Bromscooter omkeuren naar motor

Sebastiaan06

Rookie
29 mrt 2021
3
1
Goedendag,

Ik ben nieuw op dit forum en dit is mijn eerste post. Ik heb geen motorverleden maar daar gaat wel verandering in komen. Na de zomer wil ik mijn motorrijbewijs gaan halen.
Ik heb wel een paar scooters 50 en 70cc. Maar wil graag legaal gaan rijden.

Ik heb een NRG MC3 uit 2003 met geldig kenteken en alle papieren.
Hier wil ik een 180cc AC piaggio carter onderzetten en laten keuren bij de RDW.
Mij is alleen echt onduidelijk wat dit nou ongeveer gaat kosten, zijn er mensen die dit ook hebben gedaan en die uit ervaring kunnen vertellen wat hier bij komt kijken qua kosten.

Ik weet dat je alle papieren met heb blok moet hebben enz. Deze heb ik ook
Mij gaat het alleen om de kosten,

VIN onderzoek?
Weggedragstest?
eventuele vermogensmeting?
Keuren motorkenteken?

Hoor het graag.
 
Denk dat het moeilijk word. Ik heb een Kreidler bromfiets laten omkeuren tot motorfiets , maar dat kan alleen als het model in het buitenland er ook was (of is) als motorfiets. En dan moet je daar papieren van laten zien , model ,enz.
 
Hoi, Zippie78.

Volgens Floris van Bommelstein op scooterforum is dit in het geheel niet mogelijk.
Omdat de NRG varianten nooit zijn uitgebracht (in Europa of elders in de wereld) als motorscooter wordt dit een lastig verhaal. Zeker weten niet met een 180cc in ieder geval, je maakt meer kans met 100/125cc omdat deze scoots wel zijn uitgebracht als motorscooter, denk aan o.a. Runner, Skipper et cetera.
 
Laatst bewerkt:
Goedendag,

Ik ben nieuw op dit forum en dit is mijn eerste post. Ik heb geen motorverleden maar daar gaat wel verandering in komen. Na de zomer wil ik mijn motorrijbewijs gaan halen.
Ik heb wel een paar scooters 50 en 70cc. Maar wil graag legaal gaan rijden.

Ik heb een NRG MC3 uit 2003 met geldig kenteken en alle papieren.
Hier wil ik een 180cc AC piaggio carter onderzetten en laten keuren bij de RDW.
Mij is alleen echt onduidelijk wat dit nou ongeveer gaat kosten, zijn er mensen die dit ook hebben gedaan en die uit ervaring kunnen vertellen wat hier bij komt kijken qua kosten.

Ik weet dat je alle papieren met heb blok moet hebben enz. Deze heb ik ook
Mij gaat het alleen om de kosten,

VIN onderzoek?
Weggedragstest?
eventuele vermogensmeting?
Keuren motorkenteken?

Hoor het graag.
Welkom op het motor-forum.

Omkeuren kan, staat hier uitgelegd:

Leuk als project, niet leuk om er daadwerkelijk op te gaan rijden.
Maar je klinkt als net 18. Als je dan op 180 cc wil gaan rijden kan dat nog niet. Dan moet je een A2 rijbewijs hebben (vanaf 21 volgens mij).

Je bent aan keuring veel kwijt. Vermogensmeting bij RDW erkende plek, weggedragtest, aantonen dat je alle onderdelen op een fatsoenlijke manier hebt verzameld en zo verder.
Daarbij gok ik dat ze bij het RDW het idee niet heel leuk gaan vinden. Frame is er niet voor gemaakt, banden zijn er niet voor gemaakt, net als ketting, remmen, voorvork..

Voor alleen het geld van omkeuren heb je ook een CBR 600 F uit het jaar blok:

En dat rijdt leuker dan een 50cc brommertje met 180 cc eronder.
 
Doet me denken aan toen ik mijn motor uit Engeland moest laten keuren bij het RDW. Er stond toen een man met zijn zoontje te vloeken omdat zijn zelfbouw motorfiets, ook op basis van een soort brommer, voor de 3e of 4e keer werd afgekeurd 🙈 Iets over waarom ze dat dan bij de vorige keuring niet meteen gemeld hadden.
 
Bedankt voor de antwoorden, ben geen 18 maar 27.
Scooters is mijn hobby, maar wil je hier harder oprijden heb je altijd risico aangehouden te worden met WOK meldingen, boetes etc.
De brandpoort is bij mij nogal krap, een scooter moet ik al omtrekken dus een motor krijg ik al helemaal niet achter en binnen in de schuur vandaar mijn gedachte van een motorscooter.

Het frame welke ik gebruik, heeft Piaggio origineel ook voor 125 en 150cc motorscooters gebruikt. Ik wil ook eerst goed onderzoek doen voordat ik aan het project begin. En vind het leuker zelf iets moois te maken dan een kant en klare van marktplaats af te halen.
Heb nu ook een mail naar het RDW gestuurd, deze wacht ik even af. Mochten de kosten toch te hoog uitvallen koop ik er alsnog 1 van marktplaats.
 
Goedendag,

Ik ben nieuw op dit forum en dit is mijn eerste post. Ik heb geen motorverleden maar daar gaat wel verandering in komen. Na de zomer wil ik mijn motorrijbewijs gaan halen.
Ik heb wel een paar scooters 50 en 70cc. Maar wil graag legaal gaan rijden.

Ik heb een NRG MC3 uit 2003 met geldig kenteken en alle papieren.
Hier wil ik een 180cc AC piaggio carter onderzetten en laten keuren bij de RDW.

Je hebt dus een motorvoertuig met een kenteken, het kenteken geeft aan dat het een bromfiets is.

Klaar.
Zo simpel is het eigenlijk.








Het is vrijwel onmogelijk om een motorvoertuig die als bromfiets is geregistreerd, een andere status te geven.

Als je als jongetje geboren word.... dan kun je er geen meisje van maken.
Ja... het kan wellicht wel..... maar het heeft wat voeten in aarde en bij sommigen zal het nooit kunnen.
 
Waarom zo moeilijk doen als die Piaggio’s ook gewoon als motorscooters te koop zijn.
Eventueel een frame net kenteken en dat je het ding zelf weer opbouwt, scheelt je een hoop gedoe en ergernis met keuren.
 
Domme vraag wellicht, maar waarom niet direct om laten keuren van brommer naar motor??
Als het ding dat lichtelijk harder rijd dan toegestaan, heb je met een motor kenteken geen probleem.
Ok, dan heb je een 50cc motorbromscootfiets dingetje..

Ben je wel lekker bezig geweest;)
 
Domme vraag wellicht, maar waarom niet direct om laten keuren van brommer naar motor??
Als het ding dat lichtelijk harder rijd dan toegestaan, heb je met een motor kenteken geen probleem.
Ok, dan heb je een 50cc motorbromscootfiets dingetje..

Ben je wel lekker bezig geweest;)

Volgens mij heb je het topic niet echt goed doorgelezen .....
 
Je hebt dus een motorvoertuig met een kenteken, het kenteken geeft aan dat het een bromfiets is.

Klaar.
Zo simpel is het eigenlijk.








Het is vrijwel onmogelijk om een motorvoertuig die als bromfiets is geregistreerd, een andere status te geven.

Als je als jongetje geboren word.... dan kun je er geen meisje van maken.
Ja... het kan wellicht wel..... maar het heeft wat voeten in aarde en bij sommigen zal het nooit kunnen.
Klopt niet helemaal , als je kan aan tonen dat in andere EU landen het zelfde model ook als (lichte) motorfiets rond crost moet het mogelijk zijn.
Vraag op een scooterforum of zoiets , of dat met jouw model al vaker is gedaan . Dat maakt misschien meer duidelijk.
 
Klopt niet helemaal , als je kan aan tonen dat in andere EU landen het zelfde model ook als (lichte) motorfiets rond crost moet het mogelijk zijn.
Vraag op een scooterforum of zoiets , of dat met jouw model al vaker is gedaan . Dat maakt misschien meer duidelijk.

Klopt, dan is het mogelijk. Daar schreef ik ook 'vrijwel onmogelijk'. Theoretisch is het idd mogelijk en praktisch ook.

Maare... succes als je eraan wil beginnen en alvast veel succes. ;) Het is een procedure waarbij je erg gemotiveerd zult moeten zijn.
 
waarom probeer je iemand de bijna onmogelijke en zeker duurste weg op te sturen die ook nog geen tevredenheid op kan leveren.
de blauwe man ziet de realiteit.
 
Ik ben iets verder in dit verhaal en heb al meer info ingewonnen bij het RDW.

Is de bromfiets van voor 2006 dan zou het relatief eenvoudig moeten zijn om om te keuren. Je hoeft enkel aan de permanente eisen van een motorfiets te voldoen. Dit is mij door meerdere RDW locaties en keurmeesters toegezegd.
Maw, hij moet aan alle verlichting, bandenprofiel, minimale remvertraging (die is een lachertje), spiegels etc voldoen EN meer dan 50cc of 45 km/h voldoen. Hiervan moet je een vermogensuitdraai kunnen tonen.

Ik ben aan het wachten op een nieuwe remleiding uit Italië en ik moet mijn nieuwe setup afstellen. Dan gaat mijn eigen Aprilia RX 50 uit 2002 voor de keuring en hopelijk als RX85 door het leven.
Dit is mij om de nostalgie te doen. Ik heb 0,0 geïnformeerd naar de kosten en die zijn ook niet relevant in dit verhaal.
Voor de goedkoop pluk je een willekeurige midden jaren 90 jap van marktplaats.
 
Als je als jongetje geboren word.... dan kun je er geen meisje van maken.
Ja... het kan wellicht wel..... maar het heeft wat voeten in aarde en bij sommigen zal het nooit kunnen.
Het is tegenwoordig zelfs mogelijk met een 4weekse hormoonkuur en een vakantie naar Thailand :/
Afhankelijk van de kundigheid van de dokter daar is het resultaat van wanstallend
tot goed op de stem en handen letten of je ziet geen verschil. :$-O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan