bouw van honda nc30 sezoen 2016

jrnhenrard

MF'er
3 mrt 2014
33
0
2340 beerse
Hier start ik even een topic over de vorderingen en de opbouw van een honda NC30 VFR400 voor het seizoen 2016.
De VFR400 heeft al reeds deelgenomen in Chimay en Gedinne vorig jaar waar deze voor de motor en de rijder ik zelf een zeer goede prestatie neerzetten .

Enkele foto's toen ik de motor gekocht had ook via dit forum .
Er was een schuiver mee gebeurd waardoor de kuipen beschadigd waren en het geheel stond al jaren stil in de garage dus veel onderdelen waren verroest of verduurd .
De motor had +45.000km gelopen
full

full

full


Zodra de VFR400 bij me op de lift stond ben ik deze gaan strippen en al de onderdelen vervangen die niet meer goed waren , heb ook nieuwe leidingen voorzien en instelbare hendels . Ik wouw het een low budget racer van te maken om dat ik zelf niet wist welke weg ik er mee op ging ik deed al mee met een honda 500cc 1971 bij de classics .
full

full

full

full

full

full

full


Zodra de carbu's gekuist zijn en de kleppen gesteld was het tijd om de motor eens te laten draaien sinds jaren . deze draaide relatief snel en na het synchroniseren van de carbu's liep de vfr400 echt goed . nog even de voorvork gereviseerd en een aprilia rs250 verstelbare achterveer er in en de motor was klaar om een nieuw kleurtje te krijgen .
full

full

full


hier even wat foto's van de 2 racers waar mee ik in het BK deel neem .
full

full

full


Kiwi Helmets
full


Mijn eerste deelnamen voor zowel mijzelf als de VFR400 was Chimay 2015 . daar was ik in de regen 6de geëindigd .
full

full


Na Chimay had ik mij CDU kapot gereden maar bij toeval ik ik nog een ignitech programmeerbare CDU liggen dus heb ik deze even snel op de VFR400 geplaatste .
Na veel rond gekeken werd me duidelijk dat de geleverde software van de ignitech een PK verlies zou hebben van 5 PK , ik ben ondertussen in contact gekomen met personen die dit probleem ook hadden en hebben opgelost , deze ware zo vriendelijk om de juiste software door te mailen .
full


De 2de test voor mij en machine was op Gedinne 2015 daar ging het echt goed en met de race in de gietende regen heb ik de motor als 3de over de streep gekregen er had misschien nog wel meer in gezeten maar door een stomme rem fout ben ik naar de 6de plaats gezakt en zo me weer moeten opwerken maar ben toch nog 3de geworden . Enorme opluchting als de eindstreep er aan kwam .
full

full


Dit seizoen was natuurlijk niet zo gegaan zonder de hulp van de sponsors
-Kiwi Helmets
-E4Bikers
-Klok Racing

Voor het volgend seizoen mogen we Tyga-europe ook aan de sponsor lijst toevoegen merci *O*
full
 
Laatst bewerkt:
hier even de lijst wat ik deze winterperiode aan de motor wil doen .

-alu subframe
-alu tank
-zo veel mogelijk bouten vervangen door alu bouten
-R6 voorvork + remklauwen
-17" rvf achterwiel
-nieuwe polyester kont voor betere zithouding
-olie koelen met water (HRC koeler principe )
-pistons koelen met een constante straal van olie onder aan de pistons
-ram air maken
-cilinder koppen flowen
-versnelingsbak ,nokkenas,krukas en pistons ceramisch coaten
-nieuwe high compressie pistons van Mike Norman ( G-force)
-HRC carbu
-Tyga schakel set
-custom uitlaat met natuurlijk Tyga dempers
-grotere alu radiators
-verstelbare dog-bone
-sterkere 6de versnelling

er zullen hier en daar nog wel wat kleine dingen bij komen maar dat is in grote lijnen wat er voor begin maart moet gebeuren .
Als hier mensen zijn die nog een vfr400 of rvf400 motorblok verkopen ik ben altijd geïnteresseerd indien de prijs schappelijk is .

de VFR400 is al reeds gestript en gemerkt dat er een koppakking lek was , is niet zo erg om dat het blok toch helemaal open gaat .
full

full


De R6 vork is ook al reeds aangekomen en het voorwiel even gepast , er zijn al reeds pas bussen voor gedraaid om de vork correct in het balhoofd passend te maken met nieuwe lagers
full
 
Laatst bewerkt:
Erg leuk om te volgen, heb het topic toegevoegd aan mijn favorieten.
Lekker veel foto's blijven posten :}
 
:^ Ik ga 'm volgen, mooie bikes *O*

De OKI NC30 (Suzuka) van NC35 Race is ook retegaaf geworden, ben benieuwd wat hoe die van jou gaat worden.. :9
 
update ,

De R6 kroonplaten zijn inmiddels aangepast aan de nc30 en begon al een behoorlijke goede form te krijgen tot ik er attent op werd gemaakt dat deze R6 vorken en de radiaal remklauwen niet toelaatbaar zijn voor de competitie |( . jammer nu dat ze net in het frame paste. ik ben naar een alternatief gaan zoeken en mijn oog is gevallen op showa s4 vorken deze worden nu aangepast om in de R6 kroonplaten te passen .de remmen zijn nu vervangen door een setje brembo's }) .
full

full

full


brembo 16mm radiaal pomp
full


na het wachten op de vorken heb ik de motor maar helemaal gestript tot het laatste onderdeel om eventuele scheurtjes of andere fouten te vinden . tevens worden al de lagers vervangen door nieuwe , en alles even goed afstomen zo dat het weer blinkt als nieuw .
full

full


De V4 krachtbron word ook stevig onderhanden genomen deze zal opmaat gemaakte hoge compressie pistons krijgen van Cosworth, verder HRC carburators ,ECB race koppeling ,koppen worden geflowt , een opmaat gemaakte uitlaat ,HRC olie koeler en al de onderdelen dat metaal op metaal wrijving hebben worden gecoat met een speciale coating om de wrijving te verminderen .
motorblok weegt 58,7 kg zo als op foto afgebeeld
full


Met zeer veel geluk en heel veel uren zoeken eindelijk een 17" achterwiel gevonden in Japan.
full



Voor wie interesse heeft de R6 vork en klauwen staan te koop .
 
De uitlaten die ik voor de vfr wil maken wil ik in de zelfde stijl als de GP machines maar dan met de juiste afmetingen om voor mijn motor zo veel mogelijk vermogens winst te behalen , updates over de uitlaat volgt deze maand .
full

full

full
 
Het word nog eens tijd voor een update O-) .

In tussen weten we de uitslag van het evo kampioenschap hier ben ik 3de geëindigd met 1 DNF
dit is mijn eerste jaar dat ik met een motor wedstrijden ging rijden , ben hier dan ook meer als tevreden mee *D .
full


Ik was op de Belgium TT Gedinne geïnterviewd door een Engels motor magazine Practical Sportbikes dit is intussen uitgegeven in hun motor blad .
full

full

full


De bouw van de 2016 machine ging ook verder motorblok werd gereviseerd en de uitlaten werden gebouwd hier kroop veel meer tijd in dan verwacht zo dat ik andere modificaties aan de motor moest uitstellen tot volgend seizoen .Ook even een pvm magnesium wiel opgehaald }) .
full


full

full

full

full


Altijd aangenaam als je je licentie aankrijgt :] .
full


Licentie check
Motor op de testbank 66 pk op het achterwiel check
Nu alles in laden en zo we waren weg voor het eerste race week in Italië in eind maart 8-) . Na een lange rit aangekomen en was het meteen goed weer +- 20 graden en volop zon het kon niet meer stuk :X of toch wel!!!!!
full

full



|( op dag 3 van training een heleboel geratel in het motorblok en weg vermogen . Dit voorspeld niets goeds ;( . motorblok daar snel open gedaan maar het bevestigde waar ik al voor vreesden , klep afgebroken en een feestje gebouwd in de 3de cilinder daar ging het Italiaans avontuur .geen reserve motor bij en 1200 km van huis dan maar met volle teugen van de zon genieten we zijn er tenslotte toch .
full

full

full

full


Terug in Belgie aangekomen ander motorblok er in en verder gaan trainen op croix . an snel werd duidelijk dat de reserve motor pk's misten en vooral de versnellingsbak was slecht schakelde niet fijn en zat veel tussen zijn versnellingen B|
 
hier enkele actie foto's van de vele trainingen op croix en mettet .
full

full

full

full

full

full

full



15 en 16 mei was het de fischereihafen-rennen in de Bremerhaven een geweldige road race in Duitsland . Daar aangekomen was er zeer sterken koude wind dat gepaard ging met hier en daar een bui dit weer was ongewijzigd gebleven voor het hele weekend . Dit weerhouden ons er niet aan om er een geweldige ervaring van te maken . Het circuit zelf was gevestigd in de Bremerhaven tussen de loodsen en schepen wat een zeer leuke en unieke sfeer bracht .
De nieuwkomers zo als ik moeten het circuit te voet wandelen met een ervaren rijder die je wees op de gevaren en de ideale lijnen . de trainingen gingen verrassend goed enkel de zeer smalle baan was soms lastig en moest ik nog aan wennen maar we werden telkens sneller en sneller .Het viel ook meteen op tijdens de kwalificaties dat er zeer veel toeschouwers waren dit aantal verdubbelde nog eens op de race dag was enorm leuk zo veel mensen dit is zeker voor herhaling vatbaar .
full

full


Nu werd het tijd voor het BK op croix nog steeds het "tragere" motorblok .In het race blok moesten nieuwe cilinders in geplaatst worden en dit heeft enorm lang geduurd vooraleer ik deze terug kreeg .
Op croix tijdens de kwalificatie een highside gehad hier bij kon ik geen goede tijd neerzetten 23ste start plaats (voorlaatst) |( . tijdens de race kon ik snel naar voor rijden maar ik werd veel gehinderd om dat ik niet telkens snel kon voorbij gaan hier door is de kopgroep al lang vertrokken en onmogelijk bij te komen was als 12de over de streep B| dit is alles behalve een goede uitslag voor mij .
full

full

full

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan