BMW R25/3

Hij doet het weer! Ook laad-probleem opgelost, met een elektronische spannings regelaar moet je de weerstand draad isoleren, dat was ik even vergeten te doen.

Doet het weer top! Morgen maar eens even een proefritje door mee te nemen naar m'n werk :)
 
hehe, ja straks.

En het is gelukt! Zonder problemen op het werk gekomen. Behalve dat ik blijkbaar ietsje te veel olie in de bak heb, en hij wat vocht heeft gespuwt langs de km teller kabel aansluiting op de bak. Dus er liggen nu wat druppeltjes olie in de garage op het werk.

Maar liep top, en heb 115 op de A1 gehaald richting Amsterdam! Niet normaal! Dikke power!

Vanavond weer :)
 
Da's best hard voor een 300cc,dacht ik?
Leuke motor. Ik heb zelf oa een ajs350 uit 1955, heb ik ook al 110 mee gehaald.
Heb altijd wat jongere jappen gehad maar die oude beestjes zijn toch leuker om mee te rijden.
En je hebt er veel bekijks mee en bijna altijd positieve reacties.
 
Ow, update, ben ook weer thuis gekomen zonder problemen! Ben 's avonds om 11 uur naar huis gereden, was wat bangig eerst, want ja, moet wel met licht aan rijden dan, en laden was een probleem, nu niet meer dus.... Volop met 6volt de oostvaardersdijk in het licht gezet :)

Vandaag weer ff rondje gereden, en morgen maar weer even brommeren, wellicht even wat fotootjes maken met dit mooie herfstweer :)
 
Laatst bewerkt:
bmw-r25-3-1.jpg

bmw-r25-3-4.jpg

bmw-r25-3-5.jpg


Niet zulke mooie plaatjes als MIOB schiet, maar voor een iphone vond ik ze wel aardig, en het was leuk om in de mist te rijden vandaag :)
 
Laatst bewerkt:
Mist :? Bij mijn rondje van circa 90 km hier in de regio (op mijn relatief jonge XS750 uit 1977) geen mist gezien.

Maar je motor is een plaatje (en verdient eigenlijk een fotoshoot van MIOB :+ )
 
Mooi man, ik droom nog wel eens van mijn eerste motor, grote broer van deze (R51/3 1954)
heb gelukkig de foto's nog.

heeel veeel plezier in de nieuwe zomer.
 
Die Churchgate, die is zo te zien van metaal? want de kunststof versies kunnen niet zo goed tegen de moderne benzine's.
 
Laatst bewerkt:
Nee, is niet van metaal, is kunststof, eens kijken hoe ik dat op ga lossen, maar ik denk dat een goede sealer dit wel oplost.
 
Nee, is niet van metaal, is kunststof, eens kijken hoe ik dat op ga lossen, maar ik denk dat een goede sealer dit wel oplost.

Dat oplossen is nou juist het probleem met Churchgate. Vraag maar eens aan Nitromax, die is er ook helemaal klaar mee. Even wat anders, die tanks op de foto, zijn die van jou? Ik zou nog graag een dikke Heinrich of Hoske willen hebben voor op mijn zijspan.

Edit; lamaar, ik heb net jouw andere topic/project gelezen. maartenmoerman in "BMW R50/2 --> R100/2"
 
Laatst bewerkt:
Ja, de tank moet eigenlijks even geseald worden. Er zat een klein deukje op een felsrand wat was gaan lekken. Nu had ik dat dichtgesoldeerd, maar hij zweet er wat langs, en dat is ook niet fijn voor de lak. Zal hem een dezer dagen eens er af halen om dat te fixen.
 
Mooie plaatjes van m'n R25/3 in Marokko. Na zo'n 15km op dat gravel weggetje te hebben gereden, was ik dus m'n 2e versnelling kwijt. De bak was volgens mij eerder al niet helemaal lekker, ik kreeg hem lastig in z'n 4 dus (zit op dezelfde as), maar dit deed hem de nek om. Resultaat , een zielig hoopje R25 klaar om ingepakt te worden, en in de auto terug mee naar huis.

Problemen die ik heb gehad onderweg:
- opgevreten stoterstang (vervangen)
- afdichtbout onderin de carb losgetrild en kwijtgeraakt (in de stad, een grove bout met tape erin gezet zodat het afdichte)
- 3x moeten kleppen stellen (niet echt een probleem)
- moer boven op kleppendeksel kwijt/los getrild (vervangen)
- scheurtje in de benzine tank (aan de bovenkant - metaalmoeheid ofzo)
- rechter tas is bijna afgescheurd (canvas begon te scheuren)
- 2e versnelling 2 tanden afgebroken
- 2 bouten van de bagagedrager aan de zijkant van het spatbord eruitgetrild

Al met al, een geweldige trip geweest, en met een goede bak had ik waarschijnlijk geen enkel probleem verder gehad wat niet op te lossen was.
Zit te twijfelen om hem nu helemaal netjes te maken, of weer gewoon in elkaar te schroeven met een andere bak. Met restaureren kan ik echter er geen leuke tripjes meer mee maken, want dan is het zonde om dit soort dingen te doen :(


bmw-r25-3-2.jpg

bmw-r25-3-3.jpg

bmw-r25-3.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hi Maarten,
Super leuk ding ...

Zelf heb ik een motorblokje/koppeling/bak, maar ik krijg geen vonk wanneer ik trap.
accu zit op pen 30 en aarde aangesloten.
maar de overige pennen gaan naar het "contactslot en accu lampje" welke ik dus niet heb.
Iemand hier enig idee wat ik waar op aan moet sluiten om een vonk te krijgen?
thnx.
 
De plus rechtstreeks op de bobine en de min rechtstreeks op de contactpuntjes. Dan loopt hij altijd.
Als je hem ook weer uit wil zetten is het handig als de plus over een schakelaar zoals een contactslot loopt.
 
1k0.jpg


okay, thnx. dan kan ik hem in ieder geval ff laten lopen.

Toch wil ik daarna ook weer verder kunnen, dus als ik de koplamp (en alles wat erin zit) nu niet heb, dan moet ik iets met de blauwe, rode en rood/zwarte aansluitingen doen.
Er zal een accu lampje ergens tussen moeten???
Ook wil ik een universeel contactslotje gebruiken.
 
Laat maar, ik ging uit van een accu-bobine ontsteking. In jouw schema staan een vliegwiel ontsteking. Jouw motor zou zonder accu moeten kunnen lopen. De bobine wordt opgeladen door het vliegwiel, niet door de accu.
Als je de puntjes en de condensator bougiekabel en dop in orde hebt ga ik je spoel verdenken. Na 60 jaar kan die spoel wel wat minder worden. Je kunt hem laten meten en eventueel opnieuw wikkelen.
 
Hoe lang heeft het spulletje niet gelopen? Het kan zijn dat de magneten even opnieuw stroom moeten krijgen. Het rest magnetisme erin wordt gebruikt om de dynamo te activeren. Als er geen restmagnetisme meer is (wat ik dus had) moet je even de boel kortsluiten met een stroom bron zodat ze gemagnetiseerd worden.

Verder betwijfel ik of hij zonder accu aan de praat te krijgen is. De dynamo lijkt mij niet krachtig genoeg om vanuit het aantrappen genoeg stroom te genereren. Ik weet namelijk dat ik de mijnes wel lopend kreeg met een volle accu toen ik dat magneet probleem had (het laad lampje blijft ook aan staan dan), maar als de spanning steeds minder werd van het rijden, dan liep hij op een gegeven moment gewoon niet meer.

Het is geen magneet ontsteking he, een gewone accu-bobine ontsteking zit er in een 25/3

Als je de dynamo bypassed moet het spulletje wel kunnen lopen. Is gewoon een kwestie van de bobine rechstreeks aansluiten op het contact puntje.

Met dit schema moet je hem kunnen laten lopen (accu even aarden aan het blok uiteraard):

172ad80b65ad294a6d96cb06.png
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan