Zéker dat er nog vooruitgang in dit project is. Winterstop gaat pas vanaf 1 december in, dus kan nog even klussen
@Jaap: met de vorkheftruck het zitje over de mal buigen was niet mogelijk; de vorkheftruck werkt hydraulisch omhoog en met zwaartekracht naar beneden en zwaarterkracht met hulp was niet genoeg.
@Leeuwis: misschien loopt t zitje inderdaad wel heel lichtjes af (nieuwe foto later in de post). Het subframe is gelukkig demontabel op het bestaande frame gemaakt;
Nog een beloofd fototje:
Tussen de schroefgaten op t frame zit normaal een plaatje waar de tank op vast zit. Nu zit daar mijn frame op vast
Ik kan m achter nog iets ophogen als ik zou willen, maar kijk hier denk ik later naar.
Veel zadels op K100’s worden inderdaad wel omhoog gemonteerd, zoals Joossio ook heeft. Maar dit is vooral om m in lijn te krijgen met de tank en ik vind dat net iets te radicaal/teveel een fighter look, terwijl ik liever voor bratstyle-achtig ga.
@Sammie: Mijn achterband had er maandag wat moeite mee toen ik wat hard moest remmen voor een stoplicht
maar voor de rest houden ze t prima
----------------
Doorrrr met het project:
Toen ik bij de Decathlon was voor m’n yogamatje kon ik het niet laten om direct ook in te laden met een upgrade van de kampeeruitrusting; drinkfles, Tarp (a la:
)
etc. Met het idee om ooit richting m’n broer -die in Estland woont- te rijden. Met een zadel die eind September klaar zou zijn en de temperaturen dan in Estland waag ik t er nog niet op. Vandaar maar een kort blitztripje naar Duitsland gemaakt.
Een korte impressie:
(Tomtom: over 800m rechts afslaan
)
Helaas tijdens de rit er achter gekomen dat m’n achterlicht toch niet helemaal goed aangesloten was
Even wat lopen prutsen met de connectors en een extra tie-wrapje geplaatst, maar toen deed mn linker achter knipperlicht het niet meer! Op zich geen probleem, met handsignalen en een motor die het technisch gezien niet hoeft te hebben (eerste toelating van voor 1997), maar in het donker op de snelweg invoegen zonder knipperlicht leek me toch niet wat
Vandaar binnendoor teruggereden, direct nieuwe connectors besteld en de motor naar de klusplek gereden. Na nadere inspectie bleek de bedrading helemaal losgekomen van de knipper. Helaas viel dit niet binnen de garantie, maar MLMparts zijn de gekste niet en stuurden me direct een nieuw setje op. TOPservice!!
En als t elektrisch dan toch overhoop ligt; dan t maar direct goed aanpakken. Sinds de nieuwe LED verlichting schijnt er een waarschuwingslampje non-stop in mn bakkes en waren de knipperlichten aan het hyperflashen. Dit was met twee hacks simpel op te lossen, maar hiervoor moest de tank er wel af en daarvoor moet de brandstofdruk van t systeem. No problemo met het WPHB :D
Deze heeft t over het loskoppelen van de brandstofpomp dmv een connector ergens naast de tank.. Naast t feit dat ik nooit zeker ben of ik de juiste connector te pakken heb (volgens mij zit bij mij de connector links van de tank, maar het WPHB spreekt van rechts) en ik zo al eens 10 minuten brandstof aan het opstoken was, is er gewoon een zekering voor de pomp. Deze d’r uit en binnen twee tellen was de peut op. Brandstofslang los, tank er af; en daar zitten de relais.
Voor t waarschuwingslampje moest de Bulb Monitoring Unit aangepakt worden. (Beter gezegd; verwijderd en doorgelust):
En een diepvrieszakje en wat duct-tape later, "netjes" weg gewerkt
:
Tweede euvel waren de hyperflashende knipperlichten. Hiervoor bestaat een oplossing om een IC-pin los te koppelen en dan houden ze er mee op. Voor wie dit leest op vrijdag; spot de verbroken verbinding ;P :
Wordt moai:
En als de tank er dan toch af ligt, dan is t ook mooi tijd om eens naar het stuur te kijken. Ik vind t stuur een beetje smal, en vooral de handvatten onder een a-relaxte hoek staan, dus daar komt binnenkort wat anders voor (denk superbike achtig/low tracker stuur). Maar dan moet dat enorme dashboard er eerst vanaf, en om dat te doen moet t contactslot een ander plekje krijgen. Er is een tutorial voor om deze in t luchtfilter te stoppen, maar ik vond boven de bobines ook wel mooi:
Eins:
Tzwei:
Ik was bang dat ik de kabelboom helemaal moest strippen om t contactslot los te krijgen, maar blijkt dat deze kabel apart loopt en een connector heeft onder de tank. Toch ideaal dat de tank er af ligt!
Connector los, contact omgegooid, via via weer teruggelust naar de connector, aansluiten en klaar!
…
of niet…
Contact er op:
verlichting: check,
starten: wil niet. Shiiiiiiiii-
Klinkt alsof er geen brandstof is??
Waar gaat t mis? Brandstofleidingen had ik weer vastgedraaid, connectors weer vast.. Startmotor hoor ik draaien, brandstofpomp zoemt nog wat na als ik het contact loslaat… meer koffie?
Bakkie en een hulplijn van internet later zit ik met de suggestie dat de brandstofpomp zonder benzine is komen te staan en dus kapot is, want iemand-had-dat-ook-gehad-met-dezelfde-symptomen-en-dan-is-dat-zo.
Maar dat geloofde ik niet. Dus brandstofleidingen beetje los gedraaid en daar kwam direct benzine uitgestroomd; ok, wel brandstof uit de tank dus. Vanaf de tank loopt de brandstofleiding 15cm naar beneden, via de injectors de motor in. Ergens tussen tank en motor gaat er iets mis, maar het enige wat daar zit zijn de injectoren, en die kunnen niet alle 4 kapot zijn gegaan?! Ok, wat kan er met de injectors zijn? Daar zit alleen een stekker aan naarrrrrr.. de computer?? En terwijl mijn hand de kabel volgt naar de computer hoor ik een subtiele klik.. Klik? Zou t? Kan het? Neeeee toch?
Jawel. Stekkertje los. En dan gewoon direct starten bij de eerste poging
Dank u BMW
Ennnn toennn, was het tijd om m’n nieuwe zadel op te halen!
Heb nog zitten twijfelen over leer, kleurtjes, etc. Bruin zadel vind ik té old-skool voor de 80’s looks van deze motoren, vandaar zwart. Maar bij één van de kleurthema’s die ik in gedachten heb zou witte highlights nog wel passen:
(Super mooi ingekleurd *kuch**kuch*)
Oh well, zwart doet t altijd goed, dus niet te moeilijk doen en gewoon gaan:
Ik ben blij
En mn kont is ook blijer met dit zadel
Licht gemis van de bonusbroekzak.
-----------
En wat zijn dan de plannen?
1. Mooie kilometerteller uitzoeken. Zit te denken aan iets als:
2. Fijner stuurke. Niet al te breedt, met handvatten die minder onder een hoek staan. Vind dit er in ieder geval goed uitzien:
3. Die progressieve veren… Ik ben er nog steeds niet over uit of deze al vervangen zouden zijn of niet, of uberhaupt passen. Hierbij een fototje van het setje dat ik nog heb liggen:
Alle voorbeelden die ik op internet tegenkom van progressieve veren hebben juist geen witte spacers. Alleen bij de originele veren zitten spacers. Maar deze zien er wel progressief uit…
4. Zijkapjes en spatbord bijwerken. Had ze al afgetaped, maar zag toen dat ik de montagepunten zou wegzagen. Dus daar moet ik nog even wat voor verzinnen.
5. Uitlaat inkorten. Vind t een mooi idee om de originele uitlaat te houden, maar m dan een stuk in te korten. Alleen ben ik bang dat ik een té sterk lasapparaat heb voor t dunne materiaal en überhaupt niet genoeg ervaring om t mooi te doen..
Kort photosjopje om mee af te sluiten:
(Spatbord ingekort, zijkapjes hoekje er af, uitlaat ingekort)