Bol d'Or liefhebbers show your bike!!! Deel V

Status
Niet open voor verdere reacties.
Te witte bougie's is te arm. Weet je zeker dat de benzine-toevoer voldoende is (voldoende benzine in de tank bijv.)? En heb je de carburateurs ook gesynchroniseerd? Als je zeker weet dat de benzine toevoer voldoende is zou ik de motor rijker afstellen en kijken of de kleur van de bougie's mee kleurt.....

Mooie motor! *O*


ik heb echt voldoende Benzine toevoer, de Carb,s heb ik exact het zelfde afgesteld. nog niet laten synchroniseren, dat kan ik helaas niet zelf.

het gekke is dat 1 cylinder wel voldoende brandstof lijkt te krijgen, hoe zorg ik er nou voor de de andere 3 meer krijgen??

kan ik miss met de lucht/mengesel schroeven..vooraan de Carbs. meer brandstof toevoegen?
 
Hobbyman,als je een nieuwe kan kopen voor 75,=euro wil het adres wel hebben want dat is erg goedkoop.
Wim

Vandaag de rotor gaan halen en Wim had gelijk: de rotor voor 30 euro bleek al weg te zijn, maar ik denk dat de verkoper erachter was dat dit veel te goedkoop was en de nieuwe bleek zo goed als nieuw te zijn. Nu hij ziet er wel heel goed uit, laat ons hopen dat hij ook heel goed IS. Ik heb hem in ieder geval ter plekke nagemeten, net als al de rest v/d wisselstukken die ik heb meegebracht. Ik heb nog een stator en spanningsregelaar bij hem gekocht omdat ik van jullie heb geleerd dat dit onderdelen zijn die wel eens "kaput" gaan.

Ik kreeg er wel gratis advies bij en ook een achteras om de rotor los te maken. De man heeft mij verteld dat ik de schroef v/d rotor best los maak en ook weer vast zet met een slagmoersleutel. (zo'n ding op luchtdruk) Dan de achteras in de schroefdraad draaien en een beetje op spanning zetten. Dan met een hamer een tik op de achteras en dan zou de rotor moeten loskomen.

Om de rotor te monteren, gaf hij de raad om die eerst te laten opwarmen in de zon en hem dan te monteren. Een beetje locktite op de schroef en opnieuw vastzetten met de slagmoersleutel. Hij beweerde dat de rotor wel eens los durft komen en door hem op deze manier op de krukas te krimpen en te verhinderen dat de schroef lost kan dat voorkomen worden.

Is dat allemaal nodig of is dat overdreven? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
 
Vandaag de rotor gaan halen en Wim had gelijk: de rotor voor 30 euro bleek al weg te zijn, maar ik denk dat de verkoper erachter was dat dit veel te goedkoop was en de nieuwe bleek zo goed als nieuw te zijn. Nu hij ziet er wel heel goed uit, laat ons hopen dat hij ook heel goed IS. Ik heb hem in ieder geval ter plekke nagemeten, net als al de rest v/d wisselstukken die ik heb meegebracht. Ik heb nog een stator en spanningsregelaar bij hem gekocht omdat ik van jullie heb geleerd dat dit onderdelen zijn die wel eens "kaput" gaan.

Ik kreeg er wel gratis advies bij en ook een achteras om de rotor los te maken. De man heeft mij verteld dat ik de schroef v/d rotor best los maak en ook weer vast zet met een slagmoersleutel. (zo'n ding op luchtdruk) Dan de achteras in de schroefdraad draaien en een beetje op spanning zetten. Dan met een hamer een tik op de achteras en dan zou de rotor moeten loskomen.

Om de rotor te monteren, gaf hij de raad om die eerst te laten opwarmen in de zon en hem dan te monteren. Een beetje locktite op de schroef en opnieuw vastzetten met de slagmoersleutel. Hij beweerde dat de rotor wel eens los durft komen en door hem op deze manier op de krukas te krimpen en te verhinderen dat de schroef lost kan dat voorkomen worden.

Is dat allemaal nodig of is dat overdreven? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?




Het is een leuk verhaal ,dat houd Bol rijden ook leuk,maar het bevat wel degelijk waarheden dat opwarmen had vandaag goed gegaan e.d. :) :)
Maar ik heb gewoon de oude eraf gehaald,en een andere er op gezet en die zit daar nu alweer 20000 km dus dat kan ook :Y
 
Opwarmen in de zon :?
Ach het advies was gratis en het schaadt in ieder geval niet.

Bij het demonteren moet je soms wel meer dan 1 klap geven voordat de rotor loskomt. Maar uiteindelijk komt ie wel los.
 
Yep, twee uur lang met een luchtsleutel en met een moker op de as ombeuken en uiteindelijk valt hij er zo af.


:Y Ik ben ook een keer begonnen met een rubber hamer en subtiel tikken maar dat werd uiteindelijk opgevolgd door ongeremd beuken met een moker.
 
ik heb echt voldoende Benzine toevoer, de Carb,s heb ik exact het zelfde afgesteld. nog niet laten synchroniseren, dat kan ik helaas niet zelf.

het gekke is dat 1 cylinder wel voldoende brandstof lijkt te krijgen, hoe zorg ik er nou voor de de andere 3 meer krijgen??

kan ik miss met de lucht/mengesel schroeven..vooraan de Carbs. meer brandstof toevoegen?

Ik zou inderdaad proberen om wat meer benzine in de cilinder te krijgen door de stelschroeven, alleen durf ik niet te zeggen waar deze zitten. Heb je wel de gasnaalden op de zelfde hoogte staan? Kort stukje rijden en dan weer even kijken, blijft een beetje trial and error bij dit soort problemen....
 
He Hobbyman,mooi dat je hem hebt,losmaken met het liefst een bout van gehard staal en dan met slagmoer sleutel,kan ook met de achteras werkt vaak ook,soms niet en dan is het verstandig om die hardstalen bout te gebruiken kweet niet waar je woont maar ik heb er eentje.
Vastzetten gewoon het moment even opzoeken in het boekje en dan vastdraaien,slagmoersleutel zou ik zeker niet doen voor vastzetten.Borgprut hoeft ook niet,als het goede moment gebruikt wordt is er niks a d h.
 
He Hobbyman,mooi dat je hem hebt,losmaken met het liefst een bout van gehard staal en dan met slagmoer sleutel,kan ook met de achteras werkt vaak ook,soms niet en dan is het verstandig om die hardstalen bout te gebruiken kweet niet waar je woont maar ik heb er eentje.
Vastzetten gewoon het moment even opzoeken in het boekje en dan vastdraaien,slagmoersleutel zou ik zeker niet doen voor vastzetten.Borgprut hoeft ook niet,als het goede moment gebruikt wordt is er niks a d h.

Bedankt Wim, jouw werkwijze staat mij al meer aan. Dat "beuken" vind ik eerlijk gezegd maar niks. We wonen wel zo'n 200 km van elkaar, dus dat is wel een beetje ver om die bout even te lenen. (Ik woon net over de grens met Weert.) Zou zo'n bout ook te krijgen zijn in een ijzerhandel? Hoe kan ik de krukas blokkeren, zodat die niet meedraait als ik de rotor terug vast zet met een momentsleutel?

Edit:
Is dit zo'n bout? Vliegwieltrekker M16 x 1,5 Rotortrekker Bikeservice - Jurgens Motorsport

Want dan is dat nog wel betaalbaar.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan