@Doesj:
Ik zou je aanraden om deel 1 en deel 2 eens goed door te lezen. Heel veel info is hier over de RS te vinden. Wel wat leeswerk, maar ja...
De vering achter is in te stellen met klikken. Volgens mij staat 1 klik voor ca. 5 kg. Proberen wat je fijn vind, is mijn advies.
Trilling kan ook te maken hebben met de staat van je banden. Maar niet meer in de spiegel kunnen kijken boven of onder een toerental, is niet ok.
BMW raden is wel meer met gevoel rijden. Geldt zeker voor schakelen met de wat oudere beemers. Karakter heeft zijn 'prijs'. Probeer iets wat tussengas te geven, zeker bij terugschakelen.
Voor een lid in de buurt ben je wellicht bij 'far' (Roelof) aan het juiste adres. Anders meldt zich nog wel iemand...
Groet,
Pieter-Bas
Beste mensen,
Ik ben sinds kort ook eigenaar van een R1100RS, rood, volle kuip, uit 1999. Ben bang dat ik nog niet zoveel kan 'brengen' op dit forum, maar wellicht komt dat later nog. Als absolute BMW-beginner heb ik nu wel een paar vraagjes:
1. De grote zwarte draaiknop rechts, onder de buddy; ik neem aan dat deze bedoeld is voor de veerspanning. Op welke 'stand' kan die het beste staan?
2. Onder de 2000 en boven de 4000 toeren trilt de motor beduidend meer (spiegels zijn bijna niet te gebruiken door het getril) dan tussen de 3000 en 3500 toeren (lekkerste toerental). Is dit normaal of is dit een afstellingsprobleem?
3. Ik vind de versnelling nogal met een forse 'klonk' in de versnelling vallen. Is dit typisch BMW of is het het einde van de versnellingsbak? (km-stand 88.000)
4. Is er ook iemand in Friesland die veel ervaring heeft met een R1100RS? Ik zou graag een kenner willen laten rijden en eens wat ervaringen uitwisselen. Kosten bak koffie zijn voor mij!
5. Een R1100RS toertochtje... Lijkt me leuk! Is iemand bezig met de organisatie?
Nou, zo eerst maar. Veel dank!!
Doesj.
@rasmijn: Zeg jij dat die knop voor de voorspanning is? Dus de veerspanning op de voorvork? En een toertocht... count me in!
Hmm... Afgelopen woensdag is iemand achteruit tegen mijn motor gereden. Cilinderbeschermer rechts kapot, knipperlicht rechtsachter kapot en een beetje beschadiging op mijn topkuip. Waar ik me het meest zorgen over maak, is dat mijn topkuip niet geheel recht meer zit. Mijn windscherm zit scheef, en kan niet meer omhoog.
Het schadeformulier gelukkig netjes ingevuld en naar de verzekering gestuurd. Volgende week maar eens een schadeexpert naar laten kijken. Tegenpartij heeft netjes aansprakelijkheid erkend, maar nu is mijn prachtige RS wel vleugellam.
Hmm... Afgelopen woensdag is iemand achteruit tegen mijn motor gereden. Cilinderbeschermer rechts kapot, knipperlicht rechtsachter kapot en een beetje beschadiging op mijn topkuip. Waar ik me het meest zorgen over maak, is dat mijn topkuip niet geheel recht meer zit. Mijn windscherm zit scheef, en kan niet meer omhoog.
Het schadeformulier gelukkig netjes ingevuld en naar de verzekering gestuurd. Volgende week maar eens een schadeexpert naar laten kijken. Tegenpartij heeft netjes aansprakelijkheid erkend, maar nu is mijn prachtige RS wel vleugellam.
Ben benieuwd hoe het er uit gaat zien op de RS. Plaats je een foto als het klaar is? Waar koop je de materialen?Ik had 10 m weerstandsdraad, schakelaars en krimpkous besteld voor drie motoren, het zilver('hard')soldeer en flux kostten 17.50 en totaal denk ik 20 Euro per motor. De RS komt ook nog aan de beurt. Elk handvat is ongeveer 10 Ohm en dat mag ook wel naar 12 blijkt nu.