BMW R1150GS slippende koppeling

Cologne

MF'er
9 mei 2015
187
38
Heerde
Nu ik een beetje gewend ben aan mijn nieuwe 2e hands 1150gs ben ik hem meer aan het uitproberen. Bij flink gas geven lijkt de acceleratie niet overeen te komen met het oplopende toerental.
Ik merkte dit in eerste instantie bij optrekken in 2e versnelling. Gisteren verder getest. Wanneer ik rond 80km/u in zijn 5 rijd en het gas open trek, loopt het toerental op maar versnelt de motor mondjesmaat.
Is het verder bij dit type normaal dat het aangrijppunt van de koppeling ver bovenin het bereik van de hendel zit? Ik hoef de hendel maar een paar mm in te knijpen om te ontkoppelen. Het liefst heb ik het ergens tussen de helft en driekwart afstand vanaf het handvat, maar helaas is dit niet aan te passen vanwege hydraulisch systeem.

Afspraak met de dealer (nog garantie) is gemaakt, maar ik hoop door info van jullie met wat meer achtergrondinformatie bij de dealer te komen.
 
Hoi.

Hier;
R1100RS, bouwjaar 2000, 327.000 km.
R1100GS, bouwjaar 1995, 210.000 km.

Beide met wat klein ongemak, af en toe, niks schokkends.
Onderhoud doen we zelf.

Groeten, Paul.

Dat bedoel ik; kijk eens naar km standen. Kunnen de meeste Japanners alleen maar van dromen 🤔
Let wel de meeste; er zijn zeker Japanse motoren die dat ook kunnen halen
 
Mijn GS staat pas op 233.000. Met de tweede koppelingsplaat. En wat Paul zegt, vier uurtjes als de boel niet vastgerot zit. Dat is ongeveer de tijd die je bij mijn Triumph 900 nodig hebt om bij de kleppen te komen.
 
Dat bedoel ik; kijk eens naar km standen. Kunnen de meeste Japanners alleen maar van dromen 🤔
Let wel de meeste; er zijn zeker Japanse motoren die dat ook kunnen halen
Ja in je dromen:z,je moet geen appels met peren vergelijken,BMW = geen vermogen vergeleken met een Japanner van de
zelfde cilinder inhoud,mijn GL staat nu op 129000km enigste wat stuk gegaan is zijn een koppeling hulpcilinder en een teller aandrijving,
maar dat ding draait ook geen toeren dus het slijt allemaal veel minder dan een hoogtoerige sportmotor met veel vermogen,al hadden we
diverse klanten met sportmotoren boven een ton,oa een Fireblade met 186000km.
 
Een boxer is géén "achterlijk ontwerp". Een boxer heeft karakter, dat wel ja. Verder ga ik daar niks over zeggen.

En als je gas geeft gaat de kont NIET omhoog, tenminste niet bij de 4 kleps boxers. Die oudere 2 kleps boxers hebben inderdaad een beetje vreemd rijgedrag, maar dat went ook.
Er is niks mis met een boxer als hij maar 6 cilinders heeft 🤪
 
Ja in je dromen:z,je moet geen appels met peren vergelijken,BMW = geen vermogen vergeleken met een Japanner van de
zelfde cilinder inhoud,mijn GL staat nu op 129000km enigste wat stuk gegaan is zijn een koppeling hulpcilinder en een teller aandrijving,
maar dat ding draait ook geen toeren dus het slijt allemaal veel minder dan een hoogtoerige sportmotor met veel vermogen,al hadden we
diverse klanten met sportmotoren boven een ton,oa een Fireblade met 186000km.

Mijn vader heeft een Honda st1100 met 180.000 op de klok, loopt nog als een zonnetje.
Koppeling is wel een keer stuk geweest, dat was ook een behoorlijke klus...

Maar er zal vast iets goeds zijn aan die bmw's, want je ziet ze op elke straathoek.
En dat is vast niet vanwege het uiterlijk... :X
 
Mijn vader heeft een Honda st1100 met 180.000 op de klok, loopt nog als een zonnetje.
Koppeling is wel een keer stuk geweest, dat was ook een behoorlijke klus...

Maar er zal vast iets goeds zijn aan die bmw's, want je ziet ze op elke straathoek.
En dat is vast niet vanwege het uiterlijk... :X
Ja de verkoop praatjes van de fabriek en dealers :+
 
Beter (begrijpend) lezen. Er staat echt een vraag in mijn post. Verder ben ik op zoek naar meer info want ik heb geen verstand van BMW koppelingen.
Ik heb hem niet zo begrepen maar goed.
De BMW koppeling is als een auto koppeling. Een enkele droge plaat die met een diafragma veer tegen het vliegwiel gedrukt wordt. Met een stift die van achter naar voor door de versnellingsbak loopt kan je de plaat vrij drukken. Bij de oudere systemen zat daar een stelbout achterop, bij hydraulisch is die vervallen.
In de enkele koppelingsplaat zit in het midden een gat met splines. De ingaande as van de versnellingsbak valt daarin.
Knijp je de koppeling vrij dan laat hij het vliegwiel los en zit de plaat alleen nog aan de versnellingsbak.
Simpeler wordt het niet. De plaat kan niet kromtrekken zoals bij Japanners. Je zou hem hoogstens kunnen verglazen als je met hoge toeren langdurig met een slippende koppeling rijdt. Als je de motor regelmatig rijdt is de kans op olie lekkage nihil. Een oliebestendige plaat is in mijn ogen onzin, als het gebeurd moet je de keerring vervangen. De scheve versnellingsbak is exemplarisch maar als dat gebeurd ben je alle tractie kwijt, dan slipt hij niet eens meer. Een gereviseerde ruilbak met goede as kost zo'n 700 euro maar ik zou me daar niet sappel om maken.
 
Ik heb hem niet zo begrepen maar goed.
De BMW koppeling is als een auto koppeling. Een enkele droge plaat die met een diafragma veer tegen het vliegwiel gedrukt wordt. Met een stift die van achter naar voor door de versnellingsbak loopt kan je de plaat vrij drukken. Bij de oudere systemen zat daar een stelbout achterop, bij hydraulisch is die vervallen.
In de enkele koppelingsplaat zit in het midden een gat met splines. De ingaande as van de versnellingsbak valt daarin.
Knijp je de koppeling vrij dan laat hij het vliegwiel los en zit de plaat alleen nog aan de versnellingsbak.
Simpeler wordt het niet. De plaat kan niet kromtrekken zoals bij Japanners. Je zou hem hoogstens kunnen verglazen als je met hoge toeren langdurig met een slippende koppeling rijdt. Als je de motor regelmatig rijdt is de kans op olie lekkage nihil. Een oliebestendige plaat is in mijn ogen onzin, als het gebeurd moet je de keerring vervangen. De scheve versnellingsbak is exemplarisch maar als dat gebeurd ben je alle tractie kwijt, dan slipt hij niet eens meer. Een gereviseerde ruilbak met goede as kost zo'n 700 euro maar ik zou me daar niet sappel om maken.

Dank je wel. Heldere uitleg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan