BMW RT - alles over de motor en wie er op reed, rijdt of wilt rijden

Status
Niet open voor verdere reacties.
...je kent mijn schoonzus niet...🤣🤣🤣

Maar..., binnenkort gaat ze van iets wits, naar iets zwaRTs... :Y
Van 08:39 tot 19:00 mee bezig geweest, ging daar die melding van een wederrechtelijke vrijheidsberoving in het oosten van het land over?
Duimschroeven aangedraaid, gepaaid, zalvende woorden over garantie en schoonzus nadat ze een ferme toezegging had gedaan weer vrijgelaten?
 
Hij zegt 'garantie'...

Wij zeggen : 🤣 🤣 🤣

(...en for the record ; dit hier is niet het Ooooooosten...)

Maar tis hier heel simpel ; dit kost het voertuig - dat krijg je voor je voertuig = dat bijleggen.
En van dat simpel weet ze.

Dus nix zalvende woorden, navelknevels, of aaitjes over het bolletje... :N
 
Hij zegt 'garantie'...

Wij zeggen : 🤣 🤣 🤣

(...en for the record ; dit hier is niet het Ooooooosten...)

Maar tis hier heel simpel ; dit kost het voertuig - dat krijg je voor je voertuig = dat bijleggen.
En van dat simpel weet ze.

Dus nix zalvende woorden, navelknevels, of aaitjes over het bolletje... :N
Goed zo, open en eerlijke handel :t
Ik doe ook het liefst zaken met leveranciers die zonder zweepslagen gewoon met de (DE) prijs komen, niks gesloemel en geen koehandel.
Iedereen mag van mij een belegde boterham eten en met goede leveranciers wil ik graag lang zaken doen, dus die wil ik niet uitknijpen.
Geven en nemen hoort er ook bij: is er een meevaller dan hoor ik dat graag, is er een echte tegenvaller met een goed verhaal dan mag er ook bij mij aangeklopt worden. Alles met het motto: werk dat terecht uitgevoerd wordt mag in redelijkheid betaald worden.

Ook zo iets: vandaag in onze bescheiden vierwieler heen en weer naar Vlissingen voor ut werk, met net iets meer dan de toegestane snelheid anderhalf uur heen en anderhalf uur terug.
En dan talloze busjes die me het liefst van de weg willen drukken, busjes met heel vet een bedrijfsnaam op de zijkant en achterkant. Echt en ik meen dat ECHT: met bedrijven waarvan de werknemers zo rijden doe ik geen zaken en zal ik nooit zaken doen. En kom ik de chauffeur van zo'n busje bij de gangway of aan boord tegen, dan stuur ik hem naar huis. Mocht een busjes baas dit lezen: bij deze.
Wat hebben we vandaag gekozen? R, GS, RS?? RT natuurlijk!
 
Hij zegt 'garantie'...

Wij zeggen : 🤣 🤣 🤣

(...en for the record ; dit hier is niet het Ooooooosten...)

Maar tis hier heel simpel ; dit kost het voertuig - dat krijg je voor je voertuig = dat bijleggen.
En van dat simpel weet ze.

Dus nix zalvende woorden, navelknevels, of aaitjes over het bolletje... :N
Toch is het niet helemaal waar.
Zelf al 2 maal het genoegen gehad
8B61711A-50AF-40E7-88E2-D346FC1868B3.jpeg
wat bij deze autozaak aan te schaffen

Als je de duimschroeven wat aandraait en de heer wat over het bolletje aait.........ll
Garandeer ik je dat ie er wat auto koekjes bij leveRT

Jammer dat de perfecte schone aflevering maar eenmalig is :)
 
...dat de duimknevels bij mij door de klant worden aangedraaid, is wat anders dan dat ik de duimknevels bij de klant kan aandraaien... :+

:/ :/ :/










...tis trouwens denk ik wel tijd voor een wasbeuRT... :/
 
  • Leuk
Waarderingen: glk
En zo viel mijn oog op dit:

Bekijk bijlage 1608485
Dat heb ik mij nooit beseft, ergens klinkt het logisch, anderzijds met de moderne techniek ook weer niet.
Proefondervindelijk heb ik vast gesteld dat van de sleutelloze Start/Stop knop de Stop functie niet werkt boven een bepaalde rijsnelheid, deze dus:
Bekijk bijlage 1608486
De kans op het per ongeluk bedienen van de noodstop is groter dan het per ongeluk bedienen van de Start/Stop knop.
Ik kan mij ook niet voorstellen dat de noodstop een ECHTE schakelaar is die werkelijk een stroom circuit verbreekt, het kan haast niet anders dan dat het ook een CAN-bus schakelaar is die via de boordcomputer de boel uit zet.
Met dezelfde intelligentie als bij de Start/Stop knop zou dan toch de noodstop functie uitgeschakeld kunnen worden boven een bepaalde rijsnelheid?
kan een vrijwilliger dat eens proberen: de STOP schakelaar indrukken bij 130/hr ?
asking for a friend....
 
Denk dat het wel kan, maar......

........Vroeger
Bij een auto zonder injectie, deden we dat wel eens. Contact uit en aan tijdens het rijden.
Best leuk, grote knal en weer verder.
Totdat de hele uitlaatpot open barste:)

Wat ook leuk was.....
Remvloeistof in je ruitenwisser tankje en het slangetje in je luchtfilter.
kon je op commando de auto enorm laten roken.
 
Bij een auto zonder injectie, deden we dat wel eens. Contact uit en aan tijdens het rijden en niet te ver draaien, dan zat het stuurslot er op....
 
  • Leuk
Waarderingen: glk
Bij een auto zonder injectie, deden we dat wel eens. Contact uit en aan tijdens het rijden en niet te ver draaien, dan zat het stuurslot er op....
Misschien ooit bij de Spyker, maar ik kan mij geen auto herinneren waar het stuurslot er al in viel terwijl de sleutel nog in het contactslot zit: volgens mij moet sinds jaaaaaaren de sleutel eruit voordat het stuurslot er in kan vallen.
Een vriend van heeft wel eens een tijd in zijn kever gereden met een sportstuurtje zonder borgmoer (die had hij kapot gedraaid), hij kon letterlijk het stuur overgeven naar de passagier })

Volgens mij was het die zelfde vriend die een paar jaar ervoor op zijn plaat ging om dat het hoge stuur van zijn Puch van de stuurpen afbrak.
In elk geval de zelfde die een wandeling voor de vriendenklup had bedacht die naar later bleek door een zeer modderig gebied ging: de meeste hadden stevige wandel schoenen aan, zijn vrouw liep op charmante witte linnen schoentjes die even later minder wit waren. Hij had haar niet helemaal ingelicht over de route. En ook dezelfde die met een andere groeps wandeling na de koffie de route resoluut linksaf vervolgde en er anderhalf uur later achter kwam dat het rechtsaf had moeten zijn, het werd ondanks de kortste weg terug naar het nachtverblijf een zeer lange wandeling.
 
maar ik kan mij geen auto herinneren waar het stuurslot er al in viel terwijl de sleutel nog in het contactslot zit: volgens mij moet sinds jaaaaaaren de sleutel eruit voordat het stuurslot er in kan vallen.
Klinkt logisch, ik heb toevallig nog een auto uit 1965 en zal dat tzt eens bekijken.
Wat ook veranderd is: de Honda VF1000F uit 1984 heeft een noodknop. als die op 'off' staat kun je wel starten (de startmotor laten draaien) maar de motor loopt niet. Bij de R 1100RS werkt de startmotor al niet meer (en de brandstofpomp en ontsteking niet als de zijstandaard uit staat, en dat laatste is daarna weer veranderd naar: behalve als de motor in neutraal staat (dus slaat af als je een versnelling inschakelt). De R100RT van 1990 heeft helemaal geen beveiliging van de zijstandaard, deze klapt nl automatisch in als hij onbelast is. Dit bleek uiteindelijk ook een minder goed idee.
Nog een slimmigheidje van vroeger: de aanjager in de Volvo PV544 van 1965 is een trekknop: eerste stop is 'full' tweede stop 'half' . het idee was denk ik dat als je het ding nodig had, dan geen getreuzel. De verwarming (nog heel lang niet standaard, dus een optie in de PV444) was ook heel simpel met twee schuiven : een voor waar naar toe en dat was boven of beneden, en de andere voor 'hoe warm'.
 
Laatst bewerkt:
Zo zijn er meer voorbeelden van niet standaard:
  • De BMW Motorrad richting aanwijzer flippers die later toch een wiebelknopje werden.
  • De Franse auto’s met richtingaanwijzer en ruitenwisser hengeltje verwisseld.
  • De dashboard schakel paraplu in oude Citroën's en Renault's.
  • De stuurversnellings pook.
  • Waar- en hoe schakel je naar achteruit (links- of rechts, voor- of achter, met hefknop of duwknop of de pook induwen of uittrekken).
  • Staande rem- en koppelingspedaal in de VW kever.
  • Ramen die je open schuift-, klapt of draait en bij draaien links- of rechtsom voor open- of dicht.
  • Verwarming draaiknoppen of schuifjes (vroeger ook in de Opel) of hendeltjes en hoe ontwasem je de voorruit?
  • Bijna het enige standaard is de volgorde van koppeling-, rem- en gaspedaal en hoe het stuurwiel werkt.
  • Stoel verstelling draaiknop of hendel hier of hendel daar, onverwacht in slaapstand en met geen mogelijkheid weer omhoog.
  • Navigators waar een adres invoeren altijd weer anders is.
  • Waar zit de benzine dop en hoe ontgrendel je het klepje?
  • Kom je met de auto aanrijden om iemand op te halen, krijgt degene die buiten staat de deur niet open en jij als chaffeur drukt eerst 10 foute knopjes voor de deuren ontgrendelen.
  • Op de motor zijn tegenwoordig koppeling, voorrem en gas gestandariseerd. De schakel volgorde en achterrem is ook redelijk standaard maar veel BMW’s hebben weer de voor- en achterrem combinatie.
  • Hoe zie je eigenlijk van buiten of een RT de schakelassistente heeft (proberen op eentje die het niet heeft voelt zo rot).
Prettig weekend!
 
Laatst bewerkt:
Nou is het in den Meet en Regeltechniek gebruikelijk om eenheden om te zetten, bijvoorbeeld van druk naar spanning of temperatuur naar stroom. Willekeurige bereiken van het één worden dan omgezet naar iets wat tot standaard is verheven als 1 tot 5 Volt of 4 tot 20 mA, in het pneumatische tijdperk hadden we 3 tot 15 PSI of 0,2 tot 1 Bar.
En dan kunnen de barren in de band ineens toch volten worden.
Nu zetten we die standaard signalen weer om naar reeksen bits en bytes.
En daar is weer verwarring: 1 byte = 8 bits.
Een kilogram komt overeen met 1000 gram en een kilobit is gelijk aan 1000 bits maar een kilobyte is ineens gelijk aan 1024 bytes.
Doe mij maar koffie-zwaRT.

[EDIT]
Correctie.
En dan die Engelsen dan met inches en feet en pounds en stones en pints. Geen touw aan vast te knopen.
 
maar ik kan mij geen auto herinneren waar het stuurslot er al in viel terwijl de sleutel nog in het contactslot zit: volgens mij moet sinds jaaaaaaren de sleutel eruit voordat het stuurslot er in kan vallen.
Klinkt logisch, ik heb toevallig nog een auto uit 1965 en zal dat tzt eens bekijken.
Wat ook veranderd is: de Honda VF1000F uit 1984 heeft een noodknop. als die op 'off' staat kun je wel starten (de startmotor laten draaien) maar de motor loopt niet. Bij de R 1100RS werkt de startmotor al niet meer (en de brandstofpomp en ontsteking niet als de zijstandaard uit staat, en dat laatste is daarna weer veranderd naar: behalve als de motor in neutraal staat (dus slaat af als je een versnelling inschakelt). De R100RT van 1990 heeft helemaal geen beveiliging van de zijstandaard, deze klapt nl automatisch in als hij onbelast is. Dit bleek uiteindelijk ook een minder goed idee.
Nog een slimmigheidje van vroeger: de aanjager in de Volvo PV544 van 1965 is een trekknop: eerste stop is 'full' tweede stop 'half' . het idee was denk ik dat als je het ding nodig had, dan geen getreuzel. De verwarming (nog heel lang niet standaard, dus een optie in de PV444) was ook heel simpel met twee schuiven : een voor waar naar toe en dat was boven of beneden, en de andere voor 'hoe warm'.
Een andere mooie instinker van vroegâh was de benzine kraan: ik heb ooit nog wel eens een motor gehuurd, opgehaald, starten, de toer beginnen welke van korte duur was. Motor niet meer starten, naar de kant geduwd, kijken als een aap naar een roestig horloge. Ten einde raad Toon de motorman gebeld ... “staat de benzine kraan wel open?”.
Daarna de twijfel: linksom of rechtom voor de normale open stand in plaats van gelijk op reserve?

Bij de CB500 heropstapper is de benzinekraan wel eens losgetrild tijdens een flinke toertocht: begon met het ruiken van benzine terwijl ik reed en toen het gevoel van een natte broek :$
Kraan was bijna los van de tank, benzine gutste er uit.
 
Zo zijn er meer voorbeelden van niet standaard:
  • ....
  • Staande rem- en koppelingspedaal in de VW kever.
  • ....
Prettig weekend!
Dat had mijn eerste auto ook. Een BMW 1602. Schitterende auto, kijk eens naar die raamstijltjes die van mikado lijken te zijn gemaakt. Een glasoppervlak waar een tuinder jaloers van wordt.... :+
 

Bijlagen

  • BMW-1602.jpg
    BMW-1602.jpg
    197,9 KB · Weergaven: 9
En dan die Engelsen dan met inches en feet en pounds en stones en pints. Geen touw aan vast te knopen.

...bestaat dat land eigenlijk nog...? :/

Dat verhaal van die pints snap ik nog wel... :Y
Feet ook nog wel..., maar dat pounds is raar, en die stones qua gewicht zijn helemaal afwijkend... :/

1 Stone is 6.3503 kilo (of andersom, 1 kilo = 0.15747287529723 stone)..., dan denk ik van 'wie verzint nou zoiets'... :/


Me : dag butcher, mag ik een 350 gram aan half gebraden leipezwaardvogelvleugels ?
Butcher : gram...?
Me : oh, sorry..., 0.055115506354030494 stone bedoel ik... :/

Butcher : ...graag m'neer..., anders nog...?!
 
Nog een slimmigheidje van vroeger: de aanjager in de Volvo PV544 van 1965 is een trekknop: eerste stop is 'full' tweede stop 'half' . het idee was denk ik dat als je het ding nodig had, dan geen getreuzel. De verwarming (nog heel lang niet standaard, dus een optie in de PV444) was ook heel simpel met twee schuiven : een voor waar naar toe en dat was boven of beneden, en de andere voor 'hoe warm'.

Was in de oude MINI ook zo.

Wilde je het interieur (nog) warmer hebben tijdens het rijden, dan had je een trek-draaiknop.

Met de trekknop en daaraan 1 staalkabel, bedien je een heveltje op de cilinderkop. En door dan de trekknop een slag te draaien, zette je de staalkabel 'vast'..., deed je dat niet, dan kon maar zo de verwarming naar nul terug gaan vanwege de mogelijkheid van kantelen van de motor bij gas geven / gas minderen...

En dat heveltje moet je zien als kraantje..., je zet het dan ding open of dicht, en daarmee laat je de snoeihete (90 graden) koelvloeistof toe in een klein radiateurtje die je een beetje verstopt in het interieur heb zitten ; leuk in het midden onder het dashboard.

Dat radiateuRTje zit in een klein zwart soort van lunchbakje, met daarin ook een klep. En die klep kun je dan kleppen..., de ene kant op en de warme lucht gaat naar de voeten, de klep de andere kant op en je hebt warme lucht richting voorruit. Of je klept de klep dicht. Dat kan ook.

Een 3 standen klep dus.

En..., om de boel (nog) luxe(r) te maken, zit er ook nog een klein ventilatoRTje bij dat radiateuRTje..., en dat ding kent 2 standen..., aan of uit...

Dat uit is duidelijk. En aan ook..., want dan vlogen allerlei stofjes, zandzooi, dode vliegen, klein bladspul, en een hoop andere narigheid zo naar boven op het dashboardje, of over je voeten heen...



...van toen het leven nog analoog & te begrijpen was... :+
 
Wouter's R1250RT (MY2021) test verslag.
Je moet wat op een zonnige zaterdag middag, dus afgesproken bij de motormannen en motorvrouw.
Deze mocht even mee om aan de tand gevoeld te worden, de blauwe SpoRT uitvoering:
IMG_1626.JPG

Toegeknepen ogen vóór, vol met LED techniek, spiegels onveranderd sinds de R1200RT-LC:
IMG_1627.JPG

De achterkant is sinds de R1200RT-LC onveranderd:
IMG_1628.JPG

Het LCD, op deze zonnige dag had ik geen enkele keer het idee dat er iets niet af te lezen was (de foto is minder geslaagd), bediening van het scherm vraagt wat oefening met de Menu knop - op of neer en het wonderwiel:
IMG_1629.JPG

Voorkeursknoppen voor bediening van het LCD, volgens de motorman in te stellen door de gebruiker, ik heb dat niet uitgeprobeerd. Als het vast geprogrammeerd was hadden er wel teksten of pictogrammen op gestaan in plaats van de cijfers 1-4. Mijn hand ging niet in een vloeiende beweging van handvat naar de knoppen, die zitten zo het lijkt niet op een ideale plek:
IMG_1639.JPG

Geen luidsprekers, maar iets met kuiltjes in de wangen (ik ben benieuwd of er regen in blijft staan):
IMG_1632.JPG

Linker armatuur, de vroegere dagrijlichtknop is nu de afstand regeling van de Automatic Cruise Control (later meer hier over):
IMG_1641.JPG

Rechter armatuur, onveranderd sinds de R1200RT-LC, en deze motor heeft de SOS knop:
IMG_1642.JPG

De kuipruit is iets aangepast met een doorlopend zwart stuk aan de onderzijde (het hoofd dat U ziet wordt niet meegeleverd):
IMG_1630.JPG

En hier de kuipruit vanaf de berijderpositie, de Navigator bult heeft plaats gemaakt voor een sooRT glijbaan.
Ik heb eerlijk gezegd niet gemerkt dat de ruit en/of voorkant iets anders doet met de rijwind langs de berijder, het voelt als op mij R1200RT-LC:
IMG_1631.JPG

Schaamlapje rechts (geïntroduceerd met de oer R1250RT) - het nut ontgaat mij nog steeds, niet dat alles persé nut moet hebben, maar ik vind het er ook niet mooier door geworden, verder naar achteren het oliepijlglas op de oude positie:
IMG_1633.JPG

Het schaamlapje links, er achter ook niets veranderd met oliefilter en sensor in de uitlaat:
IMG_1638.JPG

Voorwielvelg, glimmend zwart bij deze uitvoering, zelfde lastig schoon te maken ontwerp sinds de R1200RT-LC met een sooRT kooiconstructie rond de naaf:
IMG_1635.JPG

Michelin voorband (achter zelfde merk):
IMG_1636.JPG

BMW remklauwen voor, stuurdemper zelfde sinds de R1200RT-LC:
IMG_1634.JPG

Brembo remklauw achter:
IMG_1637.JPG

Schakelpedaal, zelfde sinds de R1200RT-LC, staat ook hier voor mijn natuurlijke voetpositie te laag (kan bijgesteld worden).
De schakelassistente is duidelijk bijgeschoold vergeleken met de R1200RT-LC, of het weer beter is dan de oer R1250RT kan ik niet zo zeggen:
IMG_1644.JPG

Als kers op de taaRT de Active Cruise Control, ACC.
Dit moet je beleefd hebben! Igor toonde het ons al met losse handjes in zijn rijtest, Wouter heeft het ook voor U getest maar niet met losse handjes.
De bediening is erg simpel: Cruise Control aan als vanouds met de schuifknop en vervolgens met het kleine flubbertje je gewenste maximale snelheid instellen (deze kun je nu op het LCD zien in km/u). Daarna de afstand regeling op het linker armatuur indrukken (meerdere keren drukken om de gewenste afstand te kiezen: lang, middel of kort). En U kunt de armen over elkaar doen.
De motor past de snelheid aan naar je voorganger, maar nooit sneller dan wat je ingesteld hebt: remt je voorganger af dan remt de motor af en gaat je voorganger sneller dan maakt de motor meer snelheid.
Iemand die voor je invoegt: de ACC remt netjes af om de gewenste afstand weer aan te nemen.
Iemand die voor je verdwijnt: de ACC maakt wat snelheid (maar maximaal wat je insteld had) tot de gewenste afstand tot een nieuwe voorganger is bereikt.
Remt alles erg veel af dan staat de schakelassistente U bij om terug te schakelen, de Cruise Control blijft daarbij actief.
Gaat de boel weer sneller, dan kun je met de schakelassistente weer opschakelen waarbij de Cruise Control ook weer actief blijft.
Wat ik niet weet (ontbreekt ook in de handleiding) is hoe het remlicht met de ACC werkt.
Helaas (of maar beter) heb ik niet meegemaakt dat er erg hard geremd werd voor mij, volgens de motorman (en volgens Igor), zou dat ook goed moeten gaan, maar dan moet je zelf wel rap terug schakelen om bokken van de motor te voorkomen:
IMG_1643.JPG

Het rijdt uitstekend, wat steviger dan de R1200RT-LC, maar kwa puur rijden volgens mij niet beter of anders dan de oer R1250RT (daarmee is er ook rijtechnisch weinig tot geen verschil).
De duidelijke verschillen met de oer R1250RT zijn zoals bekend: LED koplamp, LCD en de Active Cruise Control.
Ik kwam gepast bescheiden enthousiast thuis, mijn vrouw rook onraad, dus ik ben maar gauw de achtervelg van de R1200RT-LC gaan schoonmaken met het spul dat ik gekocht had, want daarom was ik naar de motor juwelier geweest :+
 
Laatst bewerkt:
Dat had mijn eerste auto ook. Een BMW 1602. Schitterende auto, kijk eens naar die raamstijltjes die van mikado lijken te zijn gemaakt. Een glasoppervlak waar een tuinder jaloers van wordt.... :+
De BMW 02-serie, wie keek daar niet verlekkeRT naar! Zo mooi en met zoveel finesse ontworpen, het oogde naar snelheid. Het oermodel met de ronde achterlichten :9~
Ergens bleef dat buiten mijn budget. De moeder van een schoolvriend van me reed ook een 1602, maar toen hadden we nog geen rijbewijs.
Toen we eenmaal wel een rijbewijs hadden, had de moeder ondertussen een 320. Ook niet verkeerd, dat was de eerste auto waarmee ik zelf 190 km/u mee gereden heb, wat een sensatie. Met de Ascona 19SR heb ik dat later nog wel overtroffen.
 
Stuurversnelling ( zowel hand- als automatisch) was handig in de tijd dat de voorbank een bank was voor drie a vier personen....de vloerpook werd als sportief gezien en gecombineerd met ‘ sport’ stoelen. Toen kwam de autogordel....
In de jaren zeventig kon je dus in een grote amerikaan met acht man/vrouw reizen. Mijn Pontiac Bonneville had een grotere motor ( 7 liter?) en een tweeversnellings automaat aan het stuur.
 
De uitzondering was de hier al genoemde VW bus: wel een lange pook in de vloer en ook een anderhalf zits passagier stoel. De pook stond wel erg ver naar voren en was behoorlijk lang. De Katterug heeft ook een dergelijke lange pook en schakelt daar heel fijn mee; direct in de bak.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan