BMW R1200R deel 4 Let's go naked again

Ben benieuwd naar de impressies van de rs.

Over die quickshifter: ik reed laatst een rt lc met shift assist, en dat werkte echt verslavend: gas in de hoek en elke keer stampen, ik reed wel heel snel veel te snel.
 
Ik hoop komende week tijd te hebben voor een proefrit, ik twijfel nog tussen een GS en RS, een R vind ik het mooiste maar niet handig als woon/werk fiets die ik het hele jaar ga gebruiken.
 
Ben ook aan de beurt. Rijdend met nagenoeg volle tank opeens niveaumeter naar 0 streepjes en brandstofcontrolelampje aan. BC gaf nog ruim 400km aan.
Mijn R is van augustus 2012 en heeft nu 1200km gelopen.
Wat kan ik verwachten zodra ik me meld bij de dealer en is het verstandig om het te combineren met de jaarlijkse beurt?
Ik zal eens proberen een foto te posten van mijn R. Ik rijd nu trouwens mijn tweede R, de eerste was van 2007. Daarnaast heb ik nog een Yamaha XTZ750 super tenere van 1991.

Groetjes, Pim
 
En Joke: on revient toujours à ses premiers amours.

Ik hoop dus dat je idd rust gevonden hebt op je 800, maar ik betwijfel het... :P

Hmmm, "toujours" klinkt als een lotsbestemming, en ik geloof toch ook nog wel in "ratio" en "vrije wil" ;)
Op dit moment zijn ratio en vrije wil het roerend met elkaar eens, dat de F800GS de beste motor voor mij is.
Maar zoals ik al schreef: zeg nooit nooit. Ik sluit niet uit dat in de toekomst de ratio nog wel eens beïnvloed kan worden door..........andere inzichten (nog nader in te vullen).
Maar nogmaals vooralsnog, dus zeker de komende twee jaar, ga ik heerlijk genieten van mijn 800GS-je. En uiteraard hou ik de ontwikkelingen en jullie bevindingem in de gaten, en ga ik vast nog wel eens een proefritje maken op een R1200R lc ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb op 10 juni een afspraak voor sensor wissel. Alles onder garantie, maar dat was duidelijk, mijn fiets is nog geen twee jaar oud. Als ik daar ben, wil ik wel duidelijk regelen, hoe in het vervolg dit uit moet komen te zien. Eerst werd mij gezegd, dat ik de volgende keer als coulance moet gaan proberen, echter, dit zie ik niet in. Ik krijg een nieuwe onderdeel, dus moet ik tenminste 1-2 jaar garantie hebben! Ik hou jullie op de hoogte.
 
Ok, dan ga ik het mooi combineren. Zit alleen nog te twijfelen tussen Zelhem of Simako in Elst.
Die Broekhuis Oost in Enschede vind ik zo'n arrogant zooitje (woon zelf in Borne).
Ik heb de motor van Motoport Almere, maar dat is me net weer te ver en saai voor onderhoud. Ook een mooie gelegenheid voor een ritje op de nieuwe :9~
 
Ik heb op 10 juni een afspraak voor sensor wissel. Alles onder garantie, maar dat was duidelijk, mijn fiets is nog geen twee jaar oud. Als ik daar ben, wil ik wel duidelijk regelen, hoe in het vervolg dit uit moet komen te zien. Eerst werd mij gezegd, dat ik de volgende keer als coulance moet gaan proberen, echter, dit zie ik niet in. Ik krijg een nieuwe onderdeel, dus moet ik tenminste 1-2 jaar garantie hebben! Ik hou jullie op de hoogte.


Eh, dat zit er niet in.

Bij de gratis vervanging van een nieuw onderdeel onder waarborg wordt de garantietermijn van dat onderdeel niet verlengd tot voorbij de totale garantietermijn van de fiets zelf.

Dat geldt enkel indien je voor een vervangen onderdeel betaald hebt (buiten de garantietermijn van de motorfiets, dus).

Je zal dus inderdaad beroep moeten doen op de "coulanceregeling" van BMW, indien de nieuwe sensor weer vroegtijdig kapot gaat.
 
Laatst bewerkt:
@ Sjikmoto, vanuit de gegeven garantie van BMW mag jij gelijk hebben, ik heb over een wettelijke garantie en die heeft niets te maken, wat een fabrikant of verkoper aan termijnen en voorwaarden geeft.

Mijns inziens is bij een motorfiets van prijs X van het merk BMW mag je verwachten, dat sensoren na 2 jaar het nog doen en dat de functie van de motorfiets niet beperkt is. Temeer de fabrikant heeft al toegegeven dat het om een fabricage fout gaat.

Dus ik zal met de dealer over praten, als hij blijft bij de coulance, zal ik bij BMW NL nagaan, hoe zij zich dit voorstellen. :)
 
Alweer zo'n 6000km gereden met de R1200R LC , bevalt nog steeds prima. Gisteren door omstandigheden vanuit het Zwarte Woud zo'n 700km naar huis gereden met voornamelijk snelweg km's en zo rond de 140km per uur gereden met een maximum van 180 en de winddruk op het lichaam viel mee. Geen last van zadelpijn ondanks dat ik van 9.00 tot 16.30 uur met korte tussenstops aan een stuk ben doorgereden. Heb ik wel eens anders mee gemaakt met een BMW standaard zadel.
Krijg ook veel reacties op het mooie zware geluid uit de standaard demper.

Al met al zeer tevreden. :)
 
Voor de geïntereseerden onder ons, hier staat er nog eentje particulier te koop in Westervoort (zie link voor advertentie):

Te koop: BMW R1200R incl. koffers

Het enige wat nog moet gebeuren en (nog) niet in de advertentie staat is dat er een terugroepactie gaande is om een flens bij de cardanas - als ik het goed heb - te laten vervangen.
 
Vorige week zaterdag op de 1200 RS proefgereden. Behalve over de koppeling was ik heel enthousiast over het uiterlijk, de motor en de wegligging. Enerzijds goed stabiel op de grote weg, anderzijds heel wendbaar, makkelijk om te keren en achtjes te draaien. Een hele grote vooruitgang. En, in tegenstelling tot mijn R, geen voelbare speling in de aandrijftrein, wat het langzame rijden een stuk eenvoudiger maakt. Gemonteerd waren de Michelin PR4. Het blok is een juweeltje, krachtig bij elk toerental, hangt loepzuiver aan het gas en is mechanisch stil.

Terugschakelen met de quickshifter was een groot genot. Je moet hard drukken, maar dan doet-ie-‘t, met zo’n verslavend stootje tussengas. Opschakelen was niet slecht, maar met de hand ging het beter. Met de quickshift kraakte het steeds een beetje. Een vriend was ontevreden met de quickshift op zijn GSA LC. Had last van veel misschakelen. Vorige week kkreeg hij een software update en nu is het weer helemaal geweldig. Dus dit probleem is waarschijnlijk opgelost. Wat betreft de koppeling: vanuit de vrij in z’n 1 zetten klinkt en voelt als volgt Krrrrrrrrploink. Koud of warm, met of zonder wachttijd, werkelijk heel vervelend. Maar, in tegenstelling tot een traditioneel slecht vrijkomende koppeling, kan je ‘m bij stilstaand altijd probleemloos vanuit een versnelling weer in z’n vrij krijgen. Dus, wat is hier aan de hand? Ik weet het niet.

Mijn vrouw vond het achterop zitten niet geweldig. Niet zo verschillend van m’n R met Touratech zadel. Achter op de R die we ook reden zat het beter. Natuurlijk geeft de meer rechtophouding van de rijder de duo meer houvast. Maar de standaard-duozit van de R ziet er wat lager en beter uit dan die van de RS. Als je op de RS het komfort-zadel bestelt, dan krijg je het zadel van de R. Voor mij, met m’n 1,83 meter was het zadel van de bestuurder uitstekend. De windbescherming is wat beperkt. Hoofd en nek zitten in de wind, maar de wind heeft geen kracht meer, trekt niet aan je helm. Een sportief kompromis.
En móóói, vooral in het wit/blauw. Maar ik wacht nog tot de problemen met de koppeling zijn opgelost. Het koppelen en schakelen is bij mijn 2008-R nog steeds veel beter.

André
 
beste forummers

Wat zouden jullie nemen als mooi weer/weekend speelgoed en af en toe woon-werkverkeer van +/- 20 km op secundaire wegen (ik doe dit momenteel met een vespa 300 GTS.

BMW r1200r versus Ducati Monster 821 stripe

welke zouden jullie nemen. Zal waarschijnlijk enkel tijdens de zomer gebruikt worden, in de wintermaanden blijf ik het vespake gebruiken.

prijsverschil tussend de twee is zo'n 5.000,00 EUR, wat in het voordeel van de monster 821 speelt, naast het mooie design natuurlijk.

voordeel van de BMW R1200r is dan weer de onderhoudsvrije cardan, vele snufjes en zithouding voor de langere ritten.

rijden doen ze alletwee goed, zithouding is wat sportiever bij de Ducati, maar niet extreem.

alle hulp is welkom
 
Laatst bewerkt:
Cousie vraagt ons van WC-eend om een objectief advies:
beste forummers

Wat zouden jullie nemen als mooi weer/weekend speelgoed en af en toe woon-werkverkeer van +/- 20 km op secundaire wegen: BMW r1200r versus Ducati Monster 821 stripe


alle hulp is welkom

Ja wat denk je nou Cousie? _O-
Je vraagt op het BMW R1200R forum of je beter een R1200R kunt nemen of een Ducati :] . Wat denk je nou dat je geadviseerd zal worden hihi! :+
 
Laatst bewerkt:
...heb geen ervaring met een Ducati Monster, maar wel met een andere uit dezelfde stal met zo'n 821 blok...

...en ik vond het een drama om mee te rijden ; wat een verschrikkelijk blok, en wat een verschrikkelijke gasreactie...

...heb die Italiaan een paar dagen als leenmotor mogen gebruiken, en ik was oprecht blij dat ik het ding weer kon inleveren...

...zo'n Duc stuurt best goed, het remt goed, het zit goed, het klinkt subliem (zelfs met standaard uitlaten), maar voor de rest zit er geen greintje fatsoen in zo'n blok...

...tis elke keer alles of niets...
...soepelheid is heeeeeeeeeeeeeeeel erg ver te zoeken...

...het rammelt en juttert enorm aan de ketting, en loopt eigenlijk pas lekker als je continu het gas er op gooit ; wil je een beetje lafjes cruisen, dan heb je het constant met dat 821 blok aan de stok...



...als in : niet mijn ding..., maar dat was al gauw duidelijk, denk ik... ;)
 
Laatst bewerkt:
Ja dat gevoel had ik ook wel toen ik er mee ging testrijden.

Maar is de BMW de 6.000,00 euro extra waard tov de Ducati? Vooral gezien feit dat ik nog steeds vooral met de Vespa 300 zal blijven rijden (winter)
 
Hoi Andre, leuk om je ervaring te lezen met de RS. Mijn GSA schakelt zo veel beter na de actie van Pieter en z'n mannen. Geen kraken, op en neer als een mes door de boter...en dan die rot banden (Michelin Anakee 3) vandaag laten verwijderen en nu ben ik helemaal tevreden!
Dia gaat binnenkort ook de RS proberen :)
 
Dag andre, hoe is de zithouding op de rs? Is dat vergelijkbaar met de r, of toch iets meer voorover met wat druk op de polsen?

Over dat schakelen, ik reed laatst een rt lc met shift assist, en daar was helemaal niks mis mee. De dealer gaf wel toe dat je hem resoluut moest behandelen: gas erop en doorduwen.
 
Ik ben toe aan een nieuwe achterband, had gedacht aan een michelin pr4. Ik was tevreden over de pr3, heb nu een bt021, maar die heeft het heel vroeg opgegeven, al hebben daar een paar sessies Zolder ook wel mee te maken. Iemand een mening?

Over die Ducati: verkoop je vespa ook, dan is die 6000 euro voor een groot deel uitgevlakt. Met je bmw rijd je zomer en winter, en dat voor de volgende 100000km, in plaats van 30000km vol miserie.
 
Dag andre, hoe is de zithouding op de rs? Is dat vergelijkbaar met de r, of toch iets meer voorover met wat druk op de polsen?

Over dat schakelen, ik reed laatst een rt lc met shift assist, en daar was helemaal niks mis mee. De dealer gaf wel toe dat je hem resoluut moest behandelen: gas erop en doorduwen.
Helemaal niet vergelijkbaar met de R. Meer voorover en een smaller stuur. Doet denken aan de houding op mijn Guzzi 1000S en Honda FireStorm. Niet zo extreem, maar wel het idee van 'als een kogel in de wind'.
Groet, André
 
Hoi Andre, leuk om je ervaring te lezen met de RS. Mijn GSA schakelt zo veel beter na de actie van Pieter en z'n mannen. Geen kraken, op en neer als een mes door de boter...en dan die rot banden (Michelin Anakee 3) vandaag laten verwijderen en nu ben ik helemaal tevreden!
Dia gaat binnenkort ook de RS proberen :)
Gefeliciteerd! Gaat het in z'n versnelling zetten bij jou beter dan? Ben benieuwd wat Dia er van vindt!
Groet, André
 
Enjoy-Rider schreef...:


En dan is juist Ron degene die nog wel eens z'n BMW's overweegt in te ruilen voor een Suzuki, een Honda of een Triumph :$
Dus zijn objectiviteit valt niet te ontkennen ;)
...eh..., ik ruil niet in..., ik koop bij... :$



...oh ; en een Triumph staat dan toch wel met stip op een dikke 1... :Y





...trouwens..., ik zit dat van die Duc en BMW nog eens te lezen..., maar..., vergelijken we hier geen appels met peren...?

...vooral gezien het niet kinderachtige verschil in aanschafprijs...?!

...als de 5 of 6-duizend Euro een (zeker niet onbegrijpelijk trouwens) stap te ver is, dan zou er tegenover de Monster 821 wellicht een andere motor moeten staan...

...eentje die qua prijs meer overeenkomt met de Duc...




...zelfde soort vergelijk ; wat adviseren jullie : een Skoda Fabia, of BMW 1-serie...
...allebei 4 wielen, allebei in principe ruimte voor 4 personen...

...allebei een dak, en allebei heten ze 'auto', en allebei bieden ze mobiliteit...

...en toch is het qua prijs geen vergelijk... ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan