BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Afgelopen dagen heerlijk aan het toeren geweest door de Eifel en omgeving.

De RT heeft net vorige maand onderhoud gehad en daarbij zijn ook de achterremblokken vervangen. Onderweg begon het me op te vallen dat het gebruik van de achterrem gepaard gaat met een vervelend piepend geluid. Bij nadere (visuele) inspectie lijkt het mij erop dat er toch al flinke groeven in de remschijf zijn getrokken.

Nou heb ik helaas geen micrometer, dus de dikte van de remschijf kan ik niet zo goed controleren. Maar er is wel een duidelijk voelbare rand ontstaan. Is dit gewoon kwestie van vervangen?

Kan dit zijn ontstaan door het plaatsen van een verkeerd setje remblokken? Ik had er voorheen niks over te klagen, stil en remde naar mijn idee ook prima.
 
Afgelopen dagen heerlijk aan het toeren geweest door de Eifel en omgeving.

De RT heeft net vorige maand onderhoud gehad en daarbij zijn ook de achterremblokken vervangen. Onderweg begon het me op te vallen dat het gebruik van de achterrem gepaard gaat met een vervelend piepend geluid. Bij nadere (visuele) inspectie lijkt het mij erop dat er toch al flinke groeven in de remschijf zijn getrokken.

Nou heb ik helaas geen micrometer, dus de dikte van de remschijf kan ik niet zo goed controleren. Maar er is wel een duidelijk voelbare rand ontstaan. Is dit gewoon kwestie van vervangen?

Kan dit zijn ontstaan door het plaatsen van een verkeerd setje remblokken? Ik had er voorheen niks over te klagen, stil en remde naar mijn idee ook prima.
Het piepen kan ook het gevolg zijn van vervuiling (stof), of verglazing (dat ontstaat als je de rem veel laat slepen, maar zonder echt te remmen). Als er andere dan originele remblokken zijn gemonteerd dan zou dat enig verschil kunnen maken, afhankelijk van (de hardheid van) het materiaal waarvan de remvoering is gemaakt. Groeven in de remschijven veroorzaken als zodanig bij mijn weten geen gepiep. Een steentje dat ergens klem zit (en een groef in de schijf trekt) zou dat mss kunnen, maar zo’n steentje is doorgaans binnen de kortste keren weer verdwenen.
Als er een voelbare rand rond de omtrek van de remschijf is ontstaan, dan zou ik de dikte van de schijf toch even laten opmeten, want niet zelden zit de dikte dan onder de fabriekstoleranties. In dat geval idd de schijf vervangen. Maar groeven en randen ontstaan meestal niet van de ene op de andere dag…

Deed je de vervanging van de remblokken zelf, of liet je dat doen? In dat laatste geval zou ik gewoon terug gaan en de klacht neerleggen bij degene die het onderhoud deed. Kan-ie meteen de dikte van de remschijf even meten.
 
Het piepen kan ook het gevolg zijn van vervuiling (stof), of verglazing (dat ontstaat als je de rem veel laat slepen, maar zonder echt te remmen). Als er andere dan originele remblokken zijn gemonteerd dan zou dat enig verschil kunnen maken, afhankelijk van (de hardheid van) het materiaal waarvan de remvoering is gemaakt. Groeven in de remschijven veroorzaken als zodanig bij mijn weten geen gepiep. Een steentje dat ergens klem zit (en een groef in de schijf trekt) zou dat mss kunnen, maar zo’n steentje is doorgaans binnen de kortste keren weer verdwenen.
Als er een voelbare rand rond de omtrek van de remschijf is ontstaan, dan zou ik de dikte van de schijf toch even laten opmeten, want niet zelden zit de dikte dan onder de fabriekstoleranties. In dat geval idd de schijf vervangen. Maar groeven en randen ontstaan meestal niet van de ene op de andere dag…

Deed je de vervanging van de remblokken zelf, of liet je dat doen? In dat laatste geval zou ik gewoon terug gaan en de klacht neerleggen bij degene die het onderhoud deed. Kan-ie meteen de dikte van de remschijf even meten.
Ik heb 't laten doen, vandaar ook mijn twijfels nu... ik stel me voor dat als ze zeggen dat de remblok op is ze dan ook even hebben gekeken naar de remschijf. Maar ik vul wel vaker te veel in.

Heb nu ook een beetje de neiging om gewoon alles nog een keer (zelf) te vervangen, nieuwe schijf en de juiste blokken. Heb er niet echt een goed gevoel bij op deze manier.

Zal morgen eerst een nabellen wat ze eronder hebben gezet en of ze de schijf willen controleren.
 
Ik zou ook verwachten dat die schijf meteen even werd gecontroleerd, en wss is dat ook zo, en valt-ie nog binnen de toleranties. Hoedanook, een te dunne schijf, of een schijf met groeven, veroorzaken geen gepiep. Dat gepiep kan een hele onschuldige oorzaak hebben als de remblokken goed zijn (en dat zijn ze, als he5 goed is, want net vernieuwd). Meest voorkomende oorzaak van piepende schijfremmen is vies- of vettigheid. In dat geval gewoon even (laten) schoonmaken met remmenreiniger, en dan is het weer een poos weg.

Gewoon even naar laten kijken dus, je had immers voor de werkzaamheden betaald. De hele bende vervangen kun je altijd nog doen, maar is natuurlijk een beetje zonde als de spullen nog goed, maar alleen maar vies zijn.
 
Even gebeld: hij gaf aan dat ze er waarschijnlijk gesinterde blokken in hebben gelegd terwijl hij altijd kevlar plaatst.

Ik heb zelf geen idee wat de juiste samenstelling zou zijn voor de RT, maar ze gaan er in ieder geval volgende week naar kijken.
 
Na 155 km non stop is me een "touchdown" nog niet gelukt, en eerlijk gezegd ga ik dat ook niet proberen. Het bevalt perfect. Een veel natuurlijker houding, en (bijna) geen kramp, maar helemaal nul is 't dus nog niet.... Misschien nog eens een andere stand proberen. Maar ik ben nogal een pietlut, dus dat kan 't ook zijn.... 🤓

Nou, net de (heerlijke!) vakantie naar Denemarken achter de rug, en ik krijg op mijn standaard laag zadel (erg plat en hoekig aan de zijkanten) en mèt de voetsteunverlagers na een goeie 3 kwartier kramp in mijn linkerbeen.....

Ik ben er dus nog steeds niet helemaal uit. Zelf zit ik eraan te denken om de voetsteun-verlagers weer te demonteren, en te kijken hoe het dan gaat (been iets hoger, dus misschien minder snel afgekneld door de hoek aan de zijkant vh zadel), of toch maar een standaard zadel aan te schaffen en de vering te laten verlagen.

Anyway, video's van de vakantie (spoel gerust door, sommige zijn "wat" te lang):



 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik mijn telefoon voor de navigatie en die staat dan dus altijd met het scherm aan. Ik was het zat om steeds een powerbank mee te nemen, dus heb voor het vorig weekend een USB lader aangesloten op de accessoire stekker (die met bruine en rood/witte draad). Dat weekend meteen in gebruik genomen met weekendje Duitsland en bevalt uitstekend! Zondagavond motor in de garage gezet met usb lader nog aangesloten op de stekker.
Nu wilde ik gisteren met de motor weg (na 1 week dus) maar de accu was de spelbreker! :(
Nu blijkt dat er toch stroom op de accessoire stekker staat als de motor uit staat. Ik was juist in de veronderstelling dat deze (30 seconden) na uitzetten kontakt stroomloos zou worden.
Zijn er mensen die deze stekker ook gebruiken (r1200rt uit 2011) en dezelfde ervaring hebben? Of juist niet? Volgens mij werkt het bij mij niet zoals het zou moeten......
 
USB op de accessoire stekker is recept voor lekstroom. Kan kan OOK nog zijn dat de uitgang van het zfe defect is, maar dan blijft ie stroom lekken ongeacht wat er op zit (lampjes bijvoorbeeld)
 
USB op de accessoire stekker is recept voor lekstroom. Kan kan OOK nog zijn dat de uitgang van het zfe defect is, maar dan blijft ie stroom lekken ongeacht wat er op zit (lampjes bijvoorbeeld)
@RoyalClub Mijn RT zit bijna aan de 225.000km en ik heb nog de originele koppeling en cardanas erin zitten. Nou zag ik toevallig van het weekend weer eens wat foto's van een gebroken as en daar wordt een mens ook niet echt vrolijk van. Ik vraag me nu af of ik preventief onderhoud moet gaan doen. In elk geval dus vwb de cardanas. Hoe kijk jij hier tegenaan?
 
Ik gebruik mijn telefoon voor de navigatie en die staat dan dus altijd met het scherm aan. Ik was het zat om steeds een powerbank mee te nemen, dus heb voor het vorig weekend een USB lader aangesloten op de accessoire stekker (die met bruine en rood/witte draad). Dat weekend meteen in gebruik genomen met weekendje Duitsland en bevalt uitstekend! Zondagavond motor in de garage gezet met usb lader nog aangesloten op de stekker.
Nu wilde ik gisteren met de motor weg (na 1 week dus) maar de accu was de spelbreker! :(
Nu blijkt dat er toch stroom op de accessoire stekker staat als de motor uit staat. Ik was juist in de veronderstelling dat deze (30 seconden) na uitzetten kontakt stroomloos zou worden.
Zijn er mensen die deze stekker ook gebruiken (r1200rt uit 2011) en dezelfde ervaring hebben? Of juist niet? Volgens mij werkt het bij mij niet zoals het zou moeten......
Heb dan wel een 1250 maar zou t zelfde systeem moeten zijn.
De dealer heeft het onderstaande aanbevolen en ook geplaatst.
Of er spanning op blijft staan heb ik nog niet gecontroleerd. USB haakse stekker met kabeltje naar tanktas om de GSM van stroom te voorzien.
IMG20220620135011.jpg


IMG20220620135059.jpg
 
@RoyalClub Mijn RT zit bijna aan de 225.000km en ik heb nog de originele koppeling en cardanas erin zitten. Nou zag ik toevallig van het weekend weer eens wat foto's van een gebroken as en daar wordt een mens ook niet echt vrolijk van. Ik vraag me nu af of ik preventief onderhoud moet gaan doen. In elk geval dus vwb de cardanas. Hoe kijk jij hier tegenaan?
Een as met inbouwen is veel geld, ik denk dat als ie stuk zou gaan dat dat al gebeurd zou zijn. Is het de investering waard voor jou?
 
Een as met inbouwen is veel geld, ik denk dat als ie stuk zou gaan dat dat al gebeurd zou zijn. Is het de investering waard voor jou?
Dan heb ik waarschijnlijk de as met het gouden randje die nooit kapot gaat ;)
Deze motor zal ik niet snel wegdoen, ondanks de hoge kilometerstand. Ik heb zo gruwelijk weinig problemen gehad met deze motor wat gewoon een genot is.
Dus ja, op zich is het mij waard maar blijf in twijfel of ik zoiets preventiefs moet doen. Misschien maar een praktische insteek en maar zien hoe het gaat en hoever ik kom dwz de motor dus :)
 
Laatst bewerkt:
Heb dan wel een 1250 maar zou t zelfde systeem moeten zijn.
De dealer heeft het onderstaande aanbevolen en ook geplaatst.
Of er spanning op blijft staan heb ik nog niet gecontroleerd. USB haakse stekker met kabeltje naar tanktas om de GSM van stroom te voorzien.

Mooie oplossing zo. Ik wil de aansluiting wel echt helemaal waterdicht hebben dus de usb kabel gaat bij mij het vak bij de radio in.
 
Dan heb ik waarschijnlijk de as met het gouden randje die nooit kapot gaat ;)
Deze motor zal ik niet snel wegdoen, ondanks de hoge kilometerstand. Ik heb zo gruwelijk weinig problemen gehad met deze motor wat gewoon een genot is.
Dus ja, op zich is het mij waard maar blijf in twijfel of ik zoiets preventiefs moet doen. Misschien maar een praktische insteek en maar zien hoe het gaat of hoever ik kom dwz de motor dus :)
Overheid fietsen krijgen bij 60 een nieuwe as, die heb ik wel een paar keer getordeerd gezien, maar volgens mij niet stuk. Maar die fietsen krijgen natuurlijk meteen een nieuw rubber tussen de bak en brug en brug en haakse overbrenging als het nodig is. Ik denk dat de meeste assen die stuk gaan ten gevolge van roest en vocht is van offroaden en of te lang met kapotte hoezen rijden.

Mocht je die hoezen nou wel weer een keer stuk hebben dan is de as inspecteren, kruiskoppelingen soepel maken en splines smeren natuurlijk een mooi bijkomend klusje :)
 
Overheid fietsen krijgen bij 60 een nieuwe as, die heb ik wel een paar keer getordeerd gezien, maar volgens mij niet stuk. Maar die fietsen krijgen natuurlijk meteen een nieuw rubber tussen de bak en brug en brug en haakse overbrenging als het nodig is. Ik denk dat de meeste assen die stuk gaan ten gevolge van roest en vocht is van offroaden en of te lang met kapotte hoezen rijden.

Mocht je die hoezen nou wel weer een keer stuk hebben dan is de as inspecteren, kruiskoppelingen soepel maken en splines smeren natuurlijk een mooi bijkomend klusje :)
Ah, ik dacht dat die overheidsmotoren juist bij 60k een controle op de splines kregen. Wist niet dat gewoon preventief de hele as vervangen werd.
 
Laatst bewerkt:
Mocht je die hoezen nou wel weer een keer stuk hebben dan is de as inspecteren, kruiskoppelingen soepel maken en splines smeren natuurlijk een mooi bijkomend klusje :)

Ik heb de boel opengemaakt zo'n 20K km,s terug. Was dus benieuwd naar hoe het eruit zou zien. Nou, goed dus. Koppelingen geen speling, alleen bijna geen vet meer aanwezig. Wel een beetje roestig maar mag eigenlijk geen naam hebben. Had al een tube in huis gehaald van dat vet met die moeilijke naam :) dus heb alles weer van een mooie laag vet voorzien. Had me voorgenomen om het om de 20 a 25K te doen, dus het wordt al weer bijna tijd.
 
Ik heb de boel opengemaakt zo'n 20K km,s terug. Was dus benieuwd naar hoe het eruit zou zien. Nou, goed dus. Koppelingen geen speling, alleen bijna geen vet meer aanwezig. Wel een beetje roestig maar mag eigenlijk geen naam hebben. Had al een tube in huis gehaald van dat vet met die moeilijke naam :) dus heb alles weer van een mooie laag vet voorzien. Had me voorgenomen om het om de 20 a 25K te doen, dus het wordt al weer bijna tijd.
Voelt toch lekker lijkt me, als je hem na zoveel kilometers opent en dan niks zorgwekkends aantreft.
 
Ik heb 't laten doen, vandaar ook mijn twijfels nu... ik stel me voor dat als ze zeggen dat de remblok op is ze dan ook even hebben gekeken naar de remschijf. Maar ik vul wel vaker te veel in.

Heb nu ook een beetje de neiging om gewoon alles nog een keer (zelf) te vervangen, nieuwe schijf en de juiste blokken. Heb er niet echt een goed gevoel bij op deze manier.

Zal morgen eerst een nabellen wat ze eronder hebben gezet en of ze de schijf willen controleren.

Ik zou ook verwachten dat die schijf meteen even werd gecontroleerd, en wss is dat ook zo, en valt-ie nog binnen de toleranties. Hoedanook, een te dunne schijf, of een schijf met groeven, veroorzaken geen gepiep. Dat gepiep kan een hele onschuldige oorzaak hebben als de remblokken goed zijn (en dat zijn ze, als he5 goed is, want net vernieuwd). Meest voorkomende oorzaak van piepende schijfremmen is vies- of vettigheid. In dat geval gewoon even (laten) schoonmaken met remmenreiniger, en dan is het weer een poos weg.

Gewoon even naar laten kijken dus, je had immers voor de werkzaamheden betaald. De hele bende vervangen kun je altijd nog doen, maar is natuurlijk een beetje zonde als de spullen nog goed, maar alleen maar vies zijn.

Even gebeld: hij gaf aan dat ze er waarschijnlijk gesinterde blokken in hebben gelegd terwijl hij altijd kevlar plaatst.

Ik heb zelf geen idee wat de juiste samenstelling zou zijn voor de RT, maar ze gaan er in ieder geval volgende week naar kijken.

Nou, eventjes langs geweest: er was weinig reden tot zorg. De schijf zelf zou binnen alle specs vallen, dus het duurt simpelweg even voordat schijf en blok op elkaar zijn ingesleten. En vanwege het materiaal duurt dat nu wel even. We wachten het af, vooralsnog piept het vrolijk verder.
 
Nou, eventjes langs geweest: er was weinig reden tot zorg. De schijf zelf zou binnen alle specs vallen, dus het duurt simpelweg even voordat schijf en blok op elkaar zijn ingesleten. En vanwege het materiaal duurt dat nu wel even. We wachten het af, vooralsnog piept het vrolijk verder.
Sorry hoor, maar dat is gel*l in de ruimte.
Ja het klopt dat de blokken een beetje moeten inlopen op de schijf, maar dat is meer om "verglazing" te voorkomen, en vooral om te zorgen dat de blokken goed (lees: volledig) aanliggen op de schijf. Dat inlopen is met een dikke 100 km (en dan neem ik het hééél ruim) wel gedaan; tenzij je natuurlijk die afstand zonder remmen bv op de Autobahn aflegt. Voor alle duidelijkheid: óók tijdens het inlopen hoort dat gepiep niet.

Dus "piept" het nu dan blijft het piepen totdat je de oorzaak van dat piepen wegneemt; dus terúg met die handel.
Laten zij het maar oplossen!
Je hebt ervoor betaald!
 
Nou, eventjes langs geweest: er was weinig reden tot zorg. De schijf zelf zou binnen alle specs vallen, dus het duurt simpelweg even voordat schijf en blok op elkaar zijn ingesleten. En vanwege het materiaal duurt dat nu wel even. We wachten het af, vooralsnog piept het vrolijk verder.
Oke, dank voor de update. Wat ik wel apart vind: bij mij zijn recent eveneens remblokken vervangen, en daar piept niets. Wat je nog kunt proberen is - op een verlaten parkeerplaats met ruimte - een paar keer flink de remmen aanspreken (noodstop vanaf wat hogere snelheid, zeg 70 of 90km/u, al naar gelang er ruimte is natuurlijk). Want ik rem niet veel, maar als ik rem is dat meestal stevig, dus misschien maakt dat het verschil. Als de remmen nooit echt hoeven te werken, dan kunnen de remblokken verglazen, en dat piept idd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan