Boete in Noorwegen

Van wildkamperen komt wildplassen en wildpoepen.
Snap dat je daartegen wil optreden, niets meurt erger dan mensenpoep van een ander mens :Y

Ga dan wildkamperen verbieden ipv voertuigen bekeuren die het bos in zijn gereden.

Rare jongens die Noren, het zijn dan ook de Zweedse Belgen :+

Dat is natuurlijk onzin, zolang iedereen gewoon netjes zijn eigen teringzooi opruimt en geen sporen nalaat is er niets aan de hand. Schepje mee, shit begraven en niemand die er last van heeft. Probleem ligt niet aan het wildkamperen, maar aan de lieden die denken dat ze in de natuur staan en dus kunnen doen en laten wat ze zelf willen. Wildkamperen is ook aan regels gebonden, en zolang een ieder zich daar aan houdt is er niks aan de hand. In Scandinavië zijn ze zo opgegroeid, respect voor de natuur, kunnen we hier nog wat van leren.
 
Les is misschien dat als je zoiets overkomt, je gelijk wat foto's maakt van de weg en ook van de ingang van de weg. Dan heb je in elk geval een vorm van bewijslast . Vervelend is dat sommige bekeurders een soort van bevoegdheid hebben op ambts eed en daar kun je erg weinig aan doen. Als zo iemand iets beweert , dat staat dat voor de wet vast en is het erg moeilijk om eronderuit te komen.
🤣😂vervelend hè? Die hebben we hier ook, en dat is maar goed ook.😌
 
Ben wel benieuwd hoe dit afgelopen is. Heb heb je een update?

Ik had de Jernbanetrasé (zijweg van Aursjøvegen) op mijn route geplot door Noorwegen, maar ik denk dat ik die maar weer schrap. Is me geen € 1000 euro waard.... Google Maps
 
Ben wel benieuwd hoe dit afgelopen is. Heb heb je een update?

Ik had de Jernbanetrasé (zijweg van Aursjøvegen) op mijn route geplot door Noorwegen, maar ik denk dat ik die maar weer schrap. Is me geen € 1000 euro waard.... Google Maps
Op de satelliet lijkt het me offroad weg (ergens naar toe). Ik begrijp dan niet zo goed waarom je er niet met een motor zou mogen komen, tenzij de weg verboden gebied is voor bepaalde voertuigen middels een bord...

edit: gezien de eerdere reacties lijkt de reden dus te zitten in respect voor de natuur...
 
Ben wel benieuwd hoe dit afgelopen is. Heb heb je een update?

Ik had de Jernbanetrasé (zijweg van Aursjøvegen) op mijn route geplot door Noorwegen, maar ik denk dat ik die maar weer schrap. Is me geen € 1000 euro waard.... Google Maps



Ja! De update is dat ik op de eerste brief die op mat viel (september 2021) keurig een brief teruggestuurd heb in het Nederlands (schijnt te mogen, zij in het Noors, ik in het Nederlands) en vervolgens alleen maar herinneringen kreeg, met als laatste geval een uiterste betaaleis in december, en anders is er overdracht aan op-salaris-beslagleggende rechters. Ik krijg geen Noors salaris dus wens ze daarmee veel succes. Alles na september (waarvan ik betwijfel of mijn bezwaar aankwam) genegeerd en niets mee gedaan - sturen ze naar huisadres maar volgende maand verhuis ik en dan kunnen ze me niet bereiken als ik niet in Noorwegen ben.
Ook gewoon met de boot twee weken geleden van Kiel naar Oslo gevaren en de hele week in Noorwegen vertoeft. Geen probleem gehad. Spannend was het wel. Maar die spanning was me 1.200 euro waard, en het geld stond beschikbaar dus had eventueel zo kunnen pinnen om eraf te zijn. Wel ander kenteken want was met de auto. Daarna per auto naar Zweden en de boot van Gothenburg naar Kiel. Normaal controleren ze op de grens voor covid (wat me nog wel wat stress gaf) maar in mijn geval ben ik niet gecontroleerd.
Volgende maand nieuw huis en dus ook van die vervelende post af. Geen plannen om naar Noorwegen terug te keren komende jaren, maar als ik me gedraag ook niet zoveel reden voor ze om me 1.000 euro te laten betalen heb ik zomaar het idee.
 
Ik ga eigenlijk nooit buiten de gebaande wegen, vandaar mijn onwetendheid mbt dit onderwerp. Leer graag bij, vandaar enkele (domme?) vragen: kan het zijn dat wij NLers op het verkeerde been worden gezet doordat er in Noorwegen wild gekampeerd mag worden? Je moet bij een goede plek moeten komen, of geldt dat dan alleen voor wandelaars?

De getoonde foto's doen mij wel degelijk aan een karrespoor, of pad, of weg denken. Als je je motor op dat karrespoor had laten staan was er waarschijnlijk niets aan de hand geweest? Klopt dat?

Opzichter had beter een flinke waarschuwing & bijbehorende preek kunnen geven. Dat blijft beter hangen dan een boete buiten alle proporties. Al is het natuurlijk een Noorse binnenlandse aangelegenheid om die proporties vast te stellen. O-)
(Door die buitenproportionele boete schrikken ze potentiële bezoekers af. Kost ze meer dan het oplevert.).
 
kan het zijn dat wij NLers op het verkeerde been worden gezet doordat er in Noorwegen wild gekampeerd mag worden? Je moet bij een goede plek moeten komen, of geldt dat dan alleen voor wandelaars?
Wildkamperen is ook gebonden aan regels, en is oorspronkelijk bedoelt voor reizigers zonder gemotoriseerd vervoer. Het feit dat je mag wildkamperen wil niet zeggen dat je met de motor zomaar overal het bos in mag crossen om dat plekje te bereiken. Ik heb wel meer voorbeelden gezien waarbij mensen denken dat alles geoorloofd is omdat de naam wildkamperen misschien doet vermoeden dat alles dan ook maar mag. Je bent er zelf verantwoordelijk voor om je op de hoogte te stellen van wat voor regels er in dat betreffende gebied van toepassing zijn. De Noren zijn daar makkelijk in (en terecht), jij bent te gast, dus zorg maar dat je weet wat de regels zijn.

Overigens doel ik hiermee niet specifiek op de situatie van TS, afgaand op de foto’s zou dit mij ook gebeurd kunnen zijn denk ik
 
Ja! De update is dat ik op de eerste brief die op mat viel (september 2021) keurig een brief teruggestuurd heb in het Nederlands (schijnt te mogen, zij in het Noors, ik in het Nederlands) en vervolgens alleen maar herinneringen kreeg, met als laatste geval een uiterste betaaleis in december, en anders is er overdracht aan op-salaris-beslagleggende rechters. Ik krijg geen Noors salaris dus wens ze daarmee veel succes. Alles na september (waarvan ik betwijfel of mijn bezwaar aankwam) genegeerd en niets mee gedaan - sturen ze naar huisadres maar volgende maand verhuis ik en dan kunnen ze me niet bereiken als ik niet in Noorwegen ben.
Ook gewoon met de boot twee weken geleden van Kiel naar Oslo gevaren en de hele week in Noorwegen vertoeft. Geen probleem gehad. Spannend was het wel. Maar die spanning was me 1.200 euro waard, en het geld stond beschikbaar dus had eventueel zo kunnen pinnen om eraf te zijn. Wel ander kenteken want was met de auto. Daarna per auto naar Zweden en de boot van Gothenburg naar Kiel. Normaal controleren ze op de grens voor covid (wat me nog wel wat stress gaf) maar in mijn geval ben ik niet gecontroleerd.
Volgende maand nieuw huis en dus ook van die vervelende post af. Geen plannen om naar Noorwegen terug te keren komende jaren, maar als ik me gedraag ook niet zoveel reden voor ze om me 1.000 euro te laten betalen heb ik zomaar het idee.
Ik weet het niet precies allemaal, maar inmiddels zijn er op Europees niveau afspraken gemaakt als het gaat om incasso, dat betekend dat een incassobureau wel degelijk kan kijken in de GBA en daarmee ook weet dat u verhuist bent. Noorwegen maakt geen deel uit van de EU zelf dus hoe het daar met de afspraken zit durf ik niet te zeggen
 
Noorwegen is geen deel van de EU, maar wel van de Europese Economische Ruimte (EER) en daar zijn dit soort zaken geregeld. Verhuizen is niet voldoende om de Noren uit je nek te krijgen.
 
t Is natuurlijk wel zo dat voor elke extra stap die de incasseerders moeten zetten om je te vinden, de kosten ook oplopen. En vinden doen ze je uiteindelijk toch. Is dat die extra kost waard?
 
Boetes die ik met mijn italiaanse auto in Nederland krijg komen keurig van het CJIB in het italiaans in Italie aan.

Boetes uit Duitsland en Oostenrijk komen rechtstreeks in Nederland ( nederlandse auto ) of Italie aan. Vaak gooi ik die bij het oud papier en hoor er nooit meer van. Wel eens aangehouden in Duitsland en Oostenrijk, zelfs toen geen openstaande boetes hoeven betalen.

Dus grote kans dat je er nooit meer van hoort.
 
Heb een andere ervaring met een Italiaanse boete, na anderhalf jaar niet betalen. Kwamen er verschillende aangetekende brieven binnen. Uit eindelijk kwamen de dreigementen van een Nederlandse deurwaarde binnen. Toen toch maar betaald, en dat was niet meer hetzelfde als het eerste bedrag8)7
 
Boete in Kroatie, geen parkeergeld betaald, bon onder de ruitenwisser genegeeerd (lees: weggegooid).
6 maanden later brief op de mat: vanuit Kroatie overgedragen aan een nederlands incasso-bureau. En de aanvankelijke boete van €10 (!!) was opgehoogd naar €250.
 
Heb een andere ervaring met een Italiaanse boete, na anderhalf jaar niet betalen. Kwamen er verschillende aangetekende brieven binnen. Uit eindelijk kwamen de dreigementen van een Nederlandse deurwaarde binnen. Toen toch maar betaald, en dat was niet meer hetzelfde als het eerste bedrag8)7
Maar je moet ook niet zomaar weigern..
3 boetes uit Italie samen 540 euri, maar kwamen 9 maanden na dato binnen, gewoon aangetekend..
Daarna even een brief opgesteld:
De corrigerende werking van een boete is nihil na 9 maanden, de europeese wetgeving zegt dat 6 mnd de maximale termijn is, daarnaast bla di bla di bla, nooit meer wat van vernomen
 
In 2015 mocht ik Noorwegen niet in vanuit Zweden. Ik had goederen voor Zweden in m’n bus zonder documenten. Dan moet je blijkbaar eerst over een tolbrug. Boete gehad met ~4 verhogingen. Verweer na 2e verhoging had geen nut. Nooit betaald, maar verwacht wel gezeik mocht ik daar ooit nog komen
 
Boete in Kroatie, geen parkeergeld betaald, bon onder de ruitenwisser genegeeerd (lees: weggegooid).
6 maanden later brief op de mat: vanuit Kroatie overgedragen aan een nederlands incasso-bureau. En de aanvankelijke boete van €10 (!!) was opgehoogd naar €250.
14 jaar geleden was een parkeerbon in Tasmanie $6, daar heb ik toen om gelachen. Helaas zijn ze nu zo'n 10 keer duurder..
 
Boete in Kroatie, geen parkeergeld betaald, bon onder de ruitenwisser genegeeerd (lees: weggegooid).
6 maanden later brief op de mat: vanuit Kroatie overgedragen aan een nederlands incasso-bureau. En de aanvankelijke boete van €10 (!!) was opgehoogd naar €250.
Afgelopen jaar aangehouden, links afgeslagen terwijl het niet mocht, (al heb ik bedenkingen of dat bord er heeft gestaan) ik kon kiezen of een bon, of cash aftikken met 50% korting, de bon heb ik nog.
 
Italië 2016 een parkeerboete voor mijn Vespa.
Papiertje zat tussen het windscherm en de koplamp gefrommeld.
Met wat Google en onze Italiaanse taken knobbel: Parkeren in een vak voor "vergunninghouders".
Betalen bij het lokale politiebureau stond er ook nog ergens in de kleine lettertjes.

Genegeerd en nooit meer iets van vernomen.
 
Noorwegen is geen deel van de EU, maar wel van de Europese Economische Ruimte (EER) en daar zijn dit soort zaken geregeld. Verhuizen is niet voldoende om de Noren uit je nek te krijgen.
Niet helemaal de waarheid. De EER is om vrij verkeer van goederen, mensen en kapitaal te bevorderen, maar heeft niets met incasso's van ingezetenen te maken. In principe is het zo dat er geen beslag (lees: geldboete of sanctie) op een Europees ingezetene kan worden gelegd zonder tussenkomst van een Europese rechter (EU). En die zijn er niet veel in Noorwegen.
Voorheen kreeg ik maandelijks een update uit Mo i Rana. Nu al twee maanden niet meer. Ze zullen het naar een rechter gestuurd hebben, maar die kan er niet zoveel mee vermoed ik. Maar we wachten rustig af. Er is ook nog niets aangetekend.
 
Terug
Bovenaan Onderaan