BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 13

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat zijn de dingen die je moet weten van het voorlaatste model als je gaat proefrijden en wat de aandachtspunten zijn?
Kom van een 1100rt, maar extra kennis en kunde is nooit weg :)
 
Wat zijn de dingen die je moet weten van het voorlaatste model als je gaat proefrijden en wat de aandachtspunten zijn?
Kom van een 1100rt, maar extra kennis en kunde is nooit weg :)

Onderhoudshistorie aanwezig en is onderhoud uitgevoerd?
Terugroepactie achterwiel flens
Doet de brandstof niveau meter het?
Lekkende manchet aandrijfas/cardan
Lekkende krukas keerring (= olie lekkage tussen bak en motorblok)
En wat meer algemeen: (voor de goede orde)
Dikte remschijven
Dikte remblokjes
Pekelsporen
Conditie accu
Conditie banden
Zichtbare schade en -bij rijden- is het stuur recht

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Onderhoudshistorie aanwezig en is onderhoud uitgevoerd?
Terugroep actie achterwiel flens
Doet de brandstof niveau meter het?
Lekkende manchet aandrijfas/cardan
Lekkende krukas keerring (= olie lekkage tussen bak en motorblok)
En wat meer algemeen: (voor de goede orde)
Dikte remschijven
Dikte remblokjes
Pekelsporen
Conditie accu
Conditie banden
Zichtbare schade en -bij rijden- is het stuur recht

Roelof.

Komt bij een dealer vandaan waar die is gekocht.
Brandstof niveau meter, is van de eerste lichting voorlaatste model, april 2010. Wat voor soort meter is dat?
Verder komt er 12 maanden garantie bij en is het ook mijn onderhoudsdealer.

De 1200 kan je zonder handen laten rijden? Dit kon bij mijn eerste motor (diversion) wel, bij de huidige (1100) niet echt.

Mochten er nog meer specifieke aandachtspunten zijn hoor ik ze graag 8-)
 
gisteren ff bezig geweest met de RT en tot mn stomme verbazing kwam k erachter dat er helemaal geen boordgereedschapsetje aanwezig is.
nu ben ik van plan zelf wat te gaan samenstellen.

wat moet er volgens jullie sowieso aanwezig zijn voor onderweg?

Ik zal eens kijken wat er in zit.

Wel erg handig is in ieder geval de tool om je olievuldop te openen.
 
Wilde mijn RT dus mooi niet starten toen ik vandaag naar huis wilde... Contact er op, alleen neutraal lampje ging branden, start knop deed helemaal niets, zelfs geen "tikketikketik". Licht zag er helder uit, waarschuwingslampjes (als in: alle richtingaanwijzers) deden het ook.
ANWB gebeld, die zou er wellicht binnen het uur zijn. Ook Ron ff om advies gevraagd. Zo heb ik van Ron geleerd dat onze RT's niet voorzien zijn van zekeringen. Zou van alles kunnen zijn. Accu vrij vlot weg gestreept als oorzaak, Odyssey PC680 van 1 jaar oud. Misschien de knopperij rechts, links is al onder coulance vervangen.
Binnen het uur belde ANWB wegenwacht meneer, ik vroeg of hij wist waar ik stond, "moet jij eens opletten!", zei hij vrolijk. Bleek dat ie net 2 uur daarvoor in hetzelfde motorhok een Yamaha te hebben gefixed.
Met zijn tweeën motor richting zijn bus gereden. Hij wilde toch ff de accu meten. Terwijl ik het zadel d'r af haalde pakte hij zijn kabeltjes. Vroeg hij of ik wellicht nog een andere sleutel had. Die heb ik altijd in mijn portemonnee. Sleutel d'r in, starten, lopen. "Tja, ik heb dus niets gedaan...", zegt ie nog. Dynamo output gemeten, 14 V. Accu spanning gemeten, 13 Volt (meer dan 12?? Hij zij dat ie in eerste instantie 12.3 V had gemeten, dat moest genoeg zijn). Sleutels weer omgewisseld, startte die ook.

Verschil met eerdere start pogingen: de waarschuwings indicatoren in het display en "check" verschenen niet tot dat ik mijn reserve sleutel had gepakt. Volgens de ANWB meneer willen de sensor ringen onder het contactslot wel eens problemen veroorzaken en zou puur het naar achteren rollen vd motor die sensors net het juiste tikje hebben kunnen geven...

Schiet mij maar lek... Hopelijk wordt dit geen terugkerend iets...
 
Laatst bewerkt:
@ Jeroen 1969:

"tikketikketik" krijg je bij een zwakke accu of een slecht startrelais of losse accukabels.
"Licht zag er helder uit" dat is een teken dat de accu voldoende spanning heeft.,
"Accu spanning gemeten, 13 Volt (meer dan 12??" Ja dat klopt; de "open spanning" is 12,6 V. Open spanning is zonder verbruikers ingeschakeld.
"Hij zei dat ie in eerste instantie 12.3 V had gemeten, dat moest genoeg zijn" klopt dus
"de sensor ringen" van de startblokkering zijn inderdaad dingen die het weleens begeven en kennelijk kunnen ze ook nukkig zijn.

Toch knap dat zo'n ANWB meneer dat weet....

Al met al een mooi lullige ervaring.

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Jeroen: Stond de RT niet toevallig in de buurt van een zendmast? Heb wel eens gehoord en gelezen dat de straling van zendmasten de startblokkering wil verstoren. Een metertje verplaatsen kan genoeg zijn om minder straling op te pikken waardoor de startblokkering wel goed werkt.
 
Jeroen: Stond de RT niet toevallig in de buurt van een zendmast? Heb wel eens gehoord en gelezen dat de straling van zendmasten de startblokkering wil verstoren. Een metertje verplaatsen kan genoeg zijn om minder straling op te pikken waardoor de startblokkering wel goed werkt.

Nou en of, pal onder de toren van Schiphol. Ik zend zelf ook wel eens wat terug :Y

Het gekke is, sinds september 2014 heeft die motor van mij daar al een keer of 60 moeten overnachten en steeds zonder problemen gestart. Ook op de vierkante meter waar die nou stond...

De enige keer dat ik start problemen had was vorige winter, bleek de accu aan vervanging toe. Heb toen op advies van hier, een Oddyssey PC680 er in geschroefd. Maar die start problemen had ik thuis, niet op Schiphol.

Ik hoop nu maar dat het niet die sensor ringen zijn die checken of de chip in de sleutel bij de motor hoort. In ieder geval klinkt dat wel als meest logische verklaring, de eerste paar startpogingen kreeg ik alleen de groene N verlicht, het gele waarschuwingsdriekhoekje en de boodschap "Check" en nog wat van die waarschuwingsindicatoren bleven onverlicht, tot dat ik de reserve sleutel er in had gedrukt terwijl dus de kabels van de ANWB meneer er aan vast zaten. Ik kan me voorstellen dat de pre-departure check door de boordcomputer niet wordt gestart als ie de chip niet herkent. De ANWB meneer vertelde dat die ringen wel eens wat problemen veroorzaken en dat soms het een beetje bewegen van de motor genoeg is. Hij had duidelijk dus verstand van motoren, was trouwens zelf fanatiek motor-rijder-het-hele-jaar-door. Hij benadert de RT trouwens wel "meer als auto dan als motor" vertelde hij.

Ik ga straks nog eens even kijken of ik de RT aan de praat krijg...
 
2 sleutels in de buurt kan ook wel eens problemen opleveren.
Misschien moet je de reservesleutel in alufolie inpakken :+

Ringantenne kan lichtelijk onderbroken zijn en dan kan er geen zend en ontvangst van je sleutelcode plaats vinden.

Maar dan moet er inderdaad iets van EWS in je display komen.
EWS: Elektronische Wegfahr Sperre.
 
Hmmm, als ik alles hier zo lees mbt de betrouwbaarheid e.d. Begin ik mezelf toch wel langzamerhand af te vragen of het verstandig is geweest de Honda in te ruilen voor een rt😳😳. Modificaties heeft hij gehad, lager cardan al vervangen, keringen in het blok een aantal weken terug ook vervangen..........Whats next.........
 
Ach, ik werk bij een vrachtwagendealer van een populair merk.

Als ik zou posten wat er allemaal stuk kan gaan, zou niemand die vrachtwagens meer kopen. :N
 
Ik krijg soms, zo eens in de 3 maanden (5000km), ook die EWS melding. Even van t contact af en opnieuw in schakelen en de melding verdwijnt. Heeft nog geen probleem gegeven in de 4 jaar dat ik m heb.

Sowieso geen gekke dingen gehad de afgelopen 70.000km anders dan regulier onderhoud en slijtage.

Horror verhalen heb je bij elk motormerk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan