AdVenturous
Rookie
- 15 sep 2021
- 9
- 10
Tsja, wat mag wel en wat mag niet. De ambtenaar gaf aan dat het inderdaad niet duidelijk is, het ene gravelpad was weg, het andere gravelpad was dat niet. Hij zei ook: als ik er 50 meter in gereden was had hij het door de vingers gezien, maar de 100 meter van mij was echt te ver en tillen ze dus zwaar aan.Welkom op Motor-Forum
Die boete moet je gewoon betalen vrees ik.
Volgende keer als je gaat wildkamperen of off-roaden kun je je beter even verdiepen in wat er toegestaan is en wat niet in dat land.
bron: https://transeurotrail.org/norway
Off-roading in general is forbidden. You are allowed to ride various gravel roads. The condition is that what you are riding must have been engineered for being a road, with top soil and ditches for leading water away. A rule of thumbs is that if the road is passable with a regular car, you are allowed to ride there with a motorcycle.
Anyway bedankt voor je waarschuwing hier op M-F, ik vermoed dat er enkelen zijn die deze regel ook niet kenden
Even wachten met de motor dus, als ik dan hetzelfde kenteken nog rijd. Met de auto? Tsja, het is een Schengenland dus vraag me af wat de grenscontrole inhoudt als je met de boot binnenkomt.Zo he
Eigenlijk gewoon betalen, dat is het makkelijkst dan ben je er weer vanaf. Maar het bedrag is belachelijk en de reden van de boete ook.
Anders dit gevonden:
De algemene regel in Noorwegen is dat een boete verjaard vijf jaar nadat deze onherroepelijk is geworden. Eventuele bijkomende kosten, denk aan administratiekosten, verjaren na 10 jaar.
Even een aantal jaar wachten.
Verbaasd mij dat ik van 2 jaar geleden nooit een rekening gehad heb van de tol (auto)
Als er een verdrag tussen beide landen is wel.Wordt een boete na herhaaldelijk niet voldoen niet doorgestuurd naar NL?
Yep, vanuit Londen..Wordt een boete na herhaaldelijk niet voldoen niet doorgestuurd naar NL?
Dat uitzoeken dan en zelf de afweging maken betalen of niet meer naar Noorwegen...Als er een verdrag tussen beide landen is wel.
Italië heeft dat, Zwitserland en waarschijnlijk ook Duitsland, België en Frankrijk.
Dat levert meer op..Van wildkamperen komt wildplassen en wildpoepen.
Snap dat je daartegen wil optreden, niets meurt erger dan mensenpoep van een ander mens
Ga dan wildkamperen verbieden ipv voertuigen bekeuren die het bos in zijn gereden.
Rare jongens die Noren, het zijn dan ook de Zweedse Belgen
Klopt, en dat helpt. Laat je niet koeioneren.Het kost je niets om bezwaar in te dienen en schriftelijk uit te leggen waarom je niet akkoord gaat. Zeggen dat je de regels niet kent helpt niet, maar als er nergens aangeduid staat dat je een bepaalde weg niet mag oprijden, dan maak je een goede kans. Op de brief die je gekregen hebt staat normaal gesproken uitgelegd hoe en waar je een bezwaar kan indienen. Wat @TC800 hierboven beschrijft / vermeldt) in het engels zou je kunnen gebruiken.
Proberen kost niets en schort in elk geval de boete even op. Naar goede argumenten wordt altijd geluisterd en de kans dat het dan kwijtgescholden wordt is 50/50 Maar kom niet met flut redenen aan ! Het verhaaltje dat je hem tot daar geduwd hebt zal een averechts effect hebben.
Mocht je een rechtsbijstandsverekering hebben, of een advokaat kennen die je even wil helpen een brief op te stellen, zou ik dat zeker doen. Niet geschoten is altijd mis. Succes ermee.
Mocht erop dat pad helemaal niet gereden worden? Met geen enkel voertuig? Staat er een bord bij?Hi All,
Ik ben Allert. Nieuw hier, en ik zit met een vraag.
Afgelopen zomer ben ik op de motor naar Noorwegen geweest op vakantie, en onderdeel daarvan is wildkamperen met een tentje. Geweldig! Tot de volgende dag een opzichter van een berggebied me kwam vertellen dat het trekkerspoor (2 tracks van grind) waar ik ingereden was bestempeld wordt als off-road rijden en dat dat verboden is. Gegevens (paspoort) en kentekenplaat gefotografeerd, ik zou er wel meer van horen, maar boetes waren tussen de 5.000 en 8.000 NOK, omgerekend 500-800 euro.
Vandaag mooie brief op de mat van een Noorse Politadvokat, boete: 10.000 NOK! Voor het rijden op een trekkerspoor van 100 meter lengte. 1.000 euro! Of 20 dagen zitten, en als het voorkomt 12.000 NOK, oftewel 1200 euro!
Althans, niemand heeft me zíen rijden, alleen 100 meter van de onverharde weg af (en dus op het trekkarspoor) een geparkeerde motor zien staan ...
En nu? Moet ik dit betalen? Wat gebeurt er als ik niet betaal? ik ben voornemens het volgende jaar met de auto in Noorwegen te zijn wegens wintersport, ander kenteken, maar met hetzelfde paspoort. Wat gaan ze hiermee doen? Blijkbaar tillen die Noren nogal zwaar aan het rijden op een grindpad.
Mocht erop dat pad helemaal niet gereden worden? Met geen enkel voertuig? Staat er een bord bij?
Off road is namelijk letterlijk niet op een weg rijden, als er een pad is waar wel op gereden mag worden is het geen off road...
Meestal wordt bij off roading bedoeld op een slecht begaanbare weg rijden.
Ik denk dat je even moet opzoeken wat er letterlijk staat en wel/niet mag.
Dit was zijdelings van de Slettefjellvegen, van Beitostolen naar Vang. Een trekkerspoor in gereden dus, en dat trekkerspoor was volgens de man geen weg en dus off road. Ik had er met mijn auto wel durven rijden trouwens.Waar in Noorwegen was dit @AdVenturous ? Ben er al regelmatig geweest en kan me niet herinneren ooit een opzichter tegen te zijn gekomen.
Lekker vaag ook, 100 mag niet, 50 meter wel. Of naja, 100 ook maar dan moet je vroeger weg zijn..
Uit Italie heb ik boetes gehad, en die met juridische argumenten aangevochten in een bezwaar , en NOOIT niets meer van gehoord, zoek het goed uit, in NL moet een boete binnen 2 maanden op de mat vallen, uit het buitenland binnen 6 maanden, anders wordt de corrigerende werking die sanctie teniet gedaan...dat is wettelijk zo geregeld...Als er een verdrag tussen beide landen is wel.
Italië heeft dat, Zwitserland en waarschijnlijk ook Duitsland, België en Frankrijk.