BMW liefhebbers ?

motormukkes

Die hard MF'er
3 feb 2005
829
0
Uffelte
Als ik hier even door de topics struin zie ik weinig (oude) BMW liefhebbers . Ben ik dan de enigste ?
Ik ben trouwens niet eenkennig , heb ook nog een Enfield Bullet 500 .
BMW is om te rijden , Enfield om te sleutelen , zo heb je van alles wat .
BMW is een oude R90/6 die ik nog niet zo lang geleden gekocht heb . De motor is geheel gerestaureerd en heeft daarna nog weinig km's gereden . Als de motor warm is dan zakt het toerental bij gas loslaten heel langzaam terug . Ligt dat aan de (standaard) Bing carburateurs ? Met deze carbs heb ik nog geen ervaring , hiervoor had ik een R90S met Dell orto's . Is het mischien alleen een kwestie van opnieuw afstellen ?
 
Er zijn er genoeg met een BMNEE hier op het forum; zowel de ouwe "schuddebuikers" alsook "bakstenen" zijn goed vertegenwoordigd.
Wij maken geen onderscheid...

Het langzaam terugzakken in toeren heeft te maken met óf valse lucht (inspecteer je inlaatrubbers eens aandachtig) óf een synchroonafstelling die verlopen is.

Succes!
 
Er zijn er genoeg met een BMNEE hier op het forum; zowel de ouwe "schuddebuikers" alsook "bakstenen" zijn goed vertegenwoordigd.
Wij maken geen onderscheid...

Het langzaam terugzakken in toeren heeft te maken met óf valse lucht (inspecteer je inlaatrubbers eens aandachtig) óf een synchroonafstelling die verlopen is.

Succes!
Ik heb zo al wat namen in gedachten die zich vroeg of laat gaan melden hierzo O-) :P
 
liefhebber nr.1 sinds het bezit van boijna oldtimer r80G/S
full
 
Heb je er nou al eens kilometers mee gemaakt Rogier?? ow ja, ik heb een baksteen staan. Heerlijke rij fiets :P
 
Heb je er nou al eens kilometers mee gemaakt Rogier?? ow ja, ik heb een baksteen staan. Heerlijke rij fiets :P


toevallig moest ik net aan je denken !? hoe is 'tie ?? bevalt je nwe huis (en situatieverandering :+ )
BMW verhaal: Carburateurs 48uur bij Nitromax in zijn ultrasoonbad gelegen !!! revisieset eergisteren binnen gehad, ga meteen de complete kleptimingspullen (nokkenasketting/tandwielen en spanners) vervangen.. dus dat doe ik deze week.. nwe keerringen en een nieuw lager op die as en het boeltje kan weer op zijn plek. was niet tevreden over het starten (startmotor = alweer klaar en gemonteerd) en hij liep knap beroerd stationair 9startte ook niet met kickert) dus nieuwe rubbers erin, ultrasoon en de originele fabrieksafstelling m,oeten hem weer op gang helpen... wintertijd heb ik toch last van die verdomde heupkwestie, dat ik sowieso niet graag rij.. maar over een week is hij af IIG VOOR DE OBT !! rij je ook mee ??
 
Laat ik de klep dan ook maar eens los trekken.

Enneuh, buiten de inlaatrubbers die 'op' zijn kan het ook zijn dat het membraam in de kamer op is (scheurtjes vertoont of veel te dun is en slecht dempt)

En tja, ik rij een jonge goddes die ouder is dan ik zelf, een 75/6. En daar is zat aan te sleutelen hoor...

Tip voor de bakstenen onder ons, als je eens wat anders wilt: Wij noemen ze bierkrat :+
 
Ook ik ben een liefhebber, tweemaal een BMW gehad! Wat me rest zijn de herinneringen en redelijk wat boeken over de historie van het merk!
Een R 80GS is een absoluut hebbeding!
 
Mijn buurman heeft nog een R60/70/5 of zoiets in de schuur staan. Hij heeft hem ooit nieuw gekocht en er minder dan 40.000 km mee gereden. De motor staat nu al jaren in de schuur. Hij wil er nog een beetje geld voor hebben. Mocht je interesse hebben, stuur me even een mailtje.
 
Mijn buurman heeft nog een R60/70/5 of zoiets in de schuur staan. Hij heeft hem ooit nieuw gekocht en er minder dan 40.000 km mee gereden. De motor staat nu al jaren in de schuur. Hij wil er nog een beetje geld voor hebben. Mocht je interesse hebben, stuur me even een mailtje.
bij deze :) .. als je de prijs weet en foto kan regelen ben ik een gelukkig man :)
 
En anders gooi je mailtje in het engels en mail die man.
Een aardige gozer, heeft mij goed kunnen helpen bij wat kleine carb problemen
 
Ik had nog niet aan de inlaatrubbers gedacht . Maar het blok is gereviseerd dus ze zouden toch goed moeten zijn . Eigenlijk zat ik ook te denken aan het membraan in die gekke vacuum carbs , die kunnen natuurlijk ook lek raken . Maar waarschijnlijk is het gewoon de afstelling . Zal wel zien . En als ze me niet bevallen dan zet ik er Dell Orto's op , dan wordt het een R90/6 S .
 
Ik had nog niet aan de inlaatrubbers gedacht . Maar het blok is gereviseerd dus ze zouden toch goed moeten zijn . Eigenlijk zat ik ook te denken aan het membraan in die gekke vacuum carbs , die kunnen natuurlijk ook lek raken . Maar waarschijnlijk is het gewoon de afstelling . Zal wel zien . En als ze me niet bevallen dan zet ik er Dell Orto's op , dan wordt het een R90/6 S .
Ik weet natuurlijk niet hoe snel / langzaam het toerental terugvalt en wat je gewend bent, maar het is vrij normaal dat deze motors stevig afremmen op de motor. De Dell-orto is een schuif-carburateur en geeft inderdaad een heel ander, directer "gevoel" dan de Bings. De Dell-orto geven de motor een wat spannender karakter, maar de Bings zijn in mijn ervaring wel veel makkelijker af te regelen. Da's denk ik de reden dat BMW ze alleen op de 90S heeft gebruikt, en niet meer op b.v. de latere 100S of 100RS.

Ook nog: Weet je zeker of bij de revisie het originele vliegwiel is gebruikt? Misschien is deze afgedraaid (lichter gemaakt) of is een later type (ook lichter) gemonteerd. Tis maar een gedachte ;) Dit gezegd hebbende, een lichter vliegwiel remt juist harder af. Hmmm, laat maar :+
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag een poging gedaan om de carbs af te stellen . Aangezien ik geen apparatuur heb , heb ik ze op het gehoor afgesteld . Hij blijft nu niet meer zo hangen bij gas terug , maar loopt niet heel lekker regelmatig stationair . Moet maar eens naar iemand die er wel verstand van heeft . Ik weet nu ook waarom de motor zo afgesteld was , hij is nu wel heel erg gevoelig op het gas . Als ik door de bebouwde kom rijdt waar slechte bestrating ligt kan ik hem niet rustig houden . Met de Dell Órto's had ik dat nooit . Misschien zet ik die er wel op als dit zo blijft . Het afremmen op de motor is nu wel een feest door de sportdempers die er op zitten . Hij ploft en prutteld dat het een lieve lust is .
 
Ik heb vandaag een poging gedaan om de carbs af te stellen . Aangezien ik geen apparatuur heb , heb ik ze op het gehoor afgesteld . Hij blijft nu niet meer zo hangen bij gas terug , maar loopt niet heel lekker regelmatig stationair . Moet maar eens naar iemand die er wel verstand van heeft . Ik weet nu ook waarom de motor zo afgesteld was , hij is nu wel heel erg gevoelig op het gas . Als ik door de bebouwde kom rijdt waar slechte bestrating ligt kan ik hem niet rustig houden . Met de Dell Órto's had ik dat nooit . Misschien zet ik die er wel op als dit zo blijft . Het afremmen op de motor is nu wel een feest door de sportdempers die er op zitten . Hij ploft en prutteld dat het een lieve lust is .

Aan je verhaal te lezen zijn het toch de membramen van de carb.
En als je een beetje kunt luisteren en geduld hebt is afstellen op het gehoor prima.
Afstellen op alleen vacuum heb ik niet zo geweldige ervaring mee, de oren willen ook wat :P

Heb je de carbs al los gehad om te zien of ze vuil zijn van binnen?!
Is een middagje werk, loshalen, schoonmaken en terugbouwen, maar levert veel op. En rubbers vervangen in de carbs kost de kop niet bij De Hobbyist

13093 diversen PAKKINGSET CARBURATEUR ALLE 2 CIL. 3,25
 
Ik heb zo al wat namen in gedachten die zich vroeg of laat gaan melden hierzo O-) :P
Ik voel me aangesproken ;) want ik heb ook een bierkrat (verkeer en alcohol gaan niet samen, maar de benaming is leuk).
Rijdt als een speer en heeft 127500km gelopen.. Bij de ondehoudsbeurt viel op dat het inwendige van de motor en de kleppentrein nog steeds in zeer goede staat was. Zelfs de nokkenasketting was nog prima.
De motor is ook zowat een klassieker, want hij is al 19 jaar oud.. *D
 
Een plaatje van de mijne.
Ben niet echt liefhebber, maar ben BMW gaan rijden omdat die beter tegen buiten staan kon als mijn (destijds) T140.
T'is een R100rs met nikasil, ontdaan van z'n plastick en een hoger stuur gemonteerd. O-)
full

Tegenwoordig mag hij binnen staan en wordt het tijd voor wat cosmetische avonduren :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan