BMW RT - alles over de motor en wie er op reed, rijdt of wilt rijden

Status
Niet open voor verdere reacties.
En beetje zoeken naar een goed 4 seizoenen pak dat bestand is tegen forenzen. Tot op heden heb ik steeds “Net Boven Instap Modelletjes” pakken gehad

...wat 'n geld... :/ :/

 
ik heb nu af fabriek er Metzlers onder liggen. Vind het stuurgedrag erg lichtvoetig. Ze komen er in de test bij Motorplus als beste uit. Ben benieuwd hoe de slijtage is.

Platz 1: Dunlop Roadsmart III​

Gewicht: Der Vorderreifen wiegt 4,7 Kilogramm, der hintere 7,5 Kilogramm.
Herstellungsland: Hergestellt wird der Dunlop Roadsmart III in Frankreich.



markus-jahn.com, mps-Fotostudio
Dunlop Roadsmart III.

Landstraße/Alltag: Neu kommt er mit 136 Punkten auf Platz 2. Nach 3.600 km landet er mit 135 Punkten auf Platz 1.
Zwei Dinge sind besonders erstaunlich: Zum einen ist dem Roadsmart III die bislang Dunloptypische Trägheit beim Einlenken vollkommen fremd, zum anderen fährt er sich bei abnehmender Laufleistung zunehmend besser.

Im Neuzustand fällt eine leichte Nervosität („Kippeligkeit“) vor allem beim Geradeauslauf auf, die zum Ende der Tour aber nahezu verschwunden ist. Mit tollen Haftreserven und der sehr guten Handlichkeit ein sehr sportlicher Tourenreifen.



Nasstest: (85 Punkte, Platz 6)
Wird’s unwirtlich, trägt der Dunlop aber schnell die rote Laterne. Die Rückmeldung für die verfügbaren Haftreserven fällt sehr verhalten aus, und beim Bremsen und Beschleunigen regeln ABS bzw. Traktionskontrolle sehr frühzeitig.


Verschleiß: (83 Punkte, Platz 2)
Geringe Abriebwerte bringen den Roadsmart III auch bei wirtschaftlicher Kalkulation nach vorne.


Fazit: Sportliche Landstraßenfahrer aufgepasst! Mit dem wunderbar handlich konzipierten Roadsmart III ist man in kurvigem Geläuf bestens aufgestellt – und das sogar über lange Zeit. Eines mag er aber nicht so recht: Schlechtwetter!


MOTORRAD-Wertung: 439 Punkte



(...ook zomaar weer een test... ;) )


Bron : Tourenreifen-Test 120/70 ZR 17 und 180/55 ZR 17: Nässetest, Verschleiß und Landstraße
 
Bij mij vanaf fabriek ook Metzelers Roadtec Z8. Nu 3500 km mee gestuurd en bevallen mij best, inderdaad een lichtvoetig stuurgedrag. Het cuppen is nog niet waar te nemen. En daar ben ik wel benieuwd naar. Met Michelin en met de alom geprezen Dunlop heb ik last van cuppen. Ook ik ben benieuwd naar het slijtage verloop.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: glk
Jeroen. Dat is toch je 3e band achter.
ik heb nu af fabriek er Metzlers onder liggen. Vind het stuurgedrag erg lichtvoetig. Ze komen er in de test bij Motorplus als beste uit. Ben benieuwd hoe de slijtage is.
Ik heb ook net (150 kilometer) Metzelers eronder lekker liggen, erg tevreden tot zover
 
  • Leuk
Waarderingen: glk
Pffff..., 210K nog maar... :/
Sorry, dat ik je moet teleurstellen ;)

Hoes met sportboxer? Gaat tie nou echt de deur uit? Wel mighty jammer maar ja, alleen stofhappen is ook zo zonde. Ik laat zo af en toe de Hartenjager nog wel uit, maar het gaat ook echt niet hard met de km's. Helaas.
Ook helaas is dat een van mijn zonen naar Amerika gaat voor 2 jaar voor een studie. Hij woont nu nog in Frankfurt en van daaruit samen met hem al menige tochten gemaakt. Prachtige omgeving daro en Italie, Zwitserland en Oostenrijk liggen om de hoek. Wie weet ander keertje weer....
Hij heeft in Dld 2 jaar geleden een nieuwe Kawasaki Ninja ZX-6R gekocht en die wil die dus nu wel houden. Dus invoeren en dan mag pappa daar af en toe ook nog op rijden. Krijg het nog druk met 3 motoren!. Wordt tijd dat alles weer snel normaal wordt. Nog heel VEUL pretkm's in te halen. Maar ja, wie niet ........ :]:]
 
Hoes met sportboxer? Gaat tie nou echt de deur uit? Wel mighty jammer maar ja, alleen stofhappen is ook zo zonde.

...staat er nog..., op 2 paddock stands (dus beide wieltjes van de grond)... 😔

Afgedekt onder een kleedje.
En al 15 jaar aan de accu-Optimate.

Met nog steeds de eerste accu er in.

En de km.teller is na 15 jaar blijven steken op net iets boven de 20.000 km... :/
 
Laatst bewerkt:
De man die altijd overal een reactie bij weet te geven weet het verder ook niet??

Nee.

Weet het niet.

Wat ik wel weet is dat ik nix meer doe met die Sportbrommer.
Wat ik ook weet is dat het ding elke maand wegenbelasting en verzekering kost. En een beetje stroom tbv de Optimate
Wat ik ook weet is dat het ding niet beter zal gaan rijden van het stilstaan.

...dat weet ik allemaal wel...

Ik weet ook dat ik voor deze S een andere S had.
En ik weet ook dat ik die na 2 jaar eigenaarschap (2004 - 2006) verkocht heb.

En..., ik weet dat deze actie niet zo heel goed (...dit is dan onvoorstelbaar zacht uitgedrukt...) viel bij de echtgenote..., omdat de wit/blauwe boxer tenslotte destijds een cadeautje was van haar naar mij toe... :/

Als in : kusje op je voorhoofd, en hier heb je de motor die je zo graag wilde... :/

...en cadeautjes hoor je niet te verkopen... :/

Dat weet ik allemaal inmiddels wel.

...heb de afgelopen jaren ook wel met regelmaat gezocht naar de MH-LH-01, en of het ding 'toevallig' ergens te koop stond..., en ik weet dat het ding wel weer eens van eigenaar is gewisseld..., maar de verkoopactie zelf heb ik dan ff gemist... :/

En een andere wit/blauwe kopen is niet hetzelfde.

De huidige rood/grijze Sportbrommer kwam dus in de plaats van de wit/blauwe (een poosje hebben ze nog ff gebroederlijk naast elkaar gestaan zelfs...).

De wit/blauwe ging weg, de rood/grijze bleef.
In mijn gedachten als vervanging voor de wit/blauwe.

...en op de 1 of andere manier kan ik het juiste weg-doen-gevoel nog niet lekker plaatsen bij de rood/grijze..., hoewel de echtgenote daar totaal anders over denkt..., wat haar betreft mag het ding weg. Haar cadeau aan moi was tenslotte wit/blauw, en niet rood/grijs...

...de laatste heeft voor haar 0 (gevoels)waarde...


i-5JgHWxM-M.jpg


i-5CvzxLH-M.jpg


i-prBPqvr-M.jpg


i-qjrTPrp-M.jpg


i-DgH42gx-M.jpg


i-ZNJKR2k-M.jpg


i-B4FcRFz-M.jpg


i-drsLkDt-M.jpg


i-2KdRSdr-M.jpg


i-F4Cn3Pw-M.jpg


i-KjhFLv6-M.jpg


i-s2V4FbX-M.jpg


i-knRhV6v-M.jpg


i-GhFvJZm-M.jpg
 
...
Wat ik wel weet is dat ik nix meer doe met die Sportbrommer.
Wat ik ook weet is dat het ding elke maand wegenbelasting en verzekering kost. En een beetje stroom tbv de Optimate
Wat ik ook weet is dat het ding niet beter zal gaan rijden van het stilstaan.
...
Ontspullen kan ik aanraden, vraag U zelf daarom af:
  1. Gebruik ik het spul nog zeer regelmatig?
  2. Heeft het spul onschatbare emotionele waarde?
  3. Is vervangend spul bij hernieuwde noodzaak niet meer tegen redelijke vergoeding verkrigbaar?
3x Nee = ontspullen en maak er een ander blij mee.
De derde vraag is voor een motor lastiger dan een doos schroeven, maar toch.
En veel spul wordt er, zoals U zelf schreef, bij ongebruik niet beter op en verliest na verloop van tijd vanzelf waarde.
 
...heb nu een paar keer op dat blauw/witte START gedrukt..., maar er gebeuRT (helemaal...) nix... :/
 
Ontspullen kan ik aanraden, vraag U zelf daarom af:
  1. Gebruik ik het spul nog zeer regelmatig?

1) nee, in het specifieke geval van de Sportboxer is het antwooRT niet zo moeilijk.
Aan de andere kant..., ik heb ook een klopboor-machine liggen..., en die gebruik ik ook soms jaren niet... ;)



  1. Heeft het spul onschatbare emotionele waarde?


1) nee, een motor is voor mij niet hetzelfde als een koffiezetmachine, of koekenpan, of magnetron..., dat soort dingen hebben nul emotionele waarde..., bij een motor ligt dat toch zeker anders (alleen al een fijn poetsdoekje over het zacht glooiende plaatwerk halen kan al gauw leiden tot iets van innerlijke tevredenheid).

Onschatbaar is dan ook lichtelijk 'te veel van het goede', maar innerlijke tevredenheid is ook een groot goed.




  1. Is vervangend spul bij hernieuwde noodzaak niet meer tegen redelijke vergoeding verkrigbaar?

1) Simpel.
Een vergelijkbare staat nergens te koop.



3x Nee = ontspullen en maak er een ander blij mee.


Dat heb ik in 2015 geprobeeRT.
Deze specifieke motor in de verkoop gedaan.

En naast een stapel radicaal zinloze reacties, was er iemand uit het Limburgse land zomaar enthousiast.
En hij onderneemt de reis naar 'hier'.

Wij drinken koffie. Wij praten wat af.
Hebben het over details. En uiteindelijk komen wij tot een 1 overeenkomst (en 1 was ook genoeg...)

En schudden (vroeger... ; toen kon dat nog...) elkaars handen.

Een paar uur later een berichtje. Van deze meneer.
Hij was blij met de aankoop, en 'de deal' zou echt definitief rond worden als ik er nog een 150 euro vanaf zou doen... :/

Eh..., had ik iets gemist 'along the way...', ons waren toch al akkooRT ?!

En noem mij dan maar 'raar' ofzo, maar ik heb deze 'koper' het antwooRT gestuuRT dat voor hem deze Sportboxer NIET meer te koop was !
Ook simpel.

En ik heb hem het advies gegeven om op zoek te gaan naar een andere... :+

Dat heeft hij ook gedaan. Ik weet ook welke hij toen wel gekocht heeft. En ik weet dat hij het ding maar een paar weken gehad heeft.
Want 'het', of 'die' was het toch niet.


De derde vraag is voor een motor lastiger dan een doos schroeven, maar toch.
En veel spul wordt er, zoals U zelf schreef, bij ongebruik niet beter op en verliest na verloop van tijd vanzelf waarde.

Of niet..., had in de jaren van lang geleden (bijvoorbeeld) een R90S gekocht..., en dan verliest zo'n ding door de jaren heen vanzelf, en logischerwijze aan waarde.
Of een Zündapp bromfiets. Of een Honda MB5 (of MT5).

Of een Kever (om een beetje in Uw richting te praten).
Terwijl die dingen van Zündapp tot aan R90S tegenwoordig toch beheurlijck aan de prijs zijn... :/

Of kijk naar mijn oude MINI..., ooit gekocht voor net onder de 14.000 gulden.
HEEL VEEL aan verbouwd, verbeterd, en vooral versneld, enz.enz.enz.

Nieuw gekocht in 1988.
Ingeruild voor een grotere familieauto in 1993.
Teruggevonden in 1996, en DIRECT terug gekocht.

Uiteindelijk in 2013 toch weer verkocht (en ik weet nog heel goed het bedrag...)
Eind 2019 heeft de koper van toen de MINI (toch) weer verkocht..., en voor bijna 4x het bedrag wat hij er in 2013 voor betaald heeft... :/

...en met maar iets van 3000 kilometer meer op de teller dan in 2013..., als in : stilstand kan lonen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan