BMW R1150GS slippende koppeling

Cologne

MF'er
9 mei 2015
187
38
Heerde
Nu ik een beetje gewend ben aan mijn nieuwe 2e hands 1150gs ben ik hem meer aan het uitproberen. Bij flink gas geven lijkt de acceleratie niet overeen te komen met het oplopende toerental.
Ik merkte dit in eerste instantie bij optrekken in 2e versnelling. Gisteren verder getest. Wanneer ik rond 80km/u in zijn 5 rijd en het gas open trek, loopt het toerental op maar versnelt de motor mondjesmaat.
Is het verder bij dit type normaal dat het aangrijppunt van de koppeling ver bovenin het bereik van de hendel zit? Ik hoef de hendel maar een paar mm in te knijpen om te ontkoppelen. Het liefst heb ik het ergens tussen de helft en driekwart afstand vanaf het handvat, maar helaas is dit niet aan te passen vanwege hydraulisch systeem.

Afspraak met de dealer (nog garantie) is gemaakt, maar ik hoop door info van jullie met wat meer achtergrondinformatie bij de dealer te komen.
 
Hoi.



Gelukkig, de zoveelste 'deskundige'.

Verder de vraag, hoeveel km?
En idd, het niveau moet niet te hoog zijn, meestal duidt dit op een versleten koppeling.
Onder het deksel, in het huis staat een min/max merk.

Zou dit als 1e bekijken.

Oja, ter referentie, R1100RS met 327.000 km op de klok is bij mij de kont 1x omhoog geweest.
Nieuwe koppeling op 150.000.
Rij de laatste jaren alleen maar snelweg met dat ding, daar slijt een koppeling niet van.

Groeten, Paul.
Koppeling is een slijtage onderdeel er zijn mensen die heel goed weten hoe deze dingen moeten verslijten .
 
Ik heb vanmorgen nog wat getest. Het reservoir los en wat vloeistof eruit. Nu komt het niveau op 3/4 van het kijkglaasje.

Het slippen van de koppeling is bij een ritje van een kwartier 1 keer duidelijk merkbaar geweest. Verder leek het goed te gaan. Helaas nog wel een erg hoog aangrijpingspunt/ontkoppelpunt. Toen het deksel los was, viel me op dat de enkele mm vrije speling een fonteintje maakt in het reservoir zonder dat ik druk zet op de hendel. Is dat normaal? Ik laat het bezoekje aan de werkplaats morgen doorgaan denk ik, want als ik het goed begrijp is zo'n hoog punt een teken van slijtage. Dit wil ik binnen de garantie opgelost hebben.

Nu viel me ook op met het eerste wegrijden dat er bij het voorwiel ergens een tjirpend geluid te horen is. Hoort dat bij de abs test? Want na de eerste meters is het weg, ook bij wegrijden na stilstand.

Sorry voor al die vragen maar een bmw is nieuw voor me en alles maakt mij onzeker.
 
terecht :+

slippende koppeling kan uiteraard, afhankelijk van het gebruik slijten ze snel of niet zo snel. Als ik me goed herinner stijgt het vloeistof niveau in het reservoir naarmate de platen verder wegslijten. Het aangrijppunt maakt hierin niks uit, gaat hier om een hydraulische koppeling. Fonteintje is geen problem, zolang het deksel erop zit :+

Lekkende seal kan olie op de droge koppelingsplaten veroorzaken, die vinden dat niet leuk. Vaak te constateren doordat er een afvoer kanaaltje onderin het koppelingshuis zit waar je dan olie uit kan zien lopen. Een beetje BMW mechanieker zou dit moeten weten lijkt me.
 
terecht :+

slippende koppeling kan uiteraard, afhankelijk van het gebruik slijten ze snel of niet zo snel. Als ik me goed herinner stijgt het vloeistof niveau in het reservoir naarmate de platen verder wegslijten. Het aangrijppunt maakt hierin niks uit, gaat hier om een hydraulische koppeling. Fonteintje is geen problem, zolang het deksel erop zit :+

Lekkende seal kan olie op de droge koppelingsplaten veroorzaken, die vinden dat niet leuk. Vaak te constateren doordat er een afvoer kanaaltje onderin het koppelingshuis zit waar je dan olie uit kan zien lopen. Een beetje BMW mechanieker zou dit moeten weten lijkt me.

Seals zijn goed want hij is super droog overal.

Nu is de vraag of ik de vloeistof weer terug zal doen zodat het slippen goed ervaren kan worden door de monteur. Die zal er vast alles aan doen om die reparatie niet te hoeven uitvoeren. Dus die zal dan wel de vloeistof weghalen en aangeven dat het is opgelost.
 
Ik heb vanmorgen nog wat getest. Het reservoir los en wat vloeistof eruit. Nu komt het niveau op 3/4 van het kijkglaasje.

Het slippen van de koppeling is bij een ritje van een kwartier 1 keer duidelijk merkbaar geweest. Verder leek het goed te gaan. Helaas nog wel een erg hoog aangrijpingspunt/ontkoppelpunt. Toen het deksel los was, viel me op dat de enkele mm vrije speling een fonteintje maakt in het reservoir zonder dat ik druk zet op de hendel. Is dat normaal? Ik laat het bezoekje aan de werkplaats morgen doorgaan denk ik, want als ik het goed begrijp is zo'n hoog punt een teken van slijtage. Dit wil ik binnen de garantie opgelost hebben.

Nu viel me ook op met het eerste wegrijden dat er bij het voorwiel ergens een tjirpend geluid te horen is. Hoort dat bij de abs test? Want na de eerste meters is het weg, ook bij wegrijden na stilstand.

Sorry voor al die vragen maar een bmw is nieuw voor me en alles maakt mij onzeker.
Ik begrijp je wel hoor een BMW zou mij ook onzeker maken met al die geluidjes en kwaaltjes. Goed laten maken die koppeling kost je anders erg veel geld om te laten doen.
 
vloeistofniveau is een indicatie dat de dikte van de koppelingsplaat minder is geworden, voor de werking maakt het niks uit (tenzij ramvol of helemaal leeg)

Als ze je een motor hebben verkocht met slippende koppeling zou ik er alles aan doen dat te laten verhelpen, of proberen de koop ongedaan te maken. Want dat gaat serieus geld kosten.
 
vloeistofniveau is een indicatie dat de dikte van de koppelingsplaat minder is geworden, voor de werking maakt het niks uit (tenzij ramvol of helemaal leeg)

Als ze je een motor hebben verkocht met slippende koppeling zou ik er alles aan doen dat te laten verhelpen, of proberen de koop ongedaan te maken. Want dat gaat serieus geld kosten.

Ja dat begrijp ik. De vloeistof gaat weer terug. Elke aanwijzing voor slijtage wil ik zichtbaar hebben. Ik ga er vanuit dat het netjes wordt opgelost.
 
Tja ik snuffel zo wel eens door de diverse BMW model topics,eigenlijk word je van geen van die dingen vrolijk als je
leest wat er allemaal aan mankeert,je moet echt liefhebber zijn om je zo te laten martelen door een merk. 😬
Zijn dan vooral de boxers. De andere modellen en met name de K zijn goed te doen.
Zo'n boxer is dan ook een achterlijk ontwerp: cylinders zitten in de weg voo rje voeten. Als je gas geeft gaat eerst de kont omhoog en dan pas naar voren en het kipmoment laat je continu denken dat het ding omvalt. Niet-te-doen.
 
Lekker rijden doen de twin spark modellen wel,dat is ook het probleem niet,een GS is bijvoorbeeld een heel fijne fiets om mee te toeren,maar
dan moeten ze wel heel blijven.Een BMW moet je ook niet kopen als er net een nieuw model uit is,beter eerst de kinderziektes
er uit laten modificeren.Als je een gebruikte BMW wil van een bepaald model kan je ook beter 1 van de laatste bouwjaren nemen,
dan heb je de minste kans op problemen.
 
Laatst bewerkt:
Hoi.

Zo'n koppeling vervang je in 4 uur.
Ik ken motoren waar je ook zo lang over klepstellen doet.

En idd, nieuwe modellen moet je eerst laten rijpen, dan als de kinderziektes eruit zijn, kopen.

Groeten, Paul.
 
Hoi.

Zo'n koppeling vervang je in 4 uur.
Ik ken motoren waar je ook zo lang over klepstellen doet.

En idd, nieuwe modellen moet je eerst laten rijpen, dan als de kinderziektes eruit zijn, kopen.

Groeten, Paul.

Nee joh lekker het nieuwste model scoren en dan onbetaald BMW testrijder zijn in plaats van dat hun dat zelf doen. :P
 
  • Haha
Waarderingen: huls
Er is als het goed is ook een oliebestendige koppelingsplaat, voor als de bekende kering wel gaat lekken. Als ze ze toch gaan vervangen voor die kleine meerprijs even uitzoeken en overwegen die te monteren.

Daarnaast ook een overweging die kering mee te (laten) nemen. Kost eigenlijk niks qua onderdelen en qua werk ook niet als alles open is.

En ik weet niet of je het bij deze ook nog kan zien, maar je moet als je de startmotor(?) verwijderd de plaatdikte kunnen meten en kunnen zien of die schoon (geen olie) is. Even op google zoeken misschien, of even in t juiste topic vragen aan mede BMW rijders. Ik weet t alleen omdat ik laatst een maatje heb geholpen de koppeling te wisselen in een R1150R 1e model.

Hij had overigens zelfde soort symptonen, koppelingsplaten waren een paar tiende onder minimum dikte. Km-stand +/-100.000. Na nieuwe platen is t probleem opgelost bij hem.
 
Zijn dan vooral de boxers. De andere modellen en met name de K zijn goed te doen.
Zo'n boxer is dan ook een achterlijk ontwerp: cylinders zitten in de weg voo rje voeten. Als je gas geeft gaat eerst de kont omhoog en dan pas naar voren en het kipmoment laat je continu denken dat het ding omvalt. Niet-te-doen.
Niet om het een of ander, maar...

Mijn K is dan een boxer motor? Cilinders ziten voor mn voeten, en als ik gas geef gaat eerst de kont omhoog en dan pas naar voren. :+
 
Zijn dan vooral de boxers. De andere modellen en met name de K zijn goed te doen.
Zo'n boxer is dan ook een achterlijk ontwerp: cylinders zitten in de weg voo rje voeten. Als je gas geeft gaat eerst de kont omhoog en dan pas naar voren en het kipmoment laat je continu denken dat het ding omvalt. Niet-te-doen.

Een boxer is géén "achterlijk ontwerp". Een boxer heeft karakter, dat wel ja. Verder ga ik daar niks over zeggen.

En als je gas geeft gaat de kont NIET omhoog, tenminste niet bij de 4 kleps boxers. Die oudere 2 kleps boxers hebben inderdaad een beetje vreemd rijgedrag, maar dat went ook.
 
Niet om het een of ander, maar...

Mijn K is dan een boxer motor? Cilinders ziten voor mn voeten, en als ik gas geef gaat eerst de kont omhoog en dan pas naar voren. :+

De cilinders zitten bij een K wel voor je voeten, maar niet in de weg.
Bij een 2 kleps boxer is het echt wel krap bij je tenen. Met grote voeten past het nauwelijks tussen de carburateur en voetsteun.
 
Tja ik snuffel zo wel eens door de diverse BMW model topics,eigenlijk word je van geen van die dingen vrolijk als je
leest wat er allemaal aan mankeert,je moet echt liefhebber zijn om je zo te laten martelen door een merk. 😬

Wel eens bedacht dat de meeste BMW's veel, sommige heel veel km's rijden ???
(Ja ik heb zo'n boxer, en ja er mankeert best wel eens iets aan; maar het rijden ermee maakt zo ontzettend veel goed :Y , is zondermeer géén marteling :N )
 
Terug
Bovenaan Onderaan