BMW K1200GT topic

Als ik de x-tall op driekwart hoogte heb kan ik er nog net goed overheen kijken. Is voor mij de prettigste stand. Met de ruit helemaal omhoog kijk ik er dus door en vang ik iets meer wind op de onderarmen. Gezien jouw lengte zou ik een maatje kleinere ruit eerst eens proberen.
Succes ! :)
 
Vanavond miss January weer opgehaald bij Breeman. Het niet starten werd veroorzaakt door een slechte accu, is nu al de 3e die vervangen is. Dit veroorzaakte blijkbaar ook de EWS melding in het display, wat eigenlijk problemen met de startonderbreking betekent. Verder ook de koppeling vervangen, bleek helemaal versleten te zijn. Schakelde al langere tijd bij een koude motor slecht en voor het verkeerslicht bleef de motor met ingetrokken koppeling toch lichtjes vooruit bewegen. Schakelt nu weer prima ( maar dat mag ook wel)
Maar eens een boze brief geschreven aan BMW Nederland over de abominabele kwaliteit van deze motorfiets.
Als de k1600 dezelfde kant opgaat, ga ik toch maar eens ergens anders kijken.

Cu

Peter

Nu weer even freude am fahren
 
Als de k1600 dezelfde kant opgaat, ga ik toch maar eens ergens anders kijken.

Als je goed luistert op de demo-filmpjes die intussen te vinden zijn, klappert en "kling-klong-klakt" ook de K1600gt(l) je weer vrolijk tegemoet. Dat wordt nog lachen dus!
 
Re K1600.
Hoorde dat schakelen ook. Toch vind ik ze er wel goed uitzien/klinken. Uiterlijk heeft iets van RT en GT. Motorblok nu zichtbaar. Bredere topkuip en dus meer windbescherming. Rijdt op 95, nwe rijmodus keuze, optie valbeugels, zit comfort, laag koppel. Kortom wil toch wel eens kijken. Zorgpunt is voor mij het gewicht. Hoe gedraagt zich dat in de praktijk ?
Vraag me overigens af wat het beleid van BMW tav de 4-pitters zal worden. :)
 
Dag allen, ik het plan opgevat om van de zomer een lange tocht te gaan maken door Europa, vervoermiddel is (uiteraard) mijn k1200gt (2006).. Eerst per boot naar Noord Engeland, dan afzakkend naar het zuiden en weer per boot naar Frankrijk, dan door Frankrijk, Spanje, boot naar Italie, en door Italie Oostenrijk en Duitsland weer terug.. Nu is mijn vraag of ik er normaliter wel vanuit kan gaan dat mijn machine dit allemaal zonder problemen gaat doorstaan. heb eigenlijk nooit problemen gehad behalve het high idle syndrome wat inmiddels is verholpen.. gezien alle toch wat negatieve verhalen over de k1200 ben ik toch wat sceptisch.. Iemand anders wel eens 10.000+ tochten gemaakt met z'n moto?
 
Gelukkig heb ik een GT (2008) die tussen de beurten door nauwelijks een dealer gezien heeft. Nu 40.000km op de teller.
Ik ben van India naar NL gereden op een Enfield met Indiaase kwaliteit. Is ook goed gegaan. Een BMW in dealerrijk Europa moet volgens mij dus echt heel gemakkelijk kunnen.
Jos
 
Hier vind je alvast de lijst met BMW dealers voor europa om als POI in je garmin te plaatsen.
Altijd nuttig voor onderweg.
Ik ben er zeker van dat de motor het aankan.

BMW R1150RT : POI Point of Interest

Heb zelf de POI gedownload. Het bestand is van 2006, een beetje verouderd dus.
 
Laatst bewerkt:
.. Nu is mijn vraag of ik er normaliter wel vanuit kan gaan dat mijn machine dit allemaal zonder problemen gaat doorstaan. ...
Zonder me te bedenken zou ik zo met je meegaan. Heb ook een (vroege) 2006 met nu 58dkm, en mits goed voorbereid en je je niet buitensporig gedraagt -alles kan kapot- moeten onze BMW's dat zeker aankunnen. Maar: niemand kan je garanderen dat-ie niet kapot gaat...
Ik zou, behoudens preventieve controle, ook maar even nagaan of de nokkenaskettingspanner is vervangen, dat scheelt iig wat gerammel.
En: ANWB R&K brief mee, die kunnen in een groot deel van Europa snel helpen wanneer nodig.
 
Laatst bewerkt:
Iemand de K1300 duurtest gelezen in motoplus? Was inderdaad kommer en kwel, ik hoop toch dat ze een 'slecht exemplaar' op de redactie hadden, anders is het wel ernstig gesteld met de betrouwbaarheid van dit model. Hoe dan ook erg negatieve publiciteit voor BMW in het algemeen vrees ik :-(
 
heb je het artikel misschien digitaal?

Rijdt nog steeds als een zonnetje, maar nu is de handvatverwarming (standje 1) kaduuk.

Peter
 
Laatst bewerkt:
Vandaag was ik toch weer erg blij met m'n 1200GT. Met de 1200GS (vorige fiets) zou ik door de wind wild heen en weer zijn geblazen. De GT stuurt daar bij vergeleken als een blok.
 
Heb sinds 2006 op 4 st. 1200GT's zo'n 100.000 km gereden zonder dat ik stil ben gevallen, wel kleinere mankementen/onvolkomenheden die ook dealers in het buitenland snel konden oplossen. Ik rijd sinds een paar maanden op de 1300GT (km.ca 8000) en ook met dit type geen gekke storingen gehad. Ik rijd veel tussen Italie-NL op en neer en kan je de reis gerust aanraden.
gr Henri O.
 
Heb 't ook al in het 1300 topic gepost. Mocht iedereen de overstap naar een 1300 overwegen, even Motoplus van 3-11 november halen.

Vanmiddag bij de bladenboer even de nieuwste Motoplus doorgebladerd vanwege de duurtest van de K 1300. Ook de 1300 is niet echt een toonbeeld van vertrouwen, wat een gedrocht. Koppeling aan flarden -> nieuw blok, cardan vervangen, schakelaars naadje, bigend-lagers, etc, etc. Ze zijn wel consequent bij BMW, de 1200 is prut en gelukkig de opvolger ook. Hoop dat ze bij de k 1600 echt een andere weg in slaan.


Cu

Peter
 
Heeft toch ook iets van een incidenteel geval, aangezien een groot deel van de problemen lijkt veroorzaakt te zijn door de beschadigde cq onjuist gemonteerde koppeling (nieuw blok en later wellicht ook het big end probleem).

De schakelaar problemen heb ik wel gehad, maar de slechte sloten, verwarming etc niet.

Denk inderdaad dat BMW haar naam verliest als de nieuwe top modellen ook kinderziektes vertonen. Kunnen ze zich feitelijk niet veroorloven met Goldwing en Harley als modellen in hetzelfde segment. Ze hebben daarbij nog de mazzel dat Honda dit jaar niet met de nieuwe Pan is gekomen.

Ben benieuwd. :)
 
...
Denk inderdaad dat BMW haar naam verliest als de nieuwe top modellen ook kinderziektes vertonen. Kunnen ze zich feitelijk niet veroorloven met Goldwing en Harley als modellen in hetzelfde segment. Ze hebben daarbij nog de mazzel dat Honda dit jaar niet met de nieuwe Pan is gekomen.
...
Onder veel motorrijders heeft BMW nog steeds een suffig imago - tegen wil en dank, want K1200 GT (zeker de 2e serie en de 1300) is onmiskenbaar een enorm rijijzer. Maar ook de problemen zijn breed bekend, en dat doet BMW zeker geen goed. Onder mijn collega's zijn nogal wat motorrijders, en die zien mij een beetje als zondagskindje omdat mijn GT niet (zo) aan dat panne-imago voldoet.
Harley is voor velen een (financiële) brug te ver, de Goldwing ook qua formaat. En met JeRo verwacht ik idd. dat de Pan, en wellicht een nog grotere (2000 cc, 8-cyl?) Wing veel belangstelling zal hebben...
 
Cardanspeling: Dag allen, een vraag mbt cardanspeling: Ik heb gemerkt dat als de motor op de middenbok staat en in de versnelling, en ik het achterwiel draai er dus speling zit, oftewel dat je het achterwiel dan een stukje kan bewegen voordat hij door de 'motor' wordt tegengehouden. Is dat normaal? Tijdens het rijden heb ik niet overmatig veel last van deze speling maar in stilstand lijkt het dus heel wat te zijn..
 
Mijn 2 centen:
De diverse assen en tandwielen in de aandrijflijn moeten ten opzichte van elkaar wel enige ruimte hebben willen ze niet knarsend in elkaar grijpen. Dat zou trouwens ook maar tijdelijk zijn, want snel slijten en dus ruimte geven. Olie moet een film over de oppervlakken leggen om extreme slijtage te voorkomen, en vult ook meteen een beetje van die speelruimte. Zolang eea. binnen de tolerantiegrenzen blijft is er geen reden voor onrust, maar je kunt er wel degelijk "last" van hebben: rukkerig gevoel en rammelen, zoals bekend bij (in-)schakelen...

Al die (heel) kleine spelinkjes opgeteld geeft een paar cm "vrije slag" aan de achterband. Verkijk je daar niet op, dat is maar een paar graden verdraaiing maar door de omtrek van de band lijkt het heel wat.
 
Laatst bewerkt:
Mijn 2 centen:
De diverse assen en tandwielen in de aandrijflijn moeten ten opzichte van elkaar wel enige ruimte hebben willen ze niet knarsend in elkaar grijpen. Dat zou trouwens ook maar tijdelijk zijn, want snel slijten en dus ruimte geven. Olie moet een film over de oppervlakken leggen om extreme slijtage te voorkomen, en vult ook meteen een beetje van die speelruimte. Zolang eea. binnen de tolerantiegrenzen blijft is er geen reden voor onrust, maar je kunt er wel degelijk "last" van hebben: rukkerig gevoel en rammelen, zoals bekend bij (in-)schakelen...

Al die (heel) kleine spelinkjes opgeteld geeft een paar cm "vrije slag" aan de achterband. Verkijk je daar niet op, dat is maar een paar graden verdraaiing maar door de omtrek van de band lijkt het heel wat.
Allemaal waar, maar toch is bij mij door de dealer tijdens een servicebeurt het cardan onder garantie vervangen.....
@Henk, het kan geen kwaad dit eens met je dealer te overleggen zou ik zeggen.
 
Idd, de speling mag niet te groot zijn. Met name de eerste serie GT's (maart - aug 2006) was geleverd met een van de eerste versies van de software van de motronic. Deze had een tamelijk abrubte aan-/afschakeling van de inspuiting, waardoor er voortdurend forse knallen door de aandrijflijn gingen. Latere versies van de software hadden een zachtere aansturing van de inspuiting (niet alle cilinders tegelijk). Die harde knallen door de aandrijflijn zijn de oorzaak van een te grote speling.

Zoals BeemerBeest al zegt, overleg met de dealer.
 
@BB/®win: I stand corrected, dank; heb nu in mijn reactie tolerantie benadrukt...

Achteraf, daar nog even over doordenkend: ik denk niet dat je dit eenvoudig aan het aantal cm speling aan het achterwiel kunt meten - of het moet wel heel veel zijn... een dealer moet kunnen meten en weten. En natuurlijk adviseren.
 
Laatst bewerkt:
Na alle negatieve berichten die ik hier lees over de K1200/1300GT en BMW wilde ik toch even het volgende positieve nieuws melden.

In het eerste jaar dat ik de GT had (2007) is er tot vier keer toe aan de koppeling gewerkt.
Twee keer is de koppeling kompleet vervangen en twee keer is er een modificatie gemonteerd.
Koppeling was daarna nog niet geweldig, maar er was met te rijden.

Toen ik m'n motor gisteren naar de dealer bracht voor z'n jaarlijkse beurt werdt me verteld dat ze ook een weer nieuwe koppeling gingen monteren, geheel gratis. (Ik had nergens om gevraagd)

Vanmorgen de motor opgehaald en de koppeling is nu perfect, hoef nu geen extra gas meer te geven om te voorkomen dat de koppeling schokkend pakt of gaat klapperen.

Prima service van BMW en mijn dealer Mokam in Beek.

Groet
Ton
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan