en laat de achterrem maar achterwegen
Bij het insturen hard op je achterrem trappen zodat je achterwiel blokkeert en de bocht doorglijdt, dan voet van de achterrem en gas geven...
Allemaal prachtige tips, maar het blijft een ondingBeste mensen,
Ik reed vandaag een rondje door het Nijmeegse (veel collega's) en ben
via Berg en Dal naar Beek gereden.
Je komt daar een "haarspeld" tegen in een steile (voor mij dan) weg naar beneden.
langbuiten blijven.
en gewoon de bocht 10X nemen om steeds je rempunt wat op te schuiven.
Das leuk op een circuit, waar je er redelijk zeker van kunt zijn dat er geen ernstige problemen aan de andere kant van de bocht liggen/staan te wachten. Maar imho neem je op de openbare weg, zeker in een onoverzichtelijke situatie, wel een hoop risico, door zo laat nog pas te remmen. Je houdt dan maar weinig marge over voor als er in of na de bocht nog een verrassing komt.Hangt ook van je rijstijl af.
Op een cruiser zou ik de gegeven adviezen volgen, wat meer sportief is het zeker met de huidige sportieve banden mogelijk om remmend de bocht in te gaan tot bijna het punt waar je het platst ligt, en wanneer de hellinghoek weer iets afneemt kun je al redelijk versnellen.
Bij de bocht inremmen rem ik alleen met de voorrem, in de achterrem heb ik ten eerste te weinig gevoel en het risico op een blokkerend achterwiel is me te groot.
Gewoon proberen, en natuurlijk wel VOORZICHTIG beginnen.
Beetje motorrijder zou zich dit niet moeten mogen afvragenvoor straatgebruik:
Voor de bocht altijd HELEMAAL klaar zijn met remmen en schakelen.
Dan met licht trekkende motor de bocht door.
Zorg dat je aan de buitenzijde van de bocht blijft totdat je de bocht HELEMAAL door kunt kijken, dan pas eventueel naar binnen en gas bij.
Remmen en schakelen vergen veel te veel van je concentratie en roepen teveel krachten op die je in een bocht niet kunt gebruiken.
Een trekkende motor is veel stabieler.
Veiligheid is belangrijk, dus zorgen dat je weet waar je heengaat en niet er maar op gokken dat er, net als op een circuit, geen tegenligger aankomt of een blok hout op de weg ligt!!!
Wat als je in de bocht nou teveel snelheid aan het maken bent, omdat je aan het dalen bent? Alleen platter gooien, vedrder niet kijken naar het afremmen?
Kijk dat geeft mij als beginneling nou een beter gevoel.....Allemaal prachtige tips, maar het blijft een ondingJe vergeet er bij te vertellen dat het van die fijne rode klinkers zijn, en het geval is behoorlijk scherp. Voor mijn gevoel niet eens een bocht, meer het hoekje om Daarbij gaat het inderdaad fors naar beneden. Ik rij zelf een R1, en ik hang vol op mijn clipons als ik daar de hoek om moet, en da's niet bevorderlijk voor een ontspannen zithouding
Tsja.... ik vond hem al niet makkelijkoh nu begrijp ik welke bocht dat is ... ja dat is inderdaad een k*tbocht, daar kun je niet "sturend"doorheen, bocht licht ook nog eens een keer off-camber, klinkers die volgens mij gewoon van een vrachtwagen zijn gegooid, en altijd een hoop vuil daar, betonnen stoepranden die als paaltjes neergezet zijn, ..... wel overzichtelijk, maar wat een kreng. En let op de speepooiers daar, staan je regelmatig op te wachten.
Voor wie hem niet kent, het is geen bocht waar je ff naar toe rijdt om te oefenen , maar meer een bocht die je moet nemen omdat ie er nou eenmaal is...
iedereen zegt eigenlijk dat je vande achterrem af moet blijven maar mijn ervaring is dat als je een heftige afdaling heb dat je best wel iets bij kunt remmen met je achterrem want zit je te veel met de voorrem duikt ie te veel, maar moet er bij vertellen dat ik dat bagage achter op heb maar zoals boven vermeld moet je de handelingen al voor de bocht gedaan hebben TJA of je trapt de achterrem flink in en dan rol de boldebol je wel naar beneden HAHAHAHAHA EN ALS JE ECHTE BERGEN WIL HEBBEN MOET JE TOCH WEL NAAR FRANKRIJK OF OOSTENRIJK GAAN LIMBURG DOE JE MET 2 VINGERS IN DE NEUS!!!!!!