Schakelassistente:Misschien omdat maar 2.5% van de wegkilometers door motoren wordt weggereden?
Zo eens in de zoveel tijd doe ik een ritje zonder oordoppies en zonder muziek. Zo ook vanavond. Wat een heerlijk geluid komt er uit dat 1250 blok. Een wat egalere “brom” dan uit mijn DOHC, toefje meer bas, snufje minder dB, wordt tikje overstemd door gesuis van de banden. Kan me van de Dunlopjes RS3 niet herinneren dat die ook zo’n fluit geluid produceerden.... over een 10k of zo kan ik dat weer eens gaan onderzoeken want dan zal het met de Metzeler Z8-jes wel weer gedaan zijn.
Kortom: heerlijke fiets ook op het vlak vd klank. Afgezien van een incidentele maffe klapper bij een minder gelukkige Quick Shift overgang, vooral van 3 naar 4 is nog niet geheel stabiel “smooth”.
Mijn LC kan ook zo’n mooi zingend geluid maken, gisteren hoorde ik een oer 1200 vrij langzaam voorbijrijden: dat leek wel een bak knikkers.Dat is dus het gekke Wouter, ik doe nagenoeg steeds hetzelfde qua QS techniek en toch pakt soms de 3->4 gek uit. Dit is mijn 3e boxer met QS, de eerste was een 2015 RS die vervelender was: van 3->2 werd zeer regelmatig ipv 2 in de N... vooral niet leuk in heuvels omhoog rijdend.
De volgende was een RS uit 2017, andere bak, nagenoeg foutloos en spat zuivere QS. Deze 1250 is nog een tikje “agrarisch” in het schakelen met QS. Handmatig prima. 1->2 QS heeft bij mij gek genoeg een hogere succes rate dan 3->4. Ik blijf gewoon lekker oefenen.
Qua geluid: iets specifieker, de 1250 voelt zich prima in de 5 bij 60 km/u 2.250 RPM en klinkt dan als een wat seniore Boedhistische Zen monnik die voor zijn devote bestaan wel een sigaartje en een whiskey-tje luste.
...en..., wat is er toch mis met een 'gewoon schakelpookje + handkoppeling, U weet wel..., dat heveltje daar links (bij de meesten) aan het stuur'...???
Mijn eenvoudig excuus voor dit alles is dat de LC die ik nu bezit, voor aanschaf al door de dealer besteld was met alle toeters en bellen, zonder audio (met audio had ik nooit geaccepteerd)....en..., wat is er toch mis met een 'gewoon schakelpookje + handkoppeling, U weet wel..., dat heveltje daar links (bij de meesten) aan het stuur'...???
Nooit misschakelen, en gewoon lekker op het eigen gevoel.
Ik een keer op een VH-demo LC1200RT (ja sorry..., dat ouwe model nog...) onderweg, en buiten het feit dat ik van die hele brommer geen 'ooooh..., en aaaaah' gevoel kreeg, vond ik die Kwiksjift ECHT een draak van een ding...
...ik ben erg gesteld op een soepele techniek, iets dat 'smoooth' werkt enzo, alsof dan iets draait in vers geperste olijfolie, of als wanneer iets heen fijn heen en weer glijdt zoals het op smeuïge Zaanse Mayonaise zou kunnen doen.
Iets van soepel dus.
En dan is het blijkbaar heel normaal, dat wanneer je een behoorlijk vermogen uitgeeft aan een 2-wieler, je dan een fiets mee naar huis krijgt waar de versnellingsbak ook toch wel zulke akelig nare sterk mechanisch klinkende klappen te verduren krijgt...
...ik vind zoiets onbegrijpelijk !
Oké, een volbloed racemotor, die bij 18.000 toeren (of meer ?) fractioneel sneller kan op- en neerschakelen dan dat die Rappe Rossies dat zelf kunnen, en je die tijdswinst aan het eind van de 30 rondjes MotoGP dan inderdaad kunt meten..., prima !
Maar op een Gezapige Toerer snapte ik toen al die optie niet, en met het verstrijken van de jaren, snap ik het nog steeds niet.
Ik ben het met Ron eens: gewoon voetmatig zelf schakelen. Misschien hoort bij zo’n vette 1800 zelfs wel een handpook.Zou de 1800 dan misschien met een DSG bak uitgerust gaan worden ?
Een moderne variomatic lijkt me ook wel wat
(1)...en..., wat is er toch mis met een 'gewoon schakelpookje + handkoppeling, U weet wel..., dat heveltje daar links (bij de meesten) aan het stuur'...???
(2) Nooit misschakelen, en gewoon lekker op het eigen gevoel.
[iets over demo fiets]
(3)...ik ben erg gesteld op een soepele techniek, iets dat 'smoooth' werkt enzo, alsof dan iets draait in vers geperste olijfolie, of als wanneer iets heen fijn heen en weer glijdt zoals het op smeuïge Zaanse Mayonaise zou kunnen doen.
Iets van soepel dus.
(4)En dan is het blijkbaar heel normaal, dat wanneer je een behoorlijk vermogen uitgeeft aan een 2-wieler, je dan een fiets mee naar huis krijgt waar de versnellingsbak ook toch wel zulke akelig nare sterk mechanisch klinkende klappen te verduren krijgt...
...ik vind zoiets onbegrijpelijk !
(5)Oké, een volbloed racemotor, die bij 18.000 toeren (of meer ?) fractioneel sneller kan op- en neerschakelen dan dat die Rappe Rossies dat zelf kunnen, en je die tijdswinst aan het eind van de 30 rondjes MotoGP dan inderdaad kunt meten..., prima !
(6) Maar op een Gezapige Toerer snapte ik toen al die optie niet, en met het verstrijken van de jaren, snap ik het nog steeds niet.
Dat mochie willen!...
De rest van de luxe was geloof ik allemaal al standaard?
Dat mochie willen!
Ik vermoed dat Uw Dr Jackel / Mr Hyde voorzien is van de BIJNA standaard maar niet gratisch optie paketten (Comfort, Touring, Dynamic) voor de somma van ruim 3000 knaken.
De hele kale RT is behalve dat ‘ie wit is inderdaad niet heel kaal en best al luxe.Ik denk dat je soort van gelijk hebt...
Toch is er best veel standaard aan luxe. Elektrisch verstelbare ruit, ABS Pro, handvat verwarming, middenbok...(ja ja, bij sommige motoren is zo iets een meer optie)
Radio hoor je door je speakers in je helm en kun je bedienen via de motor.. ideaal. In plaats van de knopjes op je helm gebruik je de knoppen en het draaiwiel op de motor terwijl je in je scherm ziet welke zender of muziek je selecteert. De omgeving merkt er niets vanLeuke discussie
Ik denk dat ik uit de toon val omdat ik alle opties gewoon graag wil hebben en er ook erg van geniet. Ik vind het prachtig dat het technisch mogelijk is.
Met de QS “spelen” , daar geniet ik van. Centrale vergrendeling, handige optie. Andere demper, staat mooier. Extra lampen, vindt ik veiliger.
Maar met 1 ding ben ik het wel eens. Radio, onnodige herrie voor de omgeving.
Maar ik kan, met al die extra’s, ook genieten van een willekeurige bereider die van zijn goedkope 2e hands fiets geniet en daar trots op is.
Het gaat niet om de grootte maar om wat je er mee doet
Leuke discussie
Ik denk dat ik uit de toon val omdat ik alle opties gewoon graag wil hebben en er ook erg van geniet. Ik vind het prachtig dat het technisch mogelijk is.
Met de QS “spelen” , daar geniet ik van. Centrale vergrendeling, handige optie. Andere demper, staat mooier. Extra lampen, vindt ik veiliger.
Maar met 1 ding ben ik het wel eens. Radio, onnodige herrie voor de omgeving.
Maar ik kan, met al die extra’s, ook genieten van een willekeurige bereider die van zijn goedkope 2e hands fiets geniet en daar trots op is.
Het gaat niet om de grootte maar om wat je er mee doet
Ik denk dat je soort van gelijk hebt...
Toch is er best veel standaard aan luxe. Elektrisch verstelbare ruit, ABS Pro, handvat verwarming, middenbok...(ja ja, bij sommige motoren is zo iets een meer optie)
Ik gebruik de middenbok ook zelden.