BMW R1200R deel 4 Let's go naked again

2000 Dolomieten kilometers op de R gezet. Wat een geniale machine. *O*

Ja *O* ik heb na mijn proefrit met de R1200RS toch vooral de conclusie getrokken dat mijn huidige R me dusdanig goed bevalt dat het verschil me de kosten van de inruil niet waard is.

Wat die hardere vering betreft: waarschijnlijk heb je hem op de stand Dynamic staan en dan past hij het veergedrag continue aan je rijstijl en de rijomstandigheden aan.

Voelt wel een beetje harder aan dan de oude ESA maar ik vondt het nooit oncomfortabel ook niet op erg slecht wegdek. In de zelf te definiëren stand zou je kunnen spelen met de parameters tot je de meest comfortabele stand hebt gevonden. De keerzijde zal natuurlijk wel zijn dat hij een beetje minder strak stuurt.
 
Laatst bewerkt:
vandaag op een RT gereden. Zo Echt Niet mijn motor.

Laat mij de evaluatie raden.
Wat was er mis:

Hoog gewicht en daardoor minder wendbaar en wat log aanvoelen.

Wat was er goed:
Windbescherming
Spiegels laag (wel even wennen, maar toch goed zicht naar achteren)

Voor de rest zullen er toch niet zoveel verschillen zijn?
 
de lage spiegels waardoor ik elke keer de ogen van de weg afhad, het achterover leunen van de brommer, (de R loopt meer op het voorwiel), het gebrek aan snelheidsgevoel, het logge viel wel mee. Ik vond het verschil best wel groot , eigenlijk
 
Dan is de RT ook geen brommeRT voor mij :+

Ik heb soms met de R al een beetje weinig gevoel vanuit de voorkant en als dat met de RT alleen maar erger wordt, zou dat mij ook wel tegen staan.
Met paralever en telelever moet je toch al iets meer blind gaan op de grip van je banden, maar dat het met de RT nog iets "vager" wordt, is dan jammer.

Eigenlijk kun je de R en de RT natuurlijk niet zo goed met elkaar vergelijken.
Bij de R heb ik vaak het gevoel dat ik met een lichtere motor op weg ben (stuurt als een 600) en dat is eigenlijk best prettig rijden :+

Als je echt kilometers wilt vreten, met veel comfort en windbescherming dan gaat er waarschijnlijk niet veel boven een RT.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie mezelf wel op een rt, nadat ik mijn huidige r en zijn opvolger (r1200r lc) versleten heb. Ik vond vooral het hogere comfort opvallend, door het lagere en bredere zadel, hogere stuur en die hele kuip. Dat het gevoel met de voorkant dan een stuk minder is, kan me tegen dan minder schelen. Dat ik zonder problemen 600km op een dag kan afhaspelen des te meer. Tegen dan heb ik meer tijd voor langere vakanties, en ken ik de wegen in Belgie op mijn duimpje, en kunnen de looks me ook niet meer schelen.
Ik vond het dus een oude-zakken-motor, en daar is helemaal niks mis mee.
 
ik vind 800km binnenwegen op een dag wel te doen met een R. Pak er een paar uur snelweg bij zit je zo op 1200 en dus in Zweden, Italie of zuid-Frankrijk.
 
800km binnenwegen? Tegen een onrealistisch gemiddelde van 100km/u is dat min. 8u sturen, zonder stop. Daar nog 3u autostrade bij, da’s een serieus begin van de vakantie.
Ik deed laatst 400km op een namiddag, dat was al een recordje. Met de sozius achterop is 250km per dag het gemiddelde voor de vakantie. Vandaar dus de rt over enkele jaren.
 
ik red ongeveer 70 gemiddeld , incl tanken. 's morgens om 7 weg, ben ik rond 20-21 in , bijvoorbeeld, Pontarlier of Bregenz.Wil je meer kms, pak Snelweg tot Maastricht/Aken/Bonn, wat je wil. Wil je meer comfort op de snelweg: neem een tanktas. Maar als je blij wordt van een Rt, vooral doen. Ik kan ook niet verder dan een paar tellen in de toekomst kijken, dus wat de brommer na de huidige of na de volgende wordt.. geen idee
 
Laatst bewerkt:
damted schreef...:

Als je echt kilometers wilt vreten, met veel comfort en windbescherming dan gaat er waarschijnlijk niet veel boven een RT.
...U slaat den spijker op den kop !... :Y


...stuurgemak, windbescherming, zuinig in gebruik, hoop bergruimte natuurlijk, comfort voor twee (wel dat beroerde zadel vervangen voor iets anders), je kunt flink doorrijden (hele stukken 200+ op de klok = geen probleem) en voor de rest : gewoon lekker mee toeren...

...langste dagtrip : 1241 kilometers (inclusief duo), vanuit Zuid-Frankrijk, en dat grotendeels binnendoor. Pas vanaf Bastogne terug naar huis de snelweg genomen...
 
Ik vond juist de windbescherming tegenvallen. Ik had de keuze uit een onprettige duw in de rug of een partij kabaal aan de kop, net of je een R hebt met zo'n toerscherm dat alleen maar leidt tot meer herrie aan de kop
.


en, ja 1200 met iemand achterop is best ver. Vooral voor degene achterop
 
Laatst bewerkt:
Gisteren mijn R weer opgehaald bij de BMW dealer.
Ik had een oproep (2de brief) gekregen om mijn wielflens te laten vervangen.
Bij het maken van de afspraak, werd duidelijk dat ook de inspectie van de tankring bij de brandstof pomp ook nog op het lijstje stond.

Vrijdagochtend motor gebracht en ik zou er op kunnen wachten (1 á 1,5 uur)
Echter werd na een uurtje duidelijk dat een bepaald onderdeel toch niet in voorraad was, daardoor kreeg ik een leenmotor mee en bleef de R een dagje langer bij de dealer.

De leenmotor een BMW F650GS reed eigenlijk verrassend leuk ondanks zijn kleinere inhoud.
Met name het lichte sturen was opvallend vergeleken met mijn R die momenteel op enigszins versleten Dunlop Roadsmart 2 banden staat.

Zaterdag begin van de middag de R weer opgehaald en er werd mij verteld dat ik een hele nieuwe brandstofpomp had gekregen.
Iets paste er niet goed en toen hebben ze een hele nieuwe pomp gemonteerd.
(zou toch iets van €300,- hebben gekost)
Ik blij dus en ik mocht mijn BMW weer gratis meenemen.

Toch een complimentje voor Herr BMW, die dit keer wel zijn product verantwoordelijkheid goed genomen heeft.
Dat verzacht weer en beetje de ellende die ik had met mijn ABS unit.

Of ik nu ook een nieuwe strip in de tank heb voor het benzineniveau, dat weet ik niet ?
 
@Damted,

Ik verwacht je geen nieuwe brandstof filmstrip gekregen hebt omdat die niet deel uitmaakt van de pompunit. Zie maar op www.realoem.com Wellicht staat het onderdeelnummer op de rekening?

Bij mij is het defect aan de filmstrip, na een toevallig gesprekje met de directeur van BMW Motorrad Nederland, tot volle tevredenheid van mij opgelost.

Roelof.
 
Ik heb geen factuur gekregen, die was voor intern gebruik werd mij verteld.
Ik heb er nog wel expliciet om gevraagd.

Mijn strip was nog goed, dus hoef ik na 8 jaar eigenlijk ook geen nieuwe.
Ik ben al lang blij met deze recall.

Dat toevallig gesprekje was op een motorbeurs of zo ? :+

Nu nog op zoek naar een nieuw setje banden waar ik wel tevreden mee kan worden.
zie ook het RT topic:
damted in "BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 13"

Zou een iets smallere achterband geen optie zijn?
Net als bij de meeste GS typen.
groet,
Ted
 
Het lijkt me dat hij daardoor iets gemakkelijker zal sturen maar minder rubber aan de grond betekent wel dat je minder grip zult hebben. Nu gebruiken we de maximale grip waarschijnlijk bijna nooit, maar hij zou mogelijk wel wat gevoeliger kunnen worden voor witte strepen en bitumen strepen en dus iets vaker een ingreep van de tractiecontrole.
 
Het lijkt me dat hij daardoor iets gemakkelijker zal sturen maar minder rubber aan de grond betekent wel dat je minder grip zult hebben. Nu gebruiken we de maximale grip waarschijnlijk bijna nooit, maar hij zou mogelijk wel wat gevoeliger kunnen worden voor witte strepen en bitumen strepen en dus iets vaker een ingreep van de tractiecontrole.

Dat zit er bij mij niet op :+

Als je door de bocht gaat is het toch maar een paar vierkante cm die het wegdek raakt.
Als de band iets minder steil is aan de zijkant, gaat het richting het grens gebied mogelijk ook wat meer geleidelijk

Voor de BMW heb ik FZS600 gereden en die had een 160/60 R17 achterband.
Stuurde toch wel wat makkelijker.
 
Net binnen: een concept van BMW voor een electrische 'boxer'.

http://www.motorcyclistonline.com/bmw-e-boxer-bmw-electric-motorcycles-ebikes-concepts-up-to-speed

bmw_e-boxer_select1.jpg


Hebbu :}
 
:^
Leuk minimalistisch café racertje.
Leuk hebbedingetje, zal wel een aardig prijskaartje aan hangen als die productierijp is.
 
...dit fotosjop dingetje met z'n zware cardan circuleert al een poosje op het web (en op 16/09 al in het RT-topic ;) )..., er circuleert ook een versie met kuipje...

...dies eigenlijk 'leukerder'... :Y
 
Die Schetsen zijn een leuke illustratie (en ik ben het natuurlijk oneens met je m.b.t. dat kuipje }) ) maar wat er bij staat geeft meer zekerheid dat dit van BMW zelf afkomstig is want er is een patentaanvraag door BMW ingediend.

En ja ik lees het RT topic soms ook wel maar een stuk onregelmatiger dan de R1200R en F800 threads dus daar had ik hem gemist.
 
Laatst bewerkt:
Mijn R is aan een nieuwe accu toe en wilde een Odyssey accu monteren, maar volgens bij is die niet voor de R leverbaar.

Heeft iemand ervaring?

(Origineel zit er een Exide 14Ah AGM accu gemonteerd)

Roelof.
 
Mijn R is aan een nieuwe accu toe en wilde een Odyssey accu monteren, maar volgens bij is die niet voor de R leverbaar.

Heeft iemand ervaring?

(Origineel zit er een Exide 14Ah AGM accu gemonteerd)

Roelof.

Ik ben voor een MotoBatt MBTX16U gegaan. zo'n mooie gele!
Gekocht bij Jaramoto.eu
Motobatt MBTX16U MBTX16U

Capaciteit: 19 Ah
* Afmetingen (LxBxH): 151 x 87 x 161 mm

staat volgens mij ook ergens in dit deeltje genoemd.
Moest wel een andere steun maken, omdat die wat hoger is dan de standaard.
Je gaat wel naar 19Ah en dat is wel lekker.

Bij mij gaat het om een R1200R uit 2007, ik weet dus niet of je dezelfde "accubak" / plek hebt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan