BMW RT - alles over de motor en wie er op reed, rijdt of wilt rijden

Status
Niet open voor verdere reacties.
...hebben 2x ervaren ; 1x in Zwitserland, toen ons onderweg was vanuit het Duitse Todtnau (Zwarte Woud), naar het Franse Laurac-en-Vivarais (Ardèche).

Net voorbij Genève werd het weer toch wel vervelend..., en dan moet je nog een heel eind... :/ :/

En idd onder een viaduct gestopt, die 'wet-suits' aan getrokken, en verder gereden..., en het weer werd er vooral NIET beter op... ('n rit van 622 kilometers...)

En een keer zijn we gestopt in België. Het was toen ook eigenlijk veel te gek om überhaubt nog op een motor te klimmen..., maar..., je bent onderweg naar huis, en je moet nog 'een paar' kilometers. De auto's reden op dat moment ook niet veel harder dan amper 50 op de snelweg..., want ons wel de kans gaf om stug links te blijven rijden, omdat je dan tenminste nog IETS kon zien, en iets minder last had van spray... :/ :/

Ook wel bijzonder..., we komen een keer uit het buitenland, en het is al donker. En net voorbij Maatstricht doen we een kopje (slappe...) koffie bij een tankstation. Het is koud, en we moeten nog een 'zuchtje'.

We rollen de fiets onder zo'n groot afdak, lopen naar binnen (de pomp-afreken-figuur zat inmiddels al achter veiligheidsglas, zo laat was het al...), en doen dus die koffie.

Lopen we na een minuut of wat weer naar buiten, en ik denk..., ben ik nou gek, of hoor ik nou regen op dat grote platte dak van die overkapping..., en verhip zeg..., de regen kwam met bakken uit de lucht !!... :/

...terwijl het 6 minuten daarvoor nog kurkdroog was... :/ :/

Toen is ook ff de regenjas aan gegaan.
Deze beker laat ik al enige tijd aan mij voorbij gaan, dus een waterdicht pak en waterdichte laarzen.
Het regenpak is te koop voor vriendenprijs.
De ervaring met regenkleding is het één of het ander:
  1. Je denkt de bui gaat wel over en trekt geen regenpak aan, maar de bui gaat niet over en je kunt nergens stoppen om een regenpak aan te trekken (tegen de tijd dat je wel kunt stoppen is je niet-waterdichte pak volgezogen met water).
  2. Je denkt oei daar komt een serieuze bui, dus je trekt je regenpak aan. Daarna klaart het binnen no-time op en regent het de hele dag niet meer.
  3. Je trekt het regenpak op tijd en niet voor niets aan, dit verhinderd vervolgens enige ademing van het waterdichte pak zodat het van binnenuit langzaam aan vol zweet en gaat broeien.
Het is geen pretje om de volgende dag van een weekend weg of vakantie in een bijna droog (of helemaal niet droog) pak verder te mogen rijden.
Dus voor serieuze ritten (woon-werk met 's morgens mooi weer en 's middags een hoosbui), vakanties en weekenden weg is een waterdicht pak een must.
 
...don't worry..., ons beider pakken zijn (tot op zekere hoogte) echt wel regenwaterbestendig. Ons gaat natuurlijk niet helemaal met een veredelde pyjama op pad...

Idem voor de laarzen. Vrouwlief heeft echter in al haar wijsheid gekozen voor van die sooRT van korte schoen/laarsjes..., en als je dan nog een ruime 350 kilometer naar het Franse land onderweg mag zijn, terwijl het gestaag blijft doorregenen, of..., zoals in België, dat het eigenlijk compleet van de gekke was dat we überhaupt nog op die motor zaten, dan moet je soms wat... :Y

Mijn hoofd is ook waterdicht (ook van binnen naar buiten...), en toch..., houd ik graag een paraplu boven de schedel wanneer ik onverhoopt in een regenbui loop... :+
 
Laatst bewerkt:
...don't worry..., ons beider pakken zijn (tot op zekere hoogte) echt wel regenwaterbestendig. Ons gaat natuurlijk niet helemaal met een veredelde pyjama op pad...

Idem voor de laarzen. Vrouwlief heeft echter in al haar wijsheid gekozen voor van die sooRT van korte schoen/laarsjes..., en als je dan nog een ruime 350 kilometer naar het Franse land onderweg mag zijn, terwijl het gestaag blijft doorregenen, of..., zoals in België, dat het eigenlijk compleet van de gekke was dat we überhaupt nog op die motor zaten, dan moet je soms wat... :Y

Mijn hoofd is ook waterdicht (ook van binnen naar buiten...), en toch..., houd ik graag een paraplu boven de schedel wanneer ik onverhoopt in een regenbui loop... :+
Over motor schoenen/laarsjes: vanochtend onderweg naar het werk op den motor een behoorlijke klap tegen mijn scheenbeen welke gelukkig afgeschermd was door de Daytona motorlaars. Het zal wel een stug schroot geweest zijn of een forse steen die op de snelweg gelanceerd was.
Of langer geleden toen ik net een los gewaaide motorkap op de snelweg kon ontwijken, maar de motor achter mij daardoor in de problemen bracht (die reed denk ik te dicht achter me): die motor schoot half naast me en iets kleunde keihard tegen mijn enkel. Ondanks de motorlaars toch een blauwe plek. De top koffer had een schampplek van de bijrijdster van de andere motor.
Twee voorvallen die ten zeerste het nut van de degelijke motorlaars onderstrepen. Het nut bij regen mag duidelijk zijn.
Ik hoor al mensen zeggen: thuis op de blank bijven zitten is het veiligst en op de motor neem je een bepaald aanvaardbaar risico. Geef mij toch maar een goed pak, goede laarzen, een helm en handschoenen.
Vandaag met de hitte weer zwermen van mooi weer motor rijders in windjack, spijkerbroek, en gympen op de snelweg. Dat geeft net zoveel bescherming als een tattoo. En dan mijn verbazing over hoe dat soort snurkers opzichtig zigzaggend met veel herie door de file laveren, terwijl ik er in nagenoeg een rechte streep tussendoor ga.
 
Ik moet zeggen dat in een stevige regenbui de helm ook een soort van erg nat word van binnen. Het onderste randje stof zuigt het m.i. Een sooRT naar binnen. Dus bij regen blijf ik het liefst thuis. Oeps..... niet helemaal gelukt
BBF92E17-88DC-4573-932C-8A68799300FC.jpeg
 
Ik moet zeggen dat in een stevige regenbui de helm ook een soort van erg nat word van binnen. Het onderste randje stof zuigt het m.i. Een sooRT naar binnen. Dus bij regen blijf ik het liefst thuis. Oeps..... niet helemaal gelukt
Bekijk bijlage 1639743
De band verraad nog niet dat er serieus met de motor gereden woRT :+
En dat zwaRT, tja, mijn laatse zoveel auto's heb ik bewust in modderkleur gekozen.
 
Over motor schoenen/laarsjes: vanochtend onderweg naar het werk op den motor een behoorlijke klap tegen mijn scheenbeen welke gelukkig afgeschermd was door de Daytona motorlaars. Het zal wel een stug schroot geweest zijn of een forse steen die op de snelweg gelanceerd was.
Of langer geleden toen ik net een los gewaaide motorkap op de snelweg kon ontwijken, maar de motor achter mij daardoor in de problemen bracht (die reed denk ik te dicht achter me): die motor schoot half naast me en iets kleunde keihard tegen mijn enkel. Ondanks de motorlaars toch een blauwe plek. De top koffer had een schampplek van de bijrijdster van de andere motor.
Twee voorvallen die ten zeerste het nut van de degelijke motorlaars onderstrepen. Het nut bij regen mag duidelijk zijn.
Ik hoor al mensen zeggen: thuis op de blank bijven zitten is het veiligst en op de motor neem je een bepaald aanvaardbaar risico. Geef mij toch maar een goed pak, goede laarzen, een helm en handschoenen.
Vandaag met de hitte weer zwermen van mooi weer motor rijders in windjack, spijkerbroek, en gympen op de snelweg. Dat geeft net zoveel bescherming als een tattoo. En dan mijn verbazing over hoe dat soort snurkers opzichtig zigzaggend met veel herie door de file laveren, terwijl ik er in nagenoeg een rechte streep tussendoor ga.

...ik ben ook van de (motor)laars ; niet van de modernistische (motor)schoen.

Verhaaltje uit de Oude Doosch.

Ik ben nog scholier, en ik deed de afstand huis-school-huis in het begin met de toenmalige metallic paarse Puch MV50 Skytrack 3-voet.
En de reisafstand huis-school was net onder de 18 km.

Duszzz..., zeg maar heen en terug een 35 kilometers per dag.




skytrack.jpg




Op een goede dag, en ik ben op de terugweg naar huis, rol ik het rustige Gorssel binnen, en terwijl ik daar aan kom Puchen, duikt er plots een gast op 'n fiets het fietspad op, en ik kan hem eigenlijk net niet lekker ontwijken, en ik krijg het uiteinde van zijn linker fietstrapper, net boven de veters van mijn rechter schoen, vol in mijn voet/been.

En het is dan alsof je door een mes wordt gestoken..., een vlammende pijn vanuit je rechter voet schiet omhoog, een zwieber met de brommer, en een fietser die zo goed als tegen de grond klapt... :/

...en dat alles met een gangetje van bijna 50 km/h (...kep wel iets geremd natuurlijk, maar de remmetjes van een Puch Skytrack zijn niet veel groter dan een full-size krentenbol, dus helemaal 50 zal het niet meer geweest zijn, maar er bleef nog altijd een 'significante en vooral pijnlijke snelheid' over...)

Ik kijk naar beneden en zie dat mijn rechter schoen ter hoogte van de veter in rap tempo rood kleuRT..., en ik rol nog een paar honderd meter verder, en stop bij wat toen (nog) in Gorssel het Politiebureau was (ook wel Villa Zonnekamp, en vanaf 1975 heeft de villa een jaar of 20 dienst gedaan als Politiebureau).




Zonnekamp.JPG




Ik 'parkeer' de brommeRT, strompel naar binnen, en leg uit wat er aan de hand is. En 1 van de agenten neemt mij verder mee naar binnen, en verwijderd de rechter schoen & rechter kous/sok.

...en het zag er niet fris uit..., het vlees net boven de wreef is tenslotte vrij zacht, en er was gewoon (en nu nog steeds !) een centimeters lange hap uit dat vlees..., en zo 'allejeekus' bloeden zeg... :/ :/

De agent heeft de boel schoongemaakt, en keurig verbonden. En omdat de schoen niet meer over de voet wilde (voet was behoorlijk opgezwollen...) heeft hij keurig de ouders gebeld, en pa heeft mij opgehaald van dat Politiebureau.

En de Puch in kwestie is door 1 van de jongens van de vriendengroep verder naar huis gereden.

Moraal van het verhaal : inderdaad ook laarzen, en never niet van die halfhoge schoentjes (of teenslippers) op de motor.



Toevallig met vrouwlief vorige week nog over gehad ; over die rare plek bovenaan de voet.
Dat gevalletje is nu een 40 jaar geleden, maar het is nog altijd goed zichtbaar.
 
Laatst bewerkt:
Nou ja zeg... :X:X

...is toch na 15 jaren de originele accu van de Sportboxer overleden...

En dat terwijl het ding er nog als nieuw uitziet, en bijna niet gebruikt is...!
Je zou bijna een klacht in gaan dienen..., bij RADAR ofzo..., of bij BMW zelf misschien ?!

Want wat is nou 15 jaar...??!!

...vorig jaar deed d(i)e motor het nog gewoon... *O*

Nu was het van -O-


...tis ook allemaal geen kwaliteit meer tegenwoordig... :N


.
 
Laatst bewerkt:
Van de week al nieuwe remblokjes op vrouwlief haar trapfiets gezet ; die waren na bijna 18.000 kilometers ook zomaar versleten...
En nu dus weer een motoraccu.

Had de vorige oto een fijne muziek USB aansluiting..., en hoewel de te verwachten andere oto van een luxere/duurdere tak van diezelfde organisatie is, zit daar niet standaard een lees-USB aansluiting in..., dus moet ik al mijn muziek overzetten van USB op een SD kaartje..., dus ook al zo'n kaartje gekocht vandaag...

...man, man, man..., je loopt financieel leeg op deze manier... :/


.
 
Laatst bewerkt:
...tis mooi gemaakt, het zal ongetwijfeld een bom duiten kosten, en het praktische nut is... ; nul... :+
 
En dan een paar foto’s uit den nieuwen doosch.

Tjonge wat een kunstwerk ( vind ik)
Knutselwerk bedoelt U.
Ik zie geen boxeRT, wel een soort douchekop wat denk ik de uitlaat is, allerlei uitsteeksels waar de functie mij van ontgaat, een gewei dat niet zou misstaan op een rendier waar blijkbaar spiegels en knippers in zitten en een ielig zitje. En daarmee mag je dan overdag 100 km/u en soms 120 of zelfs 130 km/u mee over de vaderlandse snelwegen tuffen.
Gauw terug in de doosch en retour afzender.
 
🤣🤣🤣

:t


...puur soort van circuitfiets idd..., heeft niet veel meer te zoeken op de NL-wegen (jongste zoon denkt daar trouwens HEEL anders over, en droomt weg richting SUZUKI GSXR1000, en dan kan pa zeggen wat tie wil, maar zoontje denkt dat een SuperSpoRT nog zaligmakend is..., de 'scheet'... :+ )

Want om nou zo'n ding te voorzien van een GARMIN, en dan de kronkelroutes te activeren ; dan heb je het ook weer niet begrepen, denk ik... :+
 
Mijn buurman wil z'n R1200RT-DOHC uit 2013 kwijt, 43000 km, full -option met de grote topkoffer.
Onderhouden bij een BMW Motorrad dealer, gaat weg omdat hij veel te weinig aan motorrijden toekomt.

Voorbeeld plaatje van model en de zee-groene kleur:
img_umIcTrxQ229BpVa.jpg

Stuur me bij hele serieuze belangstelling (markt conforme prijs en geen gezeur achteraf) maar een berichtje.
[EDIT] De motor is verkocht.
 
Laatst bewerkt:
Mijn buurman wil z'n R1200RT-DOHC uit 2013 kwijt, 43000 km, full -option met de grote topkoffer.
Onderhouden bij een BMW Motorrad dealer, gaat weg omdat hij veel te weinig aan motorrijden toekomt.
Voorbeeld plaatje van model en de zee-groene kleur:
Bekijk bijlage 1641038
Stuur me bij hele serieuze belangstelling (markt conforme prijs en geen gezeur achteraf) maar een berichtje.
Mooie RT en goed jaar;)
 
Mijn buurman wil z'n R1200RT-DOHC uit 2013 kwijt, 43000 km, full -option met de grote topkoffer. Stuur me bij hele serieuze belangstelling (markt conforme prijs en geen gezeur achteraf) maar een berichtje.

...de bemiddelaaRT... :+ :+
 
Zoals belooft hierbij de foto van mijn nieuwe BMW 1250 RT.
Door omstandigheden nog niet eerder kunnen reageren. Wat een mooie motor en mijn eerste indruk is erg goed. Ik ben er nu een aantal keer op weggeweest en hij rijd heerlijk.
De instellingen kwa navigatie, helm communicatie en instellen was wel even een dingetje ( lees veel uitproberen en instellingen doornemen, wat af en toe frustrerend is als het niet werkt). Ik heb het instructie boekje van a tot z gelezen maar vind deze niet altijd even duidelijk. Maar goed staat dit eenmaal goed dan werkt het en is het heerlijk rijden. Grote afstanden heb ik er nog niet mee gereden maar dat gaat vanzelf wel komen.
Het enige wat me nog niet gelukt is om het scherm volledig in kaart te hebben. Zie onderstaande foto, waar het op te zien is dat het mogelijk is. Het instructie boekje beschrijft het niet duidelijk en op youtube wordt het niet getoond. en ik heb al heeeel veel filmpjes bekeken. Mogelijk dat GLK het al is gelukt. Maar mocht iemand het weten dan graag hier even delen. Groeten PJ
1623326272947.png


1623326490646.png
 
Het is me gelukt. Heb in een PB aan je getracht het me te herinneren. Zelf vind ik de optie in de rechter hoek perfect. Kan ik op de rest van het scherm genieten van de rest.
 
Het is me gelukt. Heb in een PB aan je getracht het me te herinneren. Zelf vind ik de optie in de rechter hoek perfect. Kan ik op de rest van het scherm genieten van de rest.
Mogen de rijders van “oude” RT’s het niet weten? '(
 
Het is me gelukt. Heb in een PB aan je getracht het me te herinneren. Zelf vind ik de optie in de rechter hoek perfect. Kan ik op de rest van het scherm genieten van de rest.
Weet niet precies of dit over mijn berichtje gaat, maar het scherm vergroten naar volledig scherm is gelukt.
Even wat ervaringen over de navigatie.
De combinatie van muziek via mijn Helm communicatie, en navigatie via app is bij mij (nog) geen succes. De Navigatie zorgt er voor dat muziek uitgaat. Vind ik erg jammer. Ik weet dat hier mensen zijn die muziek niet willen horen tijdens rijden maar ik vind het erg prettig.
Mijn ervaring is tevens dat erg laat wordt aangegeven wanneer je af moet slaan. Ik was een paar keer al op de kruising terwijl ik daar bijvoorbeeld af had moeten slaan. Misschien wennen maar toch. Dit had ik niet bij losse Tom Tom rider. Wat een geweldige motor de RT.
 
...toch best handig zo'n 'losse' motornavi... :+ :+


Bij de auto geen last..., navi & muziek (in dit fotogeval ACE met How Long), gaan prima samen.
Ook op een gRooT scherm... :Y



VIRT4.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ha ha.Ron. RT dashbord lijkt op een auto, maar is het niet. Via de telefoon navigeren is niet 100% perfect, maar vind het zeker goed te doen.Maar kan en moet mi nog beter kunnen. Wat ik bv wel mooi vind is het 3e bij het rotonde symbool op de kaart als je 3/4 rond moet.Kaart en route zijn ook duidelijk en soms veel beter dan via BMW Garmin navigator V

Muziek tijdens bochtige en wat smallere routes die ik het liefst rij, leiden mij te veel af.
Vandaag eens even in dynamic stevig geboenderd op wat bochtige wegen Pffff. Dat is een feest zeg. Wat een toppeRT
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan