BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Is de carterolie niet anders dan de versnellingsbakolie? Koppeling is tegenwoordig natte plaat, dus daar kan het ook aan liggen.
 
Een echt nieuwe verse 0km schakelt idd anders dan na de eerste beurt, ook met gebruik van de voorgeschreven BMW olie (advantec)... Op zich heb ik er geen moeite mee na een beurt ofzo.
 
Af fabriek zit er 15w40 minerale olie in, na de 1000km beurt komt er 5w40 volsynteet in waar de versnellingsbak wat minder/hakeriger van schakelt is mijn ervaring. @Pietje1975 : bedoel jij schakelen zonder of met de quickshifter?
 
Mijn TFT-dinges had kuren vandaag: hij bleef hangen tijdens het opstarten waardoor ik een soort fancy gekleurde streepjescode in beeld had. Op zich niet onoverkomelijk - de snelheidsmeter, toerenteller en het assortiment waarschuwingslampjes deden het gewoon - maar je bent toch aardig onthand: de 'neutraalverklikker' zit alleen in het TFT-gedeelte, je ziet je instellingen voor je vering en verwarming niet meer, en je zult weer in je tank moeten gluren om te zien hoeveel benzine je nog hebt, want je hebt geen benzinemeter EN geen odometer :(

Een keer goed duwen tegen de unit bracht alles weer terug, gelukkig. Er zal wel een stekker niet helemaal goed zitten?
 
Mijn TFT-dinges had kuren vandaag: hij bleef hangen tijdens het opstarten waardoor ik een soort fancy gekleurde streepjescode in beeld had. Op zich niet onoverkomelijk - de snelheidsmeter, toerenteller en het assortiment waarschuwingslampjes deden het gewoon - maar je bent toch aardig onthand: de 'neutraalverklikker' zit alleen in het TFT-gedeelte, je ziet je instellingen voor je vering en verwarming niet meer, en je zult weer in je tank moeten gluren om te zien hoeveel benzine je nog hebt, want je hebt geen benzinemeter EN geen odometer :(

Een keer goed duwen tegen de unit bracht alles weer terug, gelukkig. Er zal wel een stekker niet helemaal goed zitten?

Maak volgende keer wel even direct een foto als dat gebeurt.. handig voor de garantieclaim :+
 
Mijn TFT-dinges had kuren vandaag: hij bleef hangen tijdens het opstarten waardoor ik een soort fancy gekleurde streepjescode in beeld had. Op zich niet onoverkomelijk - de snelheidsmeter, toerenteller en het assortiment waarschuwingslampjes deden het gewoon - maar je bent toch aardig onthand: de 'neutraalverklikker' zit alleen in het TFT-gedeelte, je ziet je instellingen voor je vering en verwarming niet meer, en je zult weer in je tank moeten gluren om te zien hoeveel benzine je nog hebt, want je hebt geen benzinemeter EN geen odometer :(

Een keer goed duwen tegen de unit bracht alles weer terug, gelukkig. Er zal wel een stekker niet helemaal goed zitten?
niet leuk
dan zijn ouderwetse meters toch wel weer handig als fall-back.

ik vandaaag weer paar spookvingers.
ook zoiets, komt alleen op de bmw-garmin-navi voor... grrr!
 
Ik bedoel dus schakelen zonder quickshifter. 5W40 zou het dus beter moeten doen?

Na de 1000km beurt doet een officiële BMW dealer er standaard 5W40 in, en na een beurt zou de fiets eigenlijk beter moeten schakelen aangezien de nieuwe olie dan nog W40 is, en de oude waarschijnlijk W30 geworden zijn. Dus olie wordt steeds dunner door het gebruik, en mijn ervaring is dat dikkere olie beter schakelt. Wel zit er verschil tussen merken olie wat betreft schakelen, bij de ene schakelt mijn R1250RT soepeler dan bij de andere, zal aan de additieven liggen die ze erin doen.
 
Nee, want die jij toont heeft dus geen DIN mannetjes plug :+ die moet je er dan zelf aan knopen. Volgens mij is die zelfde lader er inmiddels wel met de dinplug er al aan, even verder zoeken :Y
Foutje van Amazon denk ik..... had 't niet gezien.

:Y maar je kan ook de lader kopen waar de din plug al bij in zit, hoef je niks meer te kopen
Dat is die CANBUS versie dus, heb ik inmiddels gekocht.

Voor mij is dit de handigste lader, slechts op de bestaande locatie in pluggen.

Ziet er interessant uit, makkelijk ophangen, snoertjes eroverheen en klaar. Kende 'm niet. Had achteraf gezien wel mijn voorkeur gehad, maar ik heb nu dus de Optimate CANBUS gekocht bij een Honda (sorry) dealer in Nieuwleusen voor EU 69,95.

Echt handig hoor die Motorrad lader, die optimate ligt met opgekropte snoertjes in de lade. En tijdens opladen geen vaste plek voor de stakker.

De accu van de F800GT was blijkbaar niet meer in staat de CANBUS te supporten, laden ging niet via de 12V socket, maar moest rechtstreeks op de accu. Vreemd want de F startte nog wel op accu...... 8)7Maar na aansluiten op de klemmen bleek de accu donkerrood.
 
Accus zijn trouwens best een gedoe.

was met de F800 (2 gehad) ook al zo: vrijwel elk jaar een andere accu, en nu met de R1250RT weer.

mijn motor heeft dus elke 50K km een andere accu gehad, vrijwel exact elke 12 maanden.
je kan niet zeggen dat er niet regelmatig mee gereden is, vrijwel dagelijks. Langste stilstand was paar keer 1 of 2 wkn.

als de motor bij starten een paar keer "reset" doet (waarbij de taal en alle alarm-settings weer terugspringen naar default), dan weet je: binnenkort accu leeg/stuk. Gelukkig kan de dealeRT dat uitmeten en net op tijd vervangen. Maar een gezeur blijft het.
 
En de BMW garage lacht zich dood. Ieder jaar een nieuwe accu en de klant stelt geen vragen.
pik zou dan toch eens vragen bij de garage of zij het niet vreemd vinden dat er elk jaar een nieuwe accu in moet
 
tuurlijk snap ik dat die garage dat wel prima vind..
maar mijn vraag was "wat voor merk",
of eigenlijk: wat is dan een aanbevolen lang-levend type accu ?
(want volgens de verschillende garages die ik al gehad + gevraagd heb "zit de beste accu er al in"
en vaak ook de dooddoener: je rijdt er ook wel erg veel mee... )
 
Ik moet ook zeggen dat ik er geen 50k per jaar mee rijdt. Heb zelfs nog geen 50k met een motor gereden O-) . Dus misschien is dat wel de levensduur van een motor accu
 
Nee hoor.

Mijn vorige motor heb ik nieuw gekocht. Na 7,5 jaar en 72.000km zat de eerste accu er nog in en die functioneerde nog prima. Ook na een aantal weken stilstaan gewoon starten en lopen.
 
Mijn eerste R1200 R: verkocht 7 jaar oud, eerste accu, geen centje pijn.
Tweede R 1200 R (DOHC): verkocht 6 jaar oud, eerste accu, geen centje pijn.
Mijn huidige RS: nu 6 jaar oud en 76.000 km, eerste accu en nog geen centje pijn.
Ik hang ze alleen aan de lader als ik minimaal een paar weken niet gereden heb. En weer afkoppelen als het lampje groen wordt.

M'n motormaatje met een 1200 GS van 2013 heeft ook een aantal accu's achter de rug. Vorige zomer was het ineens einde verhaal in de Eifel met een accu die nog geen jaar oud was. Waarom? Geen idee.
 
Nee hoor.

Mijn vorige motor heb ik nieuw gekocht. Na 7,5 jaar en 72.000km zat de eerste accu er nog in en die functioneerde nog prima. Ook na een aantal weken stilstaan gewoon starten en lopen.
Ik heb met mijn Yamaha FZ6 ooit een heel jaar niet gereden. Acculader gepakt, opladen, starten, lopen. Niet aan de hand. De accu zat er al 3 jaar in. Een accu moet echt een paar jaar mee kunnen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan