BMW R 1100RS deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
@ Roelof en Bolten,
Hierbij wat documentatie over de pluggen in het Duits. Mijn R1100RS hoort ook geen plug te hebben. De pluggen zijn is leeg, dwz er worden alleen twee of drie pennen verbonden, wat uiteraard ook met een draad met stekkertjes kan gebeuren (voor het mooie kun je dan later de beste optie als plug kopen). De met de geactiveerde pennen gekozen mappings zijn bedoeld om het motor karakter aan te passen (bvb RS vs RT vs GS) of te voldoen aan wettelijke eisen tav uitstoot, maar ook Kat of geen kat, uitlaat opties etc. inclusief 'geen' plug zijn er 8 opties. Hieronder een overzicht.
http://www.powerboxer.de/images/pdf/zuendung/Codierstecker.pdf. Ik zoek nog naar een derde overzicht dat ik ergens heb, waarin de pen verbindingen gerelateerd zijn aan hun doel. Een ander overzicht krijg ik niet goed hier ingevoegd.
Als Bolten bvb een overjarig model heeft (bouwjaar 93, geregistreerd in 94) dan zou hij geen plug moeten hebben. Wordt ongetwijfeld vervolgd,
Peter
 
Laatst bewerkt:
Hier nog twee overzichten:
full

Codeplug Tabel (onder voorbehoud)


Type GS Uitvoering Plug Kleur verbonden punten BMW onderdeel nummer Motronic versie
R850GS kat Goudgeel 30 - 87 - 61 36 8 366 282 2.2
R850GS kat 25Kw Grijs 30 86 87 - 61 36 8 366 623 2.2
R850GS non-kat -geen plug- - - - - - 2.2
R850GS non-kat 25Kw Olijf geel 30 86 - - 61 36 8 366 621 2.2
R1100GS kat Roze 30 - 87 87A 61 36 8 366 625 2.2
R1100GS non-kat Beige 30 - - 87A 61 36 8 366 551 2.2
R1100GS kat Zwitzerland Donker bruin 30 86 87 87A 61 36 8 366 624 2.2
R1150GS kat Goudgeel 30 - 87 - 61 36 8 366 282 2.4
R1150GS kat 91ROZ Grijs 30 86 87 - 61 36 8 366 623 2.4
Pin Werking: (onder voorbehoud)


Pin Werking aangesloten werking vrij
30 Centraal massa punt -
86 gereduceerd vermogen vol vermogen
87 Lambdasensor geïnstalleerd CO2 sensor geïnstalleerd
87A 1100 uitvoering 850 uitvoering (alleen bij Motronic 2.2


Let op dat je altijd de Motronic moet resetten door zekering nr 5 ( van links, op de foto van boven, gerekend) even te trekken (of de accu los te koppelen, maar dat is een stuk lastiger).
Ik heb het combinatie overzicht nog niet gevonden (dus de 7 + 1 mogelijke verbindingen).
Peter
 
Laatst bewerkt:
Ten langen leste hier het schema van de mogelijke plug verbindingen en wat het ongeveer doet:
full


Ik heb dus stage 1 (geen plug) en hoef niet bang te zijn voor de huidige rommel die als benzine wordt verkocht.

Peter
 
Over benzine: de afgelopen 6000 km op BP Ultimate 98 gereden. Zijkoffers er de laatste 700 km af gehad (rijdt net wat lekkerder door de files). Afgelopen 700 km 1:20 gereden. Tot mijn stomme verbazing want vooral de laatste kilometers had ik, noodgedwongen, het gas best wel open gehad. N415 is 's nachts dicht, dan maar via de A1 maar die was van het weekend ook dicht. Heb ik met mijn suffe kop (ter verdediging: het was half vijf 's ochtends) de omleidingsborden van Rijkswaterstaat gevolgd. Dat was lachen: ff via Almere! Ruim 40 km om! Je mag daar dan weer wel 130 km/uur dus kon het gas wel ff open tot 150.. En toch gisteren met 320 km op de dagteller er maar 16 liter van dat goedje van BP er in kunnen persen! Kost 7 cent per liter meer maar ik denk zelf dat ik die centjes ook weer terug verdien..

Groet,

Jeroen
 
Over benzine: de afgelopen 6000 km op BP Ultimate 98 gereden. Zijkoffers er de laatste 700 km af gehad (rijdt net wat lekkerder door de files). Afgelopen 700 km 1:20 gereden. Tot mijn stomme verbazing want vooral de laatste kilometers had ik, noodgedwongen, het gas best wel open gehad. N415 is 's nachts dicht, dan maar via de A1 maar die was van het weekend ook dicht. Heb ik met mijn suffe kop (ter verdediging: het was half vijf 's ochtends) de omleidingsborden van Rijkswaterstaat gevolgd. Dat was lachen: ff via Almere! Ruim 40 km om! Je mag daar dan weer wel 130 km/uur dus kon het gas wel ff open tot 150.. En toch gisteren met 320 km op de dagteller er maar 16 liter van dat goedje van BP er in kunnen persen! Kost 7 cent per liter meer maar ik denk zelf dat ik die centjes ook weer terug verdien..

Groet,

Jeroen

Wauw, dat zijn mooie waarden! Ik rij met dezelfde benzine en ik rij gemiddeld 1:14. Ik ben al rustiger gaan rijden, want voorheen haalde ik slechts 1:12...
Ik tank bij een BP Express en daar kost de BP Ultimate 98 rond de 1,75 per liter. Scheelt soms bijna 10 cent bij andere BP pompen.

Groet,

Angelo
 
@Angelo, in Hilversum tank ik bij een BP Express, €1.75/ltr. Gisterenavond moest ik weer via de A1 (de N415 is van 20:00 tot 06:00 dicht de komende maand), rij ik via Soest naar huis en tank ik bij de pomp daar voor €1.77/ltr, maar dan krijg ik wel FreeBees. Zo heb ik nu al €6,- aan FreeBees tegoed verzameld.. Wauw hè?
 
@ Angelo,
1 op 12 tot 1 op 14 is veel. Ik trek er ook regelmatig goed aan en haal gemiddeld 1 op 17. Misschien eens bij Kenny laten nakijken?? Het klinkt bijna als noodloop.
Peter
 
Laatst bewerkt:
@ Angelo,
1 op 12 tot 1 op 14 is veel. Ik trek er ook regelmatig goed aan en haal gemiddeld 1 op 17. Misschien eens bij Kenny laten nakijken?? Het klinkt bijna als noodloop.
Peter

Ik zou hem na kunnen laten kijken bij mijn vaste garage, maar ik denk niet dat hij in noodloop loopt. Ten eerste is de motor net terug van een beurt (en Rody leest dan ook de mototronic unit uit) en de motor loopt voor de rest prima.
En verder weet ik namelijk hoe het "voelt" als de motorfiets in noodloop loopt en dat doet ie nu niet.

Tevens heb ik hier en daar geïnformeerd en een verbruik rond de 1:14/1:15 is niet heel erg vreemd voor een 1100/1150 boxer motor. Daarentegen is een verbruik van 1:12 wel vrij hoog. Maar de jongens die op de R1100s rijden, halen dat soms nog wel eens een hoger verbruik dan 1:12.

Groet,

Angelo
 
@Angelo, in Hilversum tank ik bij een BP Express, €1.75/ltr. Gisterenavond moest ik weer via de A1 (de N415 is van 20:00 tot 06:00 dicht de komende maand), rij ik via Soest naar huis en tank ik bij de pomp daar voor €1.77/ltr, maar dan krijg ik wel FreeBees. Zo heb ik nu al €6,- aan FreeBees tegoed verzameld.. Wauw hè?

Ik gebruik op mijn iPhone een app van Directlease waarmee je kunt zien welk merk tankstation in de buurt is en wat ze verkopen en wat de prijzen zijn. Je kunt heel eenvoudig een vergelijking maken van de prijzen e.d.
Erg handig als je ergens komt waar je normaal gesproken niet zo snel komt en het liefst wel tankt bij een BP-station.
In de Eifel wordt dat zoeken naar een Aral met BP Ultimate 102. :P
 
@ Angelo,
Prima, soms ligt het ook aan heel andere zaken, zoals licht slepende remmen, of een weerstand in de bak of het cardan oid. Ook een hoger stroomverbruik (verwarming, lampen) kost natuurlijk iets.
Peter
 
@Popopeter: Het verbruik mag natuurlijk altijd omlaag. ;)
Maar toen ie 1:12 liep maakte ik me wel zorgen. Nu loopt het verbruik langzaam op naar 1:15, zelfs met een stuk flink aan het gas hangen op de snelweg.

Ik heb de motorfiets gekocht van de tweede eigenaar met 51k km op de teller en ik weet dat de motorfiets heel lang stil heeft gestaan.
En ik heb aan de lijve ondervonden dat de motor niet voldoende is onderhouden door een niet-BMW kenner. Ik heb diverse onderdelen al moeten vervangen, waaronder de ABS-pomp. :(
Na diverse beurten en ruim 20K km later in minder dan 20 maanden later, gaat ie steeds beter rijden.

Groet,

Angelo
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen zondag een stuk gereden met Dave.
Even een fotomomentje i.v.m. de Ronde van Noord-Holland, waarbij we moesten wachten tot de stoet met wielrenners, volgauto's, politiemotoren e.d. voorbij waren gereden.

full

full

full
 
@Rasmijn, altijd leuk een foto'tje te zien.

Ben altijd nog benieuwd naar een gezamenlijk ritje met het forum.

Wat betreft die codeplug, dat is wel een hoop info ineens.

Heel simpel gedacht misschien, maar zonder al te veel technische kennis heb ik niet de indruk dat ik hierop moet focussen maar dat het meer bedoeld is om aan bepaalde eisen te voldoen, die naar mijn mening het rijgedrag dan juist in de weg zitten ipv de motor beter laten lopen.

Of ik er eentje in heb zitten moet ik nog even controleren.
 
Bekijk Mijn Motor-ForumBekijk onderwerpenVerstuur privébericht
@Rasmijn, altijd leuk een foto'tje te zien.

Ben altijd nog benieuwd naar een gezamenlijk ritje met het forum.

Wat betreft die codeplug, dat is wel een hoop info ineens.

Heel simpel gedacht misschien, maar zonder al te veel technische kennis heb ik niet de indruk dat ik hierop moet focussen maar dat het meer bedoeld is om aan bepaalde eisen te voldoen, die naar mijn mening het rijgedrag dan juist in de weg zitten ipv de motor beter laten lopen.

Of ik er eentje in heb zitten moet ik nog even controleren.

Ja, we moesten verplicht stoppen, dus kon ik eindelijk eens een fotootje nemen.

Wat betreft de codepluggen; voor de 1150RS is het vrij eenvoudig, maar voor de 1100RS zijn er meerdere mogelijkheden, afhankelijk van wanneer de motor is gebouwd.
N.a.v. jouw foto's, vond ik info op https://www.bmwmc.net/catalog/2720.pdf
Waar ik dacht een verklaring te vinden voor jouw RS. In het bericht wordt door BMW e.e.a. verklaard over de verschillen van de eerste generaties 1100RSen gebouwd in 1993 en 1994.
 
Laatst bewerkt:
@Angelo,
Dank voor de informatie en de foto's, dan gaat de naam in het forum wat meer leven. Ik had inderdaad wat probleempjes met het goed op het forum krijgen van mijn gegevens.
@ Bolten88,
Gezien de verwarring in de beginjaren, is een dealer/sleutelaar in het verleden mogelijk bij jouw motor op het verkeerde been gezet. Om dat empirisch vast te stellen, zou je een eventuele plug kunnen verwijderen (en even zekering nr 5 resetten) en dan eens kijken wat de motor doet. Zoniet, dan laat je alles bij het oude. De accelerator waar ik naar refereerde wordt op maat verkocht, bouwjaar, type, cat of geen cat etc. Installatie is hetzelfde.
Peter
 
Beste mensen,
Ik ben sinds kort ook eigenaar van een R1100RS, rood, volle kuip, uit 1999. Ben bang dat ik nog niet zoveel kan 'brengen' op dit forum, maar wellicht komt dat later nog. Als absolute BMW-beginner heb ik nu wel een paar vraagjes:
1. De grote zwarte draaiknop rechts, onder de buddy; ik neem aan dat deze bedoeld is voor de veerspanning. Op welke 'stand' kan die het beste staan?
2. Onder de 2000 en boven de 4000 toeren trilt de motor beduidend meer (spiegels zijn bijna niet te gebruiken door het getril) dan tussen de 3000 en 3500 toeren (lekkerste toerental). Is dit normaal of is dit een afstellingsprobleem?
3. Ik vind de versnelling nogal met een forse 'klonk' in de versnelling vallen. Is dit typisch BMW of is het het einde van de versnellingsbak? (km-stand 88.000)
4. Is er ook iemand in Friesland die veel ervaring heeft met een R1100RS? Ik zou graag een kenner willen laten rijden en eens wat ervaringen uitwisselen. Kosten bak koffie zijn voor mij! ;)
5. Een R1100RS toertochtje... Lijkt me leuk! Is iemand bezig met de organisatie?

Nou, zo eerst maar. Veel dank!!
Doesj.
 
Laatst bewerkt:
Beste mensen,
Ik ben sinds kort ook eigenaar van een R1100RS, rood, volle kuip, uit 1999. Ben bang dat ik nog niet zoveel kan 'brengen' op dit forum, maar wellicht komt dat later nog. Als absolute BMW-beginner heb ik nu wel een paar vraagjes:
1. De grote zwarte draaiknop rechts, onder de buddy; ik neem aan dat deze bedoeld is voor de veerspanning. Op welke 'stand' kan die het beste staan?
2. Onder de 2000 en boven de 4000 toeren trilt de motor beduidend meer (spiegels zijn bijna niet te gebruiken door het getril) dan tussen de 3000 en 3500 toeren (lekkerste toerental). Is dit normaal of is dit een afstellingsprobleem?
3. Ik vind de versnelling nogal met een forse 'klonk' in de versnelling vallen. Is dit typisch BMW of is het het einde van de versnellingsbak? (km-stand 88.000)
4. Is er ook iemand in Friesland die veel ervaring heeft met een R1100RS? Ik zou graag een kenner willen laten rijden en eens wat ervaringen uitwisselen. Kosten bak koffie zijn voor mij! ;)
5. Een R1100RS toertochtje... Lijkt me leuk! Is iemand bezig met de organisatie?

Nou, zo eerst maar. Veel dank!!
Doesj.

Allereerst Doesj: WELKOM!!! :+ en veel :] plezier met je RS
 
@Doesj:

Ik zou je aanraden om deel 1 en deel 2 eens goed door te lezen. Heel veel info is hier over de RS te vinden. Wel wat leeswerk, maar ja... ;)

De vering achter is in te stellen met klikken. Volgens mij staat 1 klik voor ca. 5 kg. Proberen wat je fijn vind, is mijn advies.

Trilling kan ook te maken hebben met de staat van je banden. Maar niet meer in de spiegel kunnen kijken boven of onder een toerental, is niet ok.

BMW raden is wel meer met gevoel rijden. Geldt zeker voor schakelen met de wat oudere beemers. Karakter heeft zijn 'prijs' _O- . Probeer iets wat tussengas te geven, zeker bij terugschakelen.

Voor een lid in de buurt ben je wellicht bij 'far' (Roelof) aan het juiste adres. Anders meldt zich nog wel iemand... :P

Groet,
Pieter-Bas
 
@Doesj,
Welkom bij het RS forum. Ook ik denk dat je geen last van trillingen mag hebben (ze zijn er wel altijd, maar op de achtergrond) en dat de versnellingsbak weleens 'klonkt'. Rustig schakelen en alvast wat druk op het pookje zetten net voordat je schakelt helpt. Wat is de voor-historie van jouw motor??Als dit vaag is, dan zou ik alle vloeistoffen vervangen en de motor laten afstellen. Ik woon in ZO Brabant, maar mijn broer, met een R1100RT woont in Koudum en sleutelt graag en veel en kan ook synchroniseren. Bij interesse stuur ik een PB.
Peter
 
Dag,

Wie heeft er van jullie een Motobatt accu in de beemer zitten??? Ik heb al langer last van het bekende probleem dat de ABS niet goed inschakelt en wil eigenlijk geen modificatie uitvoeren.

Ik heb me altijd voorgenomen dat de volgende accu een Odyssey zou zijn (vanwege de goede ervaringen), maar lees nu ook positieve dingen over de Motobatt.

Ik hoor goede verhalen over de service (van Abe) van on2wheels.nl. Ik betaal het volgende:

Odyssey PC680 (16Ah)
CCA: 250
Inclusief hoekadapters en verzendkosten € 147,90

Motobatt MB51814 (22AH, AGM)
CCA: 260
Inclusief verzendkosten € 83,35

Graag jullie mening :+
 
Vandaag flink wezen rijden, hiervoor ook al wel, maar vaak kleinere stukken. Op deze ritjes
schoot mijn motor uit de versnelling, ik dacht ik schakel te snel. Maar vandaag gebeurde dit weer (4 keer ), dit lag niet aan het schakelen, dit alles in de derde en vierde versnelling.
Heb ik nu een probleem, iemand weet vast wel wat hier aan de hand kan zijn. Dit alles bij km stand 56000.
marinus
 
Vandaag flink wezen rijden, hiervoor ook al wel, maar vaak kleinere stukken. Op deze ritjes
schoot mijn motor uit de versnelling, ik dacht ik schakel te snel. Maar vandaag gebeurde dit weer (4 keer ), dit lag niet aan het schakelen, dit alles in de derde en vierde versnelling.
Heb ik nu een probleem, iemand weet vast wel wat hier aan de hand kan zijn. Dit alles bij km stand 56000.
marinus
Sorry hiervoor te weinig sleutelervaring. Hoop dat andere zinnige dingen kunnen zeggen en je kunnen adviseren. Ik zou zelf even langs mijn onderhoudsdealer gaan, mocht ik het merken.

Pieter-Bas
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan