BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Vogel aanvaring jakkie bah verhaal Ron... Qua vogels raken terwijl ik motor rij staat de telleRT al op 4. Afgezien van lampje gebarsten, enkel vlekjes en veertjes. Met het vliegmasjien gaf het meer smurrie
94C391C8-9977-4DCB-8310-3F57F20FCF3A.jpeg


Beest werd er een dag later uit gepulkt door de technische dienst. U ziet een vleugel voorrand en wat eens een gans was.
 
  • Leuk
Waarderingen: glk
...of gans vloog te hoog, of vliegmasjien ganz laag... :+

Gans lag rond 23:30 op het warme asfalt van de stikdonkere landingsbaan van Kiev en besloot, net na de landing, toch maar gauw weg te vliegen, net als zijn vriendjes. Als ie braaf was blijven zitten was er niets aan de hand geweest... de hoofdwielen stonden al, dus we hadden een gangetje van net geen 300 km/u. De klap was niemand aan boord ontgaan...

97E5E810-9BE9-4F27-93C1-549088CC5B02.jpeg

2008 mocht mijn dochter met pappa mee, Praag heen en weer en dan door naar Nice met de mooie Fokker 100. Daar had ze zin in: in een hotel overnachten! Die Praag heen-en-weer was ff handig qua logistiek, kon ze met mij mee heen naar Schiphol, Karin zou haar de volgende dag als we terug kwamen uit Nice dan weer van Schiphol halen en ik zou dan doorvliegen naar het volgende oord.

Zwermpje zwaluwen voor de landingsbaan. Niet aan te ontsnappen. “Plopperdeplopperdeplopperdeplop”. Stuk of 9 stuks geraakt. Op Praag geen techneuten met een Fokker 100 licentie, dus die moest ingevlogen worden vanuit Schiphol. Birdstrike inspectie doen. Lang verhaal kort: we zijn met de bemanning achter onze co-piloot die Praag kende en voor gids wilde spelen aangewandeld en het mooie Praag bewonderd (tussen de Chinezen en Japanners door). “Nou komen we wel heel laat in Nice hè pap?”. De boodschap dat die al vertrokken was met de reserve bemanning was een pittige teleurstelling. Het eerste hotel gebeuren zou nog ff op zich laten wachten. Maar elluk nadeel hep suh foordeel: wel leuk de toerist uit kunnen hangen in Praag.

Zwaluwtjes bleek de FokkeRT wel te kunnen hebben.
1A195A25-E9B7-4D17-8B5D-240ECE239069.jpeg

FA16BA0F-B1B9-4951-842A-1BB03920E8E4.jpeg
 
Over coating ...

Op zoek naar ceramische coating, glas coating of sealen ben ik in een woud van aanbieders gekomen.
Begonnen bij het product van Jeroen. Lovende kritieken, maar weinig ervaring aan deze kant van het zoute water.

Veel sites bezocht en allemaal beloven ze dat zij de beste zijn.

Ex-collega, tevens spuit-goeroe én MF-er geraadpleegt, maar ook hij heeft er weinig ervaring mee.

Al met al: ik kwam geen steek verder.

Tot vanochtend:
Op joetjoep een filmpje over een test gezien met CC.
1 jaar na aanbrengen kon je duidelijk zien welke CC wel werkt en welke niet.
Even een paar namen opgeschreven en gegoogled.
En zoals altijd: in de buuRT een bedrijf die een van de produkten voert.
Dus ik bel op en vraag wat kost zo'n setje.
Bleek niet los te leveren te zijn. :/
Maar ze wilden mijn wielen wel in de CC zetten, voor een bedag waarvan ik dacht: daar doe ik het voor.

Daar aangekomen bleek een van de mannen een mede MF-er te zijn, die ik wel van naam ken, maar niet persoonlijk.
Het was erg gezellig en kreeg een mooie uitleg over het procedé.

Woensdag mag ik ze weer ophalen.
 
  • Leuk
Waarderingen: glk
Vandaag, omdat het ging regenen, maar aan het poetsen gegaan. Maar........de lak glom al. Wat nu. Het ik de onderkant van mijn blok gepoets. Wat een rot werk. Plat op de rug en allemaal hobbels, geultjes, inhammetjes ed. Maar hij is nu Roloo proof
Hieronder ergens halverwege
8FD96895-C776-4270-A7C6-6666044D65BD.jpeg
 
2C9F646F-1568-4DA2-A840-FAC35F24F212.jpeg

Het zou tot volgende week zaterdag droog blijven.. da’s niet helemaal gelukt. Is wel mooi het effect van de DIY keramische coating te zien.
Plus: kon ik ervaren hoe de Pirelli Angel GT 2 A het in de regen doet (en dat is dus goed). Als die band net zo fraai blijft presteren met het klimmen der kilometers als de Road Smart 3, dan ligt die GT 2 A voor mij in de vergelijking een neuslengte voor op de Dunlop Roadsmart 3 omdat het karkas net iets steviger lijkt. Fijne band de eerste 300 km in ieder geval.
Snelheid gedurende de regen gelukkig boven de 50 km/u kunnen houden, daarmee de kevlar spijkerbroek droog (pootjes wel zo strak mogelijk tegen de fiets geperst).
7FF1C585-0389-4615-A363-5D65B6D9D098.jpeg
 
Over coating ...

Op zoek naar ceramische coating, glas coating of sealen ben ik in een woud van aanbieders gekomen.
Begonnen bij het product van Jeroen. Lovende kritieken, maar weinig ervaring aan deze kant van het zoute water.
.....
Op joetjoep een filmpje over een test gezien met CC.
1 jaar na aanbrengen kon je duidelijk zien welke CC wel werkt en welke niet.
Even een paar namen opgeschreven en gegoogled.
......

BaRT: wat zei dat JoepTjoep filmpje over Avalon King Shine Armor IX? Heb ik nou €55 door de plee gespoeld?

Op de foto van Gerwin zijn huisvlijt zag ik in elk geval een kant vd R1250RT die ik bij het DIY coaten nog niet gezien had 😳.

Wil je dat adresje met ons delen?
 
Goedemorgen .



Nee, dat denk ik niet; aan jouw topkoffer te zien ziet het er goed uit.
En AKSA IX is niet getest op het filmpje.

En toch iedereen doet "het" op zijn eigen manier.
Na een misstapje om over te schakelen op Michelin rubber, weer terug naar Dunloppies.
Had ik nou GT 2 A moeten hebben ?

Tuurlijk

Toch: ik doe alleen mijn wielen, dan ben ik goedkoper uit als een setje DIY CC.
Gewoon omdat ik wielen poetsen kl*te vind; al een paar keer een flinke snee aan mijn hand overgehouden aan de scherpe randjes van de remschijven.
Verder vind ik poetsen desdanig leuk dat ik de rest zelf ga doen én ik ben evolueerd tot mooi weer rijder. :$ :$
 
Laatst bewerkt:
Met name je voorwiel poetsen blijf ik een rot werkje vinden. Heb wel een simpele schaarkrik aangeschaft. Kan ik het voorwiel tenminste vrij ronddraaien.

Het weer ziet er goed uit en ik denk dat het vandaag redelijk rustig blijft op de wegen ( hoop ik). Daarom toch even de RT luchten
 
Mooi verwoord Ron!

Dat zo’n dikke BeRTha met kleppen magie stiekem best wel van de sportieve is, kan ik beamen. Vrijdag dochterlief opgehaald voor een weekendje bij haar ouders. Want wij vinden dat ze “gewoon” bij dit huishouden hooRT. Heen en terug binnendoor zonder Basecamp voorbereiding, maar gewoon met het kompas en af en toe op de kaaRT-zonder-paarselijn van de verse Nav VI koekeloeren. Als je, zoals ik, viezer bent van omrijden dan van, rustig, een stukje fietspad nemen, dan kom je er op die manier ook wel. Het was hier veld verkenning omdat Karin op heur GS ook wel eens richting heur dochter wil, maar dan wel zonder saai bulderend snelweg gebeuren.

En dan sta je op de terugweg bij een stoplicht vooraan een beetje te pruttelen tot het een keer groen wordt. Naast me zo’n Versys 1000 ding met een beduidend sportievere zweem er omheen dan mijn pliesie-slagschip-in-burger. Dat gold dan zowel voor fiets als voor de berijder die in een sportief sooRT lederen gehesen was.
Terwijl ik mijn Kevlar spijkerbroekkie aan had en dochterlief motormeuk van GoreTex van Karin. Wij zagen er bepaald niet uit als een combinatie dat vlot van de plek zou kunnen geraken.

Dan kan je natuurlijk bij groen gewoon beschaafd rustig wegrijden. Is een serieuze optie. Maar waarom zou ik altijd serieus zijn? Enfin, de gaskompjoetur stond in de stand “Dynamic”, de kleppenmagie deed de rest. Versys probeerde nog 1.5 seconde te laten zien dat ie echt sportiever en sneller was, maar al vlot kon die een ogentest doen: “Hoe lang kan ik dat kenteken nog lezen?”.

En helemaal niet zo stiekem vindt ik dat sooRT dingen dus gewoon heel erg leuk.

Een dochter die over de intercom een: “Yeehaa!” doet maakt de feestvreugde niet minder.
 
...en..., het was weer een keer zover (of mag ik schrijven van Sover...? :/ )


In 2019 was het Somaar twee keer raak.

Een keer op 02 juni, en toen werd er na 13 jaren S-bezit de 20.000 km aangetikt, en het was ook nog een keer 'serieus' raak (jazekers..., een dolle boel hier !) op 25 augustus..., en vanaf toen was het (wederom) Stil op straat... :/

...twee ritjes, en daarna ernstig stil... :/



02 juni 2019 ; 20.000 km..., als in : een sooRT van mijlpaal...
i-TkTg39t-L.jpg




25 augustus 2019 ; toen hebben we het met z'n allen nog gehad over die hydraulische cilinders die daar hangen te bungelen...
i-GPcpnj3-L.jpg




Maar..., en Schrik niet beste vrienden..., gisteren heb ik alle moed (en persoonlijke kilo's...) bij elkaar geraapt, en ook nog de euvele moed genomen om het felle rood van de Sportboxer te trotseren aan het felle daglicht.
En om die kilo's in het min-of-meer bijpassende leder te wurmen...



18 april 2020..., en het felle zonlicht doet je bijna pijn aan de ogen..., voor de motor was het ook weer ff wennen denk ik...
i-9ZkHfx9-L.jpg



...en terwijl ik zo een minuut of wat bezig met het verplaatsen van het ijzer en kunststof, en om te proberen om muziek in die ouwe bokSer te krijgen, vraag ik mij deerlijk af of het toch niet verStandiger is om gewoon de boel ernstig de boel te laten, en om te gaan denken aan dingen die wellicht voor vandaag veel Sinvoller zouden kunnen zijn...

...maar, en dat weet U..., ons benne taai..., en 'we' Setten door.



Dat wat ooit (we schrijven even 2006...) BMW's sportiefste boxertje was, staat inmiddels buiten, en na 2 vruchteloze pogingen om het ding aan de brabbel te krijgen, komt er zowaar bij poging 3 geluid van onder uit de 'machinekamer' :)

...nu alleen nog ff mijzelf in dat olijk gekleurde leer hijsen... :/

Ik kan natuurlijk ook wel kiezen voor het kostuum dat gebruikt wordt als RT-toer-outfit, of ik zou ook nog kunnen kiezen voor de klederdracht dat een mooi geheel vormde bij zowel de ex-SpeedTriple, alsook de ex-GSX1400..., maar..., 'ons' gaan er HELEMAAL voor vandaag !

...en..., DAT valt ff tegen...

...toch wel !



Ooit dat pak nieuw aangeschaft toen de weegschaal vrolijkere cijfers liet zien..., en ach..., dat ene kilootje erbij dat merk je niet..., maar inmiddels merk ik het wel. Oké..., alle knopen en ritsen gaan nog 'gewoon' dicht, maar..., ik moet mijzelf ongeveer van binnenuit vacuüm trekken, om dat 'dicht gaan' te bewerkstelligen... :/

...maar, en dat weet U..., ons benne taai..., weet U nog ?!



...hmmmpffff..., extra strak in het pak..., en broertje meent dat het een 'Ro(n)lade' is op deze manier..., en junior heeft pret voor 3...
i-ssZQz4B-M.jpg




Maar..., het is tijd. Motor buiten. Pak aan. Oordoppen bij de hand.
Heuptasje met portemonnee, motorpapieren, telefoon, en wat huissleutels mee.

En daarom..., helm op (de rode variant natuurlijk, anders kleuRT het niet !), motor op contact, op het startdrukkertje drukken..., en..., wederom gebeurt er nix...

...pas bij de 4e keer komt er weer muziek uit dat orgel... :/


En ik denk..., dat gaat wat worden straks bij de pomp..., en ik denk ook : zou dan nu een keer die accu na bijna 14 jaar iets van de geest gaan geven...?!

...het zou wel een (goede ?) reden kunnen zijn om die boxer ook gelijk weer voor een jaar richting schuur te verbannen... :+



Maar goed, het ding doet het. Nu eerst maar even vers 'jodelwater' halen..., en omdat ze bij ons in het dorp van die fijne 102 octanen-brandstof verkopen, gaan er daar een paar liters van in :Y



Verrassing 1.
Toch wel.

Ik krijg zowaar, zonder dat het nou gelijk heel serieus veel energie kost, het rechterbeen over het zadel geworpen, en het brommertje stuurt ook gelijk weer van zich af zoals ik het ook alweer in gedachten had.

Vooral lichtvoetig zeg maar.

Wel ff de eerste kilometers naar de pomp een beetje rustig doen natuurlijk. Alles moet even weer een paar tellen wennen aan elkaar, en dan vooral ook even weer wennen aan die bewierookte 'typische-van-toen-triple-duim-knipperlicht-bedien-aan-uit-knopperij'...

...maar voor de rest, en dat geldt denk ik ongeveer voor elke BMW-Motorrad-fiets : geef een chimpansee de sleutels van zo'n ding en een helm, en hij kan er mee rijden...

...en dan ook nog met 2 vingers in de platte neus gepropt.



Verrassing 2.
Toch wel.


...de start-angst van na het tanken bleek geheel onterecht. Tankklep dicht, sleutels in het contact, een voorzichtig rechter wijsvingertje op het startknopje..., en..., plop-plop-plop-plop..., en ook net zo netjes stationair.

...toch van binnen ff een hoera momentje... :)



Het toertje is gewoon simpel. Een beetje binnendoor. Een beetje kleine weggetjes. Via o.a. het totaal verlaten Doldersum, en dan zo richting het ook al ernstig rustige Wateren. Daar waar de buurt elkaar via WhatsApp waarschuwt voor motorrijders en ander totaal onbetrouwbaar volk.

Daar houd ik even stand. En maak even een plaatje.
Als het onomstotelijke bewijs van aanwezigheid.



...het bewijs van aanwezigheid !...
i-mGfk5vM-L.jpg




En terwijl ik daar zo lafjes sta komt er NOG een motorrijder aan..., ja halloooooow zeg..., wordt het opeens een beetje druk hier ofzo ?!

Het is echter een motor-Politie-man (ik wist niet dat het waarschuwen via die buuRTpreventie App zo vlot gaat, en dat die agent er NU AL is...?!) op een mooi glimmende R1250RT !

Hij steekt zijn hand op.
En ik ook.
En hij rijdt verder.
En ik (even later) ook.

Terwijl hij zo verder boxert op zijn met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vrij nieuwe dienst-plof, bedenk ik mij, dat hij vandaag wel eens de Sportiefste van ons twee zou kunnen zijn..., want ook op boxergebied is er nogal wat verandeRT de afgelopen 14 jaren... :/ :/

...'ons' rolt na dit fenomenale fotomoment ook verder. Verder zonder doel eigenlijk. En eerlijk gezegd vind ik er dan geen sikkepit aan..., een ritje moet een doel hebben (vind ik ook weer), want anders is het gewoon maar een rondje om nix...



...omdat een toeRTje toch IETS van een doel moet hebben...
i-3QXxnxn-L.jpg




...en met dat soort van overpeinzingen rol ik wat weg langs de borderij van de Historische TT route. Inmiddels ook al wel bekend, want wel vaker gereden tenslotte, maar..., nu wel HEEL rustig rijden daar... :/

En ik kijk nog even bij de autocollega's van Van Dam Auto's..., eens even kijken of die ouwe zwarte Corsa nou toch al een keer APK gekeurd is... :+

...en of die Audi 80 nou al keer voor die proefrit is afgestoft... :+



...ook even buurten bij de collega's van Van Dam Auto's..., en als de Covid-19 stilte nog even zo aanhoudt, ziet het er hier straks ook zo uit... :(
i-Z9Q7cMT-L.jpg


i-CwRmW9v-L.jpg


i-9F58FcF-L.jpg




Ach..., en na een rondje van iets meer dan 100 kilometers, ben je ook zo weer thuis eigenlijk.

De snelwegen heb ik maar gemeden vandaag, omdat je daar ook maar 100 meer mag tenslotte (en voor dat sooRT snelheden kun je eigenlijk net zo goed Jan's KreidleRTje pakken... :+ ), en de motor gaat thuis weer ff op de bok.

'N emmertje lauw water.
Een fijn vezeldoekje.

En gelijk maar weer even het wegstof van de motor Swipen (ik had ook 'wissen' kunnen schrijven, maar 'swipen' is moderner, plus dat er ook een S in zit... :+ ...), en de 2-wieler maar weer opbergen.

2020 mag nog bijna iets van 7 en een halve maanden duren..., dus misschien komt er nog wel een keer een Sportief ritje... :/



...home sweet home, en ook weer stofjesvrij..., en zonder dat ik de vingers heb opengehaald aan een remschijfje... :+
i-vPbFS5F-XL.jpg
Broertje.....
Toch echt 2cm groter en enkele kilo's zwaarder.... 😆
 
Dan kan je natuurlijk bij groen gewoon beschaafd rustig wegrijden. Is een serieuze optie. Maar waarom zou ik altijd serieus zijn? Enfin, de gaskompjoetur stond in de stand “Dynamic”, de kleppenmagie deed de rest. Versys probeerde nog 1.5 seconde te laten zien dat ie echt sportiever en sneller was, maar al vlot kon die een ogentest doen: “Hoe lang kan ik dat kenteken nog lezen?”.

En helemaal niet zo stiekem vindt ik dat sooRT dingen dus gewoon heel erg leuk.

Heel af en toe (echt waar :Y ) heb ik dat wel eens als er zo’n kleppet joggie in een opgeleukte VW-golf naast mij staat*O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan