Waar komt dit plaatje vandaan? Dit ziet er niet uit of een bougie, of motorfabrikant dit gemaakt heeft.
Waar komt dit plaatje vandaan? Dit ziet er niet uit of een bougie, of motorfabrikant dit gemaakt heeft.
Met BERU-bougies is het dankzij een nikkellaag
op het schroefdraad van de bougie niet nodig om de bougie
te smeren.
Bron --> ~[/b]http/beru.federalmogul.com/sites/default/files/brochure/file/beru_ti02_all_about_spark_plugs_prmbu1434_-_nl_lores.pdf
Nu weet ik niet of dit ook door de andere fabrikanten van bougies wordt toegepast, maar ik neem aan......
Het is natuurlijk complete bullshit om te stellen dat je een bout met 30 Nm harder aan trekken als je vet gebruikt. Het is je momentesleutel die de maximum kracht bepaalt. Nog steeds 30 Nm dus.
in de dicussie aanhaalmoment en hoekverdraaing is mij een ding niet helemaal duidelijk,
er word ergens gezegd dat je met hoekverdraaing altijd goed zit (wel of geen vet).
hoekverdaaing doe je toch vanaf een bepaald moment ? als dat moment met wel of geen vet of roest veranderd, dan veranderd het uiteindelijk vastzet moment na de hoek verdraaing toch ook ?
Hoekverdraaiing is helemaal hot tegenwoordig. Het wordt toegepast bij cilinderkopbouten die van een speciaal materiaal gemaakt zijn. Deze bouten worden eerst op moment vastgezet, en daarna nog een bepaald aantal graden verdraaid tot in de vloeigrens. In de vloeigrens neemt de trekkracht van de bout niet meer gelijk toe met de uitrekking. Dat heeft tot voordeel dat de cilinderkop bij warme en koude motor even vast aangetrokken zit. Deze bouten zijn geschikt voor eenmalig gebruik.in de dicussie aanhaalmoment en hoekverdraaing is mij een ding niet helemaal duidelijk,
er word ergens gezegd dat je met hoekverdraaing altijd goed zit (wel of geen vet).
hoekverdaaing doe je toch vanaf een bepaald moment ? als dat moment met wel of geen vet of roest veranderd, dan veranderd het uiteindelijk vastzet moment na de hoek verdraaing toch ook ?
Hoekverdraaiing is helemaal hot tegenwoordig. Het wordt toegepast bij cilinderkopbouten die van een speciaal materiaal gemaakt zijn. Deze bouten worden eerst op moment vastgezet, en daarna nog een bepaald aantal graden verdraaid tot in de vloeigrens. In de vloeigrens neemt de trekkracht van de bout niet meer gelijk toe met de uitrekking. Dat heeft tot voordeel dat de cilinderkop bij warme en koude motor even vast aangetrokken zit. Deze bouten zijn geschikt voor eenmalig gebruik.
Dus geen bougies?
Dat klopt, en het moet niet verward worden met de montage van een bougie. De hoekverdraaiing daarvan is gebaseerd op het indrukken van de pakking.Dat zijn zogenaamde rekbouten als ik me niet vergis.
Niet altijd. BMW hanteerd bij de vierklepsboxers ook hoekverdraaing. Gewoon op cilindertapeinden.Dat zijn zogenaamde rekbouten als ik me niet vergis.
Niet altijd. BMW hanteerd bij de vierklepsboxers ook hoekverdraaing. Gewoon op cilindertapeinden.
Nee, rekbouten kunnen maar 1x rekken, die worden in de plastische vervorming getrokken. BMW heeft gewone tapeinden die blijven zitten. Het idee is dat je met hoekverdraaing een nauwkeuriger voorspanning kunt geven. Je zet ze eerst vast op een lage torsiewaarde. dat is je nulstand. Door de hoekverdraaiing geef je een voorspanning in millimeters doordat je met de spoed van de schroefdraad weet hoeveel je aan het draadeind trekt. Je weet heel nauwkeurig dat je in het gebied van elastische vervorming zit. Je sluit op die manier allerlei wrijvingen uit die je met een torsiewaarde wel hebt.Maar rekken die dan ook op zoals in het verhaal van RR ?
Bij grote scheepsmotoren gaat het weer anders. Hier worden de tapeinden met een hydraulisch gereedschap nauwkeurig voorgerekt. Hierna worden de moeren er met de hand op gedraaaid. Tenslotte wordt de druk er afgehaald en dan is de boel klaar voot gebruik.
ZONDER GRAFIET!?!
Klopt en dan ook eerst een beetje paardenlullenvet eraan smeren
Met niks.ZONDER GRAFIET!?!
Die theorie heb ik ook geleerd (toen hadden we nog een trekschuit) maar nooit in de praktijk gezien.Bij grote scheepsmotoren gaat het weer anders. Hier worden de tapeinden met een hydraulisch gereedschap nauwkeurig voorgerekt. Hierna worden de moeren er met de hand op gedraaaid. Tenslotte wordt de druk er afgehaald en dan is de boel klaar voot gebruik.
Die theorie heb ik ook geleerd (toen hadden we nog een trekschuit) maar nooit in de praktijk gezien.
Die theorie heb ik ook geleerd (toen hadden we nog een trekschuit) maar nooit in de praktijk gezien.
in de dicussie aanhaalmoment en hoekverdraaing is mij een ding niet helemaal duidelijk,
er word ergens gezegd dat je met hoekverdraaing altijd goed zit (wel of geen vet).
hoekverdaaing doe je toch vanaf een bepaald moment ? als dat moment met wel of geen vet of roest veranderd, dan veranderd het uiteindelijk vastzet moment na de hoek verdraaing toch ook ?