BMW R100RT "nul" beurt.

WinfriedFJ

MF'er
13 nov 2015
33
0
Kortenhoef
Goedemiddag..!!Ik heb gisteren mijn eerste lange rit gemaakt op mijn R100RT uit 1991.
Bij aankoop 47500 kilometer op de klok en voor mij een mooie motor.
Zoals te verwachte met zo'n oudere dame zaten er wat rafeltjes aan, waaronder een kapotte accu en de achterremlichtschakelaar. Deze is reeds verwijderd ten koste van een hoop vloekwerk want wat zit dat ding op een k*tplek zeg. Nieuwe is ook al geleverd door De Hobbyist., morgen dus maar weer ff vloeken :)
Volgende dingetje.. Hij loopt niet lekker. Cruisend (ik heb geen echt nederlands woord hiervoor) heb ik het idee dat ie af en toe een paar klappen mist, stationair loopt 'ie onregelmatig en starten gaat ook niet van harte. Vol gas doortrekken gaat goed, dan brult ie er lekker over
Ik wil de motor eigenlijk een "nulbeurt" laten geven, dwz, carburateurs schoonmaken en synchroniseren en kleppen stellen. Heeft een van jullie een betrouwbaar en betaalbaar adresje hiervoor in de buurt van Hilversum? Of is er iemand in de buurt die mij het klappen van deze zweep wil leren..?? Ook graag, Ik zet een kistje bier in..
Vriendelijke groet,
Winfried
Kortenhoef.
 
Hoi, ik zit niet om je hoek, of je moet naar Purmerend willen rijden. Het moet eigenlijk wel in de carburateurs zitten. Omdat hij wel goed doortrekt gok ik op vuil in je stationaisproeier. Heb je de vlotterkamers er al onder vandaan gehad? Dat is alleen een clip naar achter trekken en je heb de vlotterbak los. Dan zie je wel of er water of vuil in zit. Als je de benzinekraan dan openzet zie je of hij goed doorloopt en als je de vlotter optilt zie je of hij ook weer afsluit.
Zit Zot niet in jouw buurt?
 
Hé halvlive, dank voor je reactie.. Stel dat ik de vlotterbakken eronderuit haal, moeten er dan geen nieuwe pakkingen in?
Er zitten trouwens zat zotten in mijn buurt, maar dat terzijde.. Degene die wat van oudere BMW's weet heb ik nog niet ontmoet.. Laterrr..
 
Ik heb korte tijd ook een r100rt gehad. De membramen in de carbs kunnen stuk zijn/hele kleine gaatjes hebben.
Nieuwe membramen kunnen na 3 mnd al weer stuk zijn..Er zijn mensen die deze carbs vervangen voor 'normale 'dellórto carbs..
Verder is het denk ik geen gek idee als je de bougies vervangt en klepspeling controleert/bijstelt. ;)
 
De Zot van MF heeft een motorzaak in Zeist, Snel Motoren. Hij heeft zeker verstand van zaken, maar moet er ook gewoon een boterham mee verdienen (en geen kratje bier ;) )
 
Membramen van de Bing constant vacuüm carburateurs gaan normaal gesproken tientallen jaren mee (ik heb ze deze zomer na 36 jaar vervangen). Ze kunnen feitelijk alleen snel stuk gaan als gevolg van slordige montage van het membraam en het deksel van de carburateur.

Ik woon overigens zelf in Houten en wil best een keer langs komen om te helpen.
 
Dank voor de input.. Ik heb inmiddels voldoende zelfvertrouwen opgedaan om een 1e poging te wagen.
Mocht het allemaal mislopen neem ik graag de uitgestoken handen aan, de reis naar Purmerend, Houten en/of Zeist is goed te doen..
Grt,
Winfried.
 
Nou, het is volbracht..
Ik heb een vaccuummeter gebouwd volgens recept van Bep van Malden en dat werkt als een speer.
Contrasterende vloeistof was rode wijn :)
De beide carburateurs zijn gesynchroniseerd en de motor loopt een stuk beter..
Ik wil eigenlijk, om het helemaal goed te hebben, het CO % even laten meten. Iemand een idee binnen welke bandbreedte dit moet liggen voor een goede afstelling? Ik heb het nu op het gehoor gedaan en da's best lastig..
Fijne zondag..
 
Volgens mijn werkplaatshandboek is er voor de Europese modellen geen maximale CO-uitstoot opgegeven.
Bij een R100RT van na 1987 moet je de luchtregelschroeven 3/4 tot 1 slag uitdraaien.
 
Volgens mijn werkplaatshandboek is er voor de Europese modellen geen maximale CO-uitstoot opgegeven.
Bij een R100RT van na 1987 moet je de luchtregelschroeven 3/4 tot 1 slag uitdraaien.
Je moet het ook niet uit milieu overwegingen doen, maar om hem netjes te laten lopen. Hoewel ik dat met de mengselschroeven ook wel voor elkaar krijg.
 
Milieuoverwegingen spelen niet de hoofdrol, ik wil gewoon dat 'ie optimaal draait..
Bij mij staan trouwens de luchtregelschroeven 1 1/2 slag open (ongeveer)
Als ik ze verder dicht draai gaat 'ie rottig lopen en slaat af..
 
Gaat 'ie ook rottig lopen.. ;)
Heb echt de optimale stand opgezocht.
Als 'ie warm is loopt 'ie gewoon rustig stationair rond de 900 toeren..
 
Vandaag maar eens kleppen gesteld. In/uitlaat 0.10/0.20 mm.
Doet wonderen.. Motor loopt als een zonnetje Zal van de week de vacuümbuismeetinstallatie nog wel eens aankoppelen om te kijken of dat ook allemaal nog klopt.
Heeft iemand nog een tanktas liggen voor mijn masjien..?? zou fijn zijn.
Grt,
Winfried.
Kortenhoef.
 
Je kunt de carburateurs pas goed afstellen nadat de klepspeling en de afstelling van het ontstekingstijdstip zijn gecontroleerd.
 
Heren, mijn dank voor de comments.
Net even een stukkie wezen brommen want het was goed weer.
Hij loopt een stuk beter, maar nog niet naar mijn zin.
Stationair toerental is opgelopen van 900 naar 1200 en hij ploft nog in de (rechter)uitlaat.
Beide cilinders zijn ongeveer even warm (90 graden gemeten op de kleppendeksels).
Wordt vervolgd..
 
Terug
Bovenaan Onderaan