bmw r1100r, abs storing?

jongkokkie

Rookie
15 sep 2007
22
2
hardinxveld
hallo,

net een bmwr1100r aangeschaft, echter abs functioneert niet helemaal volgens mij.
lampen knipperen tijdens rijden, wat moet ik doen, accu zou beetje leeg kunnen zijn want heb de lichten even laten branden.
zit duits instructie bij, kom er niet echt uit hoe en wat, iemand ideeen? of wellicht een nederlandse beschrijving.
kun je het systeem bv resetten?
 
het laadsysteem kun je niet resetten.

wel kan je rare effecten krijgen als de accu leeg of bijna leeg is. Dus mijn idee zou zijn om de accu op te laden en daarna het laadsysteem te checken.

aangezien de lampen knipperen is het handig om bij de check goed op te letten of de boordspanning fluctueert. Als dat zo is (springt van 12 naar 14 op en neer, bijvoorbeeld) is de oorzaak van het knipperen duidelijk gevonden. je moet dan gaan kijken naar de koolborstels van de dynamo en de bedrading.
 
Ik denk dat hij het ABS lampje bedoelt.

Dat denk ik ook.

Als de ABS lampjes synchroon knipperen is het ABS in orde, knipperen ze om en om dan heb je een storing.

Als je zegt dat ze tijdens het rijden blijven knipperen is er iets mis, want nadat je een paar meter hebt gereden hoort de zelfdiagnose klaar te zijn en horen de lampjes uit te gaan. Rij even langs een dealer om je foutcode uit te laten lezen.

Is het toevallig een bekrachtigd systeem?
 
hoe zie ik dat ?bekrachtigt?
waar is dan de knop van abs voor, moet ik daar uberhaupt aan zitten?
wat moet er gebeuren als ik de motor start? lichten dan beide lampen op om vervolgens weer uit te gaan met rijden?
 
hallo,

net een bmwr1100r aangeschaft, echter abs functioneert niet helemaal volgens mij.
lampen knipperen tijdens rijden, wat moet ik doen, accu zou beetje leeg kunnen zijn want heb de lichten even laten branden.
zit duits instructie bij, kom er niet echt uit hoe en wat, iemand ideeen? of wellicht een nederlandse beschrijving.
kun je het systeem bv resetten?

Heb zelf een R1100RS met abs gehad waarbij de abs lampen ook soms knipperde door teweinig accu spanning.
Accu moet sjok vol zijn. Beste is aan een druppellader.
De abs kijk naar de spanning van de accu.
Bij BMW is een terug roep actie geweest waarbij sommige draden veranderd zijn, waardoor het systeem niet zo gauw meer knippert.
Heb dat ergens moet even zoeken.

PS, heb dat bestand snel gevonden 3mb groot, als je het hebben wilt, hoe stuur ik dat jou.
 
Laatst bewerkt:
hoe zie ik dat ?bekrachtigt?
waar is dan de knop van abs voor, moet ik daar uberhaupt aan zitten?
wat moet er gebeuren als ik de motor start? lichten dan beide lampen op om vervolgens weer uit te gaan met rijden?

Als je een bekrachtigd systeem hebt, hoor je bij contact aan de pomp duidelijk zoemen als je een van de twee remmen bedient. Ook zit er dan een stickertje op je tank, met iets in de richting van: Let op! Geen rembekrachtiging bij uitgeschakeld contact!

Als je je contact aanzet, en het abs is in orde, knipperen beide lampjes synchroon..
Als je, nadat je de motor gestart hebt wegrijdt, gaan de lampjes uit.
Als het abs niet in orde is, knipperen de lampjes om en om, dus als een rood waarschuwingslicht bij een spoorwegovergang. :+
De abs knop op je kroonplaat is om het abs uit te zetten, even ingedrukt houden tot de abs lampjes blijven branden. abs is dan uitgeschakeld.

En wat betreft de oorzaak, het zou een te lage accuspanning kunnen zijn, het zou ook zomaar een van de twee wielsensoren kunnen zijn. Je kan dus kiezen of je nu willekeurig dingen gaat doormeten c.q. vervangen, of dat je even langsrijdt bij de dichtstbijzijnde BMW dealer. :)
 
Als de lampjes om en om knipperen is het vaak het probleem dat het niveau van het remvloeistof laag staat, dit kan zowel voor of achter zijn. Mede dat het vaak een combinatie is van half versleten blokken/schijven. Wat ook kan, als het tenminste een bekrachtigd systeem is, dat de achterrem de schakelaar niet goed meer pakt.

Kijk hier eerst eens naar en post hier je antwoord



edit: ik zie dat je niet al te ver van me vandaan woont, en kan anders wel een blik voor je werpen op je probleem
 
Laatst bewerkt:
Als de lampjes om en om knipperen is het vaak het probleem dat het niveau van het remvloeistof laag staat, dit kan zowel voor of achter zijn. Mede dat het vaak een combinatie is van half versleten blokken/schijven. Wat ook kan, als het tenminste een bekrachtigd systeem is, dat de achterrem de schakelaar niet goed meer pakt.

Kijk hier eerst eens naar en post hier je antwoord

Dat geldt alleen voor een bekrachtigd systeem, het vloeistofniveauverhaaltje dan.
 
tis een 1100 r uit 1996, denk geen bekrachtiger.
toen ik de motor vanavond nog even startte knipperden beide lampen synschroom, ben daarna niet meer wezen rijden, maar dat is dus goed,
heb de eerste keer rijden wel aan het knopje gezeten op dash, wellicht heb ik iets ontregelt?
 
zal morgen nog stukkie rijden, wellicht is het over, bedankt voor aanbod om te kijken, Arthur!!
heb de motor net een paar dagen van particulier, en denk gelijk het ergste, abs pomp kapot ofzo, maar hoeft natuurlijk niet.
 
en anders even een modificatie uitvoeren en even de voedingsspanning van de abs onderbreken door het loadreleave relais tijden het starten. dan start het abs opnieuw op na het starten en heeft hijft hij nooit meer storing door te lage spanning tijdens het starten. ook niet als de accu een beetje slecht aan het worden is en hij hoefd ook niet meer altijd aan de lader.
voor een hanlijding moet je even zoeken op www.bmwgsclub.nl/forum onder abs mod in de techniek 1100/1150 afdeling dan heb je hem zo gevonden. is een kwestie van een draad ergens anders aansluiten geloof ik.
 
Klopt..

Gewoon starten en rijden.
wanneer abs blijft knipperen bij het eerste stoplicht ff contact uit en opnieuw starten, heeft bij mij nog altijd gewerkt..
Blijft beun -O-

Bij mij niet. Na uit/aan zetten bleef het lampje ook knipperen. Bleek dat mijn remlichtschakelaar voor kapot was. Leuk dat dan je hele remsysteem platgelegd wordt. Not :X
 
en anders even een modificatie uitvoeren en even de voedingsspanning van de abs onderbreken door het loadreleave relais tijden het starten. dan start het abs opnieuw op na het starten en heeft hijft hij nooit meer storing door te lage spanning tijdens het starten. ook niet als de accu een beetje slecht aan het worden is en hij hoefd ook niet meer altijd aan de lader.
voor een hanlijding moet je even zoeken op www.bmwgsclub.nl/forum onder abs mod in de techniek 1100/1150 afdeling dan heb je hem zo gevonden. is een kwestie van een draad ergens anders aansluiten geloof ik.

Nou.. ietsje meer dan dat.

Draadboom open snijden, bepaalde kabellas losknippen, draden uitzoeken, nieuwe las maken en 1 draad trekken.

Niet dat het zoveel meer werk is, maar toch..

De mod werkt wel, ook bij zwakke accu's geen getrammelant meer.

:)
 
mensen hij doet het weer!
ben stukkie wezen rijden en op advies van vorige eigenaar de rem niet aangeraakt alvorens te rijden.
misschien heb ik de eerste keer te veel gerommeld met de knop op dash en met de rem.
wat over blijft is de vraag, waar is dan die knop voor op dash, en wat kun je ermee?
 
mensen hij doet het weer!
ben stukkie wezen rijden en op advies van vorige eigenaar de rem niet aangeraakt alvorens te rijden.
misschien heb ik de eerste keer te veel gerommeld met de knop op dash en met de rem.
wat over blijft is de vraag, waar is dan die knop voor op dash, en wat kun je ermee?

Daar had ik al op geantwoord, zie onderstaande.


Als je een bekrachtigd systeem hebt, hoor je bij contact aan de pomp duidelijk zoemen als je een van de twee remmen bedient. Ook zit er dan een stickertje op je tank, met iets in de richting van: Let op! Geen rembekrachtiging bij uitgeschakeld contact!

Als je je contact aanzet, en het abs is in orde, knipperen beide lampjes synchroon.
Als je, nadat je de motor gestart hebt wegrijdt, gaan de lampjes uit.
Als het abs niet in orde is, knipperen de lampjes om en om, dus als een rood waarschuwingslicht bij een spoorwegovergang. :+
De abs knop op je kroonplaat is om het abs uit te zetten, even ingedrukt houden tot de abs lampjes blijven branden. abs is dan uitgeschakeld.

En wat betreft de oorzaak, het zou een te lage accuspanning kunnen zijn, het zou ook zomaar een van de twee wielsensoren kunnen zijn. Je kan dus kiezen of je nu willekeurig dingen gaat doormeten c.q. vervangen, of dat je even langsrijdt bij de dichtstbijzijnde BMW dealer. :)
 
Laatst bewerkt:
mensen hij doet het weer!
ben stukkie wezen rijden en op advies van vorige eigenaar de rem niet aangeraakt alvorens te rijden.
misschien heb ik de eerste keer te veel gerommeld met de knop op dash en met de rem.
wat over blijft is de vraag, waar is dan die knop voor op dash, en wat kun je ermee?
Voor in het terrein, dan kun je het achterwiel blokkeren. Of op het circuit, powerslide inzetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan