Op het werk hebben wij een remskijfskeufmaat. (is Zaansch)
Is een schuifmaat met twee tandjes in zijn bek die je aan weerszijden van de schijf zet.
Via een slim verschoven deel (nonius) kan je dan de dikte aflezen op de liniaal van elk deel van de schijf.
Ikzelf gebruik twee moertjes aan beide zijden van de schijf waar ik de schuifmaat op zet en meet in het midden.
Aflezen en dan alleen de twee moertjes meten.
Het verschil is de remschijf dikte.
Voor dit soort bedragen ga je toch niet amateuristisch lopen hobbyen en je motor verkloten.
Inbus bit dop 22 mm - 55 mm 1/2
En laat het twee tientjes kosten, dat zijn de bedragen toch niet?
Het gaat helemaal niet om het geld, maar ook om uit te vinden hoe je dingen kunt repareren.
Een collega van mij (Benno Graas) is vanuit Kaapstad naar Wormerveer gereden op zijn Royal Enfield.
Hij heeft diverse keren door vindingrijkheid zijn reis kunnen vervolgen.
Zoals kroonkurken gebruiken als koppelingsplaten. (de rest lees je maar in zijn boek)
Ik vind dat veel leuker als op twee R1200GSsen een deel van de zelfde tocht rijden met begeleiding in 4x4 auto's, hotels en cameraploeg.
Bij hun ging het zeker om het geld en was het avontuur bijzaak.
Zie ook Jeroen: in zijn beroep verdient hij een veelvoud van wat Oot maandelijks binnenkrijgt.
Hij gaat ook lekker zelf aan de gang om "amateuristisch zijn motor te verkloten".
Gelukkig leert hij een hoop van de hulp die hij zoekt en vindt en heeft hij de grootste lol en voldoening.