BMW RT - alles over de motor en wie er op reed, rijdt of wilt rijden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ha ha.Ron. RT dashbord lijkt op een auto, maar is het niet. Via de telefoon navigeren is niet 100% perfect

Het was een mooie geste geweest, als BMW je de keus had gelaten..., en dan iets in de richting van standaard uitvoeren met een 'Classic Dash', dan wel tegen een geringe meerprijs de 'Digi Dash' (of de Classic tegen een minderprijs ; dat kan ook natuurlijk).

En dan kunnen de tellers bij de Classic Dash best digitaal zijn (maar wel rond natuurlijk), maar dat je de keus hebt om je trots te voorzien van een losse navigatie unit.

Of er zelf een steun maken..., wacht ff haar..., haal ik ff m'n fotosjopje weer uit de oude doosch... :Y


1250dash.jpg
 
Het was een mooie geste geweest, als BMW je de keus had gelaten..., en dan iets in de richting van standaard uitvoeren met een 'Classic Dash', dan wel tegen een geringe meerprijs de 'Digi Dash' (of de Classic tegen een minderprijs ; dat kan ook natuurlijk).

En dan kunnen de tellers bij de Classic Dash best digitaal zijn (maar wel rond natuurlijk), maar dat je de keus hebt om je trots te voorzien van een losse navigatie unit.

Of er zelf een steun maken..., wacht ff haar..., haal ik ff m'n fotosjopje weer uit de oude doosch... :Y
Tja, BMW-Motorrad gaat er een beetje mee de weg op van automobielen, hoewel daar navigatie of connectiviteit vaak nog wel een opties zijn.
Iets als Herr BMW denkt te weten wat goed is voor U.
Met de R1200RT-LC ingezet met navigatie voorbereiding die je eigenlijk naar de BMW Motorrad Navigators V en VI dwong.
Terwijl er veel TomTom aanhangers zijn. Nu weer met een LCD wat je richting een BMW Motorrad App dwingt.
Ik zou voor optioneel connectiviteit zijn (met Apple CarPlay en touchschreen) of optioneel de BMW geintegreerde navigatie, of niks en gewoon alle ruimte om je navigatie naar voorkeur op het stuur te prikken.
 
Met de R1200RT-LC ingezet met navigatie voorbereiding die je eigenlijk naar de BMW Motorrad Navigators V en VI dwong.
Terwijl er veel TomTom aanhangers zijn. Nu weer met een LCD wat je richting een BMW Motorrad App dwingt.

Heb in het winkeltje een Up staan..., zelfde sooRT van idee.
Zit een 'docking station' op..., is echter niets meer dan een houder waar een willekeurige smaRTfoon in kan.

Appje van VW er in douwen, en je kunt dan daarmee navigeren, leuke dingen tevoorschijn halen, enz.enz.

Vorige types Up hadden al dan niet een gewone losse navi-unit op het dashboard.

Leuk bedacht allemaal die moderne connectiviteit, en waarschijnlijk helemaal 'de bom' voor de gemiddelde wizz-jeugd, maar 'Opa en Oma Van Beuzeflotz' doe je er al gauw geen (groot) plezier meer mee...



MAPS1.JPG




DASH7.jpg
 
Na zo'n 3000km met de nieuwe RT gereden te hebben, ben ik niet zo heel tevreden over de navi- app. Connecteren en opstarten, duurt mij te lang en aanwijzigingen komen soms te laat. Onlangs bijna 'n GS nodig gehad, toen ik navigeerde met de optie " bochtige wegen". Daarvoor is de RT niet ontworpen, om door bospaden en modderige paden te rijden. Onverharde wegen stond nochtans uitgeschakeld.
Daarom heb ik al 'n RAM mount op 't stuur geplaatst en gaat op verlof, als extra nog 'n oud Garmin toestelletje mee. Want ik heb al voor gehad, dat wanneer iemand u belt, of bij ontvangen bericht of zoiets, dat de kaartmodus eruit gaat, en ik enkel nog de pijltjes zie. Dan ben je genoodzaakt om te stoppen, telefoon uit z'n vakje te halen, en opnieuw de kaartmodus op te starten en om maar te zeggen, dit gaat niet als je bv. op de Brusselse ring aan 't rijden bent. Duidelijk nog werk aan de winkel BMW.
Verder is de RT een fantastische motor om mee te rijden. Ik en m'n echtgenote kijken er al naar uit, om tegen half augustus voor 3 weken met de RT naar Andorra te gaan. Ter plekke zullen we zowel de Spaanse als de Franse kant van de Pyreneeën gaan ontdekken.
 
Laatst bewerkt:
Na zo'n 3000km met de nieuwe RT gereden te hebben, ben ik niet zo heel tevreden over de navi- app. Connecteren en opstarten, duurt mij te lang en aanwijzigingen komen soms te laat.
Het hele spel van Wifi en Bluetooth communicatie om de telefoon aan de motor te koppelen vraagt ook om moeilijkheden.
Ik weet ook niet waarom ik (we) dat ding nog telefoon noemen, dit is een telefoon:
1623728118383.png

Onlangs bijna 'n GS nodig gehad, toen ik navigeerde met de optie " bochtige wegen". Daarvoor is de RT niet ontworpen, om door bospaden en modderige paden te rijden. Onverharde wegen stond nochtans uitgeschakeld.
Het begrip bochtige weg is zowiezo subjectief, met de Navigator VI en de optie bochtige wegen in Nederland wordt je kris-kras door woonerven geleid. Bochtig: ja, leuk: nee.
Daarom heb ik al 'n RAM mount op 't stuur geplaatst en gaat op verlof, als extra nog 'n oud Garmin toestelletje mee. Want ik heb al voor gehad, dat wanneer iemand u belt, of bij ontvangen bericht of zoiets, dat de kaartmodus eruit gaat, en ik enkel nog de pijltjes zie. Dan ben je genoodzaakt om te stoppen, telefoon uit z'n vakje te halen, en opnieuw de kaartmodus op te starten en om maar te zeggen, dit gaat niet als je bv. op de Brusselse ring aan 't rijden bent. Duidelijk nog werk aan de winkel BMW.
Ik denk zomaar dat dit buiten de macht van BMW ligt en het Apple of Google zijn die respectievelijk iOS of Android dusdanig moeten zien aan te passen dat ze werkelijk meer taken tegelijk kunnen uitvoeren.
Verder is de RT een fantastische motor om mee te rijden. Ik en m'n echtgenote kijken er al naar uit, om tegen half augustus voor 3 weken met de RT naar Andorra te gaan. Ter plekke zullen we zowel de Spaanse als de Franse kant van de Pyreneeën gaan ontdekken.
Aanrader!
 
1623772527063.png

Telefoon...op het eerste plaatje de T65.
T van tafel model en 65 van 1965, het jaar van introductie van dit veelzijdige model (ontwikkeld door onze toemalige PTT).
Voor de T65 waren talloze opties zoals meeluisterapparaat, meeluisterversterker, hoorn met luisterversterker, hoorn met fluisterversterker, sleutelslot tegen ongewenst opbellen.

Is er dan meer dat T van tafel, jawel:
De W65, met de W van wand model (vroegâh hing de telefoon in de gang naast de spiegel of kapstok en boven de paraplubak):
1623772675996.png


De I65 met de I van inbouw (in liften en bedienings lessenaars):
1623772997373.png


De service telefoon, voor PTT monteurs:
1623772836300.png


Ergens rond 1990 mocht ik tijdens de oproepdiensten (oproepen via de semafoon) een schoudertas met mobiele telefoon meenemen.
In 1992 liep ik met m'n eerste mobiele telefoon die in een jaszak paste, waarvan die zak overigens wel uitscheurde onder het gewicht.
Rond 1995 de eerste carkit in mijn lease auto.
In 1999 een mobiele telefoon met data verkeer via het GSM netwerk en "apps" zoals een sooRT buienradar.
In 2007 de eerste smartphone (heette toen nog wel anders), waar de e-mail ook op binnen kwam.
 
Het hele spel van Wifi en Bluetooth communicatie om de telefoon aan de motor te koppelen vraagt ook om moeilijkheden.
Ik weet ook niet waarom ik (we) dat ding nog telefoon noemen, dit is een telefoon:

...ik snap wel waarom BMW iets met kon-nek-tie-vie-tijd doet met een plat ding, dat al gauw in de volksmond sma-RT-foon wordt genoemd...

...want een echte telefoon (al dan niet een kleiner, dan wel groter model) is dan ook weer geen gezicht... :/ :/


1250dash2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Na zo'n 3000km met de nieuwe RT gereden te hebben, ben ik niet zo heel tevreden over de navi- app. Connecteren en opstarten, duurt mij te lang en aanwijzigingen komen soms te laat. Onlangs bijna 'n GS nodig gehad, toen ik navigeerde met de optie " bochtige wegen". Daarvoor is de RT niet ontworpen, om door bospaden en modderige paden te rijden. Onverharde wegen stond nochtans uitgeschakeld.
Daarom heb ik al 'n RAM mount op 't stuur geplaatst en gaat op verlof, als extra nog 'n oud Garmin toestelletje mee. Want ik heb al voor gehad, dat wanneer iemand u belt, of bij ontvangen bericht of zoiets, dat de kaartmodus eruit gaat, en ik enkel nog de pijltjes zie. Dan ben je genoodzaakt om te stoppen, telefoon uit z'n vakje te halen, en opnieuw de kaartmodus op te starten en om maar te zeggen, dit gaat niet als je bv. op de Brusselse ring aan 't rijden bent. Duidelijk nog werk aan de winkel BMW.
Verder is de RT een fantastische motor om mee te rijden. Ik en m'n echtgenote kijken er al naar uit, om tegen half augustus voor 3 weken met de RT naar Andorra te gaan. Ter plekke zullen we zowel de Spaanse als de Franse kant van de Pyreneeën gaan ontdekken.
Tja bovenstaande was mij ook opgevallen. Ik heb de RAM mount ook al klaar liggen voor mijn Motor. Wil je een foto plaatsen hoe jij hem hebt gemonteerd? Afslagen worden te laat aangegeven en bochtige wegen instelling werkte bij mij ook niet. Gelukkig niet naar onverhard gestuurd.
Vind het wel erg jammer dat het minder goed werkt. Schermweergave is Verder rijd de motor inderdaad uitstekend. Maar ik moet ook nog wel wat inrij km maken.
 
Het hele spel van Wifi en Bluetooth communicatie om de telefoon aan de motor te koppelen vraagt ook om moeilijkheden.
Ik weet ook niet waarom ik (we) dat ding nog telefoon noemen, dit is een telefoon:
Bekijk bijlage 1644641

Het begrip bochtige weg is zowiezo subjectief, met de Navigator VI en de optie bochtige wegen in Nederland wordt je kris-kras door woonerven geleid. Bochtig: ja, leuk: nee.

Ik denk zomaar dat dit buiten de macht van BMW ligt en het Apple of Google zijn die respectievelijk iOS of Android dusdanig moeten zien aan te passen dat ze werkelijk meer taken tegelijk kunnen uitvoeren.

Aanrader!
ik had het " T-W 65" model , was zowel te hangen als te staan :Y _O-
 
ik had het " T-W 65" model , was zowel te hangen als te staan :Y _O-
heb zo'n beetje wel alle druktoets modellen gehad, met puls kiezen en toon kiezen. Kan nog steeds ook op een oude landlijn denk ik zonder draaischijf oid gewoon met de hand kiezen door de haak te klepperen:) Heb de electronilka van veel van die toestellenmede ontworpen.
 
Tja bovenstaande was mij ook opgevallen. Ik heb de RAM mount ook al klaar liggen voor mijn Motor. Wil je een foto plaatsen hoe jij hem hebt gemonteerd? Afslagen worden te laat aangegeven en bochtige wegen instelling werkte bij mij ook niet. Gelukkig niet naar onverhard gestuurd.
Vind het wel erg jammer dat het minder goed werkt. Schermweergave is Verder rijd de motor inderdaad uitstekend. Maar ik moet ook nog wel wat inrij km maken.
Zo heb ik de Ram MounT gemonteerd.
 

Bijlagen

  • Ram MounT BMW.jpg
    Ram MounT BMW.jpg
    15,8 KB · Weergaven: 32
  • Ram mounT.jpg
    Ram mounT.jpg
    19,7 KB · Weergaven: 33
Na zo'n 3000km met de nieuwe RT gereden te hebben, ben ik niet zo heel tevreden over de navi- app. Connecteren en opstarten, duurt mij te lang en aanwijzigingen komen soms te laat. Onlangs bijna 'n GS nodig gehad, toen ik navigeerde met de optie " bochtige wegen". Daarvoor is de RT niet ontworpen, om door bospaden en modderige paden te rijden. Onverharde wegen stond nochtans uitgeschakeld.
Daarom heb ik al 'n RAM mount op 't stuur geplaatst en gaat op verlof, als extra nog 'n oud Garmin toestelletje mee. Want ik heb al voor gehad, dat wanneer iemand u belt, of bij ontvangen bericht of zoiets, dat de kaartmodus eruit gaat, en ik enkel nog de pijltjes zie. Dan ben je genoodzaakt om te stoppen, telefoon uit z'n vakje te halen, en opnieuw de kaartmodus op te starten en om maar te zeggen, dit gaat niet als je bv. op de Brusselse ring aan 't rijden bent. Duidelijk nog werk aan de winkel BMW.
Verder is de RT een fantastische motor om mee te rijden. Ik en m'n echtgenote kijken er al naar uit, om tegen half augustus voor 3 weken met de RT naar Andorra te gaan. Ter plekke zullen we zowel de Spaanse als de Franse kant van de Pyreneeën gaan ontdekken.
Modderige paden met een RT gaat prima.

Enkele jaren terug met een groep in de Eifel een route gereden die door een groepslid eerder was uitgezet in Basecamp. Bleek de weg over te gaan van asfalt naar gravel met hier daar wat zachte modder gedeeltes. Was met drie man onderweg en een mede motor-forummer in een auto. Bij de drie motorrijders een op een africa twin. Die kon zijn geluk niet op!!!

De andere twee, waar ik er een van was, op een 1200RS LC en ik dus op de 1200RT LC. De africa twin voorop en de twee toerfietsen erachter aan door en over gravel en modder. Rustig en uiteindelijk na een kleine 1,5 km dacht ik, weer verhard door.:]

De motorforummer in de auto besloot niet onverhard door te gaan...;)

Overigens rijd ik nu een R1250GS Adv. en die heeft nog geen bospad gezien...:?
 
Onverharde wegen, paden en parkeerplaatsen, gravel en vooral aflopende paden met gravel en ander los spul hebben ook absuluut niet mijn motor voorkeur.
 
.

...gelukkig hebben we overal beelden van natuurlijk..., en dan ziet het er zo uit... :Y



i-Hdszv3v-L.jpg


i-7Fqt9LH-L.jpg


i-LkvKRPs-L.jpg


i-SSKG2Wg-L.jpg




...en toevallig ken ik die gast die met die auto was, en ik weet uit betrouwbare bron dat niet die gravelmeuk het probleem zou kunnen worden, maar wel de breedte van het weggetje...

Iets met struikgewas, en mogelijke krasserij in de zwaRTe autolak...

...en dat dat laatste niet opgezocht werd... :N



i-jZ5HFpx-L.jpg
 
.

Andere tijd, andere rit.
Komende vanuit het ZwaRTe Woud.

Volgens de routedoos de roze lijn volgen, want dat zou kunnen.

Nou..., het werd smaller, groener, steeds meer gravel, en op een gegeven moment eindigde de route op een zompig stuk grasland, waar een soort van 2e Wereldoorlog gebouwtje stond.

Met een groot hek er omheen.

De roze GARMIN lijn bleek niet meer dan een sooRT van wandelpad te zijn... :/
En daar waar de 'weg' ophield, gaf de GARMIN aan dat je 'gewoon' de lijn kon blijven volgen... :/



i-wrd75q5-L.jpg


i-gWrKgWP-XL.jpg


i-nj4bgrd-XL.jpg


i-hbZzDCK-XL.jpg




Nix doorgaande weg dus. Maar een zg. Försterweg.
Leuk voor als je met de Unimog, of tractor in het bos moet zijn, maar...

...voor een rondborstige toerer mindeRT geschikt... :/


.
 
Laatst bewerkt:
.

Andere tijd, andere rit.
Komende vanuit het ZwaRTe Woud.

Volgens de routedoos de roze lijn volgen, want dat zou kunnen.

Nou..., het werd smaller, groener, steeds meer gravel, en op een gegeven moment eindigde de route op een zompig stuk grasland, waar een soort van 2e Wereldoorlog gebouwtje stond.

Met een groot hek er omheen.

De roze GARMIN lijn bleek niet meer dan een sooRT van wandelpad te zijn... :/
En daar waar de 'weg' ophield, gaf de GARMIN aan dat je 'gewoon' de lijn kon blijven volgen... :/

Nix doorgaande weg dus. Maar een zg. Försterweg.
Leuk voor als je met de Unimog, of tractor in het bos moet zijn, maar...

...voor een rondborstige toerer mindeRT geschikt... :/
Garmin betrekt de kaarten van HERE (iets als Des Heeren wegen enz.).
Op Des Heeren website kun je met een account aanpassingen en correcties op de kaarten aangeven die dan na goedkeur verwerkt zouden worden. Ik heb er een paar honderd correcties van plekken in de buurt op aangegeven, ik ben er mee gestopt omdat de wachtrij blijkbaar eindeloos lang is en sommige van mijn updates al meer dan een jaar open staan.
Op die manier kunnen bospaden heel lang als snelweg op de kaart blijven staan of rivier de Rijn in het begin stuk al heel lang "Qian LaiYinHe" heten, of een oude boeren weg hier in de buurt heet volgens HERE Klipper terwijl die in de tijd van Napoleon al Harreweg heette.
Een jaar of wat terug ben ik ook weleens onverwacht met een sliert motor rijders achter me aan in Duitsland over zo'n karrespoor gereden (zo'n weg die mooi begint maar langzaam aftakeld) terwijl de weg toch (en nog steeds) geel gekleurd in BaseCamp staat.
We zijn ook wel eens als eenden tot het einde van een fuik gereden, de hoop "nog effe door, het komt wel goed" bleek ijdel, waarna we met menskracht een stuk of wat motoren op een zompig bospad omgekeerd moesten zien te krijgen.
Kortom, de moderne navigatie is een hulpmiddel, boerenverstand blijft noodzakelijk.
 
Modderige paden met een RT gaat prima.

Enkele jaren terug met een groep in de Eifel een route gereden die door een groepslid eerder was uitgezet in Basecamp. Bleek de weg over te gaan van asfalt naar gravel met hier daar wat zachte modder gedeeltes. Was met drie man onderweg en een mede motor-forummer in een auto. Bij de drie motorrijders een op een africa twin. Die kon zijn geluk niet op!!!

De andere twee, waar ik er een van was, op een 1200RS LC en ik dus op de 1200RT LC. De africa twin voorop en de twee toerfietsen erachter aan door en over gravel en modder. Rustig en uiteindelijk na een kleine 1,5 km dacht ik, weer verhard door.:]

De motorforummer in de auto besloot niet onverhard door te gaan...;)

Overigens rijd ik nu een R1250GS Adv. en die heeft nog geen bospad gezien...:?
Vergeet je bijna Het Hoogte Punt vd rit. Die Strammer Max bij die wazige Horror Film hut In The Middle of Nowhere. Dat we daar levend weg gekomen zijn is of een kleine vergissing van die massa moordenaar van een uitbater dan wel dom geluk 🤣
 
Enfin. Oostenrijkse neef van mij. Geeft jaaaaren af op BMW boxers. Want: lelijk. Paar jaar terug tochtje gedaan. Ik voor met de Dee0oHaaCee, hij achter me aan op de R1200RS 1.0.

Koopt ie toch een dik jaar terug een R1250RS. Gave fiets. Vinnik zelf ook.

Zegt ie laatst: die 1250 RT van jou, hoe bevalt ie?

Sinds een week of wat heeft ie nu een R1250RT Breedbeeld TV Edition. Met verlaagd Wunderlich zadel.

Hij vindt het geweldig. Grappig toch?
 
Enfin. Oostenrijkse neef van mij. Geeft jaaaaren af op BMW boxers. Want: lelijk. Paar jaar terug tochtje gedaan. Ik voor met de Dee0oHaaCee, hij achter me aan op de R1200RS 1.0.

Koopt ie toch een dik jaar terug een R1250RS. Gave fiets. Vinnik zelf ook.

Zegt ie laatst: die 1250 RT van jou, hoe bevalt ie?

Sinds een week of wat heeft ie nu een R1250RT Breedbeeld TV Edition. Met verlaagd Wunderlich zadel.

Hij vindt het geweldig. Grappig toch?
Mooi of lelijk is subjectief, persoonlijk en voortschrijdend inzicht afhankelijk.
Zoiets als het gewoon en zelfs niet onaardig vinden van dames op gympen of Dr Martens onder een leuk zomer jurkje, dat was toch ooit not-done.
Of dat je het jeugd trauma van witlof overwint en ineens een witlof schotel uit de oven als delicatesse gaat waarderen.
Zoiets dus ook denk ik met een boxer or beter een RT, bij mij zat het er al vroeg in door die stoere buurman.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan