BMW R1300GS vs Ducati Multistrada V4S

Sero0507

MF'er
18 okt 2023
32
14
Den Haag
Twitter
Instagram
Beste forumleden,

Dit wordt mijn eerste topic weet niet of dit mag gevraagd worden en of er al een soortgelijke topic is. Ik wil mijn eerste motor kopen ben zelf 42 jaar oud dus wil geen tijd verdoen met een beginnersbike. En heb zeer interesse om er veel mee te doen en dan voornamelijk lange ritten en verschillende landen en wegen berijden.
Maar vind deze 2 beide top en optimaal beide proefrit gehad allebij wel verschillende karakters, maar zeker beide top motors.
Wat vinden jullie ervan en of ervaringen ermee. Hoor graag jullie meningen en misschien goede weetjes erover.

Met vriendelijk groet
Serdar
 
ben zelf 42 jaar oud dus wil geen tijd verdoen met een beginnersbike
Je bent een beginner. Vind het nogal een arrogante opmerking. Maar goed, blijkbaar voel je de drang om mee te doen met de rage om een all-road/adventure bike te willen rijden. Vraag me af waarom? Omdat het hip is?
Ga ook eens op andere modellen rijden

overigen is een rode hayabusa met verlengde achterbrug natuurlijk de perfecte beginnersmotor
 
Ga ook eens op andere modellen rijden

Waarom? Hij wil kiezen tussen de twee...

@Serdar.. gewoon die bike kopen waar je zelf van vond dat het fijnste reed...
De Duc lijkt mij sportiever dan de BMW, heeft ook tamelijk wat pk's extra en gaat volgens mij ook wat onderhoudsintensiever zijn.
Persoonlijk meer fan van de cardanaandrijving van BMW, maar goed.. de nieuwe GS wordt het hier ook niet meer, krijg geen zicht op dat ding.
 
Waarom? Hij wil kiezen tussen de twee...
Omdat ik echt het idee krijg dat TS alleen maar zijn motorrijbewijs heeft gehaald op net zo hip als zijn collega’s op een dikke all-road/adventurebike op het werk te komen. Want ja, dat is hip. Dan tel je pas mee.
Terwijl hij tot nu toe alleen op een lesmotor heeft gereden.
En een beginnersmotor wil hij niet, want hij is tenslotte al 42.

Klinkt gewoon als 1 grote teleurstelling in wording.
 
Omdat ik echt het idee krijg dat TS alleen maar zijn motorrijbewijs heeft gehaald op net zo hip als zijn collega’s op een dikke all-road/adventurebike op het werk te komen. Want ja, dat is hip. Dan tel je pas mee.
Terwijl hij tot nu toe alleen op een lesmotor heeft gereden.
En een beginnersmotor wil hij niet, want hij is tenslotte al 42.

Klinkt gewoon als 1 grote teleurstelling in wording.
De ene beginner is de andere niet :N hij lijkt er goed over nagedacht te hebben en al serieuze proefritten gemaakt en vraagt naar ervaringen ,
dat is toch niet zo erg ?niet zo snel oordelen ! ik heb helaas geen ander advies dan ,geniet iig van wat je koopt ,wat een ander er ook van zegt
 
Je bent een beginner. Vind het nogal een arrogante opmerking. Maar goed, blijkbaar voel je de drang om mee te doen met de rage om een all-road/adventure bike te willen rijden. Vraag me af waarom? Omdat het hip is?
Ga ook eens op andere modellen rijden

overigen is een rode hayabusa met verlengde achterbrug natuurlijk de perfecte beginnersmotor
Is absoluut niet mijn bedoeling maar vaker begonnen aan motorlessen maar nooit afgemaakt nu eindelijk wel voortgezet en gehaald. en wil nog veel doen met motor omdat ik vaak hoor beginnersbike maar ook weer heel veel mensen zeggen haal gewoon wat je wilt niet arrogant bedoel mijn excuses als je dat zo vond overkomen. Maar wil gewoon deze topic starten en met gelijkgestemden erover hebben meer niet.
 
Omdat ik echt het idee krijg dat TS alleen maar zijn motorrijbewijs heeft gehaald op net zo hip als zijn collega’s op een dikke all-road/adventurebike op het werk te komen. Want ja, dat is hip. Dan tel je pas mee.
Terwijl hij tot nu toe alleen op een lesmotor heeft gereden.
En een beginnersmotor wil hij niet, want hij is tenslotte al 42.

Klinkt gewoon als 1 grote teleurstelling in wording.
Blijkbaar ben jij een teleurstelling je reactie slaat weer eens nergens op. Ik kan niet vatten waarom je zo reageert. Reageer gewoon of anders niet waar gaat dit over ben je gekwetst ofzo. laat het maar hierbij aub zoek een ander topic
 
De ene beginner is de andere niet :N hij lijkt er goed over nagedacht te hebben en al serieuze proefritten gemaakt en vraagt naar ervaringen ,
dat is toch niet zo erg ?niet zo snel oordelen ! ik heb helaas geen ander advies dan ,geniet iig van wat je koopt ,wat een ander er ook van zegt
Bedankt voor je reactie. Ik begrijp die frustratie niet van anderen die dan ook zo apart en raar reageren bedankt voor je oprechte reactie. Wil graag actief meedelen maar dan denkt iemand weer anders over. Omdat het hem niet zint. Mischien horen ze niet hier thuis dat soort typjes.
 
Waarom? Hij wil kiezen tussen de twee...

@Serdar.. gewoon die bike kopen waar je zelf van vond dat het fijnste reed...
De Duc lijkt mij sportiever dan de BMW, heeft ook tamelijk wat pk's extra en gaat volgens mij ook wat onderhoudsintensiever zijn.
Persoonlijk meer fan van de cardanaandrijving van BMW, maar goed.. de nieuwe GS wordt het hier ook niet meer, krijg geen zicht op dat ding.
Bedankt voor je reactie. Was in het begin wel echt aan het kijken naar kleinere bikes tot ik van vele verschillende meningen meekreeg. Vele zeggen ook dat het een beetje aan jezelf ligt wat je doet met een motor dus verstandig rijden. En beste advies was dan ook ga eens een testrit rijden. Zo gezegd zo gedaan. En goed handelbaar en totaal niet het gevoel meegekregen dat het een groot zwaar motor is. Dus vandaar ook dat mijn keus bijna bevestigd is. Hoop wel wat mee te krijgen van de ervaren rijders dan alleen kritiek.
 
T is wel zo , toen ik begon (1979;() was m n eerste motor een honda 550:Z ,na 4 maand een kawa z1000 gekocht ,al het commentaar( ik zou me doodrijden e.d) naast me neergelegd en dat was voor mij ook de goeie beslissing,je kent jezelf :t
 
Mischien horen ze niet hier thuis dat soort typjes.
Over arrogant zijn gesproken. Meld zich aan op MF, opent een topic en krijgt reacties die hem niet zinnen en weet dan te weten of iemand hier thuis hoort of niet. _O-
Maar goed, heb mijn string weer rechtgetrokken, dus kan nu weer commentaar geven waar je iets aan hebt.

- waarom persé een BMW R1300 GS of een Ducati multistrada V4? Waarop is de shortlist van deze twee motoren gebaseerd
- als ik zou moeten kiezen zou ik, waarschijnlijk voor de BMW gaan, vanwege de boxermotor en de cardan

overigens was mijn eerste motor ook direct een BMW R1150RT. Maar dat was dan ook altijd al mijn droom.
 
T is wel zo , toen ik begon (1979;() was m n eerste motor een honda 550:Z ,na 4 maand een kawa z1000 gekocht ,al het commentaar( ik zou me doodrijden e.d) naast me neergelegd en dat was voor mij ook de goeie beslissing,je kent jezelf :t
Precies dit. Wat rij je nu zelf?
 
Over arrogant zijn gesproken. Meld zich aan op MF, opent een topic en krijgt reacties die hem niet zinnen en weet dan te weten of iemand hier thuis hoort of niet. _O-
Maar goed, heb mijn string weer rechtgetrokken, dus kan nu weer commentaar geven waar je iets aan hebt.

- waarom persé een BMW R1300 GS of een Ducati multistrada V4? Waarop is de shortlist van deze twee motoren gebaseerd
- als ik zou moeten kiezen zou ik, waarschijnlijk voor de BMW gaan, vanwege de boxermotor en de cardan

overigens was mijn eerste motor ook direct een BMW R1150RT. Maar dat was dan ook altijd al mijn droom.
Bedankt voor je reactie. Ik keek eerst onwetend naar motoren puur uiterlijk gebasseerd wist er niet veel van. Maar blijkt dus zoveel soorten en zoveel verschillende rij eigenschappen. Ging me verdiepen in vooral wat zou ik willen wat voor soort rijgedrag wil ik. Sportief rijden hoef ik niet dus een sport viel daaarme gelijk uit. En naarmate ik elke keer naar een verschillende motor dealers ging viel het mij op dat ik de adventure stijl motoren helemaal te gek vond. Dus zo begon mijn interesse wat zo een bike allemaal kan hoe ze rijden en dus niet kon wachten tot ik ze echt zelf zou gaan rijden. Mijn keuze lijst bestond uit deze 2 dus. maar ook de Yamaha Tenere of de tracer gt, Honda Africa Twin, Triumph Tiger 1200. Dus hoop dat ik ook dan de juiste keuze voor mezelf maak.
 
Bedankt voor je reactie. Ik keek eerst onwetend naar motoren puur uiterlijk gebasseerd wist er niet veel van. Maar blijkt dus zoveel soorten en zoveel verschillende rij eigenschappen. Ging me verdiepen in vooral wat zou ik willen wat voor soort rijgedrag wil ik. Sportief rijden hoef ik niet dus een sport viel daaarme gelijk uit. En naarmate ik elke keer naar een verschillende motor dealers ging viel het mij op dat ik de adventure stijl motoren helemaal te gek vond. Dus zo begon mijn interesse wat zo een bike allemaal kan hoe ze rijden en dus niet kon wachten tot ik ze echt zelf zou gaan rijden. Mijn keuze lijst bestond uit deze 2 dus. maar ook de Yamaha Tenere of de tracer gt, Honda Africa Twin, Triumph Tiger 1200. Dus hoop dat ik ook dan de juiste keuze voor mezelf maak.

als sportief niet hoeft zou ik de BMW kiezen.
 
- waarom persé een BMW R1300 GS of een Ducati multistrada V4? Waarop is de shortlist van deze twee motoren gebaseerd
En antwoord op deze is elke keer wanneer ik naar filpmjes keek op youtube en wat erover ging lezen zag ik dat iedereen de vergelijking met de BMW deed netalsof BMW de maatstaaf is om te meten. De Ducati is altijd een jongens droom geweest een Ducati hebben en ze zijn ook zeer goed maar wel weer wat sportief ingesteld.
Dus hierdoor
 
Over arrogant zijn gesproken. Meld zich aan op MF, opent een topic en krijgt reacties die hem niet zinnen en weet dan te weten of iemand hier thuis hoort of niet. _O-
Maar goed, heb mijn string weer rechtgetrokken, dus kan nu weer commentaar geven waar je iets aan hebt.

- waarom persé een BMW R1300 GS of een Ducati multistrada V4? Waarop is de shortlist van deze twee motoren gebaseerd
- als ik zou moeten kiezen zou ik, waarschijnlijk voor de BMW gaan, vanwege de boxermotor en de cardan

overigens was mijn eerste motor ook direct een BMW R1150RT. Maar dat was dan ook altijd al mijn droom.
Draag dan ook boxers man veel relaxter en je rijd :] er ook al 1
 
Omdat ik echt het idee krijg dat TS alleen maar zijn motorrijbewijs heeft gehaald op net zo hip als zijn collega’s op een dikke all-road/adventurebike op het werk te komen. Want ja, dat is hip. Dan tel je pas mee.

Ben je nu niet een beetje aan het stigmatiseren?

Ik rij ook met zo'n ding en doe het absoluut niet om hip te zijn... gewoon om dat zo'n allroad het meest praktische is om dagdagelijks te gebruiken.. Niet meer, niet minder.
Mooi zijn die dingen niet, als ik een mooie motor zou willen kopen om mee uit te pakken zou ik iets heel anders kiezen hoor... en opvallen... met een GS? Iedereen rijdt met zo'n ding... _O-
 
Mijn keuze lijst bestond uit deze 2 dus. maar ook de Yamaha Tenere of de tracer gt, Honda Africa Twin, Triumph Tiger 1200. Dus hoop dat ik ook dan de juiste keuze voor mezelf maak.

Ik rij dagelijks op een 1250GSA, maar da's voor beroepsdoeleinden.
Puur voor plezier rij ik met een Tenere 700, eerlijk gezegd heb ik meer lol met die motor..

Maar ok, moest ik met één motor alles moeten doen.. dan zou de BMW overblijven. Ook met 130pk kan je sportief rijden, ik ga er zelfs mee 't circuit op. 8-)
De Duc is vet, heeft power op overschot, maar voor mij teveel van dat... om en bij de 100pk vind ik meer dan voldoende.. Ben vooral blij dat BMW niet mee doet met die wedloop naar pk's.

Wil je toch Italiaans, heb je de nieuwe Moto Guzzi Stelvio al gezien? Die zou ik zowieso meenemen in het lijstje om uit te kiezen!
 
Ik rij dagelijks op een 1250GSA, maar da's voor beroepsdoeleinden.
Puur voor plezier rij ik met een Tenere 700, eerlijk gezegd heb ik meer lol met die motor..

Maar ok, moest ik met één motor alles moeten doen.. dan zou de BMW overblijven. Ook met 130pk kan je sportief rijden, ik ga er zelfs mee 't circuit op. 8-)
De Duc is vet, heeft power op overschot, maar voor mij teveel van dat... om en bij de 100pk vind ik meer dan voldoende.. Ben vooral blij dat BMW niet mee doet met die wedloop naar pk's.

Wil je toch Italiaans, heb je de nieuwe Moto Guzzi Stelvio al gezien? Die zou ik zowieso meenemen in het lijstje om uit te kiezen!
Top bedankt voor je ervaringen.
En jazeker heb de Stelvio gezien maar kon niet configureren maar had zeer zeker interessante opties.
 
Gewoon doen wat je leuk vindt. En het geld hebt want die twee motoren zijn serieus duur speelgoed. Over 20 jaar zie je dan misschien wel de lol in van een beginners fiets. Was bij mij wel zo. Met een 550 begonnen daarna snel naar een 1000 en lang dikke motoren gereden. En nu weer terug bij het begin. Soms verschuift je idee van lol gedurende je leven. Prima toch!
De allroad gekte begrijp ik eerlijk gezegd ook niet helemaal tenzij je 2m lang bent. Een 500 eenpitter hoogpoter vond ik wel leuk maar de twee 1000cc allroads die ik gehad heb (R100GS en DL1000) waren het niet voor mij. Teveel een poging om in alles goed te zijn en dat gaat niet in mijn ogen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan