BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Je moet er ook geen rode diesel ingooien :+
Maarre, het klinkt als of die tank met 102 zooi vervuild is, misschien was het ooit een rode diesel tank, of de tankwagen die de 102 tank gevuld heeft had daarvoor een ritje rode diesel.
Bij onze lokale pomp tankte ik met de toemalige DOHC machine graag Euro 98, tot het ding op een gegeven moment ook beroerd begon te rijden, hikken, afslaan bij stationair...man man zeker dat afslaan was narigheid. Tank een keer bijna leeg gereden en niet meer de lokale 98 maar elders een alternatief erin en de motoRT liep weer als een zonnetje.
Het schijnt ook wel zo te zijn dat bij minder populaire brandstoffen de voorraad tank op een geven moment minder goed spul gaat afleveren wegens bezinksel of omdat de brandstof zich langzaam gaat ontleden.
 
gisteren toertje gedaan tot ineens het lichtje van het ABS opsprong , daar ik niet al te ver van mijn mekanieker was gauw even binnengesprongen .

Motor aan de PC en ja hoor , ABS motor caduc.
Mekanieker verteld dat dit al gauw bij een BMW dealer 800 knapen gaat kosten maar dat hij de motor openmaakt en de koolborstels vervangt en daar
kom ik er met 250 dikjes vanaf .
Daar ik geen agenda bijhad om de afspraak te maken ben ik naar huis gereden zonder een afspraak te maken .
Onderweg viel mij op dat het lichtje niet meer brande !!
vandaag terug een toertje gedaan met een gedoofd ABS licht , hoe kan dit , valt het regelmatig voor zoiets of moet ik toch dit laten nakijken ?
 
gisteren toertje gedaan tot ineens het lichtje van het ABS opsprong , daar ik niet al te ver van mijn mekanieker was gauw even binnengesprongen .

Motor aan de PC en ja hoor , ABS motor caduc.
Mekanieker verteld dat dit al gauw bij een BMW dealer 800 knapen gaat kosten maar dat hij de motor openmaakt en de koolborstels vervangt en daar
kom ik er met 250 dikjes vanaf .
Daar ik geen agenda bijhad om de afspraak te maken ben ik naar huis gereden zonder een afspraak te maken .
Onderweg viel mij op dat het lichtje niet meer brande !!
vandaag terug een toertje gedaan met een gedoofd ABS licht , hoe kan dit , valt het regelmatig voor zoiets of moet ik toch dit laten nakijken ?
Welk type en bouwjaar is het, er is nogal verschil tussen de diverse bouwjaren van 2004-2008
 
Ik heb het met mijn gs uit 2006 gehad
Kijk eens naar je accu. Bij te lage spanning kan de abs storing geven.
Ook het te lang uitstellen van het verversen vd remolie kan storing veroorzaken..
Wat zeker helpt is de motor af en toe in de abs remmen
 
Eh..., ik wil je niet bang maken..., maar..., ik heb jaaaaaaaaaaren geleden meegemaakt, dat ik zonder enige vorm van waarschuwing dan ook totaal GEEN remmen meer had.

Zoon zat achterop, en samen zouden we ongeveer recht een achterbak binnenrijden van de auto voor ons.... :/
Die ene auto die net voor een rood verkeerslicht stil stond te staan.

Uit alle schrik knijp je flink harder in de remhendel.., en toen deed plotseling alles het weer..., nu klapte ik dan niet meer achterop die auto, maar ik, zoon, en motor zouden nu bijna boven op de kofferklep terecht komen... :/

Daarna op eitjes naar de BMW-boer gereden..., en daar konden ze uitlezen dat dit al de derde ABS storing was geweest..., en 2 daarvan had ik niet gemerkt... :/

Maar je zult net een potje aangenaam aan het sturen zijn, en alles doet het ff niet meer... :/ :/

Bij mij is destijds die hele ABS pomp (enzo) onder volledige garantie van BMW vervangen, ondanks dat de motor op dat moment 3 jaren jong was.
Weigerende remmen zijn wel een nachtmerrie scenario.
In den jaren 70 van de vorige eeuw had een vriend van mij een stoere Opel Ascona (model A) 19SR. die auto weigerde een keer te remmen aan het einde van de snelweg afrit. De handrem bracht een sooRT van uitkomst.
Onderzoek wees uit dat een zelf geprutst draadje naar het relais van de toen zo populaire extra verstralers zich kaal had geschavield langs de remleiding en door de sluting een gaatje in de koperen remleiding had veroorzaakt.
 
type 368 , R12RT - bouwjaar 2007 - model 2008
Dat is dus in ieder geval niet meer het 'evo' systeem en dus al minder kwetsbaar. In dat geval zou ik zoals ook motormaniac58 al aangeeft vooral eens goed in de ABS remmen. Uiteraard is het regelmatig (jaarlijks) spoelen van het systeem van belang. En dan dus ook de ontluchtingstest uitvoeren (zodat de ABS 'kleppen' ook open en dicht gaan) met behulp van bijv. een GS-911 of gewoon via de dealer *D. Alle eventuele verontreiniging ben je dan al kwijt.
 
Dat is dus in ieder geval niet meer het 'evo' systeem en dus al minder kwetsbaar. In dat geval zou ik zoals ook motormaniac58 al aangeeft vooral eens goed in de ABS remmen. Uiteraard is het regelmatig (jaarlijks) spoelen van het systeem van belang. En dan dus ook de ontluchtingstest uitvoeren (zodat de ABS 'kleppen' ook open en dicht gaan) met behulp van bijv. een GS-911 of gewoon via de dealer *D. Alle eventuele verontreiniging ben je dan al kwijt.
Hij heeft net een groot onderhoud gekregen , alle vloeistoffen zouden moeten vervangen geweest zijn.
De fout code is ook uitgelezen geweest en daar gaf hij mij dus ABS motor ...
 

Bijlagen

  • Scan_20200929.png
    Scan_20200929.png
    255,3 KB · Weergaven: 12
Volgens mij heb jij hetzelfde type ABS als in deze video....
Heel erg bedankt voor het filmpje , en ja , het zal wel iets in die aard zijn , iets in die aard stond bij de mekanieker op de brug en dat is het wat hij mij aangetoond heeft :t
En gisteren had ik goede hoop dat het euvel weg was , maar nee hoor , vandaag terug na 30 km lampje ABS aan .... ik denk dat ik eraan hang voor de moeite ,
maar zelf eraan beginnen ga ik niet doen hoor :N
Ik ben ook rijp voor een andere voorband binnenkort , ga voor de full monty dan maar 8-)
 
Mhmm. Ik zie dubbel. Waarom deze foto’s nu meerdere malen geplaatst zijn weet ik evrn niet. Excuses daarvoor

Maar goed, vandaag nog een erg leuke route gereden met mijn beide Duc vrinden.
Wat is dat 1250 blok toch een genot om mee te rijden. Je zou er verslaafd aan raken
 
Terug
Bovenaan Onderaan