BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Even een foto
CCA80AAF-A8BF-4F40-A895-0952ABF29A2E.jpeg
van een rondje Lelystad / Enkhuizen met een lekker bakje koffie VOOR het terras
 
Als je richting het Noord-Hollandsche gaat, weet ik nog wel een mooi terrasje.

Helaas geen Brandmeesterskoffie.
Dat is wel heel lekkere koffie ....
 
  • Leuk
Waarderingen: glk
vraagje voor de experts hier!!
ik heb eenRT1200RTLC bj 2015 met de 3 packs maar zonder de shift assist pro.
Die assist pro speelde al enkele tijd door mijn hoofd en nu heb ik daarnet één gekocht tweede hands ( zelfde jaartal als die van mij 2015 met 8000 mls ) op ebay UK . Nu hoop ik maar dat dit op die van mij ook gaat :-) en dat is dus de vraag aan de experten , kan dit op die van mij ??
daar zijn dus geen electriciteits kabels bij , enkel wat you see is what you get , moet dit ingelezen worden , is dit moeilijk om te instaleren , kan dit zo ie zo ?
 
prima te doen, wel makkelijk als je een brug hebt om de motor op te zetten.

De advertentie mist echter wel een ring en een boutje waar de shifter mee vast gezet wordt op de schakelas.

En er moet een vrijschakelcode aangeschaft worden bij de dealer, en zo ook moet de schakelassistent aangemeld worden bij de dealer.
 
prima te doen, wel makkelijk als je een brug hebt om de motor op te zetten.

De advertentie mist echter wel een ring en een boutje waar de shifter mee vast gezet wordt op de schakelas.

En er moet een vrijschakelcode aangeschaft worden bij de dealer, en zo ook moet de schakelassistent aangemeld worden bij de dealer.

ja dat is het denk ik , moet aangemeld worden met bmw valise lol
zou de ring en de bout niet appart te krijgen zijn ?
 
ja, is te krijgen als reparatie set samen met die gekartelde ring die in de shifter zit.
Ik heb geen idee wat jij met bmw valise bedoelt, maar het programma waar het aanmelden mee gebeurt heet ISTA
 
Nee. Dat mag gewoon via de balie op afspraak... :+ . Zoiets kan doorgaans alleen een dealer, door gebruik van ISTA.
Gebruik kunnen maken van ISTA is een dure aangelegenheid, dat ga je denk ik niet zomaar bij een willekeurige thuis hobbyist tegenkomen.
 
Laatst bewerkt:
Er is al veel geschreven over de quick shifter. Ik moet zeggen dat hij mi bij de1250 meer dan prima functioneert. In ieder geval beter dan op de 1200RS.
 
Er is al veel geschreven over de quick shifter. Ik moet zeggen dat hij mi bij de1250 meer dan prima functioneert. In ieder geval beter dan op de 1200RS.

Praat je nu over een " quick shifter " of over een " shift assist pro" ?
zijn 2 verschillende zaken , als de " shift assist pro" op mijn R1200RT LC - 2015 goed functioneerd ga ik op zoek naar een " quick shifter " voor op mijn K1200GT -2007 ....
 
Is exact hetzelfde, alleen andere benaming; bij terugschakelen automatisch tussengas, bij opschakelen kortstondig ontsteking onderbreking........
 
In het Nederlands heet dat formeel: Schakelassistent Pro.
Liefkozend de schakelassistente, zoiets als iemand die koffie haalt en er soms per ongeluk suiker en/of melk in doet maar waar je niet kwaad op kunt worden (dus meestal doet ze het goed, soms gaat het mis).
Korte handleiding:
  • Opschakelen: gashandel stand vasthouden, daarna schakelpedaal naar boven drukken.
  • Terug schakelen: gashandel dicht draaien, daarna schakelpedaal naar onderen drukken.
Zeker bij opschakelen moet je door oefening uit vinden bij welk toerental in een bepaalde versnelling en bij welke acceleratie het soepel wilt schakelen (bij grote koppel variaties gaat het zeker niet soepel).
 
!

dacht het niet hoor , dit is een quick shifter ! HealTech stand-alone quickshifter QSE / BMW

en dit is dan de shift assist pro ! 23418536884 BMW Shift Assistant Pro - KFM-Motorräder

Het doet het zelfde. Een sensor stuurt een signaal naar een regeleenheid die vervolgens de inspuiting, ontsteking of beide onderbreekt waardoor de versnellingsbak ontlast is en je vrij kan schakelen.

Als je geen e-gas hebt vergt het vaak een extra module om tussengas te geven bij terug schakelen, maar het is en blijft verder hetzelfde.

Dat de vorm van de sensor verschilt is irrelevant.
 
Als ik een shift van focus mag uitproberen:

Mijn eerste RT (2006) was een stuk soepeler geveerd dan zijn opvolger (2013). Dat heb ik uiteraard gemerkt bij de proefrit en later ook mogen teruglezen: bij de overstap naar de tweede generatie ESA is alles een stukje strakker geworden. Het hielp tijdens de proefrit ook niet dat er een verlaagd zadel op de “nieuwe” RT zat, die heb ik dus laten wisselen door het standaardzadel.

Alles prima, maar ik word het nu toch al wel snel zat als ik door een dorpje met kinderkopjes of andersoortig naar steenverband moet tuffen. Na een paar minuten ben ik het moe en heb ik het gevoel dat m’n armen eraf trillen.

Nu zijn er een paar dingen die ik me bezig houden:

Banden en bandenspanning

Er zit een gemixte set aan banden op: een nog meer dan prima Bridgestone Battlax voor en een vrijwel nieuwe Dunlop Roadsmart 3 achter. Heeft de Bridgestone (voor dus) wellicht een extra harde vorm?

De bandenspanning is ook nog een puntje: de garage had die achter én voor op 2.9 bar gezet. Naar mijn idee te veel, vooral voor. Vandaag pas de stap gezet om wat lucht te laten ontsnappen maar nog niet het effect kunnen testen.

Verlaagd zadel

Zoals aangegeven zat er origineel een verlaagd zadel op de fiets. Nu ik weer even met de motor bezig was ging ik er verder over nadenken... zou de vering ook op een korter (en lichter) persoon zijn aangepast? Hoe zou ik erachter kunnen komen?

Aangepaste vering

En als het dan toch over andere veren gaat: wat zouden mijn opties zijn mocht het nu ook met de verlaagde bandenspanning nog een stuiterparade blijven? Had zelf even bij Hyperpro gekeken, maar alles wat ze lijken aan te bieden voor het DOHC-model is non-ESA.
 
Terug
Bovenaan Onderaan