ééncilinder..probeer het eens op je eigen motor, dan weet je gelijk waarom...
Nee, dan ontsteekt hij in een slag waarbij er geen mengsel en compressie is. en dat op twee cilinders.Ja, dus stel, je hebt een 4cilinder in-lijn motor met ontstekingsvolgorde 1-3-4-2. Dan moet eerst de 1e cilinder een ontsteking krijgen. Maar als ik die bougiekabel dan heb verwisseld met nummer 4, dan is die weerstand van de kabel misschien lager (of hoger?), waardoor die eerder ontsteking krijgt en dat je motor zo gaat pingelen??
Nee, dan ontsteekt hij in een slag waarbij er geen mengsel en compressie is. en dat op twee cilinders.
Kijk eens hoe een viertaktmotor werkt en probeer dat 4x naast elkaar te zien.
Hallo allemaal,
Zit met een vraag omdat ik een verslag moet schrijven, en kan de info maar niet vinden op internet.
Waarom mogen bougiekabels niet onderling verwisseld worden?? Heeft dit te maken met de weerstand van de kabels, en de toestand van bougies o.i.d.??
Hoop dat jullie hier antwoord op kunnen geven,
Groetjes
Vaak delen de nr.1 en nr4 samen een bobine, en de nr2 en nr3 delen samen een bobine. Dwz. dat die dus tegelijk ontsteken. De ene keer is het voor nop (tussen uit- en inlaatslag), de andere keer is het wel raak. Bij de andere cilinder is dat dan net in tegenfase. Dit heet "wasted spark".Begin het misschien te snappen nu.
Dus idd wat jij zegt, er kan een in een bepaalde cilinder door het verwisselen van kabels iedere keer een vonk optreden net wanneer er nog geen mengsel is, bv. bij de uitlaatslag. Als dat continue bij die uitlaatslag gebeurd ontsteekt er dus niks in de cilinder en zal die cilinder niet meedoen. Klopt dat zo een beetje?
niet als je motor heel namelijk Dan net loopt lekker. zin zo deze
Ik vat die zin ff niet..?
niet als je motor heel namelijk Dan net loopt lekker. zin zo deze
Jaap Knasterhuis?niet als je motor heel namelijk Dan net loopt lekker. zin zo deze
Jaap Knasterhuis?