BMW RT - alles over de motor en wie er op reed, rijdt of wilt rijden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben vooral alergisch voor insectenlijken en vogeluitwerpselen op mijn voertuigen, dat moet er zo snel mogelijk nadat het is aangebracht vanaf. En van de auto hou ik graag de ramen helder.
Zolang de rest van het vuil zich egaal verdeeld heeft boeit het me niet zo.
Nadat ik de toemalige motoren op mijn manier met koud water en borstel had schoon gemaakt, had ik altijd een sooRT koudwatervrees voor het opnieuw vuil worden, anders gezegd: de vuile motor pakte ik makkelijker bij regen dan dat die mooi stond te glimmen onder de DS Covers hoes.
 
Gisteren.
SooRT van gedenkwaardige dag.

De meelezer weet ; Zoontje (...) zag de Z wel Zitten (3x Z-letterwaarde..., ofzo...), en had zichzelf bedacht van '...die brommert haal ik de 25-ste op...'
Maar..., een koRTe blik richting de buienradars van tegenwoordig liet (gisteren) zien : de 25-ste, kans op 75-80% neerslag.

...en om nu die glanZende brommer door vies & nat te jagen op Zoontjes 'maidentrip', dat zag papa niet Zo heel goed Zitten... :/

Vrijdag : als jij nu ff die verzekering een paar dagen eerder in laat gaan, dan kom je de Zet morgen toch halen...?!
Hij : oh..., kan dat...?

Ik : ...eh..., waarom niet...?!
Hij : oké, dat van die verzekering ga ik ff regelen, en dan kom ik rond het middaguur..., oké...?

Tuurlijk, jongen ; is allemaal goed !

Zaterdag 07.32 uur : Morge pa, ik ben al wakker en kan niet meer slapen. Dur probeer de bus van 08.30 te halen, en dan de trein van 09.00 uur. (letterlijke whatsapp tekst).

Zaterdag 08.07 uur : Volgens mij red ik de trein van half 9 zelfs (letterlijke tekst)


Als in : iets met spanning, enzevooRT.
Z-oontje is een volwassen vent, maar toch iets van Spannende Spanning... :)


Lang verhaal koRT : ik haal 'm op van het station, zetten gelijk de motor maar ff op naam. Doen een drankje, eten een sauzijzenbroodje of 3 (...tja..., het kan niet op bij ons thuis...), en ik ga 'm de motor uitleggen. Slotje voor het zadel zit hier. Paddock-stand werkt zus en zo. Slot onder de buddy werkt dit en dat. En de rest weet je wel.

Ik heb de vering voor je in de basis stand gezet (die vlgs het boekje - vering stond ook veel te slap...).
De ketting is gespannen, en ingevet (...eh..., heb je nu al kettingvet in huis gehaald...??!!)
De bandenspanning staat op correct, en doe maar gewoon voor solo : 2.6 achter, en 2.4 voor.

Hey, en vind je het leuk als ik met je mee terug rijd naar huis.
Doen we een beetje een binnendoor toer.

Hij : ja. Leuk. Eerste ritje samen.
Een toeRTje enkele reis van zo'n 110 kilometers.

En zo doe je dan een eerste ritje-samen...:')

Heel vroeger zat hij in het zitje voor op de fiets.
Later achterop, met de beentjes in de fietstassen.

Weer iets later een fiets met harde wielen, en zijwieltjes.
En ook maar heel koRT later op een gewone zijwielloze fiets.

Samen een blokje om in de wijk, op de motor.
Met een gangetje van nix. Maar gewoon..., een kereltje van 4 (ofzo) ff achterop.

Jaren verder in zijn eigen motorpak, achterop de Sportboxer(s).
Of een toeRTje op de good-old bijfiets ; de R80RT



...en dan gisteren...



...vroeger kon je ze nog blij maken met een nieuwe fiets ; en daar kijk je dan ook een beetje stoer bij... :+

i-jBX5Hpw-L.jpg




...jaren later een beetje 'droog oefenen'...

i-hk9sJst-XL.jpg




Nog weer jaren verder ; en Zoontje (...) haalt na lang wachten op z'n 27-ste z'n motorrijbewijs ; en daarom samen met de les-Rammelya op de foto...

i-6sRVFmc-L.jpg




En dan op 21-05-2022 een eerste 'samen-toer'... :Y :Y :Y


i-8SSvswj-XL.jpg


i-Cx9bNhG-XL.jpg


i-Fcbr4Fj-XL.jpg


i-BjWx8SL-XL.jpg




:')
:t
:Y
 
Laatst bewerkt:
Gisteren.
SooRT van gedenkwaardige dag.

De meelezer weet ; Zoontje (...) zag de Z wel Zitten (3x Z-letterwaarde..., ofzo...), en had zichzelf bedacht van '...die brommert haal ik de 25-ste op...'
Maar..., een koRTe blik richting de buienradars van tegenwoordig liet (gisteren) zien : de 25-ste, kans op 75-80% neerslag.

...en om nu die glanZende brommer door vies & nat te jagen op Zoontjes 'maidentrip', dat zag papa niet Zo heel goed Zitten... :/

Vrijdag : als jij nu ff die verzekering een paar dagen eerder in laat gaan, dan kom je de Zet morgen toch halen...?!
Hij : oh..., kan dat...?

Ik : ...eh..., waarom niet...?!
Hij : oké, dat van die verzekering ga ik ff regelen, en dan kom ik rond het middaguur..., oké...?

Tuurlijk, jongen ; is allemaal goed !

Zaterdag 07.32 uur : Morge pa, ik ben al wakker en kan niet meer slapen. Dur probeer de bus van 08.30 te halen, en dan de trein van 09.00 uur. (letterlijke whatsapp tekst).

Zaterdag 08.07 uur : Volgens mij red ik de trein van half 9 zelfs (letterlijke tekst)


Als in : iets met spanning, enzevooRT.
Z-oontje is een volwassen vent, maar toch iets van Spannende Spanning... :)


Lang verhaal koRT : ik haal 'm op van het station, zetten gelijk de motor maar ff op naam. Doen een drankje, eten een sauzijzenbroodje of 3 (...tja..., het kan niet op bij ons thuis...), en ik ga 'm de motor uitleggen. Slotje voor het zadel zit hier. Paddock-stand werkt zus en zo. Slot onder de buddy werkt dit en dat. En de rest weet je wel.

Ik heb de vering voor je in de basis stand gezet (die vlgs het boekje - vering stond ook veel te slap...).
De ketting is gespannen, en ingevet (...eh..., heb je nu al kettingvet in huis gehaald...??!!)
De bandenspanning staat op correct, en doe maar gewoon voor solo : 2.6 achter, en 2.4 voor.

Hey, en vind je het leuk als ik met je mee terug rijd naar huis.
Doen we een beetje een binnendoor toer.

Hij : ja. Leuk. Eerste ritje samen.
Een toeRTje enkele reis van zo'n 110 kilometers.

En zo doe je dan een eerste ritje-samen...:')

Heel vroeger zat hij in het zitje voor op de fiets.
Later achterop, met de beentjes in de fietstassen.

Weer iets later een fiets met harde wielen, en zijwieltjes.
En ook maar heel koRT later op een gewone zijwielloze fiets.

Samen een blokje om in de wijk, op de motor.
Met een gangetje van nix. Maar gewoon..., een kereltje van 4 (ofzo) ff achterop.

Jaren verder in zijn eigen motorpak, achterop de Sportboxer(s).
Of een toeRTje op de good-old bijfiets ; de R80RT



...en dan gisteren...



...vroeger kon je ze nog blij maken met een nieuwe fiets ; en daar kijk je dan ook een beetje stoer bij... :+

i-jBX5Hpw-L.jpg




...jaren later een beetje 'droog oefenen'...

i-hk9sJst-XL.jpg




Nog weer jaren verder ; en Zoontje (...) haalt na lang wachten op z'n 27-ste z'n motorrijbewijs ; en daarom samen met de les-Rammelya op de foto...

i-6sRVFmc-L.jpg




En dan op 21-05-2022 een eerste 'samen-toer'... :Y :Y :Y


i-8SSvswj-XL.jpg


i-Cx9bNhG-XL.jpg


i-Fcbr4Fj-XL.jpg


i-BjWx8SL-XL.jpg




:')
:t
:Y
Eigenlijk zie ik alleen maar twee geparkeerde motoren :+
 
...ik denk dat ik gisteren wel 20x gehoord heb van '...man wat rijdt die fiets lekker...' en van '...wat een soepel blok is dit...', en van '...ik ben zo blij als een kind...'

:+ :+
Leuk he Ron

Zo zijn wij 2 weken geleden met dochter en haar vriendje voor het eerst op de motor naar het Sauerland gereden.
Een trotse moeder die haar 22j dochter op haar eigen motor de eerste haarspeldjes ziet rijden.
En tegelijkertijd bezorgd is of het allemaal wel goed en veilig gaat.
 
Ron, wat leuk en heel herkenbaar.
Vorig jaar voor het eerst samen met mijn zoon naar de Eifel/Moezel gereden en dat vond ik toen ook een heel mooi moment zo samen die dagen.

4FE73ADF-54FE-4201-BD1C-E3B6CEA53A4B.jpeg
 
.

Z-oontje toch iets een klap van de malle Motor-Molen meegekregen...

...want kijk nou zelf... :Y :Y


poetsen1.jpg



poetsen3.jpg



poetsen2.jpg




Hij heeft een nieuwe emmer in huis gehaald.
Hij heeft meerdere nieuwe vezeldoekjes in huis gehaald.

...en..., hij heeft zich gister een uuRTje vermaakt met het reinigen van de Z... :Y :Y

Een paar letterlijke WhatsApp teksten :

* Tis idd wel rustgevend met muziekje erbij
* Jaa en zo ben je alweer een klein uurtje bezig
* Als je eenmaal bezig bent zie je steeds meer dingen 😂
* Van de week even wat doeken bij halen!
:t
* en toch ranzig water!

Voor de achtervelg (en omgeving) heb ik hem een flesje simpele dieselolie + wat smalle radiatorkwasten aangeraden.
Kettingvet-spatjes ff inkwasten met de vettige radiatorkwast, en daarna de velg (etc.) afnemen.

Werkt veel makkelijker dan allemaal van die dure agressieve schoonmaakmiddeltjes.
En 'vaders' deed dat vroeger ook al zo ; toen de Dasty's (enzovoort) allemaal nog niet bestonden... :Y
 
.

Z-oontje toch iets een klap van de malle Motor-Molen meegekregen...

...want kijk nou zelf... :Y :Y


Bekijk bijlage 1764066


Bekijk bijlage 1764067


Bekijk bijlage 1764068



Hij heeft een nieuwe emmer in huis gehaald.
Hij heeft meerdere nieuwe vezeldoekjes in huis gehaald.

...en..., hij heeft zich gister een uuRTje vermaakt met het reinigen van de Z... :Y :Y

Een paar letterlijke WhatsApp teksten :

* Tis idd wel rustgevend met muziekje erbij
* Jaa en zo ben je alweer een klein uurtje bezig
* Als je eenmaal bezig bent zie je steeds meer dingen 😂
* Van de week even wat doeken bij halen!
:t
* en toch ranzig water!

Voor de achtervelg (en omgeving) heb ik hem een flesje simpele dieselolie + wat smalle radiatorkwasten aangeraden.
Kettingvet-spatjes ff inkwasten met de vettige radiatorkwast, en daarna de velg (etc.) afnemen.

Werkt veel makkelijker dan allemaal van die dure agressieve schoonmaakmiddeltjes.
En 'vaders' deed dat vroeger ook al zo ; toen de Dasty's (enzovoort) allemaal nog niet bestonden... :Y
Een uur bezig gewees…………..Na 1 ritje………..
Dan was ie ook niet schoon afgeleverd :)
 
In een uurtje rijden krijg ik de brommeRT wel vies hoor:Y Is een kwestie van de juiste (of niet🤔) wegen opzoeken! Zat te vinden in bijvoorbeeld de achterhoek. Geloof me, je herkent de motor niet terug na een stukkie sturen....

Voordeel daarvan is dat je wel eer van je werk hebt als je dan een keer besluit te poetsen
 
  • Leuk
Waarderingen: glk
.

Leuke rit naar De Wittenberg (ooit mijn eindstation, vlak voordat ik de kazernepooRT in wandelde...)

...met o.a. broodjes-bal-met-mayo-en-een-beker-soep voor ergens onderweg... :Y :Y

En..., een gevonden en vooral leeg bierblikje (want waarom zou je het ding ook in de vuilnisbak 5 mtr verderop gooien...) vakkundig platgetrapt, om te kunnen dienen als zijstandaard-vergroot-dinges.



...toch serieus verrassend wat je o.a. allemaal in de zijkoffers mee kunt nemen... :/

i-6NZdJCP-XL.jpg




...en dus ook de boterhammetjes, ballen gehakt in plakjes, tafelkleedje, mayo, soep, enz.enz.... :Y

i-d4zsrj8-XL.jpg


i-xk7Dz5Q-XL.jpg




...hoppa..., eerlijke gevonden afval (...), omgetoveRT tot nuttigheid... :/

i-DrN5xqr-XL.jpg


i-pK3zZkr-XL.jpg




...en omdat we toch in buuRT waren ; ook dampende stoomtreintjes kiek'n in Lieren... :Y

i-c5b3JMh-XL.jpg


i-27jX9tB-XL.jpg


i-gjzmD3L-XL.jpg




Om aansluitend nog een 'kopjen-koffie' (...met dank aan Swiebertje... :Y ) te schenken vanuit de meest linkse zijkoffer, op...

i-N9F2W8H-XL.jpg


i-K9SXFjf-XL.jpg
 
Laatst bewerkt:
Allereerst een disclaimer: ik wil en ga niemand voor het hoofd stoten, mocht je je aangevallen voelen: dat is op zeker niet de bedoeling!

Vraag:
Ik heb nu nog een bmw r1100rt, uit 1996 met iets meer dan 100k.km. Ding rijdt briljant; superstabiel net alsof het op rails rijdt; ondanks de afmetingen van een bestelbus, kun je er enorm mee gooien en smijten. Vering met die aparte "voorvork" strijkt alle oneffenheden in het wegdek glad als een Citroën; bescherming tegen regen of de wind is heel erg goed. Vermogen is niet gigantisch, maar in elke toerental en versnelling aanwezig (gas geven is genoeg; het gaat als een speer). Versnelling werkt perfect (wel met veel lawaai schakelen, maar dat went); ook het remmen gaat erg goed. En ja er mankeert nog wel eens wat aan, maar tot nog toe geen grote zaken. Meer kleine ergernissen. Die schaar ik dan maar onder ouderdomskwaaltjes. Eigenlijk heb ik niks er op aan te merken (behalve dan het manoeuvreren, niet rijdend, dat is waardeloos zo zwaar en lomp)

Tot zover.

Punt is: ik kijk af en toe best naar een opvolger ervan (en dan de 1200rt); en dan de modellen die nog dat bmw richtingaanwijzer systeem hebben, dus t/m 2010 bouwjaar. En heb uiteraard al een paar keer proef gereden. en daar zit hem de crux...

Ik vind (naast de veel mindere km stand en jonger bouwjaar, wat je uiteraard wel ziet) het geen verbetering tov de 1100rt. Ja het is veel lichter; dus het manoeuvreren is veel gemakkelijker; en het grotere vermogen icm de lagere massa maakt dat het wat "vlotter" aanvoelt en de versnellingsbak schakelt (iets) beter. Maar verder; het stabiele ("op rails") rijden is er af, doordat er een balans-as in zit is het typische boxergedrag eraf (jammer); het kunststof is allemaal veel lichter en dunner (trillende spiegels; die hoe ik ze ook afstel altijd een flink deel van mijn handen laat zien) !, sloten zijn hakerig (is kleinigheid, weet ik, maar het valt op tov de soepele sloten die ik nu heb). Ja er zit veel meer luxe elektronica in / op de r1200 (CanBus; boordcomputer; dat ESA veer-aanpas-systeem, cruisecontrol etc. Maar ik heb een beetje "angst" voor elektronica; vooral als dat defect raakt...mijn auto zit ook helemaal bomvol met die elektronica gadgets; zijn leuk en ook best zinvol, totdat er iets aan misgaat...

Kortom: ik twijfel.
Stevig.
En die twijfel is nog groter, nu ik een mooie r1100rt te koop heb gezien uit een verzamelaarscollectie; in nieuwstaat met erg weinig km...

Er zijn er hier vast die ooit een 1100rt hebben gereden, misschien een 1150rt, en nu een 1200rt, die kunnen vertellen wat er nu zoveel beter aan de 1200rt is; wat ik met meerdere proefritten nog niet heb kunnen ontdekken, en die me kunnen overtuigen. (Gaat me niet om het model; ik moet nog steeds erg wennen aan de grote kunststof panelen aan de zijden; de enorme ruit; de gigantische koplamp (is net een aquarium) en de erg uitgesproken (zeer duidelijk zichtbare) oliekoeler daaronder). Uiteraard ook testen gelezen en bekeken (YouTube); maar daar wordt de loftrompet afgestoken (verbaast me niet; professionele objectiviteit is ver te zoeken (gesponsord??); en particulieren? Jullie kennen allemaal de "verjaardags-verhalen" dat ze een geweldige auto/motor/fiets noem het hebben, totdat deze is vervangen door een andere, en dan deugt de "oude" van geen kant meer, en was het een waardeloos ding.

Zo; een heel verhaal.

Ben benieuwd naar de reacties.
 
Tja. Uiterlijk is een kwestie van smaak. Tevens is het bij alle nieuwere auto’s en motoren een feit dat ze luxer zijn, maar ook dat allerlei onderdelen minder stevig aanvoelen en er meer plastic dan metaal wordt gebruikt. Maar dat maakt ze niet slechter vind ik. Dus gewoon doen wat je hart je zegt en genieten van welk type, bouwjaar of merk dan ook. Daar rijden de meeste van ons ten slotte motoRT voor
EF44ABD0-0A5F-4183-AADD-D798A8D2F5A7.jpeg
 
Als je zo stevig twijfelt dan zou ik zeggen: blijf lekker de 1100RT rijden!
Er is (waarschijnlijk) geen argument te vinden wat je twijfels weg neemt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan