BMW R1200R deel 4 Let's go naked again

...eh..., ik ruil niet in..., ik koop bij... :$



...oh ; en een Triumph staat dan toch wel met stip op een dikke 1... :Y





...trouwens..., ik zit dat van die Duc en BMW nog eens te lezen..., maar..., vergelijken we hier geen appels met peren...?

...vooral gezien het niet kinderachtige verschil in aanschafprijs...?!

...als de 5 of 6-duizend Euro een (zeker niet onbegrijpelijk trouwens) stap te ver is, dan zou er tegenover de Monster 821 wellicht een andere motor moeten staan...

...eentje die qua prijs meer overeenkomt met de Duc...




...zelfde soort vergelijk ; wat adviseren jullie : een Skoda Fabia, of BMW 1-serie...
...allebei 4 wielen, allebei in principe ruimte voor 4 personen...

...allebei een dak, en allebei heten ze 'auto', en allebei bieden ze mobiliteit...

...en toch is het qua prijs geen vergelijk... ;)


inderdaad, maar de R1200R kan misschien beter vergeleken worden Monster 1200s, maar dit is voor mezelf een brug te ver.

Op vlak van rijden zijn de R1200R en de M821 wel aan elkaar gewaagd.

Maar je kan het ook zien als: Alle twee watergekoelde net uitgebrachte naked-motoren die een jonger publiek proberen te bereiken.

vraag is ook, is de BMW zijn 5000-6000 euro extra waard tov de ducati?

ik heb bewust de F800R niet erbij gezet omdat die me niet echt ligt (geluid, trillingen)
 
Skoda Fabia? Fiat Panda!
Of OK, Punto...

Tja, ik zou de Monster 821 ook eerder vergelijken met de F800R, en de 1200S met de R1200R.

Waarom is de dikke monster een brug te ver, en de boxer niet?
 
Laatst bewerkt:
Monster is veel nerveuzer en minder vergevingsgezinder dan de r1200r. De BMW is meer een trouwe labrador en de monster 1200s de pitbull.
 
Al heb ik per volgende week woensdag mijn R1200R ingeruild tegen een GS LC, zou ik ondanks de 6K prijsverschil me goed over nadenken, wat ik zoek in een roadster. Volgens mij is de BMW R1200R gewoonweg meer motor en breder inzetbaar.

Ben wel benieuwd, wat op de Ducati forum voor antwoorden komen. :)
 
Als je de R1200R LC op de stand Dynamic zet, is het geen Labrador meer, maar eerder een Duitse herder... best wel nerveus.

Toen ik 'm woensdag als leenfiets had, heb ik'm maar op Road gezet... ofschoon ik het blok reeds goed ken van in mijn GS...
 
Laatst bewerkt:
Deze week de labrador een nieuwe achterslof aangemeten, 't is een Michelin Pilot Road 4 geworden. Het wiel eraf was een mooie aanleiding om eens flink met de Dasty aan de gang te gaan, en voor ik het wist waren er 2 uren voorbij en was ik helemaal rond. Hier het resultaat:
full


De foto is geen Penzes-kwaliteit, maar goed.
 
Dit weekend naar de Eifel geweest.
Motor rijdt onwijs soepel en licht.
nog rustig aan met de toeren maar je kan heel schakellui rijden.

Vandaag regen gehad dus hij ziet er niet meer uit...
 
Dit weekend naar de Eifel geweest.
Motor rijdt onwijs soepel en licht.
nog rustig aan met de toeren maar je kan heel schakellui rijden.

Vandaag regen gehad dus hij ziet er niet meer uit...

Bij mij zag de achterkant na de 1e rit naar de Eiffel er verschrikkelijk smerig uit, de hele topkoffer en zijkoffers zaten vol met zand. Dit zat zelfs in de sloten waardoor deze slecht te openen waren. De dealer heeft toen een spatbord verlenger van Wunderlich gemonteerd en nu nagenoeg geen last meer. Het zadel van de duo blijft nu ook schoon als ik in de regen rij.
Had jij daar ook last van?
 
Zondag ook even naar de Eifel gereden, ook regen gehad, en ook met een vuil duozadel thuisgekomen. En met een natte onderbroek. Alleen niet met een lc, de r houdt zich nog goed.

En schakellui rijden, is dat dan met of zonder shift assist?

Vorige week een midweek met duo onderweg geweest, en dan verbruikt de r altijd iets meer olie. Nu heb ik de indruk dat dat olieverbruik ook sterk gelinkt is met de buitentemperatuur. Dinsdag was het snikheet (35+), en moest ik 1/3de kijkglas bijvullen. De rest van de week was het frisser, en heeft hij bijna niets meer verbruikt. Heef iemand dezelfde ervaring?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb op mn duozadel een tas zitten maar die is niet echt heel vuil geworden.

Schakellui rijden is zonder shiftassist. Ik ervaar gewoon veel meer koppel dan bij mijn 1100S.

Deze week de 1000km beurt en dan kan het gas open. *O*
 
Iemand hier interesse in gesmede 17" AC Snitzer wielen die onder mijn R1200GS vandaan komen, zijn voorzien van Pilot Road 3 banden met nog genoeg profiel:

IMG_4443_zpsc3f5c2ea.jpg


IMG_4452_zps16d95918.jpg


IMG_4455_zps51c59efb.jpg


IMG_4449_zps1ca7ef6a.jpg
 
Ik heb vandaag voor het eerst sinds de vering upgrade door JJSuspension een ritje met een passagier gemaakt, lekker over kleine wegen door de Achterhoek en als toefje (op verzoek van de passagier, mijn oudste dochter) een rondje Postbank. Zelfs de scherpste bochten gaan net zo gemakkelijk als wanneer ik alleen rijd.

Met de standaard ESA setup was het al erg goed te doen maar nu is het echt :]

Volgende week gaat hij voor de 60k beurt, de indicatie van de kostprijs was 420 euro, buiten eventueel te vervangen slijtdelen.

B| net na de kosten van de vering-renovatie/upgrade en de vervanging van de koppeling....

Mijn ega is 'not amused'. Nu maar hopen op (minimaal) 40.000 probleemloze kilometers.

Wat me de laatste tijd is opgevallen is een metalig nieuw geluid bij extreem lage toerentallen, zou dat er op kunnen duiden dat de kleppen gesteld moeten worden?.

Het verhoogde 'comfort' zadel is na 60k flink inge'klonken' (kan ook wel iets met mijn postuur te maken hebben :( ) dus daar moet ik binnenkort ook nog eens iets mee doen. Jammer dat HawkGT zo'n eind hier vandaan zit.
 
Ff vraagje aan jullie R1200R ervaringsdeskundigen:

Betreft de mogelijke overstap van mijn vrouw van een R1150R (2003 TwinSpark, voorzien van RS/RT topkoffer en zijkoffers, CeeBailey 23" ruit, foBo Bike bluetooth bandendruk sensoren, Garmin 660 houder, stuurverhoger en valbeugels) naar een R1200R. Haar belangrijkste redenen voor deze overstap: boordcomputer geeft aan welke versnelling je rijd, hoeveel brandstof je nog hebt en hoe warm de motor is, de fiets heeft ABS en is gauw 20 kg lichter dan de R1150R.

Zelf heb ik vorig jaar de overstap gemaakt van een R1150RS naar een R1200RT. Na lang wikken en wegen heb ik het budget toen opgerekt zodat ik een 2010 model met DOHC kon aanschaffen. In jullie ervaring, geld het voor een R1200R ook, dat de DOHC net wat smeuïger rijdt dan het model daarvoor? Het scheelt wel serieus munten, een DOHC of niet. De LC is in ieder geval sowieso te ver boven budget.

Graag jullie advies/mening. En hoe zit dat qua gewicht, klopt het dat de DOHC variant (model 2011-2014) ongeveer even zwaar (nou ja, "licht") is als het model daarvoor?

Bedankt alvast voor jullie tips!

Groet,

Jeroen
 
Ha Jeroen, dat is een lastige vraag, er is enig verschil in souplesse maar een 2007 - 2010 exemplaar is zeker niet te versmaden. Als je ega niet het type rijder is wat alles uit het blok probeert te halen dan is het verschil (zowel qua PK's als gewicht) m.i. marginaal en kan je beter kijken naar een betaalbaar exemplaar wat aan al haar eisen voldoet dan of het wel of niet een DOHC is.
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig is het geen haastklus, de R1150R rijdt ook nog prima met zijn TwinSpark blok. Ik denk dat de afweging al proefrijdend gemaakt moet gaan worden (verschil in souplesse "aan den lijve" ondervinden), dan maar kijken in hoeverre we bereid zijn om "ook voor het oog" wat extra (wat heet, "wat extra", ongeveer het dubbele) bij te leggen omdat mijn ega de R1200R Classic wel een heel bijzonder mooie machine vind.... Eerst doen we een ritje op 20 augustus in Limburg met de R1150R.
 
Jeroen, bij mijn dealer staan 3-4 R1200R-s, waaronder mijn ingeruilde classic uit 2013 met minder dan 6000Km als nieuw. Ik ben zeker van, dat op de classic nog wat onderhandelingsruimte zit. :)

Motor Venray.
 
Voor mij zou alleen de toevoeging van ABS voldoende reden zijn.

Het is niet alleen omdat je jezelf (bijna) niet meer onderuit kunt remmen (toch een veel voorkomende fout op motorfietsen zonder ABS) maar vooral dat je daardoor zonder aarzeling gebruik kunt maken van 100% van het remvermogen.

Wel even goed oefenen met het remmen zodra je overschakelt, liefst met een VRO2 zodat het voluit remmen een reflex wordt.
 
Laatst bewerkt:
Penzes: bedankt voor de tip! Uiteraard ben ik razend nieuwsgierig waar je hem op hebt ingeruild... Een LC?

110kb: ik heb inderdaad het achterwiel van de R1150R al eens "naast" me gehad, bestelbusje dat even niet begreep hoe dat ook al weer met haaientanden zat... Is me met mijn RS (iABS met EVO pomp, door velen vervloekt, die van mij deed het meer dan uitstekend) of mijn RT nooit overkomen... ASC vindt ik ook wel een fijne goodie: heb de RS wel eens op de kant gehad wegens gladheid, de RT wist dat op exact dezelfde plek een winter later te voorkomen:ASC had ingegrepen (en een seintje gegeven: "Rustig aan broeder").

De Classic is gewoonweg prachtig, wel ruim boven budget voor nu. Eind mei 2016 is er weer 2x vakantiegeld gestort, mocht ie dan nog te koop staan....

In Friesland staat bij een particulier een 2008 variant te koop met ABS, 85k km op de teller, kost iets minder dan de helft van het bedrag van de Classic, dan zitten er wel koffers bij met binnentassen en een ruit er op....

Decisions, decisions...
 
Jeroen, ik heb mijn A'tje eind 2007 gehaald en daarna meteen een proefrit gemaakt op een R1150R. Ik vond hem heerlijk rijden, krachtig maar toch goedmoedig. Alleen vond ik hem wat log in de bochten, ik moest echt mijn hele gewicht in de strijd gooien om hem de bocht om te krijgen. Daarna op de R1200R gereden (model 2007 dus geen DOHC) en wat een verschil! De 1200 was zoveel lichtvoetiger en stuurde zoveel makkelijker! Daarnaast veel meer veiligheidsvoorzieningen en snufjes: ABS, ASC, ESA, RDC. Deze werd het dus en ik heb er nooit spijt van gehad :')
Hoe het DOHC-blok rijdt weet ik niet, maar Stamper heeft net zijn 2007 GSA ingeruild voor een 2013 DOHC exemplaar en zegt dat dat blok een heel stuk soepeler rijdt dan het oude. Maar inderdaad, ze kan het best een proefrit op beiden maken en beslissen of een nieuwere de meerprijs voor haar waard is.

Groetjes uit zonnig Duitsland! 8-)
 
Laatst bewerkt:
Mijn R1200RT heeft ook een DOHC blok, ik heb maar 1 keer een 1200 boxer zonder DOHC gereden, die reed naar mijn smaak toen ook prima, maar de DOHC rijdt nu (31k op de telleRT) heel smeuïg. Bedankt voor je feedback over de wendbaarheid. Als ik van mijn 1200RT op de 1150R stap is die naar mijn smaak al behoorlijk wendbaar, mijn meissie kon wel eens vinden dat een R1200R toch weer nog soepeler door de bochten gaat.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan