BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 13

Status
Niet open voor verdere reacties.
...geen idee nog..., heb foto's zat, dus daar hoeft het niet aan te liggen... ;)
 
...Ron... doet de test:
...nu alleen heel subiet nog die misselijke Pilot Road 4 GT achterband vervangen..., want wat een drama zeg, die band...

...Metzeler Z8 Interact...?
...Pirelli Angel GT...?
...Conti Huppel-de-pup Contact...?
en dat zeg je nu pas... }) ik heb net een setje PR4 aangeschaft B|

Metzeler Z8 had ik hiervoor, was ik ook niet kapot van. Zowel cuppen als geen lange levensduur (7000 km als ik me goed herinner). Enfin, het zal wel een combinatie zijn van zware belasting en rijstijl... O-)
Iemand inmiddels langdurige ervaring met die Pirelli's?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb goede ervaringen met de Dunlop Road Smart's. Die heb ik toen de banden waar de motor mee geleverd werd versleten waren er op advies van de bandenboer op laten zetten.

Daar ben ik nu geloof ik al met mijn 4e setje bezig.

Voor mijn gevoel bakken met grip, ook in de regen. De enige keer dat ze wel eens een zijstapje maken is op zo'n reparatieteerstreep.
 
Tja, ik heb ze er pas 600 km onderliggen, maar tot op heden zeeeeer tevreden met de PR4 GT. Ga toch dusdanig plat door de bochten dat mijn valbeugels incidenteel het asfalt schrapen. Fiets doet precies wat ik wil. Heuveltjes ga ik 20 augustus testen, ritje met mede forum lid die mijn R1150RS gekocht heeft. Buurman gaat mee met een F650GS, Karin met haar R1150R, Patrick met zijn R1200CL, Thijs is al op vakantie bij het startpunt Weert en haakt aan met zijn R1200ST, Erreske haakt aan met een R1100RS en Jeroen Claes doet dus met mijn voormalige fiets mee (2 RS-en en 5 niet-RS-en, dat op een RS rit). Ben dus benieuwd hoe de band zich houdt in dat bochten werk in het Limburgse dat me waarschijnlijk nu en dan zal laten denken aan het bochtenwerk in Sauerland, die nam ik met duo passagier en een Batlax BT23, tot op heden heb ik solo gereden met de PR4 GT en zelfs de zijkoffers er niet op zitten. Dat zou een verschil kunnen zijn. In de regen overigens veel meer grip gehad met de PR4 GT dan met de Batlax....
 
Laatst bewerkt:
...Pilot Road Attack een goede optie...?
...of minder / niet geschikt voor 'n RT + duo + koffers...?


road_attack_pic.jpg



...ook weinig profiel dat kan cuppen...

...heb wat foto's gemaakt van de gecupte PRoad 4..., zal ze heel binnenkort even posten...
 
...dat bedoel ik dus..., Conti Road Attack, of Michelin Pilot Road...
...verwarrend ook allemaal, die namen...

... :$ ...
 
mijn Pilot Road 3 achterband ligt er al 23247 km om. De voorband moest, vreemd genoeg, eerder (die ging met dik 21000km eraf). Die zullen vast gecupt zijn enzo, en tuurlijk merk ik dat er een nieuwe band om zit...maar bandenpraat vind ik toch al gauw geneuzel, eerlijk gezegd... :$

De achterband wordt volgende week dinsdag overigens vervangen door wederom een PR3. Prima band, goedkoop en geven me een veilig gevoel....kan ik iedereen het snot voor de ogen rijden de 20e.

Konden er maar ContiGo's op m'n 1150RS :+ ....wat dat betreft mis ik de Diversion...lekker goedkoop km's vreten! :)
 
...banden'praat' vind ik beslist geen geneuzel... :/
...want de ene band is duidelijk de andere niet...

...voorbeeldje : Michelin praat ons een 10% langere levensduur bij de PRoad4 aan, dan bij de PRoad3...

...en dat is mooi, want bij 38000 kilometers had ik 3 stuks type 3 versleten, en dat houdt dan voor het gemak een 12.666 kilometers per band gemiddeld in...

...niet helemaal gek vind ik...

...10% er bij, zou dan voor het mooie een 13.900 kilometers zijn...


...huidige PRoad 4 ligt er nu 11.000 kilometers op, en om die 10% extra te halen, zouden wij er nog 2.900 uit moeten kunnen halen...

...en dat ga ik dus ernstig betwijfelen..., want profieltechnisch zal het allemaal wel kunnen, maar de band rolt inmiddels gewoon hondsberoeRT af... :r

...het lijkt alsof de band schubben heeft gekregen, en dat dribbelt ernstig ongemakkelijk door de bocht kan ik je melden...
...en snor je wat rond op het Interweb, dan komt het meer voor bij de 4...

...terwijl het al bekend was van de PRoad3...
...geen verbetering daarin dus...



...ook heb ik een heel raar slijtagepatroon net uit het midden van de band...
...daar 'zakt' het profiel / de band (bij de rode pijl) heel raar weg (had de 3 trouwens ook)...

...en daardoor stuuRT het werkelijk op snelheid voor geen ene meter...
...plus dat het omgooien van links naar rechts, en/of andersom, nu ernstig zwaar gaat...

...de 4 stuurt sowieso een stuk (s)lomer dan de 3, maar met dit gekke slijtagepatroon gaat het nu nog een tandje zwaarder...

...wil ik weer een set PilotRoad4 ?...
...nee, dacht van niet !... :N



...profiel zakt weg daar bij de rode pijl ; en dat stuurt heel raar kan ik melden...
DSC05236-red-X2.jpg




...na 11.000 kilometers ziet de band er in vogelvlucht nog relatief oké uit...
...profieldiepte in het midden nog een milimeter of 3...

DSC05252-X2.jpg




...kijk je er echter overheen, dan heeft het profiel meer weg van schubben, dan van een fraai loopvlak...
DSC05248-X2.jpg


DSC05250-X2.jpg


DSC05246-X2.jpg




...en het zal ongetwijfeld aan de vering liggen, maar..., op dat item heb ik helaas geen invloed...
...Comfort, Normal, of Sport, meer keuzes kent het karretje niet...

...maar..., op Comfort met volle bepakking dan dwarrel ik zowat van het asfalt af, en hoef ik al helemaal geen snelle bocht te proberen, want dan gaan we er uit (geprobeerd, en het werkte dus niet...)...

...op Normal bijna idem, dan deint het ding van achteren dat het een lieve lust is...

...en op standje Sport is de boel rechtuit wel oké, maar door het gekke slijtagepatroon in de bochten een drama...
...dan dribbelt het ding letterlijk door de bocht...

...m.a.w., het is allemaal net nix...



...onlangs solo op de RT naar Francorchamps geweest, en op standje helm + bagage + Sport, dan gaat het sturen nog...

...maar lekker rijden is het beslist niet... :/



...tot zover mijn banden-ergernis-geneuzel... ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou de fabrikant dit duidelijke verhaal met foto's sturen. Wie weet treffen ze een coulance regeling.
En vooral doorgaan met dit "geneuzel"
 
Tja, ik heb pas 2,5 jaar en 30.000km motor-ervaring, dus het kan ook daaraan liggen....mijn band heeft dat wellicht ook wel, maar ik heb niet de indruk dat ik dat merk....

Ik vind het ook zo raar dat ik het dubbele aantal kms met een PR3 doe dan jij, Ron. Zo rustig rijd ik nu ook weer niet...

Het is bij banden erg subjectief ("dit geeft bjj nat weer een goed gevoel") en wellicht vind ik dat lastig als aansraand ingenieur :+
 
Lees met grote interesse het banden-geneuzel. Voor onze grote Europa-roadtrip (4.5K+) laat ik de bandjes ook nog vervangen. NU 10K+ met de PR2's (waren gemonteerd bij aanschaf....) gereden op de 90'er. Zijn nog niet volledig versleten maar hebben wel last van cuppen (noppenbanden gevoel in de bochten) en een plat vlak(je). Op de 1400 PR1's, PR2's en PR3's gehad. Normaal slijtagepatroon en geen last van cuppen.
Heel korte ervaring (2K) met PR4's gehad op de vorige RT.

Levensduur vind ik minder belangrijk maar een gelijkmatig slijtagepatroon en grip onder diverse weersomstandigheden wel degelijk. Denk zeker dat het e.e.a. qua slijtage afhankelijk is van het type rijder, motorfiets, belading en wegtype (veel/weinig snelweg).

Na diverse "opbouwende"... positieve en negatieve kritieken over diverse banden merken/typen te hebben gelezen ga ik denk ik toch voor de MPR4GT's. De vraag is of een andere merk/type het beter gaat doen qua grip en vervorming onder vergelijkbare omstandigheden :?
 
Zo las ik haleluja verhalen over de Batlax BT23. Nou, die lagen onder mijn RT toen ik hem vorig jaar september kocht. Een historie van 4.000 km, dus veel te vroeg om te wisselen. Mijn ervaring met de BT23: prima bij droog weer, bij nattigheid lang niet zo'n fijne grip als ik met de R1150RS had die toen van PR3 was voorzien. Op de R1150RS heb ik alleen met Michelin's gereden, PR2 en PR3. Steeds om en nabij de 20k waren ze "op" (hetgeen ik pas merkte op nat wegdek, dan ging ie glibberen). 20k op een band vind ik persoonlijk niet gek voor een motorfiets.

Nu dan PR4 op de RT, ik heb ze nu zo'n 1.000 km. Zoals ik hem berijd (solo, op dit moment alleen een zwaar beladen topkoffer, zijkoffers in de schuur) kan ik niet anders zeggen dan dat de fiets uiterst gemakkelijk van links naar rechts te "smijten" is. Als dat nog makkelijker zou gaan, dan zou de fiets naar mijn smaak weer net te onstabiel worden. Waar ik me met de BT23 niet al te zeker voelde bij nattigheid op de weg, kan ik nu geleidelijk aan weer wennen aan het feit dat de PR4 gewoon vast op de weg blijft plakken bij nattigheid. Dat zal ongetwijfeld met dat profiel te maken hebben. Als leek lijkt het mij ook logisch dat een band water kwijt moet kunnen omdat er anders niets overblijft dan een waterfilm tussen het wegdek en het loopvlak van de band. Dus het voordeel van een band met zo min mogelijk profiel zal zeker zijn dat ie minder snel cupt, het nadeel zal zijn dat ie met nat wegdek minder grip zal hebben.

Cuppen kende ik niet, alleen van verhalen. De enige band die in huize Van den Berg is gaan cuppen is de achterband van de Kuga, die heeft uiteindelijk dan ook een zet gehad. Qua motorbanden heb ik cuppen wellicht gehad, maar net als mijn naamgenoot, nooit opgemerkt. Geen idee wat voor banden er om de Yamaha Maxim en de Honda CM450 gingen... Die motortjes gingen voor een beurt en dan werd er, ongetwijfeld als het nodig was, aangegeven dat er nieuwe bandjes om moesten en dat gebeurde dan. Ik zat toen nog niet op het Motor-Forum en had nul komma nix interesse in banden. Wist ik veel dat daar zoveel verschillende van op de markt waren. Maar goed, de Honda kwam sowieso met nattigheid niet uit de schuur en de Maxim dan wel maar daar reed ik toch heeeeel anders mee dan ik nu met de RT doe (ben zo'n 5 minuten sneller met de RT, op 1 uitzondering na, toen was ik 10 minuten sneller maar heb ik besloten dat ik dat maar bij die ene keer zou moeten laten). Van de Maxim voelde ik ook veel minder, zal met de leeftijd van de motor te maken kunnen hebben, maar voor mijn gevoel "stuiterde" die fiets sowieso meer over de weg omdat ie een heel stuk lichter was dan de RT. De RS en de RT zaten aan het wegdek "vastgeplakt" (op een enkele uitzondering na toen de weg voorzien bleek van een laagje ijs...).

Nou ben ik in Duitsland getuige geweest van het soort wegen dat Ron bezoekt. Hij komt op heel Idyllische plekjes, maar dat wegdek is niet bepaald gestreken en ook niet bepaald schoon. Wellicht dat de combinatie van zand/blubber op ongestreken wegdek met het berijden met 2 personen maakt dat een band anders slijt dan als deze op beschaafd Hollandsch snelwegdek (al dan niet zoab) bereden wordt door slechts 1 enkele berijder (met weliswaar een prehistorische laptop van zo'n kilootje of 5 in de topkoffert, een multomap met een A4tje of honderd, een paar schoenen en nog wat flauwekul). De PR4 wordt door mij over het hele loopvlak benut. Ofwel ik ga binnendoor naar het werk en passeer dan een rotonde of 10, ofwel ik ga over de snelweg en heb dan een paar heerlijke lange bochten (naar de A1 toe, van de A1 naar de A9, van de A9 naar de A2, afrit Aalsmeer, of als ik recht door jakker, A1 naar A10, dan een paar rare halve bochten en dan de heerlijke afrit Schiphol of die via Schiphol Oost).

Tot op heden ben ik persoonlijk erg content met de Michelin PR4. Heb over de PR3 destijds ook heel veel slechte kritieken gelezen. Maar Kenny Simon van Motor Service Amersfoort was heel tevreden over die band. Dus of hij heeft aandelen Michelin, of hij vindt de Michelin gewoon een goede band. Alle andere banden wil hij ook wel leveren, hij heeft ze echter niet op voorraad dus je moet dat even van tevoren aangeven.

Zelf denk ik dat er voor Ron wellicht wel een band te vinden is die zich beter weet te houden met het gebruikspatroon van Ron (veel duo ritten met bagage langs ongestreken, bochtige wegen hier en daar voorzien van wat smurrie). Het is wellicht vloeken in de kerk, maar ik zou bijna me willen aansluiten bij een gezegde wat hier op het MF al heel wat keren voorbij is gekomen: "Uiteindelijk wil iedereen een GS"... Daar kan je banden onder knuppen die zich heel goed weten te houden op van die maffe buitenweggetjes. Of als het persé zou moeten, met die banden kan je ook wel van de weggetjes af, hup, dwars door het maisveld.

Wellicht is het de moeite om daar eens over na te denken... Achter de hordes mannen aan die hun RT hebben ingewisseld voor een GS (zelfs de oprichters van het BMW RT forum zitten niet allemaal meer op een RT....). Anders wordt het een specifieke zoektocht naar een specifieke band voor specifiek gebruik... En ik hoop dat die zoektocht je spoedig naar een fijne, betrouwbare, slijtvaste band weet te leiden Ron!
 
herken me wel in het verhaal van Ron en de Pilot Roads. Aan het eind van hun levensduur (bij mij ook zo'n 13.000 km) gaat het qua sturen aardig achteruit. Valt de bocht in en moet dan bewust op lijn gehouden worden. Gevoelig voor langsrichels.

Maar een vers setje is altijd weer genieten. Op dit moment in Luxemburg aan het sturen en dat gaat lekker. Gisteren nog een demo gegeven aan twee Belgen op Ducati Monster en Hypermotard die wel hun best deden maar het betere bochtenwerk duidelijk nog niet helemaal onder de knie hadden.... niet leuk als je dan buitenom wordt ingehaald door een dikke BMW met volledige kofferset ... en duo passagier... :)
 
Ik heb ook niks met banden.
Ze moeten a: grip hebben en b: lang meegaan; bijna een contaminatie.

Vlak voor de vakantie de Roadsmarts gewisseld voor MPR4 omdat de leverancier geen Dunlops had.
Volgens hem gaan MPR4's veeel langer mee. (ik ga het ervaren)
Gelijk kwam Ron met het cup verhaal en idd in Andreasberg even gevoeld. Dat gaf niet veel vertrouwen.
Dus over zo'n 12.000 kms weet ik wat de volgende band gaat worden. :)

Aan de foto's te zien kan je met deze band ook wel door het maisveld. Grip genoeg.

U bedoeld dat het eigenlijk een GS(A) band is :?
 
Laatst bewerkt:
...maar ruim 100cc is een te groot verschil... ;)

...vooral als je op de rekening 1,2 liter ziet staan... :/

Dat ze t allicht te weinig bijgevuld hebben zeg ik niks over, enkel wat de manier is :+

en die rekening... ik krijg regelmatig de vraag wat zus en zo kost.. Dáár.. bij de balie weten ze dat :+

Vandaag een 2008 gs bak gevuld, ging ook 850cc in.. Uitgehold voor meer oliecapaciteit :+
 
Jeemig de peemig wat een weer hier op de camping.

Ben je lekker aan het geocachen in Stavoren om 14.00, 24 graden en een glas IJsselmeer. Om 14.30 brak daar "de hel" los en gelijk golven van een meter.
Einde geocachen dus en op naar de camping in Workum, laverend tussen de afgebroken takken door.

Daar aangekomen gelijk enkele buren geholpen met wegwaaiende luifels en voortenten.
Een van de caravans is zelfs 45 graden "wind mee" gaan staan; dus gauw de trekker er voorgezet als windscherm.

Gelukkig hadden wij gisteren de voortent al binnen gehaald met het oog op dit weer. :)
Kijken of we morgen met ons mobiel sjatOotje weer naar huis kunnen, anders moeten we hem nog even laten staan.

Dat ze t allicht te weinig bijgevuld hebben zeg ik niks over, enkel wat de manier is :+

en die rekening... ik krijg regelmatig de vraag wat zus en zo kost.. Dáár.. bij de balie weten ze dat :+

Vandaag een 2008 gs bak gevuld, ging ook 850cc in.. Uitgehold voor meer oliecapaciteit :+

Ik zal als ik weer thuis ben eens even kijken wat jullie mij laatst berekend hebben ........ B|


;)

Overigens schakelde de bak wel een stuk beter na het verversen :)
 
Jeroen1969 schreef...:

Nou ben ik in Duitsland getuige geweest van het soort wegen dat Ron bezoekt. Hij komt op heel Idyllische plekjes, maar dat wegdek is niet bepaald gestreken en ook niet bepaald schoon.

Zelf denk ik dat er voor Ron wellicht wel een band te vinden is die zich beter weet te houden met het gebruikspatroon van Ron (veel duo ritten met bagage langs ongestreken, bochtige wegen hier en daar voorzien van wat smurrie).
...dat van die ongestreken wegen in het Sauerland was ook niet helemaal mijn keus... ;)

...gevalletje niet voorrijden, en puur vertrouwen op BaseCamp...
...normaal gesproken zijn zulke wegen ook niet mijn favoriet...



...wat mij opgevallen is bij die gecupte bandenzooi, en dat is ook heel fraai in de foto te zien waar je recht tegen de achterband aan kijkt, dat is de sterke zichtbare (en inmiddels goed voelbare...) overgang van het hardere naar de zachtere rubbersooRT...

...en ik ben bang dat het daar een sooRT van mis gaat..., want ik rijd nu zo'n 33 jaar motor, en vroeger kende je dat cuppen bij simpele zwarte, en vooral van die ronde solo-rubber-motorbanden eigenlijk gewoon niet, terwijl ik toen ook meestal al met een duo onderweg was...

...dat sterke cuppen van de banden duikt pas (bij mij) sinds enkele jaren op... :/

...onze eerste R1200RT rolde op Metzeler Z6, en die banden reed je finaal rondom op, maar van serieus cuppen was geen sprake, en dan stap je bij de volgende 12RT over op de tot ver voorbij de hemel geprezen PilotRoad3, en daar begon het geëmmer...

...en dan denk je dat het met de PilotRoad4 beter is, maar het tegendeel is waar...

...ik vind die banden vanaf nieuw duidelijk trager insturen dan de 3, en het cuppen van de achterband is in ieder geval net zo erg...

...m.a.w., als het dan toch moet cuppen, doe mij dan de 3 maar...
...de 4 begint in ons geval gevoelsmatig veel te veel op een (inderdaad) een noppenband te lijken... :r
 
De Conti's cupten ook. Maar omdat er weinig profiel op zit heb je daar geen last van. Prima band, had ik zo weer gemonteerd op de RT. Had altijd het gevoel met een sportband onderweg te zijn :] , en de levensduur was gemidddeld
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan