BMW K100 Cardanrevisie

MTXRider

Die hard MF'er
17 jul 2002
257
0
Weet iemand een adresje voor een cardanrevisie? Ik heb nl 7 cm speling in de looprichting terwijl dat er maar 4 mag zijn.

Ik heb al een prijs ontvangen

313 ex btw aan onderdelen of 650 ex incl arbeid (en dan wel zelf het losse cardan aanleveren).

Is er niet iemand die hier een betaalbaarder adresje voor heeft? Ik mag blij zijn als ik inruil 1500 krijg (met een goeie cardan wel te verstaan) en ik wil daarom liever nog een poosje blijven sturen met dat ding.

Het is een K100 LT van de eerste serie (september 88)
 
Bij de K mag je gewoon de oude bouten gebruiken, zijn namelijk geen rekbouten, maar 12. nogwat stalen bouten.
De schuifkrachten worden opgevangen door pasbussen en een rand, de bouten moeten het geheel enkel goed tegen elkaar aan houden.

Dat je alles op moment moet vastzetten voor uitklokken is juist het probleem. Het pinionwiel zit met 140Nm vast en zit enkel op een astap. Je kunt het tegenmoment dus enkel geven als je een hulpgereedschap hebt wat dezelfde splinevertanding heeft als de andere kant van je astap. Wordt zelfs in de haynes manual overgeslagen met de opmerking dat dit niet zelf gedaan kan worden.
 
Oh jawel hoor, na 4 a 5 keer passen en logisch nadenken ben je op 90%.

De klok van een K is best wel overbemeten, dus kan ook wel iets hebben.
Je snoept alleen een paar 1000 km van je cardanklokleven af ;)

Ik rij al bijna een jaar en 6000km rond met een combinatie van een kroonwiel van één en een pinionwiel van een ander cardan. Wel even raakvlak gecontroleerd, maar dit bleek nagenoeg perfect. Olie is na 2x wisselen (kost weinig en je weet of er iets fout gaat) schoon, geen metaaldeeltjes, grijze smurrie of andere zooi gezien. Na 5000 km de boel uit elkaar gehaald en gecontroleerd, was niets aan te zien of aan te merken.
Dit was echter gewoon een lucky shot, maar het is dus niet zo dat het tot op de 100ste mm precies hoeft te staan. Heb deze actie gedaan wegens een versleten splinevertanding, pignionwiel en kroonwiel waren nog goed, enkel de 2e hands had kapotgelopen lagers op de achteras. Het kroonwiel en de lagers van de oude zijn dus met deksel en al overgezet op het huis van de "nieuwe".
 
.............

Dat je alles op moment moet vastzetten voor uitklokken is juist het probleem. Het pinionwiel zit met 140Nm vast en zit enkel op een astap. Je kunt het tegenmoment dus enkel geven als je een hulpgereedschap hebt wat dezelfde splinevertanding heeft als de andere kant van je astap. Wordt zelfs in de haynes manual overgeslagen met de opmerking dat dit niet zelf gedaan kan worden.

Dat zijn nou typisch van die speciale gereedschappen die je heel makkelijk zelf kan maken.
gewoon een oude "pasbus" pakken en daar een halve meter pijp op lassen.......
bij guzzi zit er een bus tussen de splines van de as en het pignonwiel, om lengte veranderingen op te vangen ("kleine" guzzi, met enkelvoudige kruiskoppling die 1 geheel is met de as....., kan me het cardan van de SPII niet meer voor de geest halen)
 
Dat zijn nou typisch van die speciale gereedschappen die je heel makkelijk zelf kan maken.
gewoon een oude "pasbus" pakken en daar een halve meter pijp op lassen.......
bij guzzi zit er een bus tussen de splines van de as en het pignonwiel, om lengte veranderingen op te vangen ("kleine" guzzi, met enkelvoudige kruiskoppling die 1 geheel is met de as....., kan me het cardan van de SPII niet meer voor de geest halen)

Tja, maar ik en vele anderen met mij hebben geen onderdelen magazijn met oude pasbussen. Zeker voor een oud type K100 is er geen enkele cardanas (waar die bus opzit) te vinden die niet zover versleten is dat-ie die 140Nm nog houdt.
(bij de knalpot hebben ze een hele bak met oude assen, allemaal volledig uitgeslagen wegens gebrekkige smering.)
Het wegslijten van de splines is een hardnekkige kwaal van de K100. Neemt niet weg dat je inderdaad op zo'n manier dat speciale gereedschap zelf kunt maken.
 
Tja, maar ik en vele anderen met mij hebben geen onderdelen magazijn met oude pasbussen. Zeker voor een oud type K100 is er geen enkele cardanas (waar die bus opzit) te vinden die niet zover versleten is dat-ie die 140Nm nog houdt.
(bij de knalpot hebben ze een hele bak met oude assen, allemaal volledig uitgeslagen wegens gebrekkige smering.)
Het wegslijten van de splines is een hardnekkige kwaal van de K100. Neemt niet weg dat je inderdaad op zo'n manier dat speciale gereedschap zelf kunt maken.

zo'n magazijn heb ik ook niet hoor, heb het een beetje anders gedaan.......: meenemer achterwiel in bankschroef; zorgen dat het cardanhuis niet kan draaien en dan het pignonwiel vastschroeven...... maar dat is een tikkie lomp uiteraard, vandaar de suggestie van het tooltje; wat is de maat van de splines? mischien past een guzzi bus? en die kan je bij lamers 2e hands volgens mij zo bestellen; is maar een suggestie hoor, een aantal dingen zijn redelijk uitwisselbaar tussen Guzzi en BMW (Bosch, Brembo enzo), mischien gaat dat ook op bij cardandelen??
Maar ik geef toe dat ik in het verleden bakken vol met Guzzi zooi bij elkaar geraapt heb; beurzen en clubmeetings enzo; wilde plannen om te gaan racen in de BOTT of classics..... het meeste is inmiddels doorverkocht om ruimte te maken voor de slaapkamer van mijn dochtertje.
Maar als ik een maat weet kan ik allicht even kijken.

En anders? wat zou zo'n bus nieuw kosten? is waarschijnlijk goedkoper als de *********lijke bedragen die fabrikanten voor speciaal gereedschap rekenen
 
Nou ik heb inmiddels een cardan incl tunnen en as. Ik heb ter plaatse het geheel gedemonteerd. De as met de kruiskoppeling en rubberdemper was zgan. De splinevertanding van de as en de klok zijn ook uitstekend en de speling op de klok, gemeten door de stomp vast te houden en een cm te houden langs de remschijf en dan proberen te bewegen is nog geen mm dus dit is zeer positief.

Nu heb ik thuis de olie afgetapt. Zit toch wat gruis in. Ik heb nu op de werkbank de klok al 4x gevuld, met de hand een paar maal rondgedraaid, rechtop even een kwartiertje laten bezinken en dan de stop eruit en nog steeds zie ik als ik het over mijn vingers laat stromen hele kleine glittertjes. Is er een manier hoe ik dit makkelijker kan schoonmaken ipv demontage?
 
Olie + wasbenzine erin, schudden, vul en aftapplug los en dan ff de compressor erin laten blazen. Krijg je een hoop mee weg...

Uiteindelijk zou ik overigens toch de boel even loshalen.
Vernieuw dan wel je o-ring.
 
Zo spul is losgeweest, er zitten allemaal kleine schotjes in waarin de prut zat vastgekoekt. Heb met diesel, een lap en een paar cocktailprikkers het geheel schoongemaakt. Verder zagen de beide tandwielen en de lagers er perfect uit. Ik heb de o-ring schoongemaakt met diesel en een doekje, de ring was daarna niet opgerekt en nog wel mooi glad. Heb de passing waarin de ring valt schoongemaakt en het geheel weer dicht gedraait, kruislings met 21Nm.

Ik heb helaas geen foto's gemaakt toen de klok los lag, maar wel van de rest. De Spline vertanding van de as was al behoorlijk ver ingesleten (de nieuwe gelukkig helemaal niet) verder was de kruiskoppeling ook versleten. Als je die van links naar rechts beweegt gaat die eerst stroef en in het midden makkelijk, daarna weer stroef net zoals bv versleten balhoofdlagers.

De motor kan morgenavond verder afgebouwd worden, ik moet eerst 2 nieuwe centreerbouten halen voor de remschijf. De ouden gingen allebij ondanks verhitten met een gasbrander vol over de kop. Dat ging gisteren bij de demontage van de sloper ook al heel erg moeilijk. Gelukkig moest er toch een nieuwe remschijf op die ik al had liggen en ben ik dus met 2 boutjes klaar.

bmwcardan004.jpg


De splines zijn kompleet versleten.

bmwcardan005.jpg


De versleten kruiskoppeling

bmwcardan001.jpg


De nieuwe remschijf (gelukkig al bij mij op de plank sinds vorig jaar oktober. ze zijn nl 25 euro duurder geworden)

bmwcardan002.jpg


90 euris voor een "goedkope" momentsleutel die van 1 tot 25 nM gaat. Mijn ouwe ging van 30 tot 210 nM. Toen ik de verkoper vroeg waarom dit dan in zijn ogen goedkoop was, "Meneer, Facom met hetzelfde bereik kost 200 ex" slik.

bmwcardan007.jpg


Het geheel er al weer grotendeels onder.

bmwcardan003.jpg


Het oude versleten gevaarte. Ik kon de klok niet meer los krijgen. 1 inbus ging namelijk ook over de kop.
 
let bij het montern van de nieuwe remschijf even op dat de schroeven onder het oppervlak vallen.
bij mijn grimeca vervangingsschijf was dat niet zo.
toen had ik ineens een slingerend achterwiel.
opgelost door de schroefkoppen af te vijlen tot ze volledig vlak lagen.
 
let bij het montern van de nieuwe remschijf even op dat de schroeven onder het oppervlak vallen.
bij mijn grimeca vervangingsschijf was dat niet zo.
toen had ik ineens een slingerend achterwiel.
opgelost door de schroefkoppen af te vijlen tot ze volledig vlak lagen.

Bij de originele schroeven is dat geen probleem, echter die inbusbouten heb ik over de kop gedraaid (teringzooi) dus ik moet om de nieuwe schijf te monteren op het nieuwe cardan morgen nog even een paar bouten halen bij de lokale ijzerboer. Hoe dat met die bouten uit gaat komen is inderdaad nog niet bekend.

Bedankt voor de tip!

BTW dat 100% MOS2 vet was ook makkelijk te scoren, is hetzelfde als wat vrachtwagens op de trek schotel voor de oplegger hebben zitten. Zit mooi in kroon oil vetpatronen van 5 euro. Dat is eens wat anders dan de bmw jozefs in enschede rekenen voor zo'n klein tubetje.
 
Nou de motor is weer afgebouwd, de klok gevuld met olie en ik heb proefgereden

Gekraak en geknars bij wegtrekken is weg dus wat dat aangaat yahoo happy driving :]

Echter na eventjes de 160 aangetikt te hebben en het gas dichtdoen, goh wat klinkt dat apart. Oordoppen uit, nog eens op tempo gereden en weer koppeling en en laten uitlopen. Blijkt het tweedehans cardan te joelen net als die poolse vrachtwagens die je snachts wel eens langs hoort rijden :( .

Kortom hier ben ik niet veel mee opgeschoten.

Iemand nog suggesties?
 
Bij de originele schroeven is dat geen probleem, echter die inbusbouten heb ik over de kop gedraaid (teringzooi) dus ik moet om de nieuwe schijf te monteren op het nieuwe cardan morgen nog even een paar bouten halen bij de lokale ijzerboer. Hoe dat met die bouten uit gaat komen is inderdaad nog niet bekend.

Bedankt voor de tip!

BTW dat 100% MOS2 vet was ook makkelijk te scoren, is hetzelfde als wat vrachtwagens op de trek schotel voor de oplegger hebben zitten. Zit mooi in kroon oil vetpatronen van 5 euro. Dat is eens wat anders dan de bmw jozefs in enschede rekenen voor zo'n klein tubetje.
Hoe kom jij aan 100% MOS2 vet? MOS2 heeft een drager nodig (bijv lithium, minerale olien, blablabla) en dus ben ik benieuwd wat dan 100% is. Het is overigens wel de juiste keuze om je splines mee te smeren. Het vet wordt weggedrukt en de MoS2 doet dan in principe het werk.

Stond dat op de verpakking 100%???
 
Het werd mij zo verkocht, er was ook spul waar slechts 20% mos2 in zat. Dit was het beste hiervoor verkrijgbaar en hij noemde het 100% mos2 vet. Ik ben niet zo scheikundig aangelegd dat ik alle bestanddelen en de hulpadditieven ken die je nodig bent.

Tja, zo heeft mij de lokale kroonoil dealer dat uitgelegd.
 
Nou de motor is weer afgebouwd, de klok gevuld met olie en ik heb proefgereden

Gekraak en geknars bij wegtrekken is weg dus wat dat aangaat yahoo happy driving :]

Echter na eventjes de 160 aangetikt te hebben en het gas dichtdoen, goh wat klinkt dat apart. Oordoppen uit, nog eens op tempo gereden en weer koppeling en en laten uitlopen. Blijkt het tweedehans cardan te joelen net als die poolse vrachtwagens die je snachts wel eens langs hoort rijden :( .

Kortom hier ben ik niet veel mee opgeschoten.

Iemand nog suggesties?

versnellingsbak??
 
Had mij dat dan niet eerder moeten opvallen?

Ik heb met de hand het wiel rond gedraaid. Als ik tegen de rijrichting in beweeg voel ik de vertanding en komt er ook wat geluid af, dus ik denk de de lagers naar de klote zijn.

Dat moet dan de buitenste zijn, want de conische die helemaal binnenin zit was zo op het eerste gezicht prima. Het betekend dus echter wel dat het uitshim gedonder nu toch begint, dus ik twijfel nog wat te doen.
 
Nou ik ben voor een second opinion even naar Webru in Bruchterveld geweest vanavond.

Hij is met een stetoscoop aan het luisteren geweest op de klok

Zijn conclusie, cardanlagers kapot, zwaar kapot. Dit was volgens hem onverantwoord om mee te rijden.

Leuk hoor marktplaats. 150 pleuro vangen voor kapotte onderdelen :(
 
Tja, ik zit zo even naar prijzen te kijken bij Hobbyist.

Cardanklokrevisie 660 euro
Cardan tussenas 250 tot 400 euro.

Alleen de losse lagers incl keringen 140 euro en dan moet het spul nog worden uitgeshimmed.

Mijn as was ook compleet defect, lagers kruisje en splines verrot. Bij deze as is dat perfect. Ik heb dus voor 150 euro in ieder geval een 100% goeie as.

Ik wil morgen mijn oude remschijf alsnog gaan proberen te verwijderen van de klok en dan daar het deksel eens van lichten en kijken of ik die lagers incl deksel misschien kan gebruiken.
 
ik heb hm laten reviseren bij bert duursma in apeldoorn 2jaar geleden
de tandwielen (ik dacht kroonwiel en pignonwiel)waren nog goed maar de lagers helaas niet meer. ik heb zelf het huisverwijderd doormiddel van de 4 grote inbusbouten en deze afgeleverd bij bovengenoemde dealer 2 dagen later klaar en bijna €500,- armer maar wel weer perfect. om de tandwielen op de juiste diepte inelkaar te laten vallen worden een soort van vulplaatjes gebruikt(shims) dit is een precies werkje. verder worden de lagers dachtik gemonteerd met een krimppassing om dit zelf te doen is enige handigheid vereist.

ik hoop dat je er iets mee kunt.

PS ging bij mij kapot met 120duizend kilometer
 
dus 500 euro voor alleen lagers en je hebt je eigen tandwielen gehouden.

Bij Hobbyist is die 660 incl tandwielen lagers en afstellen. Voor die 160 zou ik het in ieder geval goed doen.

Ik ga morgenavond eerst even wat klooien met die zooi die ik nu heb liggen.

Toch wel een dilemma,

Mijn krukaskering is namelijk ook lichtelijk lekkend sinds vorig jaar juli. Als ik hem zo wil inruilen met defect cardan en lekke kering lacht iedereen me recht in het gezicht uit. Als ik alleen de as fix heb ik die kering nog niet vervangen en dat is ook een rotklus. Tot nu toe is het zo weinig aan lekkage, ik hoef hem namelijk niet bij te vullen tussen de beurten. Hij gaat van vol naar 2 mm onder maximum in 10.000 kilometer dus eigenlijk niet noemenswaardig. Ook de koppeling merk je niets aan.
 
Laatst bewerkt:
Nou, morgenavond gaan beide cardanklokken naar een goeie hobbyist die vaker dit soort nare klusjes doet (powershift bakken reviseren, krukassen afdraaien etc en dat als hobby :X ).

Hij gaat kijken of het relatief betaalbaar haalbaar is om van beide cardanklokken 1 werkende te maken is. Dus tandwielen van de ene en het huis met de lagers (evt een paar nieuwe lagers) van de andere.

Mocht het hem niet lukken qua kosten (tot 100 euro) dan gaan ze beide in een doos naar Hobbyist.nl voor een ruilcardan.
 
Update;

Vanavond op pad geweest naar de beste man. Alle 4 de lagers defect. De 2 lagers van het kroonwiel zijn versleten, die knagen zichzelf ook op en het pignon heeft speling in de lengte richting dus ook beide lagers kapot.

+punt de tandwielen waren volgens hem uitstekend dus hij gaat de betreffende lagers morgen ophalen cq bestellen indien niet op voorraad bij SKF te emmen.

-punt wordt wel wat duurder dan 100 euro, maar het is altijd nog beter dan een nieuwe.

Kortom we wachten weer hoopvol af. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan