Sorry even niet opgelet
, dacht dat review ook van jou was.
Ik heb er zelf een Akrapovic onder hangen en dat klinkt al een stuk voller, zeker zonder DB killer.
Maar de katalysator dempt ook een hoop geluid nog weg. Met kat maar zonder pijp is hij stiller dan met pijp. Als je die kat vervangt door een Y-pijp en dan met bijv. een Akra zonder DB killer, loop je wel risico's met de politie en een geluidsmeting en dus hoge boetes, nml Onnodig geluid/lawaai veroorzaken: € 370 (zie hier ), Die uitlaten zijn trouwens behoorlijk prijzig, tenzij je tegen een koopje aanloopt, zoals ik toevallig deed. Die pijp scheelt wel weer kilo's, titanium of carbon tegenover staal. Van de vermogenswinst moet je je niet te veel voorstellen. Zit meer tussen de oren door het geluid. Ik denk dat een heel goede afstelbeurt meer doet dan een andere pijp er onder hangen.
Ik denk dat het een combinatie is van beide van factoren. Op het web is genoeg info en gebruikers ervaringen te vinden over het positieve effect bij onze boxermotoren van het verwijderen van de catalysator en het vervangen van de originele uitlaat. En dan praat ik niet over geluid en vermogenwinst, maar over hoe de motor loopt.
Op het web heb ik ook een Duitse test gevonden waarbij diverse aftermarket uitlaten zijn getest op een R1200GS. Bij iedere uitlaat is het vermogen gemeten en vergeleken met het vermogen met de standaard uitlaat. Uit de test blijkt een groot verscheidenheid aan vermogenswinst. En die liep uiteen van een magere 1 pk winst tot zelfs zo'n 8 pk. Opvallend was dat de merken die het hoogste vermogenswinst claimden het laagst scoorde.
Ik zal proberen die test weer eens te vinden.
Op mijn RS heb ik door Pajic de catalysator laten verwijderen en de standaard uitlaat laten vervangen voor een tweedehands Akrapovic. Scheelde ruim de helft op de nieuwprijs.
Geen idee wat het vermogenswinst was, maar het klonk goed en de motor liep beter en reageerde anders (beter?) op het gas.
2 weken later heb ik bij Ruud Fredriks een Rapid Bike EVO laten inbouwen en de zaak op de rollersbank laten afregelen. Uiteraard heb ik eerst door mijn garage mijn motorfiets goed laten afstellen en Ruud heeft ook de afstelling gecontroleerd voordat hij begon met inbouwen en afregelen.
Voordat de Rapid Bike EVO werdt ingebouwd, is er een meting gedaan en het vermogen op het achterwiel was zo'n 83 pk. Na het inbouwen en afregelen van de Rapid Bike was het vermogen op het achterwiel zo'n 93 pk.
Zelfs Ruud was aangenaam verrast door het vermogenstoename.
Nou die vermogenswinst is leuk om op verjaardagen te vertellen, maar belangrijker is het feit dat de motor goed loopt, goed op het gas reageert en lekker klinkt.
Nu is het inbouwen van een Rapid Bike o.i.d. redelijk extreem en prijzig, maar er gaat niets boven een individuele afregeling van je motorfiets. Zeker in mijn geval.
Onze boxermotoren staan arm afgesteld om aan de milieu eisen te voldoen en is o.a. de oorzaak van het beruchte KFR. En ondanks goed afregelen e.d. bleef ik daar last van houden en is mede door de Rapid Bike opgelost.
Ik rij overigens altijd met de DB-killer erin. Naar mijn mening blijft het geluid beschaafd. Het is erg afhankelijk hoe je rijdt, e.g. gas geeft en in welke versnelling (toerental) je rijdt.