R1100RT uit 1997 met 70k op de teller is net ingereden, maar geeft ook aan dat het ding veel stilstand tijd heeft gehad.hij heeft 2 jaar geleden een dikke beurt gehad inclusief een nieuwe koppeling. (vorige eigenaar). Heb zelf nog een keer de koppeling afgesteld. Heb um gekocht van een 70jarige man die um te zwaar vondt worden (hij heeft um een paar keer laten vallen). Niet moedersmooiste maar alles werkt ... zelfs de abs
Als je het derde licht bij de dealer hebt gekocht willen ze jou toch zeker ook wel vertellen hoe je het moet aansluiten?Even een vraagje, ik heb bij de dealer een 3e remlicht (raar de R1200RT heeft er maar 1 remlicht) besteld voor de inbouw in de 49 liter topkoffer.
Deze wil ik aansluiten op de HEX ezCAN, zodat het remlicht de functie krijgt van achterlicht (ivm de zichtbaarheid in het donker) en tevens een flash licht bij remmen.
Nu komt de vraag, heeft er iemand een schema waarop staat welke 2 draden ik daarvoor bij de stekker moet gebruiken?
Als ik het goed gezien zitten hier 6 draden aan (ik heb dit niet goed bekeken omdat deze optie later in beeld kwam).
+ en - voor binnen verlichting
+ en - voor centrale vergrendeling
+ en - voor 3e remlicht
Alvast bedankt.
Oliepeilen is bij de R1100, R1150 en tot en met de R1200-DOHC een nogal wazig iets.Goedemorgen,
Ik rij al een tijdje op een bmw r1100rt, erg tot tevredenheid. Km stand nu net boven de 100k.
Ja, er mankeert wel eens wat aan, maar tot nu toe valt het allemaal nog wel mee.
Ook het typische geknal uit de versnellingsbak (en het is een 96'er dus met de beruchte versnellingsbak) went; het schakelt prima.
Ja, ook ik heb gez**k met dat het abs na een koude start niet uitgaat; eventjes rijden, stoppen, weer starten en het werkt weer.
Ja ook wil het vrijstands lampje soms niet, of na enkele seconden pas, aangaan, terwijl hij echt in de vrij staat (in het fid display) en je de koppeling ook los kunt laten.
Ja hij verbruikt blijkbaar ook wel iets olie, maar daar valt ook best me te rijden.
Het rijdt verder grandioos, en die kleine ergernissen, ach die neem je dan maar voor lief. Dat mag ook; hij is 25 jaar oud...
Maar ik heb wel iets wat het rijden verder wel knap verpest: het oliepeil.
Je kunt helemaal niet van dat peilglas op aan.
Het peil varieert.
Dan weer hoog, dan lager, dan weer zie je niks in dat glas.
Zelfs is het zo dat ik na het rijden, een paar (10?) minuten wacht: controleer, en dan staat het bv halverwege. Dat is prima.
Maar het gebeurt regelmatig dat het als je na een tijd weer gaat kijken (uiteraard in de tussentijd niet gestart, niet verplaatst, niets), het peil dan LAGER is, en dan niet een klein beetje lager, maar bv zo laag dat er in dat peilglas niets meer te zien is. Dat het hoger is, dat snap ik nog, niet alle olie is eerder "naar beneden" gelopen, misschien loopt de oliekoeler nog wel leeg; allemaal begrijpelijk...maar dan moet het peil hoger worden...
En het kan best, dat als je geen olie bijvult, dat het de volgende keer weer hoger is. Je kunt er niet van op aan. Een te laag peil is natuurlijk niet goed, maar te hoog (droge koppeling !; keerring achter het vliegwiel lek) ook niet; dat het verschil tussen min en max slechts 0.5 ltr is helpt ook niet mee.
Wie herkent het bovenstaande, wat kan er mis zijn, en natuurlijk, hoe verhelp ik dat.
Te snel gelezen: je wilt dus dat remlicht als achterlicht laten werken?...
zodat het remlicht de functie krijgt van achterlicht (ivm de zichtbaarheid in het donker) en tevens een flash licht bij remmen.
...
Maar nu ben ik de draad kwijt, de filmpjes gaan over het inbouwen van remlicht als remlicht, daar is in de koffer al een stekker voorzien.Kleine correctie, de dealer wil dit zeker vertellen, maar de aanvraag loopt nu via iemand die vrij is, en ik had gehoopt dat iemand mij het vandaag kon vertellen, zodat ik alvast voorbereidende werkzaamheden kon verrichten.
Er ligt als het goed een stekker klaar (zie filmpje), dus alles blijft normaal functioneren, geen idee waar je in mijn verhaal leest, dat de binnenverlichting/centrale vergrendeling niet meer zou werken?
Door voor de stekker (aan de motorkant onder de duozitting) een aftakking te maken, blijft alles normaal werken evenals het verwijderen van de topkoffer indien gewenst. Dit laatste is mijn opzet, zodat ik niet 2 stekkers los hoef te maken bij het verwijderen van de topkoffer.
Vraag 1, ja dat is de bedoeling middels de instelling op de HEX ezCAN.1) Te snel gelezen: je wilt dus dat remlicht als achterlicht laten werken?
2) Maar nu ben ik de draad kwijt, de filmpjes gaan over het inbouwen van remlicht als remlicht, daar is in de koffer al een stekker voorzien.
Wat is dan nog de vraag?
Goedemorgen,
Ik rij al een tijdje op een bmw r1100rt, erg tot tevredenheid. Km stand nu net boven de 100k.
Ja, er mankeert wel eens wat aan, maar tot nu toe valt het allemaal nog wel mee.
Ook het typische geknal uit de versnellingsbak (en het is een 96'er dus met de beruchte versnellingsbak) went; het schakelt prima.
Ja, ook ik heb gez**k met dat het abs na een koude start niet uitgaat; eventjes rijden, stoppen, weer starten en het werkt weer.
Ja ook wil het vrijstands lampje soms niet, of na enkele seconden pas, aangaan, terwijl hij echt in de vrij staat (in het fid display) en je de koppeling ook los kunt laten.
Ja hij verbruikt blijkbaar ook wel iets olie, maar daar valt ook best me te rijden.
Het rijdt verder grandioos, en die kleine ergernissen, ach die neem je dan maar voor lief. Dat mag ook; hij is 25 jaar oud...
Maar ik heb wel iets wat het rijden verder wel knap verpest: het oliepeil.
Je kunt helemaal niet van dat peilglas op aan.
Het peil varieert.
Dan weer hoog, dan lager, dan weer zie je niks in dat glas.
Zelfs is het zo dat ik na het rijden, een paar (10?) minuten wacht: controleer, en dan staat het bv halverwege. Dat is prima.
Maar het gebeurt regelmatig dat het als je na een tijd weer gaat kijken (uiteraard in de tussentijd niet gestart, niet verplaatst, niets), het peil dan LAGER is, en dan niet een klein beetje lager, maar bv zo laag dat er in dat peilglas niets meer te zien is. Dat het hoger is, dat snap ik nog, niet alle olie is eerder "naar beneden" gelopen, misschien loopt de oliekoeler nog wel leeg; allemaal begrijpelijk...maar dan moet het peil hoger worden...
En het kan best, dat als je geen olie bijvult, dat het de volgende keer weer hoger is. Je kunt er niet van op aan. Een te laag peil is natuurlijk niet goed, maar te hoog (droge koppeling !; keerring achter het vliegwiel lek) ook niet; dat het verschil tussen min en max slechts 0.5 ltr is helpt ook niet mee.
Wie herkent het bovenstaande, wat kan er mis zijn, en natuurlijk, hoe verhelp ik dat.
ABS geneuzel komt door dat je battery spanning iets lager is geworden. Die ABS units hebben een hoge spanning nodig om goed door hun initializatie heen te komen. 1150's hebbben het zelfde probleem. Als de accu nieuw is, geen probleem, maar na een tijdje krijg je dit. Ff motor uit bij het stoplicht en weer aanzetten helpt meestal wel dan. Ach, en zonder abs remt ie ook prima hoor alleen tis wel een fijn gevoel dat ie aan staat. Al moet ik zeggen dat de abs van een 1100 het zelfde is als op een bokkend paard zitten. Niet echt chill, maargoed. Anyway. mocht je het vervelend vinden hang um dan maar elke avond aan de druppellader. Beetje zonde om een goeie accu te vervangen lijkt me
En dat olie verbuik, ja dat doen ze. Die van mij lust ook wel wat, zeker als ik korte stukkies rij. de meeste boxers lusten wel wat. maak je er niet te druk over. er zit een behoorlijke sloot met olie in en dat rij je er maarzo niet uit hoor. Na het rijden op de midden bok. ff wachten en kijken (of als je lui bent ff op de zijstandaard). als je wat ziet is het prima. leuk dat het allemaal in het midden moet staan enzo, maar dat maakt toch geen reet uit allemaal. zolang je er maar iets ziet vindt ik het al best.
Heerlijk deze berichten! Ben dan weer helemaal terug in mijn R1150RS tijd!ABS werkt bij mij best goed: als de test lukt (lampjes knipperen beide tegelijk, en je rijdt weg hoor je "kloenk" "kloenk" en dan gaan de lampjes uit.
Hoe hard je ook remt; blokkeren lukt pas als je bijna stilstaat, maar behalve het niet blokkeren merk je niets van het ingrijpen van het abs; geen geluiden; geen trillen, geen gebok, niks.
Ik ga dat oliepeil dat net zo doen als jullie (jij en bmw wouter): warm rijden; stoppen, op middenbok, na een paar minuten controleren; en dan niet weer kijken.
Dat vetgedrukte vind ik raar, want van de R1100 herinner ik me dat het ABS, weliswaar voor die tijd subtiel, maar vooral veel te vroeg ingreep, namelijk op elk willekeurig moment dat ik gecontroleerd maar enigszins stevig remmend een rood verkeerslicht naderde. Het zat mij - ik ben een sportieve rijder - om die reden eigenlijk altijd in de weg. Misschien even de dikte van de remschijven (laten) controleren, want ditABS werkt bij mij best goed: als de test lukt (lampjes knipperen beide tegelijk, en je rijdt weg hoor je "kloenk" "kloenk" en dan gaan de lampjes uit.
Hoe hard je ook remt; blokkeren lukt pas als je bijna stilstaat
ABS moet juist het blokkeren van de remmen voorkomenHoe hard je ook remt; blokkeren lukt pas als je bijna stilstaat
ABS grijpt in zodra wielen blokkeren, op welk moment remdruk heel even wordt verlaagd. Zonder blokkeren werkt ABS nietABS moet juist het blokkeren van de remmen voorkomen
Beloofd is beloofd:Eigenlijk wil ik de druppellader gaan aansluiten op mijn motor, maar die mooie nieuwe hoes is kleddernat, bij het omhoog halen word ik ook nat en het is verrekte koud. Ik stel het uit tot "morgen".
Ik heb echt geprobeerd om de wielen te laten blokkeren; maar dat lukt simpelweg niet. Ik heb ook een kleine Honda (zonder abs) en die kan ik wel laten blokkeren. Bij de bmw blokkeert het gewoon niet tenzij je heel erg langzaam rijdt (lees: praktisch bijna stilstaat); hij remt erg goed hoor, de remschijven hebben nog ruim voldoende dikte en de remblokken (Brembo, wel organisch) ook. Als ik in mijn auto zo hard rem dat het abs ingrijpt merk je dat door een krakend geluid en licht trillen van het rem pedaal. Op de bmw rt merk ik niks, behalve dan dat het niet blokkeert. Ik ga er dan ook vanuit dat het abs "werkt"; soms merk je na een stop bij een verkeerslicht bv (dus zonder dat je de motor afzet), dat hij dan bij wegrijden weer dat "kloenk"-kloenk" geluid geeft. Dat is toch het inschakelen van het abs ?Dat vetgedrukte vind ik raar, want van de R1100 herinner ik me dat het ABS, weliswaar voor die tijd subtiel, maar vooral veel te vroeg ingreep, namelijk op elk willekeurig moment dat ik gecontroleerd maar enigszins stevig remmend een rood verkeerslicht naderde. Het zat mij - ik ben een sportieve rijder - om die reden eigenlijk altijd in de weg. Misschien even de dikte van de remschijven (laten) controleren, want ditklinktleest alsof je niet de optimale remwerking tot je beschikking hebt.
en achter dan? die moet je makkelijk kunnen laten blokkeren hoor.Ik heb echt geprobeerd om de wielen te laten blokkeren; maar dat lukt simpelweg niet. Ik heb ook een kleine Honda (zonder abs) en die kan ik wel laten blokkeren. Bij de bmw blokkeert het gewoon niet tenzij je heel erg langzaam rijdt (lees: praktisch bijna stilstaat); hij remt erg goed hoor, de remschijven hebben nog ruim voldoende dikte en de remblokken (Brembo, wel organisch) ook. Als ik in mijn auto zo hard rem dat het abs ingrijpt merk je dat door een krakend geluid en licht trillen van het rem pedaal. Op de bmw rt merk ik niks, behalve dan dat het niet blokkeert. Ik ga er dan ook vanuit dat het abs "werkt"; soms merk je na een stop bij een verkeerslicht bv (dus zonder dat je de motor afzet), dat hij dan bij wegrijden weer dat "kloenk"-kloenk" geluid geeft. Dat is toch het inschakelen van het abs ?
Dat abs in een auto werkt op toerenverschil tussen de wielen; ik neem aan dat dat bij een motor ook zo is. Dan is het ook verklaarbaar dat hij bij erg lage snelheid niet meer ingrijpt. Als er te weinig "tijd" tussen de pulsen van de abs opnemer in het wiel zit, duurt het "te lang" voordat de abs computer dat snapt, en blokkeren de wielen wel; ten minste dat denk ik.
Maar ik begrijp dus eruit dast jullie wel het ingrijpen van het abs merken ? Behalve het niet-blokkeren dan ?