Afstellen wil ik misschien ook nog wel laten doen, misschien icm een power commander. Ook een ander scherm is een must.
Ik denk inderdaad dat het de beste keuze is. Echt niet door verstand ingegeven. Ik zal hieronder wat uitgebreider een vergelijking van beide motoren maken. Let wel, alleen maar gebaseerd op 2 proefritten op elke motor. Heb je een vraag over iets dat ik niet beschreven heb, laat het me gerust weten.
Mijn situatie: ik ben 1.90m lang, slank (85kg), schoenmaat 44 en heb al verschillende motoren gereden. Begonnen met een Honda Deauville 650 (na enkele weken alweer ingeruild). Toen een Suzuki Gladius. Veel te klein voor mij maar echt een lekkere motor. Na een jaar op zoek gegaan naar een groter model en uitgekomen bij een Tiger 800. Heerlijke motor, echt mijn favoriet tot nu toe. Helaas door omstandigheden moeten verkopen en een goedkopere Kawasaki Vulcan 900 Custom gekocht. Daar heb ik spijt van gekregen en afgelopen jaar flink gespaard om terug te gaan naar een allroad model, maar minder geld te besteden dan toen bij de Tiger 800.
Al zoekend op internet kwam ik binnen mijn budget uit bij een BMW R1150GS, Honda Varadero, Suzuki V-Strom en TDM 900. In real life vond ik de Varadero niet mooi en de TDM te smal/te sportieve houding. De zitpositie op de 1150GS en V-Strom waren voor mij goed. In eerste instantie had de BMW mijn voorkeur vanwege uiterlijk, ik vond hem er wat dikker uitzien. Zowel een mooie BMW als V-Strom bij mij in de buurt bekeken en gereden. De BMW is van 2001, de V-Strom van 2007.
Uiterlijk:
In mijn ogen zijn ze allebei niet bijzonder mooi. De 1150gs ziet er wat grof en massief uit, vooral door de uitstekende cilinders. De V-Strom ook niet ontzettend mooi, maar wel gestroomlijnder en moderner. Ik vind het dashboard veel mooier op de V-Strom. Voor mij wint de V-Strom.
Rijden met de BMW:
Zodra ik ging zitten op de BMW werd me duidelijk dat dit een grote motor is. Dat zie je niet alleen, dat voel je ook. Dit komt vooral door het hoge en brede stuur en het gewicht. Na het omdraaien van de contactsleutel moet ik de startmotor een keer of 2 laten rondgaan voordat de motor aanslaat. Dit gebeurt met het nodige lawaai. Het lijkt wel een tractor. Wat bij deze motor opvalt is dat er 2 ABS lampjes knipperen die uitgaan zodra je de eerste meters gereden hebt (als het goed is). Wegrijden gaat ook met het nodige "lawaai". Je hoort een duidelijke kloenk, dit is de ABS die getest wordt. Eenmaal op gang valt het gewicht grotendeels weg en valt op hoe prettig de motor stuurt dankzij het brede stuur.
Optrekken gaat soepel en redelijk lineair. Geen plotselinge duw, maar allemaal goed beheersbaar. Wel merkte ik dat het allemaal nog trilt. De vibraties die bij stilstaan nog wel aardig zijn om te voelen, zijn op snelheid wat vervelender. Vooral mijn handen krijgen de trillingen vanuit het stuur door.
Bij constante snelheid, vooral merkbaar in z'n 3, is de motor bokkig. Hij voelt heel zoekerig. Dit schijnt bij de enkele ontbranders vaker voor te komen. Ik vond het hoogst irritant. Deze motor rijdt pas lekker als je veel en stevig optrekt. Het opentrekken van het gas geeft ook een mooi geluid uit de standaard uitlaat.
Het scherm is groot en biedt mij redelijke bescherming tegen de wind. Wellicht een flip up schermpje erboven en het zou perfect zijn. Het scherm is alleen in hoek te verstellen, dus niet in hoogte. Dit kan makkelijk met 2 draaiknoppen.
Tijdens het rijden merk ik dat de motor enorm stabiel is. Keerzijde is dat je wat meer werk moet doen om hem door de bocht te rijden. Het gaat hier om muggenzifterij want het is alsnog een makkelijk stuurbare motor. Je merkt gewoon dat hij liever rechtop rijdt.
De BMW remt erg mooi. ABS is natuurlijk een veilig voordeel. Ook de telelever doet zijn werk goed. Dat is echt een bijzondere ervaring.
Rijden met de V-Strom:
Als je op deze motor plaatsneemt, valt op dat het zadel hoger is dan de BMW. Dat is voor mijn lange benen geen enkel probleem. Het is zelfs positief, want de afstand tussen zadel en voetsteun is groter dan op de BMW. Minder gebogen knie is voor mij prettiger.
Als ik voor me kijk zie ik een moderner ogent dashboard. Dat ziet er veel sjieker uit dan de BMW. Waar de BMW analoog aandoet, is dit een digitale kerstboom. Ik vind het mooier. Wel mis ik direct de versnellingsindicator. In het display wordt alleen de overdrive (6e versnelling) aangegeven.
Bij het aanzetten van de motor klinkt alles redelijk rustig. Er is veel minder merkbaar dat er een motor onder je kont zit te stampen. Toch is het kenmerkende geluid van een vtwin te onderscheiden. Er zit potentie in dat geluid (kijk maar eens op youtube naar de filmpjes van V-told). Sommigen zullen zeggen dat de relatieve rust een gebrek aan karakter is. Vind ik zelf in ieder geval wel. Aan de andere kant betekent het dat tijdens het rijden alles veel minder trilt. Zeker boven de 3000 toeren draait de motor als een zonnetje. Loopt lekker soepel en totaal geen sprake van inhouden of onrustige gasresponse.
Het stuur lijkt minder breed en de handvaten minder dik. Dat vind ik jammer. Het gevoel van een forse motor ontbreekt op dit vlak en daar houd ik juist wel van. Eenmaal harder dan stapvoets ga je er goed voor zitten en merk je dat de zithouding gewoon goed is. Het klopt voor mijn lengte. Fijne kniehoek en mooi rechtop. Wel krijgt het scherm een dikke onvoldoende. Zodra je harder dan 80 km/h gaat is het een gebulder. Dat is natuurlijk op te lossen, maar dan moet ik nog wel net het juiste scherm vinden.
Qua vermogen is de V-Strom de BMW de baas. Het verschil voel ik duidelijk. Wat trekt dat zeg. De eerste rit was het zelfs intimiderend. De tweede rit durf ik al meer en kan ik genieten van al dat vermogen. Dit komt ook mooi lineaer vrij.
In de bochten vind ik hem een stuk beter dan de BMW. Hij is zo makkelijk op een kant te leggen en dan de boch uit gassen gaat super.
Remmen gaat prima, maar is in mijn beleving duidelijk minder dan de BMW. Geen ABS en geen telelever. Zonder ABS rijden vindt ik geen probleem, ben ik gewend en ik rijd vrijwel niet met nat of glad weer.
Conclusie:
Mijn keuze voor de V-Strom is gedeeltelijk verstandelijk maar ook gedeeltelijk met het hart. Het betere stuurgedrag en meer vermogen spreken mij aan. Ook het comfort vindt ik op hoger niveau liggen. Geen vervelende trillingen waardoor rustig cruisen ook mogelijk is.
De verstandelijke redenen zijn dat de V-Strom minder km's gelopen heeft, goedkoper in onderhoud en extra's heeft. Zo zit op dit exemplaar een navigatiesysteem, komt er een topkoffer bij, krijgt hij een grote beurt en krijg ik een jaar garantie. Allemaal zaken die de BMW niet heeft. Dus kijkend naar het complete plaatje past de V-Strom mij het beste.
Als dat inhouden op constante snelheid en het trillen er niet was, zou het zeker de BMW geworden zijn.