geval nog effe sparen. :S
Dat je vermogen mist kan ik mij moeilijk voorstellen, of het moet op de autobahn zijn waar je boven de 180 een inhaal actie wilt doen.
Ik heb menig ritje met anderen gedaan die op verschillende motoren reden, maar ik miste het vermogen alleen op de lange doordraaiers, maar dan zat ik al ver boven de toegestane snelheid.
Ikzelf heb een Suz GSR600 gehad (ook met 125PK) dus ik heb vergelijkings ervaring.
 
Beetje laat, maar ben sinds begin dit jaar ook in het bezit van een GT.. :)
Ik kom van een R6 af en na een half jaar sturen ben ik er achter dat ik toch vermogen mis. De R6 had immers 125 pk en de GT 90.. is dus ongeveer een kwart. De GT houdt zich heerlijk in bochten, ook met volle bepakking terwijl we door het Schotse landschap toeren. maar toch mis ik vermogen. Beetje jammer dat ik dat pas na een half jaar merk :+ maar goed.. aldoende leert men ;)

Van het voorjaar, wanneer de R 1200 RS uitkomt, ga ik daar een een weekend op sturen.. denk dat die motor meer bij me past. Net effe iets sportiever en meer vermogen...
Vind het een bijzonder fraai model namelijk.

Duurt nog effe voordat het voorjaar is, kan ik in elk geval nog effe sparen. :S


Als die te koop komt dan hoor ik het wel ;) wel jammer dat het tegenvalt, ik wil juist ook van een fazer 2005 (R6 blok) naar een ST/GT
 
Ik denk dat je van een R1200RS dan ook niet gelukkig gaat worden, de PK per KG verhouding is niet veel hoger dan bij de F800GT.

Ben je niet gewoon meer een viercilinder liefhebber? Dan zou ik eens naar de nieuwste uitvoering van de S1000 serie kijken.
 
Laatst bewerkt:
ik sta een beetje te kijken,, een R6 heeft het vermogen helemaal boven in zitten,, een F 800 heeft het meer verspreid,, en meer koppel aanzienlijk zelfs, vergeleken met een R6.

en lange afstanden is duidelijk meer het ding van 800 ST/GT
 
Alle motoren lijken een compromis je moet eigenlijk meerdere hebben om alle facetten te verenigen. Een motor voor woon werk motor for fun en een voor de lange afstand bijvoorbeeld om een paar dwars straten te noemen voor mij is de F800GT een vrij goede oplossing genoeg toer niet al te groot (voor mijn gevoel) en mooi en pit. ik heb de meeste boxen wel af getikt maar ja een mooie naked of race motor ja dat zou ik ook wel heel graag willen maar no space en geld om 3 te hebben. (ook aardig onzin)
 
Tja, misschien is het wel inderdaad dat ik een 4-cil liefhebber ben, heb 3 verschillende gehad afgelopen 12 jaar.. en inderdaad, een proefrit op de s1000(XR) staat ook nog op de wensen lijst. Alleen gaat die wel een beetje duur worden ben ik bang.

Het is heel lastig en ik snap jullie reactie ook wel maar het feit dat ik niet geheel gelukkig ben met de GT is mij duidelijk.
 
Ik kom ook van een Fazer af (FZ6 2006). En ik ben vooral overgestapt omdat ik de fazer zo verdomd slap vond onderin. Tot continue de boel in de toeren jagen werdt ik een beetje zat.
Ik kan nu met weliswaar minder topvermogen (90 vs 100) maar wel veel meer koppel (80 vs 60)
wat ook nog eens veel meer onderin zit, veel relaxter en ook veel beter uit de voeten.
 
We zakken af met dit onderwerp. Mijn motor krijgt vandaag een beurt. Daarin wordt het laatste fabriekseuvel opgelost. Ik zet er een andere koplamp unit in. Mijn afstelmeganisme was lam. Deze heb ik tweedehands gekocht van een motorzaak die de 800 importeerde uit Engeland en dan deze koplamp gebruikte voor de keuringen.

Na een paar jaar op Pilot road 2 te hebben gereden ga ik nu eens over op de roadsmart 2. Zal mij benieuwen hoe die bevallen.

Zijn er meer mensen die bij de 60k de kleppen nameten overslaat?
 
ik laat ze wel doen,, vind ze wat luidruchtig ,, de 50 k beurt vond ik mee vallen,, iemand een idee wat een 60 K beurt kost ? als ze toch al de boel open hebben om de bougie te wisselen kunnen ze net zo goed ff door gaan het puur controleren is toch redelijk snel gedaan dacht ik .
 
Mijn Motor staat nu in Wormer bij de Motoport -O-

Afgelopen maandag een enorme ratel in het blok en afgeslagen.... klonk niet fris.
Harry Meijer Badhoevedorp is mijn huisdealer maar die is 2 weken dicht, dus BMW mobiliteitsservice heeft hem naar wormer gestuurd.

Zit nog in de garantie, maar ik ben ZEER benieuwd wat het was... oliedruklampje was niet aan, helemaal geen lampjes die aangaven dat er iets niet in de haak was..

En er zat ( gelukkig) ook gewoon nog voldoende olie in het blok :)
 
oei dat is vervelend, veranderde het geluid bij het klimmen en dalen van het toerental ?
en hij loopt niet meer ??

gelukkig heb je garantie
 
Het geluid was er ineens.... grote ratel en toen motor uit.. en daarna niet meer rond draaien. Geen oliedruklampjes ofzo.

Bij oudere modellen schijnt de oliepomp gevoelig te zijn

Heb erop gegoogled en kom al plaatjes tegen van afgebroken zuigers e.d....

ben erg benieuwd.

Iemand ervaring met motoport Wormerveer?

Ik ben er wel eens binnen geweest, meer eigenlijk niet.

Als ik meer weet zal ik het uiteraard ff laten weten :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan