Bobber Honda vf750c magna1983

20 jul 2022
67
7
Wederom hallo, nu is het weer tijd voor de magna v45. Ik ben bezig om daar een bobber van te maken, leuk project waar bij al enkele vragen zijn beantwoord. Ik heb het frame klaar, wachten op de solo Seat en nog heel veel andere dingen die moeten gebeuren. Ik ben nu bij een punt aangekomen om ruimte te creëren voor de kabels/cdi’s, accu, brandstofpomp, carteontluchting en koelwaterreserve tank. Nu heerst de vraag, de werking van de koelwaterbak en de carteontluchtingbak. In mijn ogen zouden deze gewoon weggelaten kunnen worden. Carteontluchting onder de motor uit laten komen samen met de overloop van radiatordop. Of denk ik dan te makkelijk?
Ik zal ergens ruimte moeten creëren.
 

Bijlagen

  • B9419052-637B-4FCA-9822-D878A13D9832.jpeg
    B9419052-637B-4FCA-9822-D878A13D9832.jpeg
    246,6 KB · Weergaven: 43
  • 8EEDC063-0281-419B-92C3-B6D38F099A0C.jpeg
    8EEDC063-0281-419B-92C3-B6D38F099A0C.jpeg
    243,2 KB · Weergaven: 41
  • 86C43716-8ABE-4655-BC00-8649CB91896E.jpeg
    86C43716-8ABE-4655-BC00-8649CB91896E.jpeg
    235 KB · Weergaven: 42
  • image.jpg
    image.jpg
    308,6 KB · Weergaven: 39
  • image.jpg
    image.jpg
    179,3 KB · Weergaven: 39
Wederom hallo, nu is het weer tijd voor de magna v45. Ik ben bezig om daar een bobber van te maken, leuk project waar bij al enkele vragen zijn beantwoord. Ik heb het frame klaar, wachten op de solo Seat en nog heel veel andere dingen die moeten gebeuren. Ik ben nu bij een punt aangekomen om ruimte te creëren voor de kabels/cdi’s, accu, brandstofpomp, carteontluchting en koelwaterreserve tank. Nu heerst de vraag, de werking van de koelwaterbak en de carteontluchtingbak. In mijn ogen zouden deze gewoon weggelaten kunnen worden. Carteontluchting onder de motor uit laten komen samen met de overloop van radiatordop. Of denk ik dan te makkelijk?
Ik zal ergens ruimte moeten creëren.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    197,7 KB · Weergaven: 19
Expansievaatje kun je zeer zeker niet weg laten, wel iets anders voor maken/ kopen. Ikzelf had een aluminium bierflesje ergens vandaan en dat naast de radiator gemonteerd, je ziet ook wel eens een whiskey fles als expansievat.
Carter ontluchting heb je filtertjes voor om op het einde van de slang te monteren.
 
Je kunt ook veel ruimte winnen door je accu e.d. extern te plaatsen in bv een zadeltas.
100_4417.JPG

En nog een gratis tip: behoud de originele airbox en luchtfilter, anders krijg je daar gegarandeerd spijt van. Deze blokken zijn ERG gevoelig voor wijzigingen hieraan.
 
Wederom hallo, nu is het weer tijd voor de magna v45. Ik ben bezig om daar een bobber van te maken, leuk project waar bij al enkele vragen zijn beantwoord. Ik heb het frame klaar, wachten op de solo Seat en nog heel veel andere dingen die moeten gebeuren. Ik ben nu bij een punt aangekomen om ruimte te creëren voor de kabels/cdi’s, accu, brandstofpomp, carteontluchting en koelwaterreserve tank. Nu heerst de vraag, de werking van de koelwaterbak en de carteontluchtingbak. In mijn ogen zouden deze gewoon weggelaten kunnen worden. Carteontluchting onder de motor uit laten komen samen met de overloop van radiatordop. Of denk ik dan te makkelijk?
Ik zal ergens ruimte moeten creëren.
Volgens mij kun je de carter ontluchting gewoon weg stoppen langs je fiets naar beneden. Het is normaal gesproken niet wenselijk. je krijgt natuurlijk extra uitstoot die je natuurlijk normaal weer mee verbrand in je blok. Uitdaging is meer dat als je blok ouder word zullen onder andere je zuigerveren slechter worden. Dit heeft als gevolg dat je carter druk groter word doordat er steeds meer druk van je verbranding in je carter komt. Op een bepaald moment zal er ook steeds meer olie worden mee genomen in die flow. En dus ook onder je op straat, of vervelender je motor zelf terecht komen. Dit zou op den duur weer op je achter wiel terecht kunnen komen. Nou hoef ik hier niemand uit leggen denk ik dat we dat liever niet hebben.

als je blok zo veel overdruk heeft kun je natuurlijk de vraag stellen of het zo ie zo raadzaam is om hem eens grondig aan te pakken. Ik denk zelf van wel. Maar ik heb bouwers gezien in het verleden die een soort reservoir hadden gemaakt waar de ontluchting in terecht komt zodat de eventuele olie spetters daar in achter bleven. Klein bakje met een soort van overdruk klepje er in zeg maar.

Dit is wat ik er tot zo ver over weet.
 
expansievat kan je niet weg laten, wel vervangen door iets anders - mooiers

geen achtervering ? blij dat ik er niet mee hoef te rijden :+
En weet je misschien ook of het
Je kunt ook veel ruimte winnen door je accu e.d. extern te plaatsen in bv een zadeltas.Bekijk bijlage 1814305
En nog een gratis tip: behoud de originele airbox en luchtfilter, anders krijg je daar gegarandeerd spijt van. Deze blokken zijn ERG gevoelig voor wijzigingen hieraan.
een catch tank heet dat , zijn kant en klaar te koop
Ja, gevonden. Dit zijn mooie tips waar ik geen weet van heb. Mooie oplossingen, thanks
 
Je kunt trouwens ook bij brikken en klassiekers een eigen voortgangstopic maken voor de vf en daar al je vragen plaatsen/ bij elkaar houden ipv voor elk probleem een topic te moeten openen.
En we kunnen de voortgang dan mooi zien .
Ik probeer deze te vinden maar zonder resultaat. Ik heb nog diverse vragen in deze voortgang. Waar kan ik deze topic vinden? Er moeten ook kleppen worden gesteld, tot nu toe denk ik eraan om het uit handen te geven maar eigenlijk was de bedoeling alles zelf te doen. Cilinder 1 tikt, volgende week komt de compressietest-set binnen. Benieuwd wat de waarde zijn. De carburateurs hebben nu een revisieset en ultrasoonbad gehad, een accu die niet al te fit is want na enkele keren starten is deze op maar dat gekke ding van 39 jaar oud was starten en lopen en nog netjes ook. Een prachtig project en zou een voortgangtopic inderdaad leuk zijn.
Voor nu de vraag: kleppen stellen, uit handen geven of zelf doen? Vond al wat over een Honda magna 1988 maar dat is net weer anders
 
Een voortgangstopic is gewoon een eigen topic starten in het subforum brikken en klassiekers, net als je nu een topic hebt gestart in techniek.
Kleppen stellen is zeker zelf doen, daar leer je van. En omdat het bij een vf met stelboutjes werkt en niet met shims hoef je geen nokkenassen te verwijderen en heb je buiten een set voeler plaatjes geen speciaal gereedschap nodig.
Wat betreft een handboek, als je een papieren versie wil heb ik er wel 1 te koop.
Voor kleppen stellen is de manual van de 88 prima geschikt, het blok is op enkele kleine details na identiek.
 
Een voortgangstopic is gewoon een eigen topic starten in het subforum brikken en klassiekers, net als je nu een topic hebt gestart in techniek.
Kleppen stellen is zeker zelf doen, daar leer je van. En omdat het bij een vf met stelboutjes werkt en niet met shims hoef je geen nokkenassen te verwijderen en heb je buiten een set voeler plaatjes geen speciaal gereedschap nodig.
Wat betreft een handboek, als je een papieren versie wil heb ik er wel 1 te koop.
Voor kleppen stellen is de manual van de 88 prima geschikt, het blok is op enkele kleine details na identiek.
Kijk, daar hou ik van. “Daar leer je van” dat is ook mijn motto.
Een voortgangstopic is gewoon een eigen topic starten in het subforum brikken en klassiekers, net als je nu een topic hebt gestart in techniek.
Kleppen stellen is zeker zelf doen, daar leer je van. En omdat het bij een vf met stelboutjes werkt en niet met shims hoef je geen nokkenassen te verwijderen en heb je buiten een set voeler plaatjes geen speciaal gereedschap nodig.
Wat betreft een handboek, als je een papieren versie wil heb ik er wel 1 te koop.
Voor kleppen stellen is de manual van de 88 prima geschikt, het blok is op enkele kleine details na identiek.
Dat zijn antwoorden waar ik van hou, “daar leer je van” ipv niet aan beginnen.
Ik ga een topic beginnen op het andere forum. Zo nu en dan wat foto’s en uiteraard de vragen.
Wat een top site is dit toch met zulke forums en techneuten die “bijspringen”
Ik zal me even verdiepen in een handboek, misschien ik er één vinden tot 86, zo niet, dan houd ik mij aanbevolen.
 
Kijk, daar hou ik van. “Daar leer je van” dat is ook mijn motto.

Dat zijn antwoorden waar ik van hou, “daar leer je van” ipv niet aan beginnen.
Ik ga een topic beginnen op het andere forum. Zo nu en dan wat foto’s en uiteraard de vragen.
Wat een top site is dit toch met zulke forums en techneuten die “bijspringen”
Ik zal me even verdiepen in een handboek, misschien ik er één vinden tot 86, zo niet, dan houd ik mij aanbevolen.
Oh, zag dat ik al eerder had gereageerd..
 
Terug
Bovenaan Onderaan