Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

BMW R850/11x0R wie rijdt er een? (Part 2)


Ha Bes00777,
altijd binnen gestaan en alleen met mooi weer bereden. Ook nog van een oud mannetje/vrouwtje geweest? Nee flauw, komt omdat het te lang duurt voor het beter motorweer wordt en de mijne staat nog voor grote beurt bij de dealert in Apeldoorn.
Maar wij zijn motorrijders en altijd dol op plaatjes bij de praatjes, dus foto's?
 
Hij is er! Foto's staan op de eerdere post.

Rijdt gewoon goed! Ik moest wel even wennen aan die motor. In het begin had ik het idee dat hij me omver wilde duwen ofzo. Na een paar bochten ging het echter meer dan prima en voelde hij zeer comfortabel aan. Een heel andere fiets dan de Diversen 900 die ik gewend was. Kon meteen weer een bak wind vangen op de snelweg. Dat was ook even wennen.

Verder vind ik het vermogen ter opzichte van de diversion 900 wel een kleine tegenvaller. Had er iets meer van verwacht. Maar als je kijkt naar het overige weggedrag is dat vermogen een te verwaarlozen iets. Wellicht veranderd dat nog iets als ik de uitlaat aanpas?
 
Wat zijn jullie ervaringen met blue95? 2 cent goedkoper door meer bioethanol. Is dit niet slecht voor het injectiesysteem?
 

Leuke foto's. De foto's bij de review zijn met een grote ruit en deze hebben het kleine ruitje. Wat gebruik je nou?

Die Div 900 was een heel ander type blok dan deze dikke twin. Heel ander karakter met heel ander nuttig toerenbereik en koppelkromme.
Wat wil je aan de uitlaat aanpassen?
 
Ik gebruik het kleine ruitje, de review is niet van mij he

Ik heb zo'n beetje zitten neuzen op het net, maar een andere demper schijnt al een boel te doen.Ook wordt het geluid dan wat voller.
 
Sorry even niet opgelet , dacht dat review ook van jou was.
Ik heb er zelf een Akrapovic onder hangen en dat klinkt al een stuk voller, zeker zonder DB killer. Maar de katalysator dempt ook een hoop geluid nog weg. Met kat maar zonder pijp is hij stiller dan met pijp. Als je die kat vervangt door een Y-pijp en dan met bijv. een Akra zonder DB killer, loop je wel risico's met de politie en een geluidsmeting en dus hoge boetes, nml Onnodig geluid/lawaai veroorzaken: € 370 (zie hier ), Die uitlaten zijn trouwens behoorlijk prijzig, tenzij je tegen een koopje aanloopt, zoals ik toevallig deed. Die pijp scheelt wel weer kilo's, titanium of carbon tegenover staal. Van de vermogenswinst moet je je niet te veel voorstellen. Zit meer tussen de oren door het geluid. Ik denk dat een heel goede afstelbeurt meer doet dan een andere pijp er onder hangen.
 
Laatst bewerkt:

Beekberger, bovenstaande is een prima analyse en daar sluit ik me geheel bij aan (als motortechnicus).

Roelof.
 
Remus met en zonder kat, maar met DB killer er nog in.
Zonder kat scheelt ook weer de nodige kilo's aan staal.
En voorbeeldje van Leo Vince met Y pijp zonder DB killer.
Nog bruter met een Laser race pijp.
En vergelijking Leo Vince en Akrapovic zonder DB killer.

Mocht je je echt niet kunnen beheersen, op marktplaats staat een Leo Vince voor € 289 en een Y-pijp voor € 161. Of tegenovergestelde een kat voor € 50 en een originele pijp voor € 70.
 
Laatst bewerkt:

Ik denk dat het een combinatie is van beide van factoren. Op het web is genoeg info en gebruikers ervaringen te vinden over het positieve effect bij onze boxermotoren van het verwijderen van de catalysator en het vervangen van de originele uitlaat. En dan praat ik niet over geluid en vermogenwinst, maar over hoe de motor loopt.

Op het web heb ik ook een Duitse test gevonden waarbij diverse aftermarket uitlaten zijn getest op een R1200GS. Bij iedere uitlaat is het vermogen gemeten en vergeleken met het vermogen met de standaard uitlaat. Uit de test blijkt een groot verscheidenheid aan vermogenswinst. En die liep uiteen van een magere 1 pk winst tot zelfs zo'n 8 pk. Opvallend was dat de merken die het hoogste vermogenswinst claimden het laagst scoorde.
Ik zal proberen die test weer eens te vinden.

Op mijn RS heb ik door Pajic de catalysator laten verwijderen en de standaard uitlaat laten vervangen voor een tweedehands Akrapovic. Scheelde ruim de helft op de nieuwprijs.
Geen idee wat het vermogenswinst was, maar het klonk goed en de motor liep beter en reageerde anders (beter?) op het gas.
2 weken later heb ik bij Ruud Fredriks een Rapid Bike EVO laten inbouwen en de zaak op de rollersbank laten afregelen. Uiteraard heb ik eerst door mijn garage mijn motorfiets goed laten afstellen en Ruud heeft ook de afstelling gecontroleerd voordat hij begon met inbouwen en afregelen.
Voordat de Rapid Bike EVO werdt ingebouwd, is er een meting gedaan en het vermogen op het achterwiel was zo'n 83 pk. Na het inbouwen en afregelen van de Rapid Bike was het vermogen op het achterwiel zo'n 93 pk.
Zelfs Ruud was aangenaam verrast door het vermogenstoename.
Nou die vermogenswinst is leuk om op verjaardagen te vertellen, maar belangrijker is het feit dat de motor goed loopt, goed op het gas reageert en lekker klinkt.

Nu is het inbouwen van een Rapid Bike o.i.d. redelijk extreem en prijzig, maar er gaat niets boven een individuele afregeling van je motorfiets. Zeker in mijn geval.
Onze boxermotoren staan arm afgesteld om aan de milieu eisen te voldoen en is o.a. de oorzaak van het beruchte KFR. En ondanks goed afregelen e.d. bleef ik daar last van houden en is mede door de Rapid Bike opgelost.

Ik rij overigens altijd met de DB-killer erin. Naar mijn mening blijft het geluid beschaafd. Het is erg afhankelijk hoe je rijdt, e.g. gas geeft en in welke versnelling (toerental) je rijdt.
 
Je geeft het zelf al aan. De goede afstelbeurt, in jouw geval na de montage van de Y-pijp en de Akra, daarna de inbouw en het inregelen van de Rapid Bike EVO (= extreem goede afstelbeurt) deed het hem. Zou mij benieuwen hoeveel vermogenswinst je al zou hebben behaald door inbouw Rapid Bike EVO met behoud van originele kat en pijp. Oftewel hoeveel winst je zou hebben behaald met alleen maar montage van de Akra? Mijn titanium Akra was een demomodel en kocht ik voor 1/3 van de nieuwprijs , daarna wel de motronic gereset, ReCyclizer er in en heel goed laten afstellen. Loopt erg lekker, geen KFR merkbaar en klinkt lekker deeptone vol zonder DB killer maar nog wel met kat.
 
Laatst bewerkt:
Ja, klopt, maar wat ik wilde zeggen is dat in mijn geval een andere uitlaat (zonder de Rabid Bike) meer effect had, dan alle afstelbeurten die ik daarvoor had laten doen. Ook een recycler had geen effect, behalve dat mijn lambda sonde 2x daardoor is overleden...

Toen bij Ruud Fredriks "slechts" 83 pk op het achterwiel werdt gemeten met de Akra, wilde ik eigenlijk ook wel weten wat het vermogen zou zijn geweest met de originele uitlaat.
Achteraf had ik bij Pajic ook op de rollerbank gekund om metingen te verrichten voor en na de montage, maar toen wist ik nog niet dat het kon.
Ik had ook graag het effect willen weten/meten van de K&N luchtfilter en de grotere luchtbuis, maar al die testruns kosten ook geld...

Mijn prijs voor de Akra was incl. montage en het fabriceren van de linkpijp. Pajic heeft een grote keuze in uitlaten en als je kiest voor een minder exotisch/populair merk, dan kan het ook voor een stuk minder geld.
Het mooie is dat bij Pajic diverse uitlaten getest kunnen worden voordat ze definitief worden gemonteerd.

De Rapid Bike EVO incl. de bijhorende kabelboom heb ik voor minder dan de helft van de nieuwprijs op de kop weten te tikken. En daardoor is e.e.a. in stroomversnelling geraakt.

Hoe dan ook, ik ben nu erg blij hoe mijn RS loopt en klinkt.

En binnenkort ga ik met een vriend weer richting Tovami om op zijn RS ook een Rapid Bike te laten installeren en af te regelen.
 
Mijn Akra was een slip on voor R1150, dus een makkie kwa montage. K&N luchtfilters heb ik al wel aan zitten denken, maar dat gecombineerd met een Rapid Bike loopt toch weer aardig in de papieren. Net mijn R'etje terug van 40K beurt. Wel inclusief wassen en polishen en shinen weer thuisgebracht. Glom vanmiddag zo hard met zijn gepolijste velgen, dat het pijn deed aan de ogen. Enige indicatie wat zo'n Rapid Bike installeren en afregelen kost?
 
Laatst bewerkt:
Ha, zo'n garage moet ik ook vinden die mijn motor gewassen terugbrengt!

Ja, het kan aardig in de papieren lopen.
Voor het inbouwen en afregelen heb ik bij Ruud Fredriks 150,- euro betaald.
Een nieuwe Rapid Bike EVO incl. Kabelboom kost rond de 500,- euro ( die heb ik dus tweedehands op de kop getikt voor veel minder).
K&N luchtfilter kost zo'n 46,- euro, maar is niet persé nodig.
Dus bij elkaar loopt dat aardig op.

Maar als je 700,- euro gaat uitgeven aan je motorfiets, dan denk ik wel dat dit een betere investering is dan een uitlaat.

Oh en bij de RS is de katalysator vast gelast aan de demper en is één geheel. Ff een slip-on monteren is er niet bij.
Als je alleen de demper wilt veranderen, dan zal je die er vanaf moeten slijpen en een nieuwe demper er aan vast lassen.
De gehele uitlaat met katalysator verwijderen is makkelijker, tenzij je zelf kunt lassen.
 
Laatst bewerkt:
Staat natuurlijk erg mooi, open luchtfilters!
Echter lijkt het me niet erg praktisch...
Denk aan schoonmaken, rijden in regen e.d.
Hoe zien jullie dat?

Over het uitlaatverhaal; heb zelf een Pools uitlaatje via Ebay gekocht voor nog geen €200 incl linkpijp.
Kan nog geen ervaringen delen, omdat er nog geen meter mee gereden is.
En als het dempertje niet bevalt, koop ik me een leuke Supertrapp..
 
@Bartos146: het is geen open luchtfilter systeem, hoor! Maar slechts een K&N vervangingsfilter voor de standaard papieren filter in het luchthuis.

Die Poolse uitlaten ken ik. Zoals ik al zei; het kan zeker voor minder geld. Maar ik wilde persé een Akra.
Pajic verkoopt ook uitlaten van een Nederlands merk met prijzen van rond de 200,- euro.
En ik ken diverse RS rijders die met zo'n Poolse uitlaat rijden. En met die uitlaten is niks mis mee, alleen zit er geen EU goedkeuring op.
Nu zal dat in Nederland niet zo snel problemen opleveren, maar mogelijk wel in bijv. in Duitsland.
 
Mijn Akra was met € 200 voor een demomodel ook niet al te prijzig. Ding was nog helemaal puntgaaf, maar die zaak deed zijn deuren dicht. Oude baas zonder opvolging en ivm bestemmingsplannen van de gemeente moest hij daar weg en had geen zin om te moeten verhuizen en opnieuw te beginnen. Alleen die typische Akra sticker zat er niet bij. Vind ik niet erg, trekt minder aandacht van de hermandad a.k.a. politie. Kan nu rustig rondbrommen. En
heeft gewoon EU keurmerk.
 
Laatst bewerkt:
Ben er benieuwd naar, heb hem zien staan op eBay. Hou ons op de hoogte!

 



Nou, de renovatie staat gepland op het eerste moment dat ik tijd heb. Ik ga naar Oscar Motorservice in Nunspeet. OSCAR MOTORSERVICE – ONDERHOUD & REPARATIE MOTOREN Dit omdat hij mijn gasklephuis kan renoveren.

Dit is wat er allemaal aan de BMW moet gebeuren.

Kleppen stellen/ Injectie synchroniseren/kleine beurt
Filter vervangen?
Rechter gasklephuis reviseren
stuurdemper
Bedrading contactslot omtapen
Afstellen koplamp
Gashendel/gaskabel vervangen vanwege zwaar lopende gashendel/soms blijft hij hangen bij stationair, kost veel moeite dan gas te geven, maar na stationairstand is alles weer normaal/
Blok slaat vaak over/rookt enorm bij koude start/ruikt naar benzine/ na paar meter koud te hebben gereden slaat hij bij loslaten gas af/Iridium bougies?
Vastzetten linker onderste stang van ruitje

Nog een student? Uit Den-Haag toevallig?

Revisie van het gasklephuis kost trouwens maar €125, en €20 voor montage en afstellen!
 
Laatst bewerkt:

@ bes0077: Ik denk dat je Bartos146 moet hebben, die gaat het Poolse avontuur aan!
 

Da's nog betere prijs dan die van mij!

En zo'n sticker is zo gekocht: http://www.akrapovic-store.nl/stickers

En ik denk niet dat de politie kijkt naar het merk van de uitlaat, maar eerder luistert naar de herrie die eruit komt. En ik rij notabene iedere ochtend langs het politiebureau.

Ik zie wel dat jij de DB-killer er niet in hebt, maar waarschijnlijk door de katalysator maakt ie net niet teveel herrie?
Ik heb geen katalysator en als ik zonder DB-killer ga rijden, dan ga ik wel opvallen...