BMW F800 S/ST/GS/R/GT topic deel II

Status
Niet open voor verdere reacties.
FWIW, schermen..

ik had een aftermarket-schermpje op de ST. beviel goed.

in 2015 na ongeluk kwam er een standaard scherm op: turbulentie en lawaai, vooral als ik hoofd licht draaide. niet lekker.

Toen bij MDI in Ravenstein wat schermen gepast. het beste beviel een klein schermpje, en ik weet nu waarom (staat ook ergens vorig jr July in dit topc).

Nu ook proefgereden op een RT (een echte, lol) en op een F800GSA, beide met van die mega-schermen.
Groot scherm vd F800GSA: turbulentie..
Verstelbaar scherm vd RT: best lekker, maar soms wat bizar (wind komt soms in je rug, en goede stand is afh van snelheid, vandaar dat elektrische verstellen denk ik).

In beide gevallen: een groot scherm is warm bij zonnig weer niet ideaal, ik miste de wind-koeling op bovenlichaam. Dat windje waait zo lekker door...

Dus voorlopig: geef mij maar gewoon wat wind...
een Klein schermpje zorgt voor minder winddruk op je lichaam, is wel lekker bij snelwegrijden, maar een te groot scherm geeft turbulentie, gaat trillen, en voorkomt koeling bij warm weer.

Conclusie: _mijn_ motor en _mijn_ schermpje in huidige vorm is voor mij de beste combi. *O*
 
Ik ben zelf ook nog steeds aan het zoeken naar het ideale windscherm. Ik heb een Madstad geprobeerd met groot scherm, maar damn....das een groot scherm :-) Kon daarmee alleen niet meer mijn rechter spiegel inklappen, hetgeen nodig is om de motor de schuur in te krijgen.

Daarom maar het kleinere scherm besteld (18"), maar die krijg ik niet lekker afgesteld. Blijf toch last houden van turbulentie of herrie precies aan de zijkant van mijn helm. Beiden erg irritant.

Vandaag het middelste scherm binnen gekregen (20"). Morgen eerste rit ermee, dus ben erg benieuwd.

Laatste optie is een klein schermpje denk ik, maar ben bang dat dat voor woon-werk in de koudere en nattere periodes ook niet je-van-het is.
Oh ja, voor referentie, ik ben 1.93m.

Zijn hier mensen die ervaring hebben met opzetruitjes als de MRA X-Creen?
 
Mijn vriendin heeft een Fazer600 van 2004 die verlaagd is. Nu gaat ze proefrijden op een F800R :) .
Wat denken jullie is dit wat? Onze keuze is er op gevallen omdat dit een motor is die niet al te hoog is :]. Mijn bedenkingen heb ik over van 4 naar 2 cilinder :/ . En windbescherming :N . Een GT vindt ik wat groot voor haar vergeleken met de Fazer. :/
 
Mijn vriendin heeft een Fazer600 van 2004 die verlaagd is. Nu gaat ze proefrijden op een F800R :) .
Wat denken jullie is dit wat? Onze keuze is er op gevallen omdat dit een motor is die niet al te hoog is :]. Mijn bedenkingen heb ik over van 4 naar 2 cilinder :/ . En windbescherming :N . Een GT vindt ik wat groot voor haar vergeleken met de Fazer. :/

Die 2 cilinder moet je gewoon uitproberen.
Windbescherming op de F800R is natuurlijk minder dan op een Fazer,
maar het rijdt wel fijn.
Ligt er natuurlijk ook een beetje aan hoeveel ze gaat rijden.
Jaar door woon-werk is toch anders dan regelmatig een leuke tocht.
En met een vervangscherm enzo is natuurlijk veel aan te passen.
 
Laatst bewerkt:
Mijn vriendin heeft een Fazer600 van 2004 die verlaagd is. Nu gaat ze proefrijden op een F800R :) .
Wat denken jullie is dit wat? Onze keuze is er op gevallen omdat dit een motor is die niet al te hoog is :]. Mijn bedenkingen heb ik over van 4 naar 2 cilinder :/ . En windbescherming :N . Een GT vindt ik wat groot voor haar vergeleken met de Fazer. :/


ik denk dat ze het koppel wel erg fijn gaat vinden, een fazer 600 heeft alles boven de 7000 tmp zitten en een F 800 gaat bij 2000 tmp al lekker trekken.
 
Zijn hier mensen die ervaring hebben met opzetruitjes als de MRA X-Creen?


Ik heb ervaring met de MRA ruit met net zo'n spoiler op mijn F800S en ik was/ben er erg over te spreken. Geen enkele ruit is onder alle omstandigheden perfect (m.n. als het gaat om gebulder om de helm) en daarom is een verstelbare ruit erg prettig, onder alle omstandigheden is er een stand te vinden waarmee je het minste geluidsoverlast hebt.

Mijn vriendin heeft een Fazer600 van 2004 die verlaagd is. Nu gaat ze proefrijden op een F800R :) .
Wat denken jullie is dit wat? Onze keuze is er op gevallen omdat dit een motor is die niet al te hoog is :]. Mijn bedenkingen heb ik over van 4 naar 2 cilinder :/ . En windbescherming :N . Een GT vindt ik wat groot voor haar vergeleken met de Fazer. :/

Niets wat wij kunnen zeggen is van belang, lekker die proefrit maken en als ze daarna niet super enthousiast is lekker verder gaan met proefritten maken. Maar als ze het verschil tussen een viercilinder en een tweecilinder weet te waarderen dan zal de blik in haar ogen na de proefrit je genoeg zeggen 8-)

Veel plezier!
 
Mijn vriendin heeft een Fazer600 van 2004 die verlaagd is. Nu gaat ze proefrijden op een F800R :) .
Wat denken jullie is dit wat? Onze keuze is er op gevallen omdat dit een motor is die niet al te hoog is :]. Mijn bedenkingen heb ik over van 4 naar 2 cilinder :/ . En windbescherming :N . Een GT vindt ik wat groot voor haar vergeleken met de Fazer. :/

Ik heb bijna het zelfde gedaan, overgestapt van een FZ6 uit 2006 (wel een naked dus) naar een F800R, de belangrijkste reden voor mij was, wat ook al genoemd is, is het vele koppel wat er al vroeg is. Geen toeren jagen meer om een beetje van de plek te komen.

Als je met een GT de F800GT bedoelt, die is eigenlijk niet groter maar heeft vooral meer windbescherming. Ik heb gewoon het originele schermpje er op zitten, en dat neemt niet veel wind weg. Maar als jouw vriendin niet al te lang is kan het maar zo zijn dat het huidige scherm al heel aardig werkt. Ik zou daar eerst mee proberen voordat je een andere aanschaft.
 
Zo lekker sleutel weekend gehad;

- Alle roestige bouten van de remklauwen en bagagerekje vervangen voor nieuwe.
- Orginele achtershock vervangen voor een mooie rode
- Originele voorvork seals vervangen voor low-friction seals van SKF en daarbij verse vork olie, 15W en luchtkamer 10 mm verkleind.
- Vriendlief heeft een hitteschildje gemaakt nadat ik m'n been al keer verbrand had tegen de uitlaat, en paar maanden later een enorm gat in m'n motorbroek gesmolten had ;( Maar die is ook super vet geworden
- Last but not least wielen voorzien van nieuw rubber

En holy moly :9~ was te verwachten maar heb compleet nieuwe fiets. Heeel veel meer stabiliteit in de motor, als je over een hobbel gaat is het na de hobbel ook meteen over ipv het nahobbelen. Duiken nog niet echt getest doordat ik de snelheid laag gehouden had ivm de nieuwe bandjes. Maar het stuur voelt ook een stuk rustiger in de handen. Dus ik ben blij *O* volgende week naar de Dolomieten :9~

Wel iets geks tegen gekomen, het afdekdopje van de linker voorvorkpoot is kennelijk lek, stond water onder en het metalen ding eronder helemaal verroest.
Ook was de olie die eruit kwam een andere kleur...
Dus mogelijk is er water bij de olie gekomen en reageerde hij daarom zo slecht??
 
Laatst bewerkt:
ik ben toch al niet zo te spreken hoe de uitlaat gemonteerd zit, hij pakt wel erg veel opgeworpen nattigheid van het voorwiel, onderlangs is niet zo slim zeker niet omdat de tussen dempen precies onder de ketting zit, die het over tollige smeermiddel daar tegen aan werp wat eerst in het kapje van het voortandwiel zat en naar beneden druppeld als je motor echt goed heet is, wat dan weer stank geeft....


je kan voor het voorwiel wel een verlengt opzet spatbord kopen, maar dat hadden ze af fabriek ook kunnen doen, nu moet je naar after market .

BMW F800GS / ADV Front Fender Extender, Matte Black

veel geld wat aan materialen maar een paar € kost en BMW na genoeg niks als ze het gelijk af fabriek geintergreerd hadden.
 
Heb je dan wel een goede carterbescherming erop gezet?
Ik heb het probleem eigenlijk helemaal niet.

Een verlengd voorspatbord zal natuurlijk het probleem verkleinen maar echt fraai ziet dat er niet uit vind ik.
 
Heb je dan wel een goede carterbescherming erop gezet?
Ik heb het probleem eigenlijk helemaal niet.

Een verlengd voorspatbord zal natuurlijk het probleem verkleinen maar echt fraai ziet dat er niet uit vind ik.


nee gewoon stock , dat kunststof plaatje.

idd erg mooi is het niet maar als je erop zit zie je het toch niet.

dat betreft zou ik graag willen dat de opvolger die ik eigenlijk toch wel met een jaar of wat verwacht twee modellen komen, eentje met een 19" voorwiel zonder spaken zodat tubeless mogelijk word zonder kunstgrepen.

en dat ze eens wat aan die spat problemen doen. en graag een grotere tank en de vulopening kan best waar je die verwacht zodat tanken sneller kan met minder gespetter , en met 5 L meer ben je niet gelijk veroordeeld tot een GSA als je gewoon een behoorlijk afstand wil afleggen, of steeds zitten puzzelen wanneer je moet tanken als je woon werk doet na 260 km al weer het lampje aan, verbruik is best goed maar loop best progressief op als je harder gaat., en dat "zadel" daar maak ik geen woorden meer aan vuil...
 
Laatst bewerkt:
Schopje.

ik zit nu op 149000 km.
volgende week beurt (vrijdag ben ik ruim over de 150k).

Benieuwd of de verkoop nog iets gaat proberen... (in Feb 3jaar in bezit en dus "afgeschreven", verkoper hoopte bij kapotte dynamo al op business ... )

Trilt flink bij 150+, komt me bekend voor en het voelt alsof de riem het gaat begeven..
eens goed bekeken, maar geen missende tanden gevonden.
hopen dat het nog een weekje goed gaat.
heb voor Sept, Oct en Nov nog flink wat kms in planning zitten.
 
oja, de 150k beurt + nieuwe belt..

voor beurt : had wat vibraties boven 150,
na beurt+belt: als mes door boter, trekt weer comfortable tot 190+ op eigenteller.

Maandag als alles goed gaat eindelijk weer we op reis.
 
Zo, na een lange tijd radiostilte toch maar weer ns wat posten hier. Heb wel met interesse alle verhalen gelezen.

Ik ga binnenkort in het westen des Lands werken dus dat wordt 4 dagen per week 90 km enkele reis. Ben nu op zoek naar een motor met meer comfort en grotere actieradius.
Het ST-tje heeft zeer trouw dienst gedaan, op een defect contactslot na, en heb er in 4 jaar ruim 44.000 km op gereden met veel plezier.

Voor de nieuwe/toekomstige S/ST rijders hier mijn tips/zaken die me zijn opgevallen:
- alu ventieldoppen: kost geen drol maar bij scheelde het tig keer vaker oppompen.
- xenon koplamp: de beste mod die ik heb uitgevoerd: je wordt echt veel beter gezien!
- ruitje: ik ben 1m90 en heb uiteindelijk een korter ruitje erop gezet. De rest van je lijf zit toch al half in de wind en nu heb je gewoon rechtuit wind langs/op je helm en schouders zonder turbulentie.
- De versnellingsbak werd soepeler naarmate het kilometrage steeg
- Voor de doorrijders is een valbeugel de moeite waard. Kost +- 120 euri. Vergelijk dat met 300 euri voor een origineel kuipdeel en de rekensom is snel gemaakt.

Heb de afgelopen weken een aantal motoren proefgereden voor een uur of meer: een standaard GS uit 2010, een K1300GT (2009) en een Yamaha XT1200Z (2012), maar heb nu mn oog laten vallen op een GS Adventure uit 2008 met volledig Akra-systeem en performance-chip.

Belangrijkste overwegingen: actieradius en windbescherming dus, daarnaast zitcomfort, onderhoudsvrij, en traction control. Stadsverkeer en filerijden moet ook nog goed kunnen, maar het is ook leuk als je er ook een mooi slingerweggetje mee kan pakken.
K1300 viel af vanwege de grote koffers en de rauwe 4-cilinder. Daarnaast heb ik weinig aan 160 pk. Ook de betrouwbaarheid staat niet geheel buiten kijf. Cruise-control was trouwens wel heerlijk.

De XT1200Z mag dan wel als zeer betrouwbaar te boek staan, maar ik vond m erg tegenvallen. De windbescherming/turbulentie was niet optimaal. Het standaard-uitlaat geluid was echt 3x niks. En onderin sterk geknepen: vast handig in los zand, maar om ff vlot op te trekken bij het stoplicht niet handig. Tezamen met de zware koppeling was stapvoets/file rijden echt een krachttoer. Had ook de neiging om in de bocht te vallen. Ben eerder teruggereden dan gepland met de proefrit.

De GS was gewoon opstappen en wegrijden, zeker als je al een twin gewend bent. Ondanks het gewicht stuurt ie als een malle, en ook de GSA gaat zeker goed de bocht door.
Deze heeft nog Michelin Anakee banden eronder met veel noppen, dus de stuurkwaliteit en ligging gbij snelweg tempo zullen met andere banden nog verder verbeteren. Ken meerdere mensen met een GS en GSA en die komen er overal mee.

Niet gereden, maar wel overwogen:
R1200RT - vind ik niet mooi, erg breed, matige spiegels en zonder koffers echt lelijk.
Triumph Tiger Eplorer: Duur, meerdere reviews die de remmen als slecht aanmerken. Principieel tegen zo'n overduidelijke GS-kloon. Dan nog liever een KTM, maar die zijn helemaal duur.
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk gaat mijn f800r de verkoop in, niet omdat die slecht (alles behalve zelf!) Maar ik wil iets anders.

Ik heb dus een akrapovic uitlaat en een volledig bagagesysteem van hepco and Becker die weg mogen.

Biedingen zijn toegestaan. (Beide spullen in super staat!)

Met vriendelijke groeten,
 
Gisteren 80k beurt aan de F800 st laten uitvoeren. De riem heb ik nog even laten zitten (rijd voornamelijk woon werk verkeer en kom dan niet boven de 120-130 km/u). Die slijt een stuk minder hard dan die van PDV.

Was € 480,- kwijt voor alle controles, olie en remolie vervangen en een nieuwe klepdekselpakkingset. De banden en remblokjes ed waren nog goed genoeg.
Omdat ik nu wat meer km's maak had ik de 70k beurt overgeslagen. Gaat nu pas weer naar onderhoud met de 100k denk ik (ongeveer volgend jaar).
 
Waarschijnlijk gaat mijn f800r de verkoop in, niet omdat die slecht (alles behalve zelf!) Maar ik wil iets anders.

Ik heb dus een akrapovic uitlaat en een volledig bagagesysteem van hepco and Becker die weg mogen.

Biedingen zijn toegestaan. (Beide spullen in super staat!)

Met vriendelijke groeten,

Welk Hepco&Becker systeem is dat? Hier heb ik wel interesse in!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan