BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Dit was een koffie break. Je moet op dit moment goed zoeken wil je een bakkie scoren.Maatje is zijn V4 Multi aan het inrijden. Daarom verdiende hij dit keer plekje op de voorgrond. Zodra de blauwe er is,komt die natuurlijk weer voorop. De paasweek zou ie,als alles goed gaat en er geen onderdelen in een container zitten,geproduceerd worden
 
En gezien oud en nieuw. Nou ja, wat is oud?

IMG_2762 kopie.JPG
 
Dit is in Elst, zijn beide erg mooi hoor!
Klopt, is in Elst. Zo naast elkaar kon ik eens goed vergelijken. Inmiddels is er al zoveel over geschreven.
Elke vernieuwing is nog geen verbetering maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening.
De twee ronde koplampen en de klokken op het dashboard van het vorige model vind ik erg mooi en typisch herkenbaar als he daar komt een RT aan. Er is veel geschreven over het voorfront met name de grootte. Zoveel kleiner is het voorfront niet, de vorm is iets anders vanwege de aangepaste verlichting. Maar zoals PJ2018 al zei "ze zijn beide erg mooi".
 
Gisteren een bijzonder verschijnsel mogen aanschouwen. Betr. R1200RT DOHC uit 2012.

Zoals vaker gaf hij een melding "kapot achterlicht" middels een enigszins beperkt icoontje op het dashboard. Maar ach, we mogen niet klagen - het is al sjiek genoeg dat zoiets erop zit natuurlijk. Dus zoals vaker ging het kapje er weer af, sockets uit de houder en lampjes gecontroleerd.

Maar alles werkte... tot een korte maar hoorbare "bzzztttt" afkomstig van de lampjes of bedrading. Beide achterlichten uit.

Contact uit, contact aan: licht. Bzzztttt: licht uit.

Contact uit, contact aan: geen licht.

Beetje friemelen aan de draadjes. Contact uit, contact aan: licht. Bzzztttt.... je raadt het al.

Dit alles zo'n 20 keer herhaald, connectors beetje heen en weer bewogen, draadjes gecontroleerd. Niks te zien verder. Uiteindelijk heb ik het maar weer in werkende staat teruggeplaatst en vastgezet. Dat is natuurlijk wachten op de volgende storingsmelding.

Kan enkel niet bedenken wat het anders kan zijn dan sluiting - die dus nergens te zien is. Of een slechte connectie - maar alles zit behoorlijk ofwel muurvast.
 
Mijn RT had weer eens geen zin op basis van de hellingshoekmeting de richtingaanwijzer weer uit te zetten. Al wel vaker gehad. Soms gaat ie het weer spontaan doen, soms niet (R1250RT Mk.1)
 
Gisteren een bijzonder verschijnsel mogen aanschouwen. Betr. R1200RT DOHC uit 2012.

Zoals vaker gaf hij een melding "kapot achterlicht" middels een enigszins beperkt icoontje op het dashboard. Maar ach, we mogen niet klagen - het is al sjiek genoeg dat zoiets erop zit natuurlijk. Dus zoals vaker ging het kapje er weer af, sockets uit de houder en lampjes gecontroleerd.

Maar alles werkte... tot een korte maar hoorbare "bzzztttt" afkomstig van de lampjes of bedrading. Beide achterlichten uit.

Contact uit, contact aan: licht. Bzzztttt: licht uit.

Contact uit, contact aan: geen licht.

Beetje friemelen aan de draadjes. Contact uit, contact aan: licht. Bzzztttt.... je raadt het al.

Dit alles zo'n 20 keer herhaald, connectors beetje heen en weer bewogen, draadjes gecontroleerd. Niks te zien verder. Uiteindelijk heb ik het maar weer in werkende staat teruggeplaatst en vastgezet. Dat is natuurlijk wachten op de volgende storingsmelding.

Kan enkel niet bedenken wat het anders kan zijn dan sluiting - die dus nergens te zien is. Of een slechte connectie - maar alles zit behoorlijk ofwel muurvast.
Je kan sowieso eens proberen het lampje te vervangen. Mocht die niet gaar zijn, heb je die in ieder geval uitgesloten. Altijd met het makkelijkste en goedkoopste beginnen ;)
 
Mijn RT had weer eens geen zin op basis van de hellingshoekmeting de richtingaanwijzer weer uit te zetten. Al wel vaker gehad. Soms gaat ie het weer spontaan doen, soms niet (R1250RT Mk.1)
Werkt dat bij de RT dan anders dan bij de RS? Ik heb gemerkt dat de knipperlichten uitgaan zodra je de bocht goed uit accelereert.

knippers.jpg
 
Gisteren een bijzonder verschijnsel mogen aanschouwen. Betr. R1200RT DOHC uit 2012.

Zoals vaker gaf hij een melding "kapot achterlicht" middels een enigszins beperkt icoontje op het dashboard. Maar ach, we mogen niet klagen - het is al sjiek genoeg dat zoiets erop zit natuurlijk. Dus zoals vaker ging het kapje er weer af, sockets uit de houder en lampjes gecontroleerd.

Maar alles werkte... tot een korte maar hoorbare "bzzztttt" afkomstig van de lampjes of bedrading. Beide achterlichten uit.

Contact uit, contact aan: licht. Bzzztttt: licht uit.

Contact uit, contact aan: geen licht.

Beetje friemelen aan de draadjes. Contact uit, contact aan: licht. Bzzztttt.... je raadt het al.

Dit alles zo'n 20 keer herhaald, connectors beetje heen en weer bewogen, draadjes gecontroleerd. Niks te zien verder. Uiteindelijk heb ik het maar weer in werkende staat teruggeplaatst en vastgezet. Dat is natuurlijk wachten op de volgende storingsmelding.

Kan enkel niet bedenken wat het anders kan zijn dan sluiting - die dus nergens te zien is. Of een slechte connectie - maar alles zit behoorlijk ofwel muurvast.

Herhaal het gefriemel eens in wat donkerdere omstandigheden.
Als er iets Bzzztttt zegt zouden er ook vonkjes kunnen ontstaan.
Die zie je in het donker beter dan bij daglicht.
 
En, naast bovenstaande adviezen: trek eens een aarde draad naar de rand van het lampje ( ik heb altijd een draad met twee krokodillebekjes ( ik pas ervoor om het krokodillenbekjes te noemen) ergens hangen). Door slechte aarde zou de ‘ stroom’ een andere weg kunnen zoeken, die elimineer je dan.
 
Werkt dat bij de RT dan anders dan bij de RS? Ik heb gemerkt dat de knipperlichten uitgaan zodra je de bocht goed uit accelereert.

Bekijk bijlage 1613317
Da’s inderdaad bijzonder. Niets over te vinden in de gebruiksaanwijzing. Maar naast bovengenoemde functionaliteit was er naar mijn idee dus ook de hellingshoek knipperlicht aan/uit (als eerste toegepast op de Ducati Multistrada 1260). Enfin, gister met cruise control er op (dus geen acceleratie), deed ze het weer (richtingaanwijzer doven na oprichten vd motor). Wel bijzonder dat mijn motorfiets iets doet dat niet in de gebruiksaanwijzing staat. Daarom hoeft ze het kennelijk niet consequent te doen?
 
ik vond het ook altijd irritant dat bij de F800ST de knipperlichten uit gingen net voordat je bij de afrit was van de snelweg... ik begin meestal op de aangeraden 300m voor de afrit richting aan te geven. Dus waarschijnlijk moet je dat dan pas bij 150m doen wil je de afrit halen...

bij de GT is het geloof ik gelijk, maar door de lockdown te weinig mee gereden om het me precies te herinneren.
 
Maar gebruik gemaakt van de paasaanbieding bij gps.nl.
Mezelf maar een Garmin Zumo XT cadeau gedaan en gemonteerd zoals eerder vermeld.
Nodig 4 boutjes m4 40mm en afstandsbusjes 18 mm.
De stroomkabel rechtstreeks aangesloten op de accu.
Bijzonderheden: Aan en uitschakelaar Zumo is achterlangs te bedienen. Blokje van 12 mm hoogte gelijmd op de ontgrendeling Zumo. De ontgrendeling is bereikbaar met het afdekplaatje als gereedschap voor de ontgrendeling. Met het afdekplaatje druk uitoefenen en de Zumo schiet los uit de houder.
Al met al een prima oplossing voor montage op een RT.
Zumo montage kopie.JPGZumoHouder afstandbusjes.JPGZumoXT kopie.JPG
 
Maar gebruik gemaakt van de paasaanbieding bij gps.nl.
Mezelf maar een Garmin Zumo XT cadeau gedaan en gemonteerd zoals eerder vermeld.
Nodig 4 boutjes m4 40mm en afstandsbusjes 18 mm.
De stroomkabel rechtstreeks aangesloten op de accu.
Bijzonderheden: Aan en uitschakelaar Zumo is achterlangs te bedienen. Blokje van 12 mm hoogte gelijmd op de ontgrendeling Zumo. De ontgrendeling is bereikbaar met het afdekplaatje als gereedschap voor de ontgrendeling. Met het afdekplaatje druk uitoefenen en de Zumo schiet los uit de houder.
Al met al een prima oplossing voor montage op een RT.
Bekijk bijlage 1615304Bekijk bijlage 1615307Bekijk bijlage 1615308
Zo, flink display! Ziet er strak uit.
 
Verzeker je er van dat bij 'uit' van de Zumo de trafo ook uitgeschakeld wordt. Anders wordt je accu leeg getropkken.
 
Verzeker je er van dat bij 'uit' van de Zumo de trafo ook uitgeschakeld wordt. Anders wordt je accu leeg getropkken.
Geen idee. Er zit alleen een zekering tussen de voedingskabel. En het toestel schakel je uit. Bovendien laat ik het toestel niet op de motor zitten.
 
Dan checken of de trafo in de houder zit, zoals bij mijn Tomtom, dan heb je een probleem, of in de Zumo zelf. Dan heb je geen probleem.
 
Gisteren een bijzonder verschijnsel mogen aanschouwen. Betr. R1200RT DOHC uit 2012.

Zoals vaker gaf hij een melding "kapot achterlicht" middels een enigszins beperkt icoontje op het dashboard. Maar ach, we mogen niet klagen - het is al sjiek genoeg dat zoiets erop zit natuurlijk. Dus zoals vaker ging het kapje er weer af, sockets uit de houder en lampjes gecontroleerd.

Maar alles werkte... tot een korte maar hoorbare "bzzztttt" afkomstig van de lampjes of bedrading. Beide achterlichten uit.

Contact uit, contact aan: licht. Bzzztttt: licht uit.

Contact uit, contact aan: geen licht.

Beetje friemelen aan de draadjes. Contact uit, contact aan: licht. Bzzztttt.... je raadt het al.

Dit alles zo'n 20 keer herhaald, connectors beetje heen en weer bewogen, draadjes gecontroleerd. Niks te zien verder. Uiteindelijk heb ik het maar weer in werkende staat teruggeplaatst en vastgezet. Dat is natuurlijk wachten op de volgende storingsmelding.

Kan enkel niet bedenken wat het anders kan zijn dan sluiting - die dus nergens te zien is. Of een slechte connectie - maar alles zit behoorlijk ofwel muurvast.
lampfittingen ingebrand. Gewoon vervangen samen met de gloeilampjes
 
Terug
Bovenaan Onderaan